احکام روزه

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی منتشر کرد:
به همت کارشناسان فقه مرکز ملی پاسخگویی، ۴۶ کلیپ با موضوع احکام ضروری روزه داران، توسط بخش رسانه تدوین و انتشار یافت.
احکام روزه

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، 46 کلیپ با موضوع احکام ماه رمضان توسط بخش رسانه تولید و انتشار یافت.

علاقمندان می توانند جهت استفاده و نشر این کلیپ ها به سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به نشانی https://pasokhgoo.ir/video  مراجعه نمایید.

مسائل پاسخ داده شده به احکام ماه مبارک رمضان به شرح ذیل است:

زمان نیت روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98625

حکم نیت نکردن عمدی روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98626

حکم روزه یوم الشک

https://pasokhgoo.ir/node/98627

فراموش کردن نیت روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98628

حکم برگشت از نیت روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98629

تاثیر قضا شدن نماز صبح بر روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98630

حکم خوردن سحری

https://pasokhgoo.ir/node/98631

حکم جویدن آدامس برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98632

حکم مزه کردن غذا در حال روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98633

حکم باقی ماندن مزه غذا بر روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98634

تصور غذا و بلعیدن آب دهان برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98635

حکم بلعیدن خلط سرو سینه برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98636

حکم خلال دندان برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98637

حکم مسواک در حال روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98638

مزه خمیر دندان برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98639

حکم سرمه کشیدن روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98640

حکم آرایش کردن روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98641

مصرف قرص و دارو بدون آب، برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98642

حکم قرص زیرزبانی برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98643

حکم آمپول تقویتی برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98644

حکم آمپول بی حسی برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98645

حکم تزریق واکسن در روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98646

حکم سرم برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98647

حکم رجوع به مرجع دیگر در احتیاط واجب

https://pasokhgoo.ir/node/98648

باقی ماندن بر فتوای مرجع مرحوم، مطابق با فتوای ایشان

https://pasokhgoo.ir/node/98649

حکم تزریق خون برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98650

حکم اهدای خون در روزه داری

https://pasokhgoo.ir/node/98651

حکم قطره چکاندن در چشم و گوش

https://pasokhgoo.ir/node/98652

حکم جماع در روزه داری

https://pasokhgoo.ir/node/98654

حکم احتمال احتلام در خواب در حال روزه داری

https://pasokhgoo.ir/node/98655

دیدن تصاویر مستهجن و باطل شدن روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98656

بقای عمدی بر جنابت تا اذان صبح

https://pasokhgoo.ir/node/98657

فراموشی غسل جنابت و روزه داری

https://pasokhgoo.ir/node/98658

ندانستن حکم باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح

https://pasokhgoo.ir/node/98659

حکم مسح میت برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98660

حکم فرو بردن سر در آب برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98662

حکم دروغ بستن به خدا و ائمه علیهم السلام در روزه داری

https://pasokhgoo.ir/node/98663

حکم دود سیگار در روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98664

حکم روزه در صورت ادامه مریضی تا ماه رمضان آینده

https://pasokhgoo.ir/node/98665

حکم روزۀ زنان شیرده یا باردار

https://pasokhgoo.ir/node/98666

حکم سفر برای فرار از روزه

https://pasokhgoo.ir/node/98667

حکم اسپری تنفسی برای روزه دار

https://pasokhgoo.ir/node/98668

حکم بوییدن گل و استعمال عطرو ادکلان

https://pasokhgoo.ir/node/98669

حکم رنگ کردن و حنا زدن مو در روزه داری

https://pasokhgoo.ir/node/98670

از سوی مرکز ملی پاسخگویی صورت گرفت:
در آستانه ماه مبارک رمضان نرم افزار احکام روزه بروز رسانی گردید.
احکام روزه

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، به مناسبت ماه مبارک رمضان، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در راستای پاسخگویی به مسائل شرعی و دینی، نرم افزار «احکام روزه»، را در نسخه اندروید بروز رسانی و نسخه چهارم آن را منتشر کرد.
این نرم افزار، سؤالات پرتکرار مخاطبان در موضوع احکام روزه بوده که بر اساس فتاوای مراجع بزرگوار تقلید پاسخ داده شده است. نرم افزار احکام روزه در موضوعات: نیت روزه، مبطلات روزه، کسانی که روزه بر آنها واجب نیست، روزه بیمار، روزه قضا، روزه نذر، روزه استیجاری، روزه مستحبی و کفاره روزه، دسته بندی و عرضه شده است. حجم کم، جستجو، قابل ارتقا در صورت تغییر یا اضافه شدن سوالات، از مهمترین قابلیت های این نرم افزار می باشد.
محتوای این نرم افزار به همت کارشناسان گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی تهیه و توسط فناوری اطلاعات این مرکز طراحی و ارائه گردیده است.
دریافت نسخه اندروید:
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.ahkam.rooze

از سوی مرکز ملی پاسخگویی صورت گرفت:
در آستانه ماه مبارک رمضان نرم افزار و اپلیکیشن احکام روزه بازنشر گردید.
احکام روزه

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، به مناسبت ماه مبارک رمضان، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در راستای پاسخگویی به مسائل شرعی و دینی، اقدام به بازنشر نرم افزار «احکام روزه»، در قالب نسخه های اندروید و ویندوز نموده است. این نرم افزار، سؤالات پرتکرار مخاطبان در موضوع روزه بوده که بر اساس فتاوای مراجع بزرگوار تقلید پاسخ داده شده است. نرم افزار احکام روزه در نه شاخه: نیت روزه، مبطلات روزه، کسانی که روزه بر آنها واجب نیست، روزه بیمار، روزه قضا، روزه نذر، روزه استیجاری، روزه مستحبی و کفاره روزه، دسته بندی و عرضه شده است. حجم کم، جستجو، قابل ارتقا در صورت تغییر یا اضافه شدن سوالات، ارائه در دو قالب ویندوز و اندروید از مهمترین قابلیت های این نرم افزار می باشد.

محتوای این نرم افزار به همت کارشناسان گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی تهیه و توسط فناوری اطلاعات این مرکز طراحی و ارائه گردیده است.

دریافت نسخه ویندوز:

https://b2n.ir/f28387

دریافت نسخه اندروید:

https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.ahkam.rooze

 

 

به همت مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد؛
جلسه بررسی سؤالات فقهی روزه داری در ماه مبارک رمضان با توجه به بیماری کرونا با حضور حجت الاسلام فلاح زاده در مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی جلسه تشریحی پاسخ به سؤالات مرتبط با روزه با توجه به شیوع بیماری کرونا مبتنی بر فتاوای مراجع عظام تقلید با حضور حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده «مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی»، رئیس گروه پشتیبانی علمی و مدیر علمی گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی، مدیر و جمعی از پژوهشگران گروه فقه پژوهشگاه باقر العلوم (علیه السلام) در مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد.

حجت الاسلام فلاح زاده در ابتدای جلسه با اشاره به جلسه ای که با فرهنگستان علوم پزشکی داشت گفت: این بیماری برای افراد سالم ضرری نداشته و آنها همچون سال های گذشته باید روزه بگیرند لکن مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: با توجه به نظر متخصصین در خصوص افرادی که بیماری خاص دارند مانند دیابت، قلب و عروق و فشار خون بالا اگر در سنی 65 به بالا هست، از آن جهت که خطر ابتلا به بیماری برایشان بالاست، لذا اگر می دانند خطری برایشان ندارد می توانند روزه بگیرند و اگر نمی دانند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و مبتنی بر نظر پزشک به تکلیف خود عمل کنند.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی افزود: به نظر غالب پزشکان روزه سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود و دانش علمی هم همین را تایید می کند و روزه داری سبب ابتلا نمی شود و عدم رعایت مسائل بهداشتی است که منجر به آن می شود.

وی گفت: روزه یک واجب شرعی است که همه افراد مکلف که توانایی انجام آن را دارند باید روزه بگیرند. اما کسانی که توانایی ندارند نه تنها واجب نیست بلکه صحیح هم نیست، این عدم توانایی یا عذر شرعی است مثل سفر یا خانم ها در ایام خاصی که عذر دارند یا مقصود توانایی جسمی است مثل کهنسالان که توان روزه ندارند یا کسانی که به جهتی توانایی ندارند مانند بیماری یا همان تعبیر عدم المرض، اما ترس از بیماری کرونا خود به خود مجوز ترک روزه نیست.

وی در مورد مفهوم ضرر گفت: ضرر به این معنا است که بیماری که الان دارد به سبب روزه تشدید، ادامه یا روند بهبودی را دچار اختلال می کند و یا ایجاد بیماری کند می باشد. این خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد و ترسی که ناشی از شایعات فضای مجازی باشد اثری ندارد.

لذا این که بگوید روزه سبب کاهش تقویت بدن و در نتیجه مبتلا به کرونا می شود این صحیح نیست و در نتیجه سبب روزه نگرفتن نمی شود. نظر غالب هم این است که روزه نه تنها منجر به کاهش ایمنی نمی شود ، بلکه به نظر برخی سبب تقویت ایمنی می شود و لذا آمار هم داده اند که برخی بیماری ها در ماه رمضان کاهش داشته است. بنابراین افراد سالم مثل سالهای گذشته ضمن رعایت موارد بهداشتی روزه باید بجا آورند.

حجت الاسلام فلاح زاده در خصوص ملاک تشخیص ضرر و زیان روزه بر بیماری گفت: ضرر و زیان روزه برای فرد چه بیمار و چه غیر بیمار، تشخیص خود فرد است. یا باید مطمئن شود یا اینکه ترس از ضرر ایجاد شود که بواسطه روزه مبتلا می شود یا شدت می یابد که این را یا خودش تشخیص دهد یا از گفته متخصصان اطمینان حاصل شود.

وی افزود: خوف ضرر هم باید منشاء عقلایی داشته باشد، اما اگر منشاء ترس از ترسو بودن فرد یا ناشی از شایعات باشد این مجوز روزه خواری نیست. منظور از خوف عقلایی، یعنی عقلای قوم بگویند این ضرر دارد، اما اگر شخص ترسوست یا براساس شایعات در فضای مجازی است که منجر به ترس شده اینها ملاک نمی باشد.

اما نظر غالب متخصصان این است که روزه داری به خودی خود سبب ابتلا به بیماری کرونا نخواهد بود. اما اگر شرایطی شد که گروهی گفتند احتمال ابتلا هست و عده گفتند نیست، از گفته هر کدام که برای شخص اطمینان حاصل شود ملاک همان است. و نظر غالب متخصصان این است که خود روزه بر سیستم دفاعی بدنی که سالم است ضرری نمی زند و لذا در این موارد معمولا قول نظر اکثر اطمینان آور خواهد بود. نکته دیگری که راجع به خوف ضرر هست این است علاوه بر این که باید منشاء عقلایی داشته باشد این که این خوف تنها برای خود شخص اطمینان آور است

وی در خصوص ماندن در خانه گفت: توصیه کلی هر ساله برای روزه داری این است که وظیفه واجب شرعی است افراد نسبت به کارهاشان نوعی برنامه ریزی داشته باشند که بتوانند به این واجب برسند و مسئولین هم در حد میسور طوری برنامه ریزی کنند که افراد بتوانند به این واجب مهم عمل کنند. امسال در خانه ماندن از دو جنبه اهمیت دارد: اگر در خانه بماند و کار ضروری هم ندارد که بتواند روزه بگیرد که بهتر است و توصیه دوم که نسبت عدم ابتلا به این بیماری است که در خانه ماندن از شیوع آن جلوگیری می کند. لذا اگر کسی تشخیص می دهد که در خانه ماندن و کمتر بیرون رفتن می تواند روزه بگیرد با مراعات مسائل بهداشتی بر او لازم است که مراعات کند

حجت الاسلام فلاح زاده در مورد روزه خواری در ملاء عام گفت: روزه خواری علنی چه بر افرادی که معذورند مانند بیماران و مسافران و چه برای کسانی که معذرو نیستند و عمدا روزه نمی گیرند حرام است و روزه خواری در ملاء عام جایز نیست و حاکمیت هم می تواند از چنین افرادی که به فرهنگ عمومی و معنوی جامعه را بر هم می زنند جلوگیری کند.

وی در خصوص حکم روزه های نگرفته در این شرایط گفت: این شرایط با سایر ایام تفاوتی ندارد و حتی افرادی که به جهتی روزه برایشان واجب نیست، امسال و سال های گذشته و سال های آینده حکم یکی است. کسی که عمداً روزه خواری کند علاوه بر قضای روزه باید کفاره هم بپردازد و کسی که بیماری دارد اگر بعد ماه مبارک رمضان برطرف شد باید قضا را بجای آورد و اگر تا رمضان سال بعد انجام ندهد و بیماری ادامه داشته باشد قضا واجب نیست و یک مد طعام را باید بپردازد.

شایان ذکر است که مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، پاسخگوی هموطنان عزیز بویژه در ماه مبارک رمضان می باشد. تلفن 096400 و سامانه پاسخگویی آنلاین به نشانی https://user.pasokhgoo.ir و اپلیکیشن پاسخگو (قابل دریافت از کافه بازار) و همچنین شماره پیامک 30009640 پاسخگوی سوالات احکام کاربران می باشند.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

حکم کسی که در به عمل استمنا اعتیاد پیدا کرده در ماه رمضان(زمانی که روزه است) این عمل را انجام میدهد چیست؟ علت انجام عمل اعتیاد پیدا کردن بوده است آیا باید کفاره جمع به جا بیاورد یا تنها یک روز روزه گرفتن کافی است؟ (البته اکنون ترک کرده است)

پاسخ:
در فرض سؤال اگر با استمناء کردن، منی از او خارج می شد، روزه هایی که در آن استمناء کرده است باطل است و، علاوه بر قضاي آن روز، بنابر احتياط واجب كفاره جمع بايد بدهد،يعنى برای هر روز بايد دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند، يا به هر كدام آنها يك مد كه تقريبا ده سير (750 گرم) است، گندم يا جو يا نان و مانند اينها بدهد . چنانچه هردو مورد ممكن نباشد، هر كدام آن‌ها كه ممكن است، بايد انجام دهد.(1) هرچند استمناء را الآن ترک کرده باشد و فرقی نمی کند استمناء در اثر عادت بوده باشد یا بدون عادت.
چنانچه قدرت دوماه روزه گرفتن نداشته باشد و توانايي مالي هم نداشته باشد، هر وقت توانايي پيدا کردد بايد کفاره آن را بدهد. و اگر هيچ وقت توانايي مالي پيدا نکند براي هر روز استغفار کند و از خداوند طلب بخشش کند. (2)
پي نوشت:
1 . آيت الله بهجت، توضيح المسائل، مسأله 1332.
2. آيت الله بهجت، استفتائات، ج2، مسأله 2905.

اگر شخصی در ماه رمضان بدون هیچگونه قصد استمنا، براثر نگاه کردن به تصاویر تحریک امیز، ناگهان و بدون اختیار و بدون عمد از او منی خارج شود حکم روزه اش چیست؟

چنانچه شخص با نگاه کردن به تصاویر تحریک آمیز قصد بیرون آمدن منی را نداشته و عادت او هم بر این نباشد که با دیدن آن تصاویر منی از وی بیرون می آید و مطمئن باشد که منی از وی بیرون نمی آید، اما اتفاقا منی از وی خارج شود، روزه اش صحیح است.(1)
پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، ص255، مساله 1353.

با سلام.اگر انسان به اوج اوج شهوت برسد و دیگر نتواند جلوی خود را بگیرد آیا میتواند با استمنا آب جمع شده را خارج کند؟با تشکر

استمنا حرام است . راه شرعی خارج کردن آب جمع شده ، استمنا نیست.(1)
در صورتی که به سبب استمنا ( منی ) از انسان خارج شود ،باید غسل کند .اگر در حال روزه استمنا کند، روزه اش باطل می شود.
استمنا و خود ارضایی، حرام و گناه کبيره است. خودارضایی عوارض نامطلوبی در دنیا و آخرت دارد. ضررهای زیاد بر جسم و روح انسان وارد می کند. کسی که مرتکب خودارضایی شده، واجب است توبه کند. از خدا طلب عفو و بخشش نماید. اگر واقعا توبه کند و تصمیم بر ترک گیرد، خداوند او را می بخشد.
پی نوشت :
1. سایت آیت الله سیستانی، (sistani.org)، استفتائات، واژه استمنا.

با سلام حکم استمنا برای دختران چیست؟ اگر زیاد تکرار نشود و برای جلوگیری از رابطه با پسران باشد

استمنا برای همه کس حتی دختران حرام و از گناهان کبیره است. عوارض نامطلوبی در دنیا و آخرت دارد .ضرر هاي زياد بر جسم و روح انسان وارد می کند.کسي که مرتکب خود ارضايي شده ،واجب است توبه کند . ازخدا طلب عفو و بخشش نمايد. اگر واقعا توبه کند و تصميم بر ترک گيرد ،خداوند مي بخشد.
اگر در ماه رمضان و در حال روزه انجام گیرد ،روزه را باطل می کند . علاوه بر قضا،کفاره نیز دارد.(1)
پی نوشت:
1.امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 1588.

اگر شخصی استمنا کند و منی از او خارج نشود (مانند یک فرد نا بالغ که بد و خوب را تشخیص می دهد)گناه کرده است یا نه؟ اگر روزه باشد چطور؟

تحریک شهوت و استمنا از راه غیر شرعی (ازدواج ) برای زنان و مردان بنا بر احتیاط واجب حرام می باشد، هر چند که موجب خروج منی نشود. (1) و اگر منی خارج نشود روزه اشکال ندارد.
بر کار غیر بالغ در موردی که گفته اید گناه صدق نمی کند.

پی نوشت :
1. سوال تلفنی از دفتر (7836565-0251) آیت الله سیستانی .

صفحه‌ها