هوش مصنوعی

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی عنوان کرد:
فاز نخست سامانه «دین دان» اکنون به صورت متنی و کاملا هوشمند، رونمایی شده ولی افق و چشم‌انداز گسترده‌تری برای آن پیش‌بینی شده است.
رونمایی از فاز نخست سامانه پاسخگویی به سؤالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» در آیین رونمایی از سامانه پاسخگویی به سؤالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی، با بیان اینکه تسهیل سازی برای پرسشگر در رسیدن به پاسخ و دسترسی به کارشناسان دینی از اهداف این مرکز بوده است، گفت: تسهیل یعنی مخاطب بتواند با ابتدایی ترین امکانات ارتباط برقرار کند؛ به همین خاطر در ابتدا، پاسخگویی تلفنی راه اندازی شد و در ادامه، اپلیکیشن پاسخگویی ایجاد گردید.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) ادامه داد: یکی از شاخص های تسهیل گری، زمان است یعنی افراد بتوانند در کمترین زمان به پاسخ های سؤالات خود برسند. رهبر معظم انقلاب در بیاناتی فرمودند «در دوران هوش مصنوعی، کوانتوم و اینترنت، نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست.»
حجت الاسلام والمسلمین اصغری تصریح کرد: این رهنمود سبب شد گروهی تشکیل شود و نتیجه آن ایجاد یک سامانه هوشمند پاسخگویی به سؤالات شد. امروز فاز اول سامانه دین‌دان رونمایی می‌شود اما آنچه امروز رونمایی شد افق ما نیست. سامانه‌ای که امروز رونمایی شد به صورت چت و مکتوب است ولی به طور حتم به سمت مرحله‌های بعدی تولید این سامانه هم خواهیم رفت تا به شکل صوتی نیز سؤال‌های مخاطبان پاسخ داده شود.
وی بیان کرد: سامانه پاسخگویی هوشمند به سؤالات دینی علاوه بر بخش فنی در بخش محتوایی هم نیاز به پشتیبانی قوی دارد زیرا بواسطه احکام و فتواهای جدید، بخش احکام به صورت مداوم نیاز به روز آمدی دارد.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب توصیه کردند به عمق هوش مصنوعی برویم تا وابسته نباشیم، گفت: در این سامانه به لحاظ محتوایی غنی هستیم و وابسته نیستیم، زیرا محتوای آن در اختیار ما قرار دارد و به لحاظ فنی نیز در سیاست های مهندسی ما وجود دارد که حداقل وابستگی های موجود را نیز از بین برده و کاملاً مستقل باشیم.

لازم به ذکراست که آیین رونمایی از «دین دان» سامانه پاسخگویی به سوالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی صبح روز پنجشنبه در سالن شیخ طوسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این آیین دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.

حجت الاسلام اصغری خبر داد:
رئیس مرکز ملی پاسخگویی از رونمایی سامانه پاسخگویی به سؤالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داد.
رونمایی از سامانه هوش مصنوعی مرکز ملی پاسخگویی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» با اعلام این خبر افزود: سنخ کار در مرکز ملی پاسخگویی کاملا دیتا بیس است و نهایت استفاده از تکنولوژی به صورت بومی صورت می گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به استفاده از سرویس های متنوع هوش مصنوعی در طی سال های گذشته در مرکز، افزود: پس از ظهور فناوری هوش مصنوعی، پروژه های مبتنی بر این تکنولوژی، با سرعت فزاینده ای در مرکز، دنبال شد و پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب (دام ظله)، با تلاش بسیار، امروز به یک سامانه بومی مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه پاسخگویی به سوالات و شبهات دست یافته‏ ایم.
دکتر اصغری در رابطه با رونمایی از این سامانه گفت: در روز پنج شنبه یکم آذر ماه 1403 ساعت 9 صبح با حضور آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم»، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی و حجت الاسلام والمسلمین استاد واعظی «رئیس دفتر تبلیغات اسلامی» از سامانه هوشمند پاسخگویی به سؤالات و شبهات، تحت عنوان «دین دان» رونمایی خواهد شد.
وی در پایان از علاقمندان و اساتید دعوت کرد تا در این مراسم شرکت نمایند.
(مکان رونمایی: قم، خیابان معلم، ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی، سالن شیخ طوسی)

حضور مرکز ملی پاسخگویی در نخستین همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی
همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی و نمایشگاه دستاوردهای حوزه در این زمینه، در مدرسه معصومیه و با حضور مدیر حوزه های علمیه و جمعی از بزرگان حوزه و دانشگاه برگزار شد
مرکز ملی پاسخگویی - هوش مصنوعی - محمد پورنوروز

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در این همایش که به منظور آشنایی با تولیدات حوزه در زمینه هوش مصنوعی برگزار شد، محصولات نهادهای حوزوی در نمایشگاهی به این منظور ارائه شد.

مرکز ملی پاسخگویی نیز با حضور در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای دیجیتالی مرکز در زمینه هوش مصنوعی را ارائه کرد. استفاده از هوش مصنوعی در موتورهای جستجو، استفاده از این فن آوری در زمینه کمک به کارشناسان و در بخش های مختلف اپلیکیشن پاسخگو از مهمترین فعالیت های مرکز در این عرصه علمی است.

شایان ذکر است با توجه به حجم بالای سوالات ورودی مرکز ملی پاسخگویی، سالهاست مرکز از این فن آوری استفاده کرده و توسعه فعالیت ها در این عرصه بطور پیوسته در دستور کار بخش فن آوری مرکز می باشد.