شما اینجا هستید
قرآن و حدیث
هیچکدام از آیات قرآن حاکی از جسمانیت خداوند نیستند. آیاتی که گمان شده بر این امر دلالت میکنند مشتمل بر کنایه و مجاز هستند و معنای حقیقی آنها اراده نشده است. |
زبان در اصل برای ارتباط و گفتوگو پیرامون موضوعات انسانی شکل گرفته است. همچنین به دلیل عصمت پیامبران، رفتار و گفتار آنها بازتابدهنده رفتار وگفتار خداوند است. |
مترجمان و مفسران قرآن اغلب، جزئیاتی را به ترجمهها و تفاسیر خود اضافه میکنند. این کار، امکان بهرهمندی بهتر از آموزههای قرآن را فراهم میآورد. |
آموزههای اسلامی، در مورد تعامل با بیگانگان، در عین تأکید بر استکبارستیزی، ارتباط و تعامل با دشمن غیرمستکبر را با شرایط و ضوابطی امضا کردهاند. |
در زمینه شأن نزول آیات کتابهایی مثل؛ أسباب النزول،(نیشابوری)،لباب-النقول(سیوطی)،اسباب النزول(محمدباقرحجتی) وشأن نزول آیات قرآن (مکارم شیرازی) تألیف شدهاست. |
شیطان در آموزههای دینی اسلام، بهعنوان دشمن اصلی انسانها شناخته میشود که از ابزارهای مختلف برای فریب و گمراهی انسانها استفاده میکند. |
قرآن بهعنوان راهنمای سعادت،باید بر امور معنوی تمرکز میکرد،اما زبان انسان برای انتقال مفاهیم مادی مناسب بود وانتقال مفاهیم غیرمادی از طریق الفاظ مادی صورت گرفت |
اعجاز قرآن به ابعادی همچون محتوا، نظم، فصاحت و بلاغت، عدم اختلاف خلاصه نمیشود و دارای ابعاد دیگری از اعجاز همچون اعجاز علمی واخبار غیبی از گذشته و آینده است. |
نوشتن متون مقدس و دعاها بر روی کفن در منابع دینی و اسلامی وارد شده است. از ذکرهایی که خوب است بر روی کفن میت نوشته شود، اقرار و شهادت بر وحدانیت خداوند است. |
میان دو آیه تعارضی وجود ندارد بلکه هر یک ناظر به مسئولیت گروهی خاص است.آیه نخست ناظر به تشویق جامعه برای رفع موانع ازدواج است و آیه دوم به وظیفه فردی تاکید دارد |
اصرار بر استجابت دعا نه تنها مورد نهی نیست؛ بلکه در روایات تأکید شده که انسان در دعا کردن مداومت داشته باشد و از اجابت نشدن سریع آن دلسرد نشود. |
نولدکه از مستشرقینی است که قرآن را کتاب شعر دانسته و چون قواعد شعر در آیات آن مراعات نشده، مدعی شده که قرآن متن ادبی تراز اولی نیست! |
در روایات بر ضرورت پرهیز از شوخی با نامحرم تأکید دارند. در حالی که اسلام مخالف شوخی های حلال نیست اما بر لزوم حفظ حدود شرعی واخلاقی در تعاملات تأکید میکند. |
با افزایش گسترش اسلام، تفاوتهای قرائتی میان مناطق مختلف باعث شد تا فرایند یکسانسازی مصاحف در دوران خلافت عثمان با هدف ایجاد وحدت در قرائت قرآن انجام شود. |
سید بن طاووس در کتاب جمال الأسبوع، نماز حضرت خضر علیه السلام را توصیه کرده است. خواندن این نماز در شب جمعه برای برآورده شدن حاجت، سفارش شده است. |
خاورشناسان با توجه به شناختی که از کتاب مقدس دارند، توقع دارند که قرآن نیز همچون آنها کتابی تاریخی باشد حالآنکه قرآن کتاب هدایت و انسانسازی است نه تاریخی. |
خودارضایی به عنوان یکی از گناهان بزرگ و ناپسند در آموزههای اسلامی شناخته شده است. این عمل عواقب روحی، اخلاقی و اجتماعی سنگینی دارد. |
دستور زبان مدوّن عربی، بعد از نزول قرآن و با آموزش امام علی (ع) انجام شد. لذا اگر در مورد صحت ادبی جمله یا قواعد دستوری اختلاف شد، مرجع و ضابطه قرآن است |
«عِشق» به معنای علاقه شدید به چیزی است. عشق، به مقدس و نامقدس تقسیم میشود. عشق، مخصوص علاقه داشتن به امور باطل نیست، در علاقه به خدا نیز بکار میرود . |
«هامان» در کتاب مقدس و داستان «اِسْتِر» به دوران خشایارشا نسبت داده شده است، اما قرآن او را فردی در زمان فرعون معرفی کرده است. |