پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

حکم کسی که در به عمل استمنا اعتیاد پیدا کرده در ماه رمضان(زمانی که روزه است) این عمل را انجام میدهد چیست؟ علت انجام عمل اعتیاد پیدا کردن بوده است آیا باید کفاره جمع به جا بیاورد یا تنها یک روز روزه گرفتن کافی است؟ (البته اکنون ترک کرده است)

پاسخ:
در فرض سؤال اگر با استمناء کردن، منی از او خارج می شد، روزه هایی که در آن استمناء کرده است باطل است و، علاوه بر قضاي آن روز، بنابر احتياط واجب كفاره جمع بايد بدهد،يعنى برای هر روز بايد دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند، يا به هر كدام آنها يك مد كه تقريبا ده سير (750 گرم) است، گندم يا جو يا نان و مانند اينها بدهد . چنانچه هردو مورد ممكن نباشد، هر كدام آن‌ها كه ممكن است، بايد انجام دهد.(1) هرچند استمناء را الآن ترک کرده باشد و فرقی نمی کند استمناء در اثر عادت بوده باشد یا بدون عادت.
چنانچه قدرت دوماه روزه گرفتن نداشته باشد و توانايي مالي هم نداشته باشد، هر وقت توانايي پيدا کردد بايد کفاره آن را بدهد. و اگر هيچ وقت توانايي مالي پيدا نکند براي هر روز استغفار کند و از خداوند طلب بخشش کند. (2)
پي نوشت:
1 . آيت الله بهجت، توضيح المسائل، مسأله 1332.
2. آيت الله بهجت، استفتائات، ج2، مسأله 2905.