شما اینجا هستید
صفحه کلام
برای توصیف رابطه خدا و جهان از تمثیلهایی مانند «خدای ساعتساز» استفاده شده است. این مثالها نشان می دهد جهان در پیدایش و بقای خود به خدا وابسته است. |
اینگونه از نوشتهها، به جهت اطلاعات اندکی که از ماهیت دین و مسائل مربوط به آن دارند، بهراحتی فریب عبارتپردازی آن را خورده و در حفرهای از شک، سقوط می کنند |
گالیله و بسیاری از دانشمندان نامدار، مذهبی و خداباور بودند؛ اما مواجهه متعصبانه کلیسا با آنها سبب شد تا مردم گمان کنند که آنها مقابل دین هستند. |
شهید مطهری دین را امر فطری می داند و اگر کسی بنا به دلیلی به آن راه نیافت اگر جاهل قاصر است، نه جهنمی است و نه بهشتی. البته احتمال میرود به بهشت راه یابند. |
در زمینة پیروی احکام از مصالح و مفاسد، نظرات مختلفی من جمله نفی پیروی و لزوم پیروی مطرح است. |
مرگ پدیده جدایی ناپذیر از زندگی همه انسان هاست. در تمام ادیان به این موضوع پرداخته شده است در اسلام نیز به این مقوله نگاه متفاوتی شده است. |
سخن از عوالم غیرمادی که تجربهای از آنها نداریم، ناگزیر با محدودیتهای زبانی همراه است لذا نباید در فهم آنها همان مصادیق مرسوم دنیوی را در نظر گرفت. |
تناسخ و بازگشت ارواح مردگان به دنیا پس از مدتی، آن هم از طریق تولد جدید در بدن جدید،از آموزههای ادیان شرقی است که دلیل منطقی ندارد وعقل وقرآن آن را رد میکنند. |
واژه «پسر خدا» در مورد حضرت عیسی علیه السلام، یا واژه ای حقیقی است و یا واژه ای استعاره ای، که در هر دو صورت، اشکالات جدی به اطلاق این واژه برای ایشان وارد است. |
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مردم، مال و ثروتی برای خود نخواست و اختیاراتی که مثلا در مورد انفال، زکات، خمس و... داشتند همگی برای مصالح عمومی هزینه می شد. |
زمان از خصوصیات عالم ماده و موجودات مادی است و برای موجودات مجرد و خداوند متعال که خود خالق زمان است محدود بودن به آن، معنا ندارد. |
تشریع احکام، بر اساس مصالح و مفاسد واقعی است که برخی از آنها در روایات آمده است. اینکه در موردی نتوانیم علت حکم را بدست بیاوریم ضرر به اصل مسئله نمی زند. |
قتل گناهی است که یک نفر را میکشد اما توهین به مقدسات گناهی است که زمینه کشته شدن هزاران نفر را فراهم کرده و حیات معنوی و سعادت ابدی افراد را تهدید می کند. |
معصومین علیهم السلام از معجزه و کرامت، فقط برای اتمام حجت و گرهگشایی از مشکلات مردم، متناسب با مصالح آنها و اقتضائات علت و معلولی دنیا، استفاده میکردند. |
اصل وجود منجی آخر الزمان از نسل پیامبر صلوات الله علیه و آله مورد اتفاق شیعه و سنی است لکن تفاوت نگاه، در اوصاف و نوع تلقی از امام در نگاه این دو مذهب است. |