وظیفهی مهم یک معلم، تعلیموتربیت و زمینهسازی برای پرورش و شکوفایی استعدادهای متربی است بهگونهای که نتیجه آن در شخصیت متربی بهویژه در رفتارهای او ظاهر شود.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیش از بعثت، نه به دین حضرت ابراهیم، نه حضرت موسی و نه به دین حضرت عیسی علیهم السلام نبودند؛ بلکه تکلیف خاص خودشان را داشتنند.
در تعاملات اجتماعی، کتمان کاری که در نظر انسان است از دیگران، هم می تواند ممدوح باشد و هم مذموم. شناخت صحیح آن، انسان را دربرابر تبعات منفی آن ها محافظت می کند.
صرف انجام اعمال عبادی بر طبق دستورات دینی لزوماً به معنای قبولی آن عمل در نزد خداوند متعال نیست بلکه قبولی اعمال، به رعایت شروط و عوامل دیگری نیز بستگی دارد.
عواملی همچون رهبری هوشمندانه، ساختاری منسجم و کارآمد، استفاده از استراتژیهای نظامی خلاقانه و... و از همه مهمتر نیروی بیبدیل ایمان از جمله این عوامل هستند.
وجود تفاوت های فکری بین والدین و فرزندان، امری غیر قابل انکار است. مهم، پیدا کردن راهی است که بتوان ارتباط تأثیرگذار بین خود و فرزندان، برای همفکری، بوجود آورد.
وظیفهی مهم یک معلم، تعلیموتربیت و زمینهسازی برای پرورش و شکوفایی استعدادهای متربی است بهگونهای که نتیجه آن در شخصیت متربی بهویژه در رفتارهای او ظاهر شود.
ازدواج یعنی تشکیل یک خانواده جدید که زن و مرد در کنار هم به آرامش رسیده و بتوانند آینده ای ایده آل را رقم بزنند. این تصمیم، نیاز به بررسی ملاک های درستی دارد.
اینکه یک انسان عاقل در صورت مخّیر شدن بین انتخابِ بد و بدتر، بد را برمیگزیند، طبعاً نیاز به استدلال ندارد. آنچه مهم است ملاک ها و چگونگی تشخیص بد از بدتر است.
تشریع احکام، بر اساس مصالح و مفاسد واقعی است که برخی از آنها در روایات آمده است. اینکه در موردی نتوانیم علت حکم را بدست بیاوریم ضرر به اصل مسئله نمی زند.
قتل گناهی است که یک نفر را میکشد اما توهین به مقدسات گناهی است که زمینه کشته شدن هزاران نفر را فراهم کرده و حیات معنوی و سعادت ابدی افراد را تهدید می کند.
معصومین علیهم السلام از معجزه و کرامت، فقط برای اتمام حجت و گرهگشایی از مشکلات مردم، متناسب با مصالح آنها و اقتضائات علت و معلولی دنیا، استفاده میکردند.
اصل وجود منجی آخر الزمان از نسل پیامبر صلوات الله علیه و آله مورد اتفاق شیعه و سنی است لکن تفاوت نگاه، در اوصاف و نوع تلقی از امام در نگاه این دو مذهب است.
عوامل بسیاری در کوتاه شدن عمر تأثیر دارد که بسیاری از آنها ممکن است برای ائمه معصومین علیهم السلام نیز پیش بیاید و لزوما معصوم بودن، موجب اثبات شهادت نیست.
با توجه به دلائل روایی، به ویژه ذیل آیات سوره قمر، تردیدی وجود ندارد که معجزه ای به نام شق القمر توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مکه رخ داده است.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیش از بعثت، نه به دین حضرت ابراهیم، نه حضرت موسی و نه به دین حضرت عیسی علیهم السلام نبودند؛ بلکه تکلیف خاص خودشان را داشتنند.