شما اینجا هستید
قرآن و حدیث
منظور قرآن از خلقت انسان از آب، خاک و گِل، آفرینش حضرت آدم بهعنوان نخستین انسان است و این با خبردادن از خلقت مابقی انسانها از نطفه یا خون مخالفتی ندارد. |
قرآن با پرداختن به جزئیات مسائل شخصی و خانوادگی پیامبر، ایشان را بهعنوان الگویی قابلدسترس معرفی میکند که در تمام ابعاد زندگی قابل پیروی است. |
در اسلام، کمک کردن به دشمنان اسلام نهی شده است، اسرائیل از بزرگترین دشمنان امت اسلامی است. و هرگونه کمک به آنها، بهویژه در زمینههای نظامی، ممنوع است. |
قرآن بارها مخالفان الهی بودن خود را به مبارزه طلبیده واز آنان خواسته سورهای مانند سورههای قرآن بیاورید؛اما سازوکار آن،ازجمله داور و قوانین آنرا مشخص نکرده است |
طرفداری همیشگی خدا از پیامبر در قرآن، ناشی از عصمت و تبعیت دائمی حضرت از خداوند است، نه به این معنا که پیامبر نویسنده قرآن است. |
درباره چرایی نسخ دو احتمال مطرح است:1-صادرکننده این احکام به خاطر اشتباه در صدور نظرش را تغییر داده؛ 2-شرایط افرادی که برای آنان قانون صادر شده تغییر کرده است. |
منظور از «مثل» این است که سوره ساختهشده در مقام نقد الهی بودن قرآن، در عین استقلال از سورههای قرآن،از جهاتی همچون درجه فصاحت و بلندی معنا مثل قرآن باشد. |
درباره نسخ در قرآن، برخی آنرا مربوط به شرایع گذشته میدانند و برخی دیگر، قائل به نسخ مشروط هستند که با بازگشت شرایط آیات منسوخ، حکم آنها برمیگردد. |
قرآن کریم، الهی و بدون خطا است؛ و تأویل برخی آیات معمولاً ناشی از قابلیت نداشتن زبان عربی برای افاده معانی بلند است و ارتباطی با اشتباه بودن مطالب قرآن ندارد. |
موارد متعددی در روایات، از علل و عوامل کدورت بیان شده است مثل؛ حسادت، جدال و مراء، شوخی بیمورد، فحش و ناسزا، زیاد سرزنش کردن، و غیبت کردن دیگران .... |
مؤمنان بعد از نمازهای واجب خود اعمالی انجام میدهند که این اعمال برگرفته از روایات هست و درنتیجه خوب است که مؤمنان بر انجام این اعمال مداومت داشته باشند. |
ازجمله اموری که قرآن بهمثابه کتاب هدایت و راهنمایی بشر باید به ما یاد بدهد شیوه بندگی خدا، آداب پرستش او و روش کمک خواستن از اوست. |
اگر دشمن آغازکنندۀ جنگ باشد و مسلمانان در موضع برتر باشند، پیشنهاد صلح از سوی مسلمانان جایز نیست؛ اما اگر دشمن جنگ را رها کرد و خواهان صلح شدباید آن را پذیرفت. |
روایات متعددی در منابع معتبر حدیثی شیعه بیانکنندۀ اجر و پاداش بسیار عظیم انفاق برای اهلبیت (علیهم السلام) یا در راه خدمت به ایشان است. |
نسخ احکام الهی در قرآن یا ناشی از تغییر شرایط موضوع، یا برای آزمایش مردم و یا در مقام مجازات و کیفر آنان نازل شده بود و زمان آزمایش یا مجازات به پایان رسیده است |
زیارت قبور مردگان و به طور خاص زیارت والدین در روایات توصیه شده است و برای آن آثار و برکات فراوانی چون بخشش گناهان و جلوگیری از عاق والدین و... برشمردهاند. |
تغییر برخی از احکام با توجه به تغییر شرایط مسلمانان پیش و پس از هجرت به مدینه، نهتنها با جاودانگی قرآن منافاتی ندارد، بلکه در راستای آن است. |
تغییر موضوع آیات ارتباطی به صحابه ندارد و در اثر نزول تدریجی قرآن و تعامل آن با مخاطبان، بهویژه در واکنش به اتفاقات جامعه و پاسخ به سؤالاتِ مختلف است. |
از منظر آموزههای اسلامی، وقت و زمان، مهمترین سرمایه انسان در این دنیاست. در روایات اهلبیت(ع) اوقات شبانهروز را به سه قسم و برخی به چهار قسم تقسیم کردهاند. |
با قطعنظر از اینکه ادعای ابنمسعود درست باشد یا نه، هیچ آسیبی به تواتر و اعتبار قرآن وارد نمیشود؛ زیرا شرط تواتر یک خبر این نیست که هیچکس با آن مخالف نباشد؛ |