شما اینجا هستید
صفحه کلام
ظهور و قیام قائم، رخداد مهمی است که با علائمی همراه است و در روایات، این علائم گاهی بهعنوان علائم ظهور و گاهی بهعنوان علائم قیام بیانشدهاند. |
|
مسئله زمان ظهور از اسرار الهی است و هیچکس به زمان آن واقف نیست. نکته دیگر اینکه میان پیشبینی و پیشگویی زمان ظهور،تفاوت وجود دارد و آنچه نهی شده،پیشگویی است. |
تکمیل یاران، یکی از شرایط ظهور حضرت ولیعصر (عج) است و این امر تنها شرط ظهور نیست و ممکن است یاران تکمیل شده باشند، اما سایر شرایط هنوز مهیا نشده باشند. |
با وجود عقل و انبیای دیگر، ضروری است که زمین خالی از حجت نباشد چراکه حجت در زمین در عصر خاتمیت، کارکردهایی دارد که در عصر حاضر، منحصر به امام مهدی (عج) است. |
تمثیل خدای ساعتساز با این اشکال روبرو است که معلول را مستقل از علت تصویر میکند،درحالیکه رابطه علیت، وابستگی دائمی معلول به علت را در پیدایش و بقا میطلبد. |
گسترۀ علم امام معصوم از جمله مباحث مهم در کلام شیعه است. شیعیان معتقدند امام معصوم(ع) به دلیل داشتن عصمت و ارتباط با وحی، دارای علمی فراگیر و کامل است. |
موعودباوری در میان یهودیان مذهبی اهمیت زیادی دارد. آنان بر اساس عهد عتیق، منتظر منجیای از نسل داود هستند که عدالت و صلح جهانی را برقرار میکند. |
قرآن تصویر مردانهای از خدا ارائه نمیدهد. خداوند در قرآن، نه مرد است و نه زن؛ بلکه فراتر از جنسیت است. استفاده از ضمیر «هو» بهخاطر محدودیتهای زبانی است. |
گرچه در جزئیات توصیف بهشت در ادیان مختلف تفاوتهایی است، اما اصل باور به حیات اخروی و بهشت، وجه اشتراک مهمی میان آیین زرتشت و ادیان ابراهیمی بهشمار میرود. |
از دیدگاه کانت، اخلاقیات مستقل از اراده تشریعی خدا است و عقل قادر به درک اخلاقیات است، اما رویکرد سکولار او نسبت به شناخت اخلاقیات، دور از واقع است. |
علم پیامبر از سوی خدا و بر اساس حکمت به ایشان عطا میشود. پیامبر ظرفیت دریافت علم غیب را دارد؛ اما آن علم در زمان خاص و به اقتضای نیاز به او افاضه میشود. |
ملاقات با امام زمان در دوران حضور و غیبت صغری بارها رخ داده است؛ اما در دوران غیبت کبری، اختلافنظرهایی میان علما درباره امکان چنین دیدارهایی پدید آمده است. |
رشد اخلاقی انسان از اهداف اصلی ادیان الهی است. پیامبر اسلام(ص) بر تکمیل فضایل اخلاقی تأکید کرده و قرآن پالایش درون و تزکیه نفس را از اهداف اصلی پیامبران میداند |
برزخ، توقفگاهی میان دنیا و قیامت است که همه ارواح پس از مرگ، در آن ساکن میشوند تا موعد قیامت فرا برسد. ظاهراً برزخ فراگیر است و هیچکسی از آن استثناء نشده است. |