پرسش:
مخالفت با تصویرپردازی از چهره معصومان، در قالب مجسمه، نقاشی و فیلم، فلسفهای دارد؟
پاسخ:
مقدمه
یکی از مؤثرترین و ماندگارترین روشهای انتقال مفاهیم در دوران معاصر، استفاده از قدرت تصویر است؛ تصویری که بهگونهای جادویی میتواند پیام را عمیقتر، روشنتر و ماندگارتر به مخاطب منتقل کند. رسانههای جمعی، فارغ از نگاه خوشبینانه یا بدبینانه، نقش تعیینکنندهای در شکلدادن ذهنیت مخاطبان دارند و میتوانند به الگوهایی در زندگی آنان تبدیل شوند. این رسانهها قادرند مفاهیم مادی و معنوی را در ذهن مخاطب بازسازی کرده و تصاویری تازه از آنها ارائه دهند.
در این میان، یکی از مسائل بحثبرانگیز، ورود هنرمندان و فیلمسازان مسلمان به عرصه تولید آثار تصویری درباره پیامبران و اهلبیت علیهمالسلام است. بهویژه، نمایش چهره معصومین علیهمالسلام در قالب عکس، فیلم یا مجسمه، از جمله موضوعاتی است که همواره محل پرسش و گاهی محل اختلاف نظر بوده است. اصلِ نمایش چهره یا صدای معصومین علیهمالسلام، از منظر فقهی فینفسه اشکالی ندارد و در میان بیشتر فقها نیز محل اتفاق است؛ اما آنچه محل اختلاف است، این است که آیا چنین نمایشهایی ممکن است به وهن و بیحرمتی نسبت به آن بزرگواران بینجامد یا خیر. این موضوع، مسئلهای است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
نکته اول: مخالفان
برخی از علما و پژوهشگران معتقدند که اگرچه نمایش چهره معصومان ذاتاً ایرادی ندارد، اما از آنجا که فیلم برخلاف تعزیه یا شبیهخوانی، رسانهای رئالیستی و واقعگراست و مخاطب با بازیگر و چهره او ارتباطی نزدیک و عمیق برقرار میکند، این بازنمایی میتواند موجب کاهش قداست و ابهت شخصیتهای معصوم شود. از نگاه این گروه، تکرار تصویر یک بازیگر در نقش معصوم ممکن است به مرور، تصویر ذهنی و متعالی مخاطب از آن بزرگواران را کمرنگ کرده یا جایگزین آن شود، تا جایی که قداست آن شخصیت الهی، بهتدریج رنگ ببازد.
افزون بر این، به دلیل محدودیتهای هنری، تصویری که از چهره معصومان ارائه میشود، ممکن است با حقیقت آن بزرگواران فاصله داشته باشد و به نوعی تحریف ظاهری یا حتی معنوی بینجامد. این مسئله میتواند زمینهساز تمسخر یا بیاحترامی شود.(2)
همچنین نگرانیهایی درباره ایفای نقش دیگر توسط همان بازیگر در فیلمهای بعدی، آن هم با چهره یا شخصیتی کاملاً متفاوت و گاه منفی، وجود دارد؛ چرا که این امر میتواند بر ذهنیت و احترام مخاطب مسلمان نسبت به معصومین علیهمالسلام تأثیر منفی بگذارد.
شایان ذکر است که حساسیت علما نسبت به نمایش چهره پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله، ائمه معصومین علیهمالسلام و شخصیتهایی مانند حضرت ابوالفضلالعباس علیهالسلام، بهسبب اهمیت و قداست این بزرگواران در جامعه دینی، بسیار بیشتر از نگرانی آنان درباره نمایش چهره پیامبران دیگر است. ازاینرو، برخی از ایشان، نمایش چهره پیامبران الهی مانند حضرت ابراهیم، حضرت یوسف یا حضرت عیسی علیهمالسلام را بدون اشکال دانستهاند.
نکته دوم: موافقان
برخی از فقها معتقدند که نشان دادن چهره پیامبران و معصومان علیهمالسلام بهخودیخود اشکالی ندارد و لزوماً به معنای بیاحترامی، قداستزدایی یا نگاه مادی به جایگاه آن بزرگواران نیست. البته بهتر است این تصاویر بهطور مستقیم به معصومان نسبت داده نشوند تا حرمت و شأن آنها حفظ شود.
با این حال، اگر نمایش چهره آنها به تمسخر، توهین یا بیاحترامی منجر شود و یا زمینهساز مفسدهای باشد، بدون شک از نظر شرعی جایز نیست و حرام شمرده میشود.(3)
در مورد نگرانیهایی که نسبت به بازی بازیگران در نقش معصومان وجود دارد، بهویژه اینکه ممکن است همان بازیگران بعدها در فیلمهایی با نقشهای منفی ظاهر شوند، میتوان گفت که مخاطب امروز بهخوبی درک میکند که بازیگر صرفاً در حال ایفای یک نقش است و نقشهای مختلفش را از هم جدا میبیند. به بیان دیگر، تماشاگر امروزی میداند که یک بازیگر میتواند در یک فیلم نقش یک شخصیت مقدس را بازی کند و در فیلمی دیگر، نقش کاملاً متفاوتی داشته باشد، بدون آنکه این دو نقش را با هم خلط کند یا دیدگاهش نسبت به آن شخصیت مقدس تحتتأثیر قرار گیرد.
نکته سوم: راهکار پیشنهادی
هنرهای تجسمی، رسانهها و نهادهای فرهنگی مسئولیت بزرگی در ترویج اخلاق و معارف متعالی دین در جامعه دارند و بهترین راه برای انجام این رسالت، ارائه الگوهای عملی و قابلاجرا است. طبق اعتقادات اسلامی و واقعیتهای غیرقابلانکار، حضرات معصومین علیهمالسلام بهترین الگو برای انسانها هستند.
هنر و رسانه در معرفی معصومان بهعنوان الگو باید به این نکته توجه کنند که این الگو باید همه ابعاد زندگی آن بزرگواران را در بر گیرد و بهصورت عملی و قابلاجرا به تصویر کشیده شود. زندگی معصومان شامل مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و عبادی است که همه این ابعاد باید در آثار هنری و رسانهای گنجانده شوند. اگر فیلمساز فقط به نمایش چهره معصومین بپردازد و از دیگر ابعاد زندگی آنها غافل شود، میتواند مشکلاتی بهدنبال داشته باشد. برای مثال، گاهی در آثار سینمایی آنقدر بر شجاعت امام حسین علیهالسلام تأکید میشود که صلح امام حسن علیهالسلام به حاشیه میرود یا بالعکس، تمرکز بیش از حد بر صلح امام حسن علیهالسلام موجب کمرنگ شدن قیام عاشورا میشود. در برخی موارد، ممکن است فیلمساز آنقدر به نمایش چهره قمر بنیهاشم یا امام حسین علیهماالسلام توجه کند که از اهداف و پیام اصلی قیام عاشورا غافل بماند. بنابراین، معرفی معصومان باید فراتر از نشان دادن چهره و صدا باشد و تمام ابعاد سیره آنها را شامل شود.
با نگاه به آثار فیلمسازان در حوزه تولید فیلمهای مذهبی و دینی، میبینیم که آنها معمولاً دغدغهها و نگرانیهای فقها و مراجع را مدنظر قرار دادهاند و سعی کردهاند تا اقتضائات هر موضوع را رعایت کنند. بهعنوان مثال، در سریال «یوسف پیامبر»، کارگردان بر این اساس که محور داستان حضرت یوسف است و باید زندگی ایشان در موقعیتهای مختلف به تصویر کشیده شود، تصمیم گرفت چهره ایشان را نمایش دهد؛ اما در مواردی دیگر، ضروری نیست که چهره معصومین نمایش داده شود. برای نمونه در سریالهای «ولایت عشق» و «محمد رسولالله»، چهره امام رضا علیهالسلام و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نشان داده نشد. اگر ضرورتی برای نمایش چهره معصومین وجود نداشته باشد، بهتر است از روشهایی مانند هاله نور استفاده شود تا چهرهها نشان داده نشوند. البته اگر ضرورتی برای نمایش چهره معصوم وجود داشته باشد و با ساحت آنها منافاتی نداشته باشد، نمایش آن بلامانع است.(4)
نتیجهگیری:
در نتیجه میتوان گفت که نمایش چهره انبیاء الهی و معصومین علیهمالسلام، بهطور کلی و بر اساس نظر اکثر فقها، ذاتاً حرام نیست؛ اما موضوع اختلاف، این است که آیا نمایش چهره آن بزرگواران ممکن است به بروز مفسده، وهن، اهانت یا تمسخر منجر شود یا خیر. به همین جهت، درباره این موضوع، نظرات مختلفی شنیده شده است. بهطور کلی، رسانهها مسئول هستند که با هماندیشی و احترام به نظرات مراجع، از ایجاد شائبههایی همچون وهن و تمسخر نسبت به معصومان جلوگیری کنند. هدف باید الگوسازی جامع و کامل از سیره معصومان باشد. تجربه نشان داده است که در چند دهه اخیر، کارگردانان با توجه به حساسیتها و اقتضائات موجود، توانستهاند نگرانیها را برطرف کنند و چهره انبیاء الهی را بهطور محترمانه نمایش دهند و در عین حال از نشان دادن صورت پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهمالسلام خودداری کنند.
پینوشتها:
1. ر.ک: https://www.islamquest.net/fa/archive/fa694.
2. برای دیدن نظرات مراجع عظام مراجعه شود به وبسایت: https://www.asriran.com/fa/news/322447.
3. ر.ک: خمینی، روحالله، استفتائات (مسائل مستحدثه)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمهاللهعلیه، 1392ش، ص743-744، سؤال 12776 و 12777؛ مقام معظم رهبری، اجوبه الاستفتائات، سؤال 1196.
4. ر.ک: مصاحبه خبرگزاری مشرق نیوز با آیتالله هادوی تهرانی به آدرس: https://www.mashreghnews.ir/news/440451.