آرشیو سوالات
|
«حبه» بهمعنای دانه است و آیه با تمثیل کاشت دانه، فزونی و برکت انفاق را تصویر میکند؛ اعداد «هفت» و «صد» نیز ناظر به کثرتاند، نه بیان علمی یا عددی دقیق تاریخ انتشار: ۱ دی/ ۱۴۰۴ |
|
تدبر یعنی هماهنگکردن زندگی با قرآن، نه تحمیل سلیقه شخصی بر آیات؛ برداشت پذیرفتنی فقط برداشتی است که بر تفسیر معتبر و عقل و نقل استوار باشد.تدبر در قرآن تاریخ انتشار: ۱ دی/ ۱۴۰۴ |
|
آیه «برزخ میان دو دریا» به مصبها اشاره دارد؛ جایی که آب شور و شیرین بهعلت تفاوت چگالی در دو لایه جدا میمانند و این جلوهای از نعمت الهی است. تاریخ انتشار: ۱ دی/ ۱۴۰۴ |
|
آیه ۱۲۵ انعام با تکیه بر احساسِ ملموسِ «تنگی سینه» ــ نه سازوکار نامحسوس فیزیولوژیک ــ تشبیهی دقیق و قابلفهم برای مردم بهکار برده و هیچ خطایی ندارد. تاریخ انتشار: ۱ دی/ ۱۴۰۴ |
|
«مِنْ دُونِ اللّٰهِ» تنها ولایت و شفاعتِ مستقل و غیرالهی را نفی میکند، نه آنچه با اذن خداوند تحقق مییابد. تاریخ انتشار: ۱ دی/ ۱۴۰۴ |
|
آیه میثاق را یا به وقوع حقیقی «عالم ذر» و اخذ پیمان از نسل آدم تفسیر کردهاند، یا نمادین دانستهاند و اتمامحجت را ناشی از فطرت و عقل شمردهاند. تاریخ انتشار: ۱ دی/ ۱۴۰۴ |
|
تعبیر «جبال» با توجه به معنای «تودههای عظیم و متراکم»، بهدرستی ابرهای بزرگِ تگرگزا را توصیف میکند و با علم جدید سازگار است. تاریخ انتشار: ۳۰ آذر/ ۱۴۰۴ |
|
اگر روایت ایرانیبودن مادر امام سجاد(ع) پذیرفته شود—نه نشانهٔ حضور امام حسین(ع) در فتوحات است و نه دلیلی بر مشروعیت خلافت خلفای نخست. تاریخ انتشار: ۳۰ آذر/ ۱۴۰۴ |
|
زهد اسلامی ترک دنیا نیست، بلکه رهایی دل از وابستگیها در عین تلاش، مسئولیتپذیری و حضور فعال اجتماعی برای سلامت فرد و پیشرفت جامعه است. تاریخ انتشار: ۳۰ آذر/ ۱۴۰۴ |
|
غلبهی خطابهای مذکر در قرآن ریشه در ساختار محاورهای زبان عربی دارد و دلالت بر شمول هر دو جنس دارد، نه بر ترجیح مردان، زیرا هدف قرآن هدایت روح انسانیِ است. تاریخ انتشار: ۲۹ آذر/ ۱۴۰۴ |














