استجابت دعا
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ ۱۳:۰۴ شناسه مطلب: 99300
پرسش:
چیکار کنیم حاجتمان برآورده شود، حتی اگر به صلاحمان هم نباشد؟
پاسخ:
هر انسانی در زندگی خواستهها و حاجتهایی دارد که دوست دارد به آنها برسد. این خواسته همه انسانهاست؛ اما اینکه راه رسیدن به خواستهها چیست و چگونه میشود به خواستهها رسید نیاز به توضیحات دارد. با نگاهی بر تعالیم مبین دین اسلام و احادیث وارده از معصومین علیهمالسلام درمییابیم که دعا یکی از راههای مؤثر در برآورده شدن حاجت است و ارزش بالایی دارد؛ اما در مورد راه برآورده شدن حاجت نکاتی را باید بدانید.
1. از نوشته شما مشخص است که مسئله دعا و مصلحت و به صلاح نبودن استجابت آن را میدانید و به همین دلیل دنبال راهی هستید که حتی اگر به صلاح نبود برآورده شود. این حرف برآمده از این است که عدم مصلحت و به صلاح نبودن را نمیپذیرید و از این جهت میخواهید هر طور شده برآورده شود. در مورد صلاح نبودن استجابت دعا باید نکتهای را بدانید. خداوند و اهلبیت علیهمالسلام برای هیچکسی بد نمیخواهد و برای همه سعادت و خیر میخواهند و تمام زمینهها برای رسیدن به سعادت و خیر را در دنیا و آخرت مهیا نموده است و اگر درجایی سختی به سراغ انسان میآید و یا مرضی برای انسان عارض میشود یا به خواستهای نمیرسد، خداوند در آنها نیز زمینه رشد و سعادت را قرار میدهد و همان سختیها میتواند کفاره گناهان باشد و میتواند مایه پیشرفت و ارتقاء درجه انسان باشد و میتواند امتحانی برای سنجش صبر و اعتقادات انسان باشد، لذا قرآن میفرماید: ﴿ وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین ﴾؛ (1) «البته شما را به اندکى ترس و گرسنگى و بینوایى و بیمارى و نقصان در محصول مىآزماییم؛ و شکیبایان را بشارت ده»؛ این نگاه باعث میشود بدانید اولاً خداوند بخلی در ذاتش نیست که خواسته انسانها را به صلاح شان نداند. این نکته با توجه به سعادت او و شرایط پیرامونی او در موضوع آزمایش و امتحان انسان باید تعریف شود. آیا انسان صبر میکند آیا استقامت می کن آیا از راه درست پیگیری و تلاش میکند؟ نتیجه و پاسخ همه این سؤالات است که رشد و سقوط انسانها را زمینهسازی میکند.
2. در مورد موضوع دعا و برآورده شدن خواستهها باید بدانید ازنظر تعالیم دینی ما استجابت، همواره به معنای برآورده شدن و عملی شدن آنچه ما خواستهایم نیست. این امر معقول و پذیرفتنی نیست. با سایر سنتهای قطعی الهی در عالم همخوانی ندارد. اگر در شب قدر مادری برای سلامت و بازگشت فرزند رزمندهاش از میدان جنگ دعا کند و فرزندش برای شهادت، تکلیف چیست؟ آیا میشود رزمنده هم شهید بشود و هم نشود؟ یعنی همه خواستههای همه افراد لزوماً ممکن نیست برآورده شود. چون گاهی معارض برای خواسته ما وجود دارد. مثلاً اگرچند نفر یک خانم را برای ازدواج بخواهند و همه دعا کنند آیا ممکن است دعای همه مستجاب شود؟ بالاخره دعای یکی مستجاب میشود و بقیه ناکام میمانند. یا دعای افراد زیادی برای برنده شدن یک ماشین در یک قرعهکشی امکان ندارد که استجابت شود. توجه به این نکته باعث میشود کمی تأمل کنید درخواسته ها که آیا اساساً معارض دارد یا نه ممکن است برآورده شود یا نه؟
3. از سوی دیگر یکی از رازهای عدم استجابت در این واقعیت نهفته است که ما از باطن هستی و مصالح حقیقی خود و جهان بیخبریم. به همین دلیل گاهی میپنداریم خیر و مصلحت ما در تحقق و برآورده شدن حاجتی یا دفع و رفع مشکل و مانعی است. بر اساس پیشفرض وقتی میبینیم خواسته ما برآورده نمیشود، رنجیده خاطر میشویم! درحالیکه اگر حجاب از روی «حقیقت باطنی» عالم کنار رود و آینده و نتیجه برخی خواستهها برای ما روشن گردد، از تقاضا و درخواست خود منصرف میشویم و خدا را شکر میکنیم که خواسته و حاجت جاهلانه ما را آنگونه که میخواستیم، برآورده نکرده است. این در روایات اشاره شده است. امام سجاد علیهالسلام میفرماید: «وَ یَا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِکْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ «اى کسى که وسیلهها (مانند دعا) موجب تغییر حکمتش نمىشوند». (2) بنابراین، چون علم غیب بر بندگان پوشیده است، چهبسا شخصى از روى غلبه قواى شهوانى بر عقلش، چیزى را از خدا طلب کند یا خیالاتش باعث شود که کار فاسدى را نیک ببیند و آن را درخواست کرده و حتى اصرار و پافشارى نیز بکند. همانطور که در روایتی از امام باقر علیهالسلام روایتشده که در شب اسراء، خداوند متعال به پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرمود: «... برخى از بندگان مؤمن من کسانى هستند که جز ثروت چیز دیگر به صلاحشان نیست و اگر آنان را از این حالت برگردانم، هلاک مىشوند. در مقابل، بعضى از بندگان من کسانىاند که فقط فقر به صلاح آنان است و اگر فقر را از آنان بگیرم، هلاک مىشوند (و بىایمان مىگردند) ...». (3)
4. نکته دیگر که باعث میشود امید داشته باشید حتی درجایی که خواستهتان برآورده نشده این است که گاهی دعا به اجابت میرسد، اما مقدمات تحقق آن فراهم نیست و یا مصالحی اقتضا میکند انجام آن به تأخیر بیفتد؛ مانند حضرت ابراهیم علیهالسلام که فرزند نداشت. سالها دعا و تضرّع نمود تا اینکه در 99 سالگی در حالی که پیر شده و موهای او سفید گشته بود، خدا حضرت اسماعیل را به او داد. یا مانند حضرت موسی که قرآن چنین میفرماید: موسى گفت: «پروردگارا! تو فرعون و اطرافیانش را زینت و اموالى (سرشار) در زندگى دنیا دادهای، پروردگارا! درنتیجه (بندگانت را) از راه تو گمراه مىسازند! پروردگارا! اموالشان را نابود کن! و (به جرم گناهانشان)، دلهایشان را سخت و سنگین ساز، بهگونهای که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند!» فرمود: «دعاى شما پذیرفته شد! استقامت به خرج دهید؛ و از راه (و رسم) کسانى که نمىدانند، تبعیت نکنید». (4) امام باقر علیهالسلام در روایتی فرمود: «بین گفته خداوند متعال که فرمود:دعاى شما پذیرفته شد و بین عذاب فرعون چهل سال فاصله بود»(5) پس لزومی ندارد به این فکر کنید که دعا برآورده نشده و به صلاح تان نبوده شاید با تأخیر برآورده شود.
5. البته گاهی گناه هم تأثیر منفی در استجابت دعا میگذارد، مثلاً شما وقتی به مغازه شیر فروشی میروید، اگر ظرفی کثیف ببرید و تقاضای شیر کنید، صاحب مغازه میگوید اول ظرفت را بشور و تمیز کن بعد بیا شیر بگیر، چون شیر در ظرف کثیف آلوده و بیخاصیت میشود، در مورد دعا هم خداوند میفرماید ابتدا ظرف دلت را تمیز نگاهدار و اگر آلوده کردی با توبه واقعی ظرف دلت را بشور، سپس تقاضای برآورده شدن حاجاتت را بکن. چون با دل آلوده به گناه تقاضای دعا بیفایده است. پس اگرچه ما معصوم نیستیم، ولی میتوانیم با توبه، ظرف دلمان را پاک و پاکیزه نزد خدا ببریم. در روایات آمده که برخی از گناهان در عدم اجابت دعا تأثیر بیشتر دارند که در ذیل به نمونهای از آنها اشاره میکنیم. امام سجاد علیهالسلام فرموده است: «گناهانی که موجب رد شدن دعا میشوند عبارتاند از: نیت بد، پلیدی باطن، دو رویی با برادران دینی، باور نداشتن اجابت دعا، به تأخیر انداختن نمازهای واجب تا آن زمان که وقتش بگذرد، دوری جستن از نزدیک شدن به خدای بزرگ با کار خیر و دادن صدقه و بهکارگیری کلمات زشت و ناسزا در گفتار». (6)
6. البته گاهی نیز عدم تلاش مناسب و متناسب باعث عدم استجابت دعا میشود؛ و در بسیاری خواسته اصلاً تلاشی انجام نمیشود و فقط نشستهاند و دعا میکنند. گاهی تلاش انجام میشود، ولی تلاش مناسب و کافی انجام نمیشود و در بسیاری دیگر تلاش میشود، ولی تلاش مشروع و درست نیست. باید در مورد خواستههای خود با متخصصان همان رشته مشورت کنید تا تلاش مناسب و متناسب را بشناسید.
7. میبینید که علل عدم استجابت دعا مختلف است و فقط گناه نیست و نباید بهسرعت فکر کنید که به صلاح نبوده است. شاید علت دیگری داشته باشد که باید خوب بررسی وجدانی کنید تا بتوانید آرامش بهتری پیدا کنید. با توجه به مطالب بالا شاید درخواسته شما مشکلی نباشد و به صلاح تان باشد و فقط با تأخیر مستجاب شود. توصیه اصلی آن است که اگر به خواسته خود نرسیدید صبر کنید و تسلیم باشید.
هرکدام از عوامل میتواند وجود داشته باشد و شما با تسلیم و صبرتان مأجور خواهید بود. در هر حال برای رفع مشکلات تعقل و تدبر و مشورت با انسانهای باتجربه و عاقل در بسیاری از موارد به حل مشکلات کمک میکند توصیه میشود از مشاورهای قوی و عاقل و باتجربه استفاده کنید تا ریشهیابی کنند و بهترین توصیهها برای رفع مشکل را برای تان بگویند.
نتیجه:
هر انسانی خواستهای دارد. اولاً خداوند بخلی در ذاتش نیست و اگر گاهی با دعا خواستهای برآورده نمیشود طرف در امتحان و آزمایش قرارگرفته است. علل برآورده نشدن دعا این است که گاهی برآورده شدن دعا معقول نیست. گاهی واقعاً به مصلحت نیست و باید این موضوع را پذیرفت. گاهی دعا مستجاب شده ولی با تأخیر به آن میرسیم. گاهی گناهها مانع رسیدن به خواستههاست. گاهی تلاش مناسب یا متناسبی برای رسیدن به خواستهها صورت نگرفته و نمیگیرد. توصیه اصلی آن است که اگر به خواسته خود نرسیدید صبر کنید و تسلیم باشید. هرکدام از عوامل میتواند وجود داشته باشد و شما با تسلیم و صبرتان مأجور خواهید بود. در هر حال برای رفع مشکلات تعقل و تدبر و مشورت با انسانهای باتجربه و عاقل در بسیاری از موارد به حل مشکلات کمک میکند توصیه میشود از مشاورهای قوی و عاقل و باتجربه استفاده کنید تا ریشهیابی کنند و بهترین توصیهها برای رفع مشکل را برای تان بگویند.
منابع برای مطالعه بیشتر:
-دعا و اسرار اجابت، حبیبالله فرحزاد.
-عبادت و دعا، مرتضی مطهری.
پینوشتها:
1. سوره بقره، آیه 155.
2. امام على بن الحسین علیهالسلام، صحیفه سجادیه، قم، دفتر نشر الهادى، چاپ: اول، 1376 ش، ص 68.
3. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407 ق، ج 2، ص 352.
4. سوره یونس، آیه ۸۸ و ۸۹.
5. علامه مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1404 هجرى قمرى؛ ج 70، ص 376.
6. علامه مجلسی، پیشین، ج 70، ص 376.
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۰:۳۱ شناسه مطلب: 98322
پرسش:
فرمودند در دعا کردن پافشاري کنيد و اينقدر در بزنيد تا اين در باز شود و حاجت خود را بگيريد. جايي ديگر گفته شده در دعا پافشاري نکنيد شايد صلاح نباشد. مانده ام اصرار کنم يا نه؟ ما وقتي دعا ميکنيم از خداوند درخواست ميکنيم به خير وخوشي سلامتي دعایمان را اجابت کند و اگر به صلاح نيست به صلاحمان کند. آيا اينگونه دعا کردن خوب است؟ ضرر نخواهیم کرد؟
پاسخ:
مقدمه:
امید بخش ترین ابزار برای انسان، دعا کردن و درخواست از خداوند می باشد. چون در پرتو دعا است که انسان می تواند با بزرگترين منبع فيض هستى ارتباط صميمانه برقرار کند و از تنهايى و بیکسی نجات يابد؛ این ارتباط داراي آدابي است که در روایات به آن اشاره شده است از جمله: «بسم الله گفتن، تمجيد و ستودن حق تعالی، صلوات فرستادن، نام بردن خواسته خود در دعا و همچنین اصرار در دعا و...؛ بر اساس روایات، هیچ منعی در اصرار و تداوم در دعاکردن نداریم، بلکه توصيه به اصرار بر دعا نيز داريم.
بعد از مقدمه فوق نکاتی در پاسخ به سؤال شما بیان میگردد:
کسی که از بزرگی، امید بخشش و عطا دارد، لازم است در خواستن، ابرام و اصرار به خرج دهد. خداوند تبارک و تعالی، تنها مقامی است که قدرت برآورده نمودن حاجات تک تک بندگانش را دارد به خاطر همین یکی از اسمای الهی "قاضی الحاجات" است. بنابراین در دعا و خواستن حاجت از پروردگار نباید از باب مسامحه و سهل انگاری باشد بلکه باید اصرار ورزید و پافشاری نمود. لذا پافشاری و اصرار بر دعا، نهتنها گناهی ندارد بلکه کار بسیار خوبی است و خدا آن را دوست دارد. پیامبر اسلام (صلیالله علیه وآله) فرموده است: « رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِي الدُّعَاءِ؛(2) خداوند بندهای را که از او طلب و حاجتی دارد و بر آن پافشاری میکند، مورد رحمت خویش میدهد» بنابراین، اصرار و پافشاری بر دعا، نیکو است.
در برخی از روایات اهل بیت(علیهم السلام)اصرار بر دعا، علاوه بر اینکه مطلوب بوده بلکه زمینه ساز استجابت دعا خواهد بود. وليد بن عقبۀ هجرى گويد: شنيدم حضرت باقر عليه السلام فرمودند: « وَ اَللَّهِ لاَ يُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي حَاجَتِهِ إِلاَّ قَضَاهَا لَهُ؛(3) بخدا سوگند هيچ بندهاى در دعا پافشارى و اصرار بدرگاه خداى عز و جل نكند جز اينكه حاجتش را برآورد.
همچنین دراینباره امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: « أَلِحَّ فِی الطَّلَبِ، فَإِنَّه یحِبّ إِلْحَاحَ الْملِحِّینَ مِنْ عِبَادِهِ الْموْمِنِین؛ در دعا و خواست خود اصرار داشته باش، چراکه خداوند اصرار مؤمنانی که بر دعای خود اصرار میکنند را دوست دارد»(4).
اما با وجود چنین روایات، چرا برخی از علما و بزرگان توصیه نموده اند که چیزی را بهزور از خدا نخواهیم. و یا اینکه در گرفتن حاجت از خداوند اصرار نورزیم؟ دلیلشان هم این است که شاید حاجت شما به مصلحتتان نباشد، اگر در آینده و پس از مرگ ( روز قیامت) متوجه شویم که استجابت آن دعا به خیر ما نبوده، خدا را شکر می کنیم که آن دعا را مستجاب نکرده است؟
در پاسخ باید گفت:
هر دو مطلب و هر دو گروه درست می گویند، چون منظور علما و بزرگان، از عدم پافشاری در دعا، در واقع عدم پافشاری و اصرار ورزیدن بر نتیجه دعا است. پس انسان باید بر خواسته خود در هنگام دعا اصرار داشته باشد اما بر استجابت ظاهری یا همان نتیجه مشخص، اصرار نداشته باشد. مثلاً؛ شخصی که صاحب اولاد نمیشود، نباید ناامید شده و دست از دعا کردن بر دارد، بلکه باید تا آخر عمر دعا کند تا خداوند به او فرزند صالح عطا کند اما بر استجابت و نتیجه آن اصرار و پافشاری نکند؛ و از اینکه بهظاهر این دعا برآورده نمیشود بیتابی نکرده و ناامید از رحمت الهی نشده و افسرده نگردد (5)
پس آنجای که گفته می شود در دعا اصرار و پافشاری نکنید، منظور اصرار در وصول به نتیجه خاصی است. چون ممکن است آن نتیجه به صلاح ما نباشدچنانکه در قرآن کریم آمده است: «عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون؛ چهبسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حالآنکه خيرِ شما در آن است؛ و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حالآنکه شرِّ شما در آن است؛ و خدا مىداند و شما نمىدانيد»(6). و یا در اثر پافشاری و اصرار بر نتیجه، و نرسیدن به حاجت شخص افسرده و ناامید از درگاه الهی گردد.
پس اگر در روایات توصیه به دعا و اصرار بر آن شده، منظور این است که زیاد دعا کنید و فراوان از خدا بخواهید، زیرا دعا مخ عبادت است و تأثیر معنوی فراوانی برای انسان دارد و اصرار بر دعا خود زمینه اجابت است. آنچه در دعا اهمیت دارد توجه به حقیقت و پی بردن به ارزش دعا است. چون دعا نوعی مناجات و توسل عاشقانه موجودی بی ارزش با وجود بی نهایت است. در پرتو این مناجات، موجود بی ارزش، ارزش پیدا کرده و مورد توجه حق تعالی قرار می گیرد.« مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ؛(7) اگر دعای شما (و ناله و زاری و توبه شما) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟» و به حقیقت وجودی حق تعالی نزدیک می شود. لذا دعا و توسل به حق تعالی صرفا ابزاری برای گرفتن حاجت نمی باشد؛[ نه اینکه حاجات خود را از طریق دعا نخواهیم] بلکه مقصود این است که بدانیم نفس دعا کردن، عبادت است یعنی دعا از دعوت (8) است. در دعا انسان از خداوند دعوت میکند تا در دلوجان او با صفات جمال و جلال اش تجلی کند و به دل مؤمن که عرش خدا است بنشیند بنابراین دعاکننده چه نتیجه دلخواه بگیرد و چه نگیرد عبادت کرده و به خداوند نزدیک شده است.
نتیجه:
بنا بر آنچه گفته شد نتیجه میگیریم که دعا مطلوب خداوند متعال است و اصرار و پافشاری در دعا هم امری است مطلوب که در روایات آمده است امّا آنچه در دعا کردن پسندیده نیست، تعیین تکلیف کردن برای خدا و وقت تعیین کردن برای دعا است چون ممکن است آن زمانی که شما معین کردید نتیجه حاصل نشود و بعدازآن حاصل شود یا اصلاً نتیجه به مصلحت شما نباشد که مستجاب شود و شما با این تعیین وقت موجبات ناراحتی و ناامیدی خودتان را در صورت نرسیدن به نتیجه در موعد مشخص فراهم کنید؛ بلکه بهتر است همراه با اصرار و پافشاری بر دعا همیشه راضی به مقدرات خدا باشید و برای خدا وقت تعیین نکنید تا به حاجتتان برسید.
کلمات کلیدی:
اصرار بر دعا، استجابت دعا، اصرار بر نتیجه، تسلیم بودن.
منابع جهت مطالعه بیشتر:
استجابت دعا (شرایط و موانع)، احمد تشکر.
آزادی معنوی، مرتضی مطهری.
پینوشتها:
- شيخ کليني، اصول کافي، دارالکتب الاسلاميه، تهران،1365 ش، ج 2، ص 475.
- همان،
- همان.
- حمیری، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد، قم، مؤسسه آل البیت (ع)، چاپ اول، 1413 ق، ص 6.
- https://www.porseman.com/!11450
- سوره بقره، آيه 216.
- سوره فرقان، آیه 77.
- اصفهانی، راغب، المفردات فی غریب القرآن، تهران: موسسهالصادقالطباعهوالنشر، 1387، ذيل ماده دعو.
برگرفته از کتاب دعا منتشر شده در کتابخانه نرم افزار کاربردی( اپلیکیشن) پاسخگو:
https://api.pasokhgoo.ir/books/files/EqXO2DfgvobAJnIaa98urzNmgw2TJS2CsOy...
۱۳۹۸/۱۲/۰۹ ۱۵:۱۱ شناسه مطلب: 98024
در جواب كسانی كه به برخی افراد كه گاها دچار مرضی صعبالعلاج هستند و همچنان امید دارند كه شفا بگیرند از طرف خدا، می گویند كه چرا خدای شما شفا نداد مگه نمیگویید كه دعا كنیم خدا جوابمان را میدهد چرا جواب شما را نداد پس دعاهایتان بی خود دعا نكنید، قرآن نخونید. لطفاً از طریق مقالات علمی پاسخ بدید چون این جور افراد به قرآن و احادیث توجهی ندارند؟
در خصوص توجیه و هدایت اینگونه افراد تذكر چند نكته خالی از فایده نخواهد بود:
1- خداوند متعال خود را اجابتکننده خوانده و فرموده است: «اُدعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ؛ (1) مرا بخوانيد تا (دعاي) شمارا بپذيرم»؛ اما باید توجه داشت كه این استجابت و پذیرش دعا لزوماً به معنای رسیدن ما به خواستههای خودمان نیست و چهبسا بسیاری از خواستههای مشروع بندگان، حتی بهترین بندگان خداوند به اجابت موردنظر نمیرسد. چنانکه در زمان بیماری حضرت زهرا (علیهاالسلام) چند معصوم برای شفای ایشان دعا میکردند اما درنهایت آن حضرت بهبود نیافت و به شهادت رسید!
البته در معنای عام و دقیق اجابت همه درخواستهای معقول و مشروع بخصوص آنکه بهواسطه اهلبیت به درگاه ربوبی منتقل شود بهنوعی مستجاب میگردد، هرچند این استجابت به معنی رسیدن به همان خواسته و مطلوب نبوده باشد.
2- مشكلات و سختیها و ناگواریها در زندگی همه افراد کموبیش وجود دارد و نباید از علتهای پیدا و پنهان این مشكلات چشم پوشید و بهجای بررسی علل و عوامل و راهکارهای حل مشكل یا برخورد منطقی با آن، به دنبال راههای غیرعادی و اعجاز گونه بود كه شیوه خداوند و سنت او هم در امور عالم این نیست كه كارها را از مجاری غیرعادی و غیرطبیعی انجام دهد. چهبسا در بسیاری از موارد باید در عین دعا و تضرع به درگاه خداوند به دنبال راهكارهای طبیعی و مادی درمان هم برویم زیرا سنت خداوند آن است كه كارها را از مجاری طبیعی خود به سرانجام برساند.
خداوند براي هر دردي، درماني و براي هر مشكلي، راهكاري قرار داده است. براي حل هر مشكلي از ما خواسته كه به راهكار طبيعي و منطقي آن دست بزنيم. از منظر دین، دور زدن اسباب و علل عادی و طلب كردن نتایج از راهی غیر از اسباب عادی و طبیعی، امری نادرست است. این حقیقت، مضمون رواياتی است كه میفرماید: «خداوند متعال ابا دارد از اینکه امور را از راهی غیر مجاری عادی آن به جریان بیندازد». (3)
بسیار دیده میشود كه افرادی بدون توجه جدی به اینگونه امور و بدون تلاش مناسب در جهت حل مشكل از مجرای طبیعی و عرفی تنها میخواهند از طریق دعا و طلب شفا از خداوند متعال به نتیجه درخواستهای خود برسند كه این امر بر اساس سنت الهی به نتیجه نخواهد رسید.
3- در كنار همه مسائل دیگر نباید از یاد برد كه در ساختار طبیعی عالم این قبیل مشكلات و سختیها لازمه زندگی بشر است و مهمترین راهکار آزموده شدن بشر در آزمون بزرگ زندگی دنیا بهحساب میآید؛ چنانکه قرآن میفرماید: «قطعاً همهی شمارا با چیزی از ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و كمبود میوهها آزمایش میكنیم و بشارتده استقامت كنندگان را». (4)
خداوند برای شكوفا كردن استعدادها و پرورش دادن بندگانش، آنان را با گرفتاریها میآزماید، یعنی همانگونه كه فولاد را برای استحكام بیشتر در كوره میگذارند تا بهاصطلاح آبدیده شود، آدمی را نیز در كوره حوادث سخت پرورش میدهد تا مقاوم گردد. امتحان خدا با گرفتاریها، به كار باغبان پرتجربه شبیه است كه دانههای مستعد را در سرزمینهای آماده میپاشد. دانهها با استفاده از دادههای طبیعی شروع به رشد و نمو میكنند، تدریجاً با مشكلات میجنگند و با حوادث پیكار مینمایند، در برابر طوفانهای سخت و سرمای كشنده و گرمای سوزان، ایستادگی به خرج میدهند تا شاخهی گلی زیبا یا درختی تنومند و پرثمر بار آید كه بتواند به زندگی خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.
4- در انتها این نكته را هم از یاد نبرید كه عطا و پاداش الهی در برابر سختیها و مشکلات دنیا آنقدر زیاد وبی نظیر است كه بر اساس روایات در هنگام اعطاء این پاداشها به اهل بلا كسانی كه در دنیا كمتر سختی دیدهاند آرزو میکنند بهجای آنها بوده و در دنیا به انواع بلاها دچار میشدند تا ثواب آن را به دست میآوردند. از امام باقر (ع) حكایت شده: «اگر مؤمن میدانست كه خداوند در مقابل این بلاها چه اجری به او میدهد، آرزو میكرد گوشتهای بدنش را قیچی میكردند تا او به اجر آن برسد». (5)
پینوشتها:
1. غافر (40) آیه 60.
2. امام سجاد علیهالسلام، الصحيفة السجادية دعای سیزدهم، نشر الهادي، قم، 1418 ق، ص 69.
3. ثقة الاسلام كليني، الكافي، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1365 ه ش، ج 1، ص 183.
4. بقره (2) آیه 155.
5. مجلسي، محمدتقی، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه ق، ج 67، ص 24.
۱۳۸۹/۰۵/۲۴ ۱۵:۲۰ شناسه مطلب: 16597
باسلام وعرض تبریک حلول ماه مبارک رمضان.می خواستم بدونم دعاجه جوری مستجاب میشه؟مگه نمیگن اگه انسان به خدادل ببنده وتنهاامیدش باشه دعاش بی جواب نمی مونه؟ایامن می تونم ازاینکه این همه دعاکردم (این همه دعا1سال بیشترمیشه وشایدگفتنش آسون باشه اما منظورم شبانه روزو به هر نحوی که میشده)اماخداحتی 1بارجواب منوندادنتیجه بگیرم که خدافقط جواب آدمهای خوب رو میده؟مگه خداهمراه انسان موردظلم واقع شده نیست؟پس جرادعاهای من کوجکترین اثری نداشته؟میترسم ایمانم به خداسست بشه!یه جورایی دلگیرم.لطف کنید وجواب منو بدین.متشکرم
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط با اين مركز.
استجابت دعا مقدمات ،آداب و شرايط دارد. آن که اموري نيز مانع استجابت است پس بايد مقدمات ، آداب و شرايط را ايجاد کرد و موانع را نيز برداشت تا دعا مستجاب شود . اگر به خدا معرفت داشته باشيم و بدانيم خداوند نسبت به بندگانش " رئوف و رحيم" است، در مي يابيم كه اگر خواسته هاي ما بر آورده نمي شود، دليلش بخل نيست. خداوند دعاهايي که با آداب و شرايط آن انجام ميگيرد و" كمال و سعادت و منفعت و مصلحت انسان نيز در آن باشد، اجابت ميكند.
علل عدم اجابت دعاها از ديدگاه اميرالمؤمنين(ع)
مردى به حضرت عرض كرد: خداوند مىفرمايد: «ادعونى استجب لكم» پس چرا ما دعا مىكنيم، ولى اجابت نمىشود، حضرت فرمود: چون دلهاى شما در هشت مورد خيانت و بى وفايى كرد:
1 - خدا را شناختيد، ولى حقش را آن گونه كه بر شما واجب بود، ادا نكرديد. از اين رو آن معرفت به كار شما نيامد.
2 - به پيامبر خدا ايمان آورديد، ولى در عمل با سنت و روش او مخالفت كرديد، پس ثمره ايمان شما چه شد؟
3 - كتاب خدا (قرآن) را خوانديد، ولى در عمل با آن مخالفت كرديد.
4 - گفتيد ما از آتش دوزخ مىترسيم، ولى در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوى جهنم مىرويد.
5 - گفتيد ما به بهشت تمايل و رغبت داريم، ولى كارهايى انجام مىدهيد كه شما را از بهشت دور مىسازد.
6 - نعمتهاى خدا را استفاده مىكنيد، ولى شكر و سپاس گزارى نمىكنيد.
7 - خداوند فرمود: شيطان دشمن شما است، شما نيز او را دشمن گيريد.(1) شما به زبان او را لعن مىكنيد، ولى در عمل با او دوستى مىنماييد و از او اطاعت مىكنيد.
8 - عيبهاى مردم را برابر ديدگانتان قرار داديد و عيبهاى خود را پشت سرانداختيد، در نتيجه كسى را ملامت مىكنيد كه خود به ملامت سزاوارتر از او هستيد.با اين وضع چه دعايى از شما مستجاب گردد، در صورتى كه شما راهها و درهاى دعا را به روى خود بستهايد؟!«پس تقوا پيشه كنيد؛ كارهاي تان را اصلاح كنيد؛ امر به معروف و نهى از منكر كنيد تا خدا دعاي تان را مستجاب كند.(2)
راه دعا:
شخصى خدمت امام صادق(ع) عرض كرد: دو آيه در قرآن است كه تأويل و معناى آن را نمىدانم. يكى «ادعونى استجب لكم» است، كه ما هر چه دعا مىكنيم، اجابت نمىشود. حضرت فرمود: «من سرّ عدم اجابت دعاي تان را به شما مىگويم. اگر تو خدا را در آن چه دستور فرموده اطاعت كنى و آن گاه او را بخوانى، دعايت را اجابت مىكند، ولى تو با (دستورهاى) او مخالفت كرده، نافرمانىاش مىكنى. او نيز اجابت نمىكند. با اين حال، اگر خدا را از راهش بخوانى - اگر چه گناهكار باشى - خدا دعايت را مستجاب مىكند».
آن شخص پرسيد: راه دعا چيست؟ فرمود: «نماز كه خواندى، ابتدا تمجيد كرده، او را به بزرگى مىستايى و به هر نحو كه مىتوانى، حمد و ستايش مىكنى، سپس بر پيامبر و آلش درود مىفرستى. به تبليغ رسالتش گواهى مىدهى، و بر ائمه سلام مىدهى، آن گاه نعمتهاى خدا را مىشمارى . او را به خاطر آنها ستايش و شكر مىكنى. بعد به گناهان خود يكايك اعتراف مىكنى . هر كدام را كه به ياددارى، اقرار مىنمايى. هر كدام را به خاطر ندارى، به طور سربسته به زبان مىآورى. از همه گناهان به درگاه خدا توبه مىكنى . تصميم مىگيرى كه ديگر گناه نكنى. از روى پشيمانى و صدق نيت و خلوص، و در بيم و اميد از آنها استغفار و طلب آمرزش مىكنى، سپس مىگويى: «اللهم انى أعتذر اليك من ذنوبى و استغفرك و أتوب اليك فأعنى على طاعتك و وفّقنى لما اوجبت علىّ من كل ما يرضيك فانى لم أر أحداً بلغ شيئاً من طاعتك الا بنعمتك عليه قبل طاعتك، فأنعم علىّ بنعمة أنال به رضوانك و الجنةَ.
بعد از رعايت اين مراتب، حاجت خود را بخواه، كه اميدوارم خدا نااميدت نكند و حاجتت را برآورد».(3)
تذکر چند نکته لازم به نظر مي رسد:
نکته اول : خدا بنده مؤمنش را دوست دارد . دعاها و حاجاتي را که دارد ،اگر براي بنده اش خير و منفعت داشته باشد، اجابت مي کند .امّا گاهي انسان کاري را پيگيري مي کند و با همه تلاشي که انجام مي دهد، موفق نمي شود و به هدف خويش نمي رسد مثلا تصميم جدي مي گيرد که در فلان روز يا ساعت معيني در فلان مکان يا مجلس حضور داشته باشد اما هر چه سعي ميکند، توفيق پيدا نميکند. ممکن است براي لحظات يا روزهايي از اين جهت ناراحت شود، ولي بعدها شکر خدا مي کند که خوب شد فلان کار برايم پيش آمد و من اصلا به آن سمت و سو حرکت نکردم، چون به خاطر فلان مانع اصلا نمي توانستم به مقصد برسم، يا ممکن بود فلان حادثه برايم پيش بيايد، و يا آن مکان و مجلس باب ميل و شأن و شخصيت من نبود.
به همين صورت چه بسا اتفاق مي افتد که معامله اي يا وصلت و ازدواجي را ما به خير و صلاح خود مي پنداشتيم ،ولي بعد از مدتي متوجه شويم که به نفع ما نبود يا برعکس.
ما انسان ها از آن جايي که از غيب و سرانجام کارها بي اطلاع هستيم، خيلي اوقات کارها يا برآورده شدن حاجاتي را صد در صد به نفع خود مي دانيم، در حالي که واقع امر اين گونه نيست و يا بر عکس سختي ها، مصيبت ها ومشکلاتي را صد در صد به ضرر خود مي پنداريم و حال آن که آنچه خداوند مي داند و براي ما مقرر کرده است، به ضرر ما نيست. قرآن کريم مي فرمايد:
"و عسي ان تکرهوا شيئا و هو خير لکم و عسي ان تحبوا شيئا و هو شرّلکم"(4) يعني چه بسا چيزي را شما بد و ناگوار بدانيد، در حالي که خير شما در آن است و يا چيزي را دوست داشته باشيد اما واقع امر اين است که آن چيز به ضرر شما است.
خداوند چون خير و صلاح واقعي بنده اش را مي خواهد، حاجاتي را که به ضرر بنده اش مي باشد، اجابت نمي کند، ولي بنده از روي بي اطلاعي خيال مي کند خدا به خواسته هايش توجه ندارد.
نکته دوم : گاهي دعا استجابت مي شوداما ما به آن توجه نداريم . اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد: «دير اجابت نمودن خدا، تو را نااميد نكند كه همانا بخشش، بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعاي تو تأخير رخ دهد تا درخواست تو طولاني تر گردد و بخشش خدا كامل تر شود. چه بسا چيزي را خواسته اي آن را به تو نداده امّا بهتر از آن را در اين دنيا يا آن دنيا به تو داده است و يا خير و صلاح واقعي شما آن بوده كه آن را از شما باز دارد. چه بسا چيزي را طلب نمودي كه اگر به تو مي داد، تباهي دين يا تباهي و ناراحتي هاي دنياي خود را در آن مي ديدي». (5)
نکته سوم : گاهي دعا اجابت مي شود، اما خواسته انسان بر آورده نمي شود ؛ زيرا آنچه خداوند در عوض دعا براي بنده اش در نظر گرفته و مي خواهد آن را در آخرت به بنده خود عطا کند، بسيار برتر از آن چيز هايي است که انسان از خدا خواسته است.
بنابراين اگر كسي بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا، چه پاداشي براي او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز نا اميد نمي شود. امام صادق(ع) مي فرمايد: «روز قيامت خداوند مي فرمايد: اي بنده من! مرا خواندي و اجابتت را به تأخير انداختم. اكنون ثواب و پاداش تو چنين و چنان است. پس مؤمن آرزو مي كند كه اي كاش هيچ دعايي از او در دنيا اجابت نمي شد، براي آن ثواب و پاداش نيك كه مي بيند». (6)
نکته چهارم: از روايات استفاده مي شود كه هيچ دعايي بي اثر نيست و هر دعايي در دنيا و آخرت تأثير مناسب خود را دارد، پس در واقع هر دعائي به اجابت مي رسد، اما گونه هاي اجابت آن مختلف است.
امام سجاد(ع) مي فرمايد: «دعاي مؤمن يكي از سه فايده را دارد:
يا براي او ذخيره مي گردد تا در آخرت بهتر از آن چه در دنيا طلب کرده بود به او داده شود، يا در دنيا برآورده مي شود و يا بلايي را كه مي خواست در دنيا به او برسد، از وي دور مي کند». (7)
پينوشتها:
1. مؤمن (40) آيه 60.
2. بحارالانوار، ج 93، ص 376 و 377.
3. فلاح السائل، ص 38 و 39.
4. بقره (2) آيه 216.
5. نهج البلاغه، نامه 31.
6. اصول کافي،ج 4 ،ص 247.
7. تحف العقول، ص 2.2.