شما اینجا هستید
قرآن و حدیث
پیامبر اسلام (ص) در روایتی امام علی (ع) را به کعبه پوشیده تشبیه کرده است، این تشبیه اشاره به اهمیت ولایت و اطاعت از امام علی (ع) است. |
یکی از اعمال توصیه شده درماه رجب، اعمال ام داوود است با توجه به ملاک هایی که در حدیث آمده، می توان این اعمال را در ماه های دیگر نیز به جای آورد. |
دنیای مادی سرای تکلیف است و آخرت سرای پاداش و جزا. آن دنیا محل کمالات است که وجود حریم بین انسان ها هم عقلا، کمالی برای ایشان است اما چگونگی آن مورد بحث است.. |
مطابق گزارههای متعدد تاریخی، قرآن در عصر نبوی بهصورت مکتوب وجود داشت و پیامبر خدا پس از دریافت وحی، آن را ابلاغ میکرد و یکی از کاتبان، آن را می نوشت. |
موضوع گریه بر مصیبت سالار شهیدان و فهم جریان عاشورا هیچگونه منافاتی با یکدیگر ندارد؛ بلکه هر دو مسأله مورد تأکید روایات و آموزههای دینی است. |
قرآن کریم در اوج فصاحت و خالی از هرگونه اشکال نحوی است بهگونهای که پس از نزول قرآن، بهعنوان منبعی متقن برای علم نحو و کاربردهای صحیح الفاظ به شمار میرود. |
راهکارهای تقویت حافظه تنها به راهکارهای مادی که پزشکان و متخصصین آن، ارائه می دهند محدود نمی شود بلکه راهکارهایی معنوی هم وجود دارد که در روایات بیان شده است. |
فهم قرآن کریم تنها به فهم معانی آیات نیست بلکه شناخت زبان قرآن، شأن نزول آیات، شناخت زمان و مکان نزول قرآن ومواردی از این دست، نقش تعیین کننده در فهم قرآن دارد. |
مجموعه آموزههای دینی در رابطه باسنت ها و آیینهای کهن به دست میآید این است که دیدگاه اسلام نسبت به موارد مختلف، متفاوت است |
در بین برخی از مردم رفتارهایی به عنوان دفع بلا وچشم نظر مرسوم شده است که هیچ مستند دینی و روایی نداشته و برگرفته از خرافاتی است که از قدیم الایام رایج بوده است. |
معجزه هرگز به معنای به وجود آمدن معلول بدون علت نیست بلکه معجزه یک تغییر استثنایى در نظام عادى و معمولى علل طبیعى است نه استثناء از اصل قانون علّیت که عقلی است. |
درهم تنیدگی زندگی مادی و معنوی انسان باعث می شود که دلایل ایجاد یک مسئله، فقط وابسته به امورمادی نباشد.چه بسا در مواردی اثرگذاری عوامل معنوی،به مراتب بیشترباشد. |
کتابت قرآن بشری است بنابراین بر فرض اثبات وجود تناقض در نوشتار و رسم الخط قرآن، نه به معنای وجود تناقض در قرآن است و نه با الهی بودن این کتاب منافات دارد. |
در تعاملات اجتماعی، کتمان کاری که در نظر انسان است از دیگران، هم می تواند ممدوح باشد و هم مذموم. شناخت صحیح آن، انسان را دربرابر تبعات منفی آن ها محافظت می کند. |
شک، مقتضای طبیعت کنجکاو انسان است و خدای متعال کسی را به صرف شک کردن در چیزی، عذاب نمی کند. شکی مورد غضب است که از سر لجاجت و عناد در برابر حق باشد. |
صرف انجام اعمال عبادی بر طبق دستورات دینی لزوماً به معنای قبولی آن عمل در نزد خداوند متعال نیست بلکه قبولی اعمال، به رعایت شروط و عوامل دیگری نیز بستگی دارد. |
در محاورات عرفی، موارد بسیار زیادی از سخنان وجود دارد که هیچ کسی آن را دروغ نمی شمارد. فضای سخنان حضرت ابراهیم علیه السلام هم از همین سنخ است. |
ابن شعبه حرانی و کتاب تحف العقول در آثار قدما، نیامده ولی متأخرین آن دو را ستودهاند. سند روایات این کتاب نیز ضعیف است اما قوت متن آن، جبران ضعف سند میکند. |
سوگندهای خداوند در قرآن، نشانه عظمت مطلبی است که قصد بیان آن را دارد و آن، هم شامل چیزی است که به آن، قسم خورده شده است و هم چیزی که برای آن، قسم ذکر شده است. |
توبه با پشیمانی حقیقی، عزم بر ترک گناه، جبران آنچه را ترک کرده و ادای حقوق خداوند و خلق، محقق میشود ودر کنار آن هم دستوراتی مانند نماز و دعا و... وارد شده است. |