مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی

طی جلسه ای در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد؛
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ثنایی طی بازدید از مرکز ملی پاسخگویی، آن را یکی از پرافتخار ترین مجموعه های دفتر برشمرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، طی جلسه ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ثنایی «معاون محترم منابع انسانی دفترتبلیغات اسلامی» از فعالان مرکز ملی پاسخگویی در ماه مبارک رمضان و سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» ضمن تشکر از کارشناسان مرکز، به ارائه گزارشی از پاسخگویی در ماه مبارک رمضان و برنامه های اجرایی این مرکز پرداخت.

برگزاری هفت برنامه زنده و پخش همزمان در چهار بستر ارتباطی اینستاگرام، ایتا، آپارات و سامانه پاسخگو، تولید و تدوین 89 کلیپ با موضوع سؤالات پربسامد و انتشار گسترده در فضای مجازی، تولید 9 پادکست، طراحی 80 عکس نوشته با موضوع سؤالات پرتکرار، برگزاری دوره آموزشی تخصصی پاسخگویی احکام و ارائه آمار فراوانی پرسش های پاسخ داده شده گروه های مختلف، عناوین این گزارش است.

در ادامه جلسه حجت السلام والمسلمین دکتر علی اصغر ثنایی با بیان اینکه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی یکی از پر افتخار ترین مجموعه های دفتر تبلیغات اسلامی است، گفت: اگر شخصیتی قصد بازدید از زیر مجموعه های موفق دفتر تبلیغات اسلامی را داشته باشد، یکی از جاهایی که می توان پیشنهاد کرد، مرکز ملی پاسخگویی است.

وی در خلال بیان خاطره ای از دیدار با رهبر معظم انقلاب دام ظله که ایشان سه ویژگی عالِم، عامِل و آگاهی از مخاطب را لازمه کار تبلیغ دانستند، گفت: فعالیت کارشناسان مرکز در حوزه پاسخگویی مصداق اتم و اکمل تبلیغ است.

ایشان در ادامه ضمن توصیه به روزآمدی و داشتن روحیه جهادی به کارشناسان مرکز بیان نمود: «هر زمان روحیه اداری آمد ما باختیم».

وی در قسمت پایانی سخنان خود، پاسخگویی در عرصه های میدانی مانند نمایشگاه کتاب را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد با حضور در این میدانها جایگاه روحانیت را در دیدگاه مخاطب تغییر می کند و مخاطبان ما ذهنیت مثبتی از روحانیت پیدا می کنند.

شایان ذکر است در این جلسه ضمن رونمایی از موشن معرفی مرکز ملی پاسخگویی، در انتهای برنامه از کارشناسان برتر در حوزه پاسخگویی و فن آوری اطلاعات تقدیر به عمل آمد.

طی جلسه ای صورت گرفت؛
جلسه هم اندیشی کارشناسان گروه آنلاین بخش فضای مجازی به منظور بررسی مسائل جاری گروه آنلاین انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، جلسه کارشناسان گروه پاسخگویی آنلاین،که یکی از گروه های پاسخگو در فضای مجازی است،  به منظور بررسی مسائل جاری پاسخگویی آنلاین و هم فکری کارشناسان و مدیریت پاسخگویی فضای مجازی در راستای تقویت کمی و کیفی فعالیت ها برگزار شد.

در این جلسه ابتدا گزارشی از فعالیت های جاری بخش و برنامه های آینده توسط حجت الاسلام پورمدنی «رئیس گروه پاسخگویی فضای مجازی»، ارائه و سپس هر یک از کارشناسان به ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود پیرامون فعالیت ها و برنامه های بخش پرداختند.

شایان ذکر است گروه پاسخگویی فضای مجازی با بهره مندی از کارشناسان متخصص و آشنا با فضای مجازی در رشته های مختلف دینی، عهده دار پاسخگویی سریع به سوالات پرسشگران است که طبق برنامه زمان بندی به ارائه خدمات به پرسشگران می پردازند.

پرسشگران می توانند به از طریق دو درگاه ذیل با کارشناسان فضای مجازی ارتباط بگیرند:

my.pasokhgoo.ir

cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

از سوی گروه علمی قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد؛
در این نشست علمی ابعاد و گستره وسیع آیات علمی در قرآن کریم بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی «عضو هیئت علمی و مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه» ابعاد و گستره وسیع آیات علمی در قرآن کریم را ترسیم کرد.

وی آیات علمی قرآن کریم را حدود 2000 آیه برشمرد و در یک نمای کلی، آیات علمی قرآن را به چهار دسته تقسیم کرد: 1. اشارات علمی؛ 2. شگفتی های علمی؛ 3. اعجاز علمی؛ 4. نظریه پردازی علمی.

در ادامه استاد حوزه و دانشگاه، متذکر شد که فقدان تخصص بین رشته ای، عامل خلط بین اعجاز علمی با سایر موارد است و این خلط بین اندیشمندان عرب، بسیار به چشم می خورد و لذا می بینیم اعجازهای علمی قرآن کریم را حدود 300 آیه برشمرده اند؛ در حالی که با این تقسیم بندی که ما گفتیم، این گونه نیست که همه این ها اعجاز علمی محسوب شوند.

وی سپس مؤلفه های «بهترین کلمات»، «بهترین معانی» و «بهترین ترکیب» را از مؤلفه های اعجاز دانست و بیان داشت که وجود هر سه این مؤلفه ها با هم، از ظرفیت و توان فهم بشری بیرون است و این جاست که معنای «عجز الناس عن اتیان مثله» بیشتر روشن می شود.

شایان ذکر است در ادامه این نشست علمی که در سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد به شبهات مهم در حوزه اعجاز علمی قرآن اشاره شد.

از سوی گروه علمی احکام مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد؛
در این نشست علمی به بررسی احکام مشترکات و نظر فقهای معاصر مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد عباس منصوریه در سومین نشست علمی با موضوع احکام مشترکات، به بررسی احکام مشترکات و نظر فقهای معاصر در آن پرداخت.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در این جلسه به مباحث باقی مانده از مشترکات اشاره کرد و احکام مدارس و موقوفات عامه و آب ها و معادن را در سه بخش مطرح کرد.

وی در بیان احکام مشترکات مدارس و موقوفات عامه، به کیفیت استفاده از مدارس و موقافات عامه و حقوقی که برای افراد در این خصوص ایجاد می شود اشاره کرد و برخی از مسائل مورد ابتلا در این زمینه را بیان نمود.

ایشان در بخش بعدی انواع آب ها، کیفیت استفاده بردن و روش تملک آن ها را بیان، و درنهایت قوانین جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را بیان کرد.

همچنین در بخش پایانی نشست، به مبحث انواع معادن اشاره و کیفیت انتفاع آن و روش تملک آن را بیان کرد.

حجت الاسلام منصوریه در انتهای این جلسه به سؤالات کارشناسان در این زمینه با توجه به فتوای فقها پاسخ گفت.

شایان ذکر است گروه احکام به عنوان گسترده ترین گروه از بین هفت بخش پاسخگویی مرکز ملی، جهت حفظ و ارتقاء علمی و مهارتی کارشناسان به طور مداوم نشست هایی علمی با حضور کارشناسان مطرح برگزار می‌نماید.

از سوی گروه علمی اخلاق مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:
در این نشست علمی سؤالات پرتکرار و مهم در زمینه نفس، وسواس نفسانی و سیر و سلوک از نظر اخلاق طی دو جلسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، نشست گروه علمی اخلاق در دو جلسه با موضوعات مهم نفس، وسواس نفسانی و سیر و سلوک از نظر اخلاق برگزار شد.

در این جلسه استاد رستگار «استاد و پژوهشگر» سوالات پرتکرار در این زمینه مانند تعریف معرفت نفس، علت خودشناسی، تفاوت بین نفس و روح، کیفیت تفکری که انسان را به معرفت نفس می رساند و اثرات آن، فرق خودشناسی عرفانی با خودشناسی روان شناسی، چگونگی معرفت نفس که باعث معرفت خداوند می شود، معنای حدیث من عرف نفسه فقط عرف ربه، تعریف حدیث نفس و تفاوت آن با وسوسه نفس، فرق بین وسوسه اخلاقی و وسواس روان شناسی، تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفس، نشانه های عزت نفس، تفاوت عزت نفس و غرور و خود بزرگ بینی را مطرح و پاسخ های متقن آن را ارائه کرد.

وی در انتهای جلسه لیستی از کتاب های مفید در این زمینه در سه سطح معمولی، متوسط و عالی را جهت استفاده کارشناسان و هم معرفی به پرسشگران مرکز ملی متناسب با سطح آنها ارائه نمود.

با حضور حجت‌الاسلام مخدوم صورت گرفت:
تقدیر از پاسخگویان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین مخدوم و هیئت همراه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا و روز زن در مشهد حاضر شده و با تقدیم هدایایی از پاسخگویان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی تقدیر بعمل آوردند.

افزایش حجم پرسشهای مردم در ماه مبارک رمضان ما را بر آن داشت که زمینه ای را فراهم کنیم تا از فعالیتهای ۳نفر از کارشناسان مرکز ملی قم در مشهد بهره مند شویم
علی‌اکبر روحانی‌مقدم

گروه فضای مجازی: مدیر بخش تلفنی و مدیر داخلی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی، جزئیات فعالیت بخش‌های مختلف این مرکز ملی طی آذرماه سال جاری را اعلام کرد و گفت: پاسخگویان ما در آذرماه سال جاری بیش از ۲۸ هزار مراجعه‌ را پاسخ گفته‌اند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر روحانی‌مقدم، مدیر بخش تلفنی و مدیر داخلی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جزئیات فعالیت بخش‌های مختلف این مرکز ملی طی آذرماه سال جاری را اعلام کرد و گفت: پاسخگویان ما در آذرماه سال جاری بیش از 28 هزار مراجعه‌ را پاسخ گفته‌اند.

وی ادامه داد: 15 هزار و 790 مورد سؤال پیامکی، دو هزار و 832 مورد ارتباط آنلاین، 468 سؤال مطرح شده از طریق سایت و 9 هزار و 84 مورد برقراری تماس تلفنی از جمله‌ این موارد بوده است.
مدیر بخش تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی افزود: سؤالات مطرح شده از طریق تماس تلفنی طی هزار و 102 نفر ساعت فعالیت پاسخ داده شده است که میانگین هشت تماس در هر ساعت را نتیجه می‌دهد که نسبت به ماه گذشته 10 درصد رشد داشته است.

وی با مثبت ارزیابی کردنِ میانگین برقراری روزانه 400 تماس تلفنی با مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی و همچنین میانگین 735 مورد پاسخگویی در فضای مجازی اظهار کرد: پشتیبانی از زائران پیاده رضوی و مبلغلن فعال در دهه آخر صفر و تولید محتواهای فرهنگی مذهبی از جمله نرم افزار «زیارت آفتاب» از جمله اقدامات صورت گرفته در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی در ماه اخیر بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی‌مقدم حضور مبلغان در صف مقدم تبلیغ و پاسخگویی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: ممکن نیست مبلغی در تمامی حوزه‌های دینی متخصص باشد لذا ما بر این اساس حمایت حداکثری از مبلغان خدمت‌رسان به زائران پیاده رضوی را در دستور کار قرار دادیم.
مدیر بخش تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی در پایان اظهار کرد: پاسخگویی تلفنی به سؤالات دینی مردم از 8 صبح تا 8 شب در این مرکز صورت می‌گیرد که مردم برای برقرار تماس با پاسخگویان این مرکز می‌توانند با شماره تلفن 096400 تماس گیرند.

یادآور می‌شود، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی خراسان رضوی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، آماده پاسخگویی به سؤالات مردم در حوزه‌های مشاوره خانواده، ازدواج، کودک و نوجوان، اخلاق، احکام شرعی، علوم قرآن و حدیث، کلام و اعتقادات، تاریخ اسلام، شبهات دینی، مشاوره دینی و احکام شرعی و... به چهار شیوه ارتباط تلفنی با شماره 096400، به شکل عضویت در سایت eporsesh.com و ارسال سؤال از طریق پیامک به شماره 30007461 و دریافت جواب سؤالات به صورت زنده در بخش «گفتگوی زنده» سایت است.