قرآن و حدیث

از سوی گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد؛
در این نشست علمی مشترک بین گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی و مؤسسه سید مرتضی(ره) به تشریح ابعاد، اهمیت و کارکردهای تخریج در روایات اشاره شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام عباس محمودی «استاد حوزه علمیه و از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی»، به تشریح ابعاد، اهمیت و کارکردهای تخریج در روایات پرداخت.

ایشان موضوع چیستی تخریج، کارکردها، دامنه و ابعاد اعتبار سنجی احادیث را تببین کرده و سپس در باره کارکردهای تخریج در اعتبارسنجی سند، منبع، متن و محتوا، به مصادیق و نمونه های آن در روایات اشاره نمود.

از سوی گروه علمی قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد؛
در این نشست علمی ابعاد و گستره وسیع آیات علمی در قرآن کریم بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی «عضو هیئت علمی و مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه» ابعاد و گستره وسیع آیات علمی در قرآن کریم را ترسیم کرد.

وی آیات علمی قرآن کریم را حدود 2000 آیه برشمرد و در یک نمای کلی، آیات علمی قرآن را به چهار دسته تقسیم کرد: 1. اشارات علمی؛ 2. شگفتی های علمی؛ 3. اعجاز علمی؛ 4. نظریه پردازی علمی.

در ادامه استاد حوزه و دانشگاه، متذکر شد که فقدان تخصص بین رشته ای، عامل خلط بین اعجاز علمی با سایر موارد است و این خلط بین اندیشمندان عرب، بسیار به چشم می خورد و لذا می بینیم اعجازهای علمی قرآن کریم را حدود 300 آیه برشمرده اند؛ در حالی که با این تقسیم بندی که ما گفتیم، این گونه نیست که همه این ها اعجاز علمی محسوب شوند.

وی سپس مؤلفه های «بهترین کلمات»، «بهترین معانی» و «بهترین ترکیب» را از مؤلفه های اعجاز دانست و بیان داشت که وجود هر سه این مؤلفه ها با هم، از ظرفیت و توان فهم بشری بیرون است و این جاست که معنای «عجز الناس عن اتیان مثله» بیشتر روشن می شود.

شایان ذکر است در ادامه این نشست علمی که در سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد به شبهات مهم در حوزه اعجاز علمی قرآن اشاره شد.

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی؛
در این نشست علمی که با رویکرد کارگاهی از طرف گروه علمی قرآن و حدیث مرکز برگزار شد تفاوت های سنت و حدیث مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی، در این دومین نشست موضوع سنت و حدیث در ابتدا با اشاره به کاربرد رایج سنت در روایات که فقط مربوط به پیامبر (صلی الله علیه و آله) است گفت: آن تعریفی که ما از سنت می خواهیم که حجت بودن است، شامل همه معصومین علیهم السلام می شود.

رئیس پژوهشگاه موسسه دارالحدیث در مورد راه رسیدن به به سنت گفت: راه های مختلفی بیان شده اعم از قول و فعل صحابه، اجماع اهل مدینه، علوم غریبه، کشف و شهود، خواب و...؛ که این ها از نظر ما معتبر نیستند زیرا حکایتگر از سنت نیستند. ما به دنبال راه های اصلی و فراگیری هستیم که قابلیت اثبات و احراز را داشته باشند که در این جا دو روش عمده وجود دارد: یکی وثوق سندی، دیگری وثوق صدوری است. و ما باید وثوق صدوری را پیگیری کنیم که در آن، سند نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در مورد نظر مختار که همان وثوق صدوری است، چهار معیار و زیرمجموعه را که شامل سند، منبع، محتوا و قرائن پیرامونی است مطرح کرد.

حجت الاسلام طباطبایی در مورد بررسی سندی توضیح داد: از مجموع روایات، 85 درصد روایات فقهی هستند که در این ها اعتبار سندی اهمیت زیادی دارد و بسیاری نیز بررسی سندی و یا سند دارند و آن هایی هم که از نظر سند مشکل دارد، با اصول عملیه، مشکل آن ها حل می شود. مشکل در 15 درصد باقیمانده روایات است که سایر معارف دینی از این ها به دست می آید و متاسفانه نسبت به این ها، بررسی و کار سندی مانند موضوعات فقهی، انجام نشده است و نیاز به بررسی است.

وی در خصوص منبع به عنوان دومین معیار وثوق صدوری افزود: این که روایت در کدام منبع آمده است، یکی از راه های رسیدن به وثوق صدوری است. مثلا از مجموع روایات کافی که قریب 16 هزار روایت است،40 روایت آن مردود است و اگر این تعداد را کنار بگذاریم باید گفت بیش از 99 درصد روایات کافی، معتبر یا قابل اعتماد است و یا با سایر معارف، تعارضی ندارد؛ لذا این خیلی مهم است که یک روایت در کافی آمده باشد یا نه.

رئیس پژوهشگاه موسسه دارالحدیث سومین معیار وثوق صدوری را، محتوای روایات دانست و گفت: به صرف خوب بودن محتوا نمی توان آن را به معصوم نسبت داد. مثلا آیا روایات عیدالزهرا، روایات طبی یا... را فارق از انتساب یا عدم انتساب، می توان گفت قابل قبول است یا نه؟ زیرا خیلی از این ها با روح دین سازگار نیست. لذا بررسی محتوایی نیز یکی از معیارهای وثوق صدوری است.

و در انتها در توضیح قرائن پیرامونی گفت: هر قرینه پیرامونی که بتواند اعتماد ما را نسبت به متن به عنوان سخن معصوم، بالا ببرد. مثلا مطابق احتیاط بودن، موافق عمل صحابه، موافق با کتب کهن یا مخالف با آن زیرا آن که مخالف کتب مشهور کهن است، احتمال جعلش کمتر است و موافق بودن، جعلش راحت تر است.

وی در انتها در مورد مواجهه با روایات ادعیه و اذکار چند رویکرد را مطرح کرد:

نخست رویکرد توجیه گر، که به هر نحوی شده می خواهند این روایات را توجیه کرده و بپذیرند. دوم، رویکرد مغرضانه، که به هر نحوی شده می خواهند مخالف نموده و از پذیرش آن، سر باز زنند؛ سوم، رویکرد علمی، که آن روایات را با معیارهای و اصول علمی مطرح در حدیث شناسی، مورد بررسی قرار می دهد و معیار قبول یا ردش، این اصول علمی هستند. که این نظر مختار است.

این جلسه با پرسش و پاسخ با رویکردهای پاسخ به سوالات دینی در این موضوع به پایان رسید.

در خور ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

به همت پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد؛
دوره تربیت مدرس جریان شناسی شبهات قرآنی در مرکز ملی پاسخگویی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، مراسم افتتاحیه دوره تربیت مدرس جریان شناسی شبهات قرآنی با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد چاوشی «رئیس ستاد تفسیر قرآن» برگزار شد.

این دوره از برنامه های مصوب قطب تعمیق باورهای دینی میز قرآن و به مدت 16 جلسه برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان نیز طلاب مبلغ دارای تخصص تفسیر می باشند.

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی؛
در این نشست علمی که با رویکرد کارگاهی برگزار شد تفاوت های سنت و حدیث مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی، در ابتدای این نشست به تعریف سنت و حدیث پرداخت.

وی در تعریف سنت گفت: سنت یکی از ادله اربعه است و حجت می باشد، اما حدیث حکایتگر سنت است که می تواند در این حکایتگری، صادق باشد یا نباشد و آنچه قداست دارد و حجت است سنت است.

رئیس پژوهشگاه موسسه دارالحدیث در ادامه بحث تفکیک میراث حدیثی شیعه را مطرح کرد و افزود: میراث حدیثی شیعه در طی قرون، با میراث حدیثی برخی گروه های مخلوط شده است. میراث اهل سنت، میراث حدیث اهل کتاب، میراث حدیثی حکیمانه (حکمت های حکیمان هند و چین و یونان)، میراث حدیثی فرقه های انحرافی مثل اسماعیلیه و میراث حدیثی غلات، از میراث های حدیثی ای هستند که گاها با میراث حدیثی ناب شیعه مخلوط شده است.

وی گفت: وظیفه ما دفاع از میراث حدیثی شیعه و آنچه که از معصوم علیه السلام صادر شده است، لذا نسبت به احادیثی که جزء میراث حدیثی شیعه نیست، وظیفه ای نداریم و لزومی ندارد مئونه بگذاریم.

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه به بررسی معنای سنت پرداخت و شش معنا برای سنت ذکر کرد. سیره و ورش، سنت در مقابل بدعت، عمل مستحب در مقابل عمل واجب، سنت در مقابل واجب قرآنی که خودش واجب است ولی واجب قرآنی (فریضه) نیست، عمل مستمر و معارف الهی غیر قرآنی شش معنایی است که برای سنت قابل طرح است و وقتی سنت به معنای اخیر یعنی معارف الهی که در قرآن ذکر نشده بکار می رود در اینصورت این سنت در صورت اثبات قداست دارد و واقع نماست.

وی بعد از تبیین سنت به تعریف حدیث پرداخت و گفت: حدیث و روایت، حکایت سنت است و از مقوله خبر است ولی خبر دهی خاص، زیرا حکایت گر سنت است. سنت ضعیف، سنت معتبر، سنت صحیح و ... نداریم. ولی خبر و حدیث ضعیف، حدیث معتبر، حدیث صحیح و ... داریم.

رئیس پژوهشگاه موسسه دارالحدیث با اشاره به ویژگی حدیث که ادعای حکایتگری سنت را دارد گفت: فرق حدیث با دیگر حکایت گرها در همین است و حالا که حدیث ادعای حکایتگری سنت را دارد، مسلما نمی تواند در جایگاه خود سنت باشد، زیرا ماهیتش با سنت فرق دارد. بنابراین با هر حدیثی نباید مانند سنت رفتار کرد و هر حدیثی را سنت تلقی کرد و نباید همه ویژگی های سنت را به حدیث بدهیم و لذا هر چیزی که منتسب به معصوم اس ، باید انتسابش به معصوم ثابت شود.

وی در انتها به بحث اثبات اعتبار حدیث اشاره کرد و گفت: با بررسی سند، منبع که در چه کتابی آمده، دلالت و متن و قرائن پیرامونی می توان به میزان اعتبار حدیث پی برد.

این جلسه با پرسش و پاسخ با رویکردهای پاسخ به سوالات دینی در این موضوع به پایان رسید.

در خور ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

 

نشست واکاوی داده های مستشرقان در حوزه قرآن پژوهی با رویکرد آینده پژوهی
در این نشست علمی که به همت گروه علمی قرآن و حدیث مرکز ملی برگزار شد، رویکردهای مستشرقان به مباحث مختلف قرآنی به منظور پیش بینی سوالات قرآنی مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی در این نشست رویکردهای متفاوت و راهکارهای پیش روی کنش گری صحیح در مواجهه با فعالیت ها مستشرقان را ارائه کرد.

مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در ابتدای جلسه با توجه به تقدم و تاخر زمانی مواجهه کشورهای اسلامی با مستشرقان گفت: مصر، عربستان، پاکستان و هند به ترتیب قبل از ایران مطالعات استشراقی را شروع کردند که در این بین مصر سهم بیشتری در پژوه و ایران رویکرد جدی تری در آموزش داشته است و نکته مهم در این بین اینکه کشور عربستان با نگاه شیعه ستیزی، رد بر شیعه را در کنار نگاه استشراقی دنبال می کند.

وی دفاع بیش از 40 پایان نامه سطح 4 و دکتری را در حوزه مطالعات استشراقی و وجود بیش از 18 هزار پایان نامه قرآنی را  نشان از سرعت بالای جمهوری اسلامی در این عرصه دانست و این را از برکات نظام اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام زمانی در ادامه با تاکید بر مسئولیت و رسالت تبلیغی روحانیت شیعه در قبال مخاطب جهانی گفت: بایستی برای چهار دایره از مخاطبین یعنی شیعیان عالم، جامعه جهانی اسلام، پیروان ادیان و پیروان غیر ادیان آسمانی هم برنامه ارائه داد.

وی با نام بردن از شخصیت مرحوم آیت الله موسوی لاری که کتب ایشان به بیش از 80 کشور فرستاده شد گفت: زمانی از ایشان سوال کردم که راز موفقیت شما چیست و ایشان انطباق ادبیات معارف اسلامی مطابق جوامع بین المللی را عامل موفقیت این مهم دانست.

این استاد حوزه در بخش دیگری سخنان خود به ضرورت تقویت زبان های خارجی توسط طلاب اشاره کرد و پیشنهاداتی برای عرصه بین الملل مرکز ملی پاسخگویی ارائه داد.

حجت الاسلام زمانی در بخش انتهای ارائه به حضور مستشرقان در سه عرصه اشاره کرد. وی با اشاره به حضور آنان در عرصه ترجمه قرآن اشاره کرد و گفت: اولین ترجمه قرآن 900 سال پیش انجام شد و تا به امروز 150 ترجمه از قرآن به زبان انگلیسی انجام شده است.

وی تک نگاری های قرآنی را عرصه دیگر تلاش مستشرقان در بیان آموزه های قرآنی برشمرد و افزود: با توجه به کتاب ها و مقالاتی که در این عرصه نوشته شده است باید نقاط مثبت و منفی این تک نگاره ها برررسی گردد؛ بطوری که با بررسی تک نگاری ها یکی از مهمترین راهبردهای رفتن به استقبال شبهات می باشد که توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است.

این فعال بین الملل حوزه علمیه عرصه سوم فعالیت مستشرقان را دایره المعارف ها دانست و گفت: اولین دانش نامه اسلامی در سال 1913 به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی منتشر شد. وی افزود: تعامل با مراکز دایره المعارف نویسی دنیا را باید افزایش داد و چه بسا که ارائه پیشنهادات به منظور اصلاح یا افزایش مطلب، مورد توافق آنها قرار گیرد و راهکاری برای ترویج یافته های ناب اسلامی فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی در انتها با توجه به سختی کار در این زمینه، همت والا و بسنده نکردن به کار سازمانی صرف را یک راهبردی اساسی برای موفقیت در این عرصه دانست.

شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

از سوی بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، استاد ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‏پور در این نشست علمی با تفکیک بین پوشش اسلامی و حفظ پاکدامنی افزود: سیر فرهنگ‏سازی پوشش اسلامی با روش پاکدامنی در جامعه دو مقوله جداست که هر کدام نیاز به تبیین و برنامه‏ریزی مجزا دارد، اما این جلسه حول مبحث پوشش اسلامی است.

مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به تعبیر «ستر» برای حجاب و پوشش اسلامی در لسان قرآن و روایات گفت: بحث پوشش اسلامی در سوره احزاب مطرح شد که نودمین سوره در ترتیب نزول است و در مدینه در مدینه نازل شده است.

وی افزود: این پوشش در واقع جهت انتساب زن در جامعه مومنین و نماد مسلمانی است. همچنین آیه مربوط به عفت در سوره نور که صدودومین سوره قرآن به ترتیب نزول است مطرح می شود و ضرورت عفت را به عنوان تذکری مطرح می‏کند. در حقیقت دستور پوشش برای اثبات مسلمانی است و همین زن با وجود پوشش، نیاز به عفت داشت که آیه سوره نور نازل گردید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت‏پور با بیان پوشش که علامت تشخص در جامعه اسلامی است گفت: به میزانی که زن در جامعه اسلامی احساس افتخار نکند، پایبندی کمتری به بحث پوشش اسلامی دارد و لذاست که باید تلاش کنیم زنی که به مسلمانی افتخار می‏کند و می‏خواهد آن را بروز دهد، تربیت کنیم.

وی با اشاره به ده ویژگی افراد در جامعه ایمانی که در آیه 35 سوره احزاب مطرح گردیده افزود: راهبردی که از این آیه می‏توان گرفت این است که باید زنان پوشیده را ترویج کنیم و با تبیین مولفه‏های زنی که در پوشش اسلامی است باید گفت زنی که این پوشش را دارد، این زن ده ویژگی را در کمالش داشته و اینجاست که قدرت تعریف از زنان محجبه پیدا شود.

شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با استفاده از حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

 

از سوی گروه علمی قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:
در این نشست علمی نگاهی به واقعه غدیر با محوریت پاسخگویی به سوالات مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، آیت الله حاج شیخ نجم الدین طبسی در این نشست رویکردهای پاسخ به منکرین امامت و ولایت را مبتنی بر آثار عامه با رویکردی روایی و تاریخی بررسی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ابتدای نشست ضمن تذکری جدی مبنی بر عدم انجام وظیفه صحیح در معرفی غدیر در طول 40 سال جمهوری اسلامی، خواهان توجه بیشتر حوزویان به این واقعه بی بدیل تاریخ اسلام شد.

این استاد سطوح عالی حوزه با برشمردن بحث وصایت در بین انبیاء الهی گفت: این سنت انبیا بود که روزی که وصی را انتخاب می کردند آن روز را عید اعلام می کردند و دستور تهنیت می دادند.

وی با اشاره به تاریخ اسلام بعد از واقعه غدیر گفت: مردم حتی در حکومت عباسیان این روز را عید می گرفتند و در خانه نمی ماندند و شهر را آذین می کردند و بوی خوش آل محمد علیهم السلام همه جای را گرفته بود بطوری که کسی تصور نمی کرد که این حکومت مخالف اهل بیت علیهم السلام است و البته از قرن چهارم با روی کار آمدن آل بویه این عید به صورتی جدی تر احیا شد و بقول ذهبی رافضی ها در این زمان در مصر و شام و مغرب و مشرق جوشیدند و زیاد شدند و با معرفی همین غدیر بود که شیعه حالتی تهاجمی گرفت.

آیت الله نجم الدین طبسی با اشاره به مظلومیت اهل بیت علیهم السلام گفت: چطور است که سب صحابه را بزرگان اهل سنت ممنوع می شمارند و البته ما هم ممنوع می دانیم، اما بسیاری از آنها در مقابل سب امیرالمومنین علیه اسلام و اولاد ایشان، هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها ، شهادت و اسارت خاندان پیامبر سکوت می کنند؟

وی تاکید کرد که دو روز مهم در تاریخ اسلام است: عاشورا که روز حزن است و غدیر که روز عید و باید تلاش کرد این دو روز همسنگ هم برگزار گردد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی از کارشناسان پاسخگوی مرکز به مدح مناقب و فضائل امیرالمومنین علیه السلام پرداخت.

یادآوری این نکته لازم می نماید که نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

در بازدید از کارگاه تصحیح نسخ خطی دارالحدیث مطرح شد:
جمعی از کارشناسان گروه قرآن و حدیث مرکز از بخش تصحیح نسخ خطی پژوهشگاه دارالحدیث بازدید کردند.
تصحیح نسخ خطی، آمیزه ای از علم، فن و هنر

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی، این بازدید که به همت حجت الاسلام حکیمیان، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی صورت گرفت، جمعی از کارشناسان این رشته با فرایند تصحیح نسخ خطی آشنا شدند.

در ابتدای این بازدید علمی، حجت الاسلام حمید احمدی جلفایی، مسئول بخش تصحیح نسخ خطی دارالحدیث به بیان مراحل چهارده گانه تصحیح نسخ پرداخت. که شامل:

  1. مطالعه بنیادین جهت تشخیص نسخه پایه
  2. تهیه منابع تصحیح و تحقیق و برنامه ریزی های لازم
  3. نسخ پژوهی تفصیلی و مراحل آماده سازی تصحیح
  4. تطبیق و مقابله نسخه های خطی
  5. مشابه یابی
  6. تعلیقه نگاری
  7. اعراب و ویرایش متن
  8. پژوهش اسناد و راویان کتاب
  9. تقویم نص
  10. پژوهش های تکمیلی و تنزیل هوامش
  11. بازبینی نهایی متن و رفع نواقص احتمالی
  12. مقدمه نگاری
  13. ضمایم، فهرست ها و نمایه ها
  14. ارزیابی، رفع ایرادها و ارسال پیشنهادها

سپس وی به طور اجمال به توضیح هر یک از این مراحل پرداخت و افزود:

معمولاً قدیمی ترین نسخ خطی کتب اربعه مانند اصول کافی و من لا یحضره الفقیه، در لندن می باشد. و مرحله جمع آروی و ارزیابی نسخ قدیمی از مهمترین و ابتدایی ترین فرایند تصحیح نسخ می باشد.

بعد از انتخاب نسخۀ محور، سایر مراحل تصحیح صورت می گیرد و در پاورقی تفاوت های نسخ ذکر می شود.

حجت اسلام احمدی در تبیین مزایای ارزشمند این طرح گفت:

این تفاوت عبارات، در فرایند اجتهاد بسیار راهگشاست و بخاطر همین هم این کار مورد تقدیر مراجع عظام تقلید قرار گرفته است. وی ادامه داد: اولین مرجع و کسی ما را در این عرصه تشویق و تمجید نمود، شخص مقام معظم رهبری بود که علیرغم برخی مخالفت ها در ابتدای این امر، ترغیب و تشویق ایشان مبنی بر حفظ نسخه بدل ها و سایر موارد، عرصه را بر انجام موفقیت آمیز این پروژه گشود.

وی در پایان با اشاره به تکمیل تصحیح نسخ و چاپ کافی شریف ادامه داد: در حال حاضر کار روی نهج البلاغه و من لا یحضره الفقیه در حال انجام است.

در پایان این دیدار کارشناسان مرکز ملی سوالات خود را از استاد احمدی مطرح نمودند.

در نشست تخصصی گروه قرآن و حدیث مطرح شد:
در این نشست دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم بر سه موضوع رسانه، رصد مراکز تولید شبهه و پرهیز از موازی کاری در این زمینه تاکید کرد.
تاکید حجت الاسلام میرکتولی بر پرهیز از موازی کاری فرهنگی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، نشست تخصصی گروه قرآن و حدیث صبح امروز پنجشنبه 19 مهر ماه 97 در سالن جلسات مرکز با موضوع «نیازهای تفسیری جامعه» و با حضور اساتید و کارشناسان این گروه برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام حکیمیان، مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز، گزارشی از عملکرد مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ارائه کرد و در ادامه استاد ابوالفضل بهرام پور نگاه های مختلف شبهه پراکنی را تبیین نمود و نگاه های سیاسی و تخریبی از جمله مهمترین آنها برشمرد.

حجت الاسلام میرکتولی در این نشست ضمن تشکر از فعالیت گسترده مرکز ملی پاسخگویی، گزارشی از فعالیت های مجمع عالی تفسیر را ارائه و در ادامه افزود:

«دشمن در سدد این است که اعتقادات را بزند و تولید ویروس شود تا معلولیت اعتقادی ایجاد کند و ابزار آنها رسانه و فیلم هایی است که علیه دین می سازند؛ لذا باید رسانه های تصویری و شنیداری را تقویت کنیم و همچنین از اساتید مجرب و فرهیخته برای کرسی های پاسخ دهی استفاده کنیم.»

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم همچنین بر رصد مراکز تولید شبهه و پرهیز از کارهای موازی تاکید کرد.

شایان ذکر است این نشست ها با حضور کارشناسان مرکز به منظور ارتقاء محتوایی و مهارتی پاسخگویان بطور مداوم برگزار می شود.

صفحه‌ها