۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۱۲:۲۹ شناسه مطلب: 99941
پرسش:
آیا درست است که در یهودیت، کسانی مثل حضرت ابراهیم، سلیمان و داوود، پیامبر نیستند و فقط پدر یا پادشاه قوم یهود هستند که گاهی خدا با آنها سخن گفته است؟ آیا این اختلافنظر، ریشه در تلقی متفاوت اسلام و یهود از معنای نبوت و پیامبری است یا منشأ دیگری دارد؟
مقدمه
اسلام و یهودیت، دارای کلیدواژگان و شخصیتهای مشترکی هستند. نبی و prophet از واژگان مشترک در این دو دین است و بر افرادی مثل حضرت موسی علیهالسلام تطبیق یافته است. بااینحال، ظاهراً این دو دین، درباره تعریف نبوت یا مصادیق آن، اختلافاتی دارند که در ادامه به بررسی این مطلب میپردازیم.
پاسخ اجمالی
اسلام و یهودیت مفاهیم مشترکی مانند نبوت دارند، اما در تعریف و مصادیق آن اختلافاتی دیده میشود. در تَنَخ، شخصیتهایی مانند ابراهیم و سلیمان بیشتر بهعنوان پدر، پادشاه یا داور شناخته میشوند و گاه نبی نامیده میشوند، اما نبوت نقش محوری ندارد و بیشتر بر نقش تاریخی آنها در قومیت یهود، تأکید میشود. تلمود دیدگاه گستردهتری دارد و ۴۸ نبی و ۷ پیشگو را معرفی کرده که شامل داوود و سلیمان نیز میشود.
هم در تلمود و هم در اسلام، نبوت دارای مراتب است. در تلمود، موسی در رأس انبیا قرار دارد و دیگران نیز به سبب ارتباط با وحی در سطوحی پایینتر از نبی محسوب میشوند. در اسلام نیز پیامبران مراتبی دارند و برخی مانند پیامبران اولوالعزم، دارای شریعت مستقلاند.
تفاوت اساسی این است که در اسلام پیامبران معصوماند، اما در یهودیت به برخی از آنان خطا نسبت داده میشود. ازاینرو، دیدگاه تلمود درباره گستره نبوت به اسلام نزدیکتر است، اما تفاوت در مفهوم عصمت پیامبران باقی میماند.
پاسخ تفصیلی در قالب چند نکته
نکته اول: تَنَخ
در کتاب مقدس یهودیان (تَنَخ)، از عنوانهایی مثل پدر، نبی، داور، پادشاه و ... یاد شده است. ممکن است این عنوانها باهم بر یک نفر تطبیق یابند:
1. نبی: بهطورکلی منظور از نبی انسانی است که از طرف خدا سخن میگوید و یا قدرت تکلم با خداوند را دارد.(1) این تعبیر در مورد بسیاری از بزرگان یهود مثل حضرت موسی مورد استفاده قرار گرفته است.(2)
2. داور: داوران انسانهایی الهی و برگزیده بودند که در یک دوره تاریخی قبل از برپایی سلطنت یهود، در میان یهودیان بهعنوان قضاوت کننده فعالیت میکردند؛ یعنی دورانی که شریعت موسی بین یهودیان وجود داشت، اما هنوز آنها دارای سلطنت و پادشاه نبودند.(3)
3. پادشاه: بنیاسرائیل در یک دوره تاریخی، یعنی از زمان حضرت داوود و فرزندش سلیمان تا چند سده بعد، سلطنت تشکیل داده و پادشاهانی داشتند؛ اما پس از فتح اورشلیم توسط بابلیان این سلطنت فروپاشید.(4)
4. پدر: در کتاب مقدس یهودیان، به افرادی مثل حضرت ابراهیم(5) پدر گفته میشود چراکه بنیاسرائیل، فرزندان حضرت یعقوب هستند و چون حضرت یعقوب فرزند اسحاق و ایشان نیز فرزند ابراهیم است، پس بنیاسرائیل همگی از نوادگان حضرت ابراهیم نیز بهحساب میآیند. از این نظر، عنوان پدر هم برای حضرت ابراهیم و هم برای حضرت یعقوب به کار برده شده است.
نکته دوم: تلمود
در تلمود که یکی از مهمترین کتابهای مقدس یهودیان و معروف به تورات شفاهی است، از 48 نبی و 7 پیشگو نام برده شده است. برخی از پادشاهان مانند داوود و سلیمان و داوران مانند سموئیل نیز در این لیست در شمار انبیاء نام برده شدهاند.(6) بر این اساس مشخص است که مفهوم نبی در تلمود، گستردهتر از مفهوم نبی در کتاب مقدس است و شامل افراد برگزیده و شاخص هر طبقه (نبی، داور، پادشاه) میگردد. از این نظر، نبوت دارای مراتب است که حضرت موسی بهعنوان قانونگذار اصلی یهودیت، در رأس آن قرار دارد، اما سایر افراد نیز به سبب ارتباط وحیانی با خدا و شنیدن کلام الهی در برخی از اوقات، شایسته عنوان نبوت هستند.(7)
نکته سوم: اسلام
در دین اسلام، به اکثر افرادی که یهودیان بر داوری یا پادشاهی یا پدریِ آنها تأکید میکنند، پیامبر گفته میشود. ازاینرو، مسلمانان، حضرت ابراهیم، حضرت یعقوب، حضرت داوود، حضرت سلیمان و ... را نیز پیامبر میدانند. البته، در دین اسلام، پیامبران دارای مراتباند و فقط برخی از آنها اولوالعزم و صاحبشریعت مستقل بهحساب میآیند. سایر پیامبران، بااینکه اولوالعزم نیستند، اما درنهایت، بخشی از سلسله نبوت محسوب میشوند.(8)
در دین اسلام، کسانی که دارای منصب نبوت و پیامبری هستند، معصوماند و از خطا و گناه مصونیت دارند.(9) ازاینرو، مسلمانان بسیاری از گناهان و اشتباهاتی که یهودیان به بزرگانی مثل حضرت داوود یا سلیمان نسبت میدهند را غیرقابلقبول دانسته و آنها را از سنخ امور تحریفشده در یهودیت بهحساب میآورند. (10)
نتیجهگیری:
بنا بر آنچه گذشت، میتوان نتیجه گرفت که:
در تنخ، افرادی مثل حضرت ابراهیم و حضرت سلیمان دارای ارتباط وحیانی با خدا بودند و کلام الهی را میشنیدند و حتی گاهی به آنها نبی نیز گفته میشد،(11) اما بااینحال، تنخ، با تمرکز بر نقش تاریخی-قومی شخصیتها، بیشتر بر جنبه پدری یا پادشاهی آنها تأکید دارد. اما تلمود با تعمیم معنای نبوت، همه آنها را نبی میداند. از این نظر، تفسیر تلمود از نبوت، شباهت بیشتری به اسلام دارد؛ با این تفاوت که در دین اسلام، این افراد، هم دارای نبوت هستند و هم از خطا و گناه عصمت دارند و آنچه یهودیان بهعنوان خطا و اشتباه و گناه به آنها نسبت میدهند، ازنظر اسلام، پذیرفتنی نیست.
پینوشتها:
1. Eliade, Mircea, The Encyclopedia of Religion, New York,Macmillan Publishing Company, 1987, v. 12 p. 16
2. تثنیه، 34: 10.
3. Ginzberg, Louis, The Legends of the Jews, Philadelphia,The Jewish publication society of America, 1909, v.4 pp. 21- 30
4. Singer, Isidore, king at The Jewish encyclopedia, New York; London, Funk & Wagnalls Company, 1901, v.7 pp. 500-502
5. پیدایش، 17: 4-5.
6. Scherman, Nosson, The Stone Edition Tanach, Mesorah Publications, Limited, p. 2038
7. إبن میمون از عالمان یهودی توضیح میدهد که وحی بر انبیا همیشگی نیست و متناسب با شرایط و حالات روحی و زندگی آنها است. ازاینرو، ممکن است در دورهای حضرت یعقوب و حضرت موسی نیز وحی الهی نداشته باشند بااینکه میدانیم در دورههایی دارای وحی و نبوت بودند و ازاینجهت پیامبر محسوب میشوند. برای مطالعه بیشتر، رک: إبن میمون، موسی، دلاله الحائرین، قاهره، مکتبه الثقافه الدینیه، 1428 ق، ج 2، ص 404.
8. مصباح یزدی، محمدتقی، معارف قرآن: راه و راهنماشناسی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1397 ش، ج 4 و 5، ص 404.
9. حلی، جمالالدین حسن بن یوسف، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تصحیح و تعلیق آیتالله حسنزاده آملی، قم، انتشارات اسلامی، 1407 ق، ص 349.
10. برای مطالعه بیشتر، رک: حیدری، حسین و خدیجه کاردوست فینی، حکمت، حکومت و خطای سلیمان در عهد عتیق با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم، معرفت ادیان، پاییز 1392 ش، شماره 4، ص 66.
11. در سفر پیدایش، حضرت ابراهیم بهعنوان «نبی» معرفی میشود. (پیدایش، 20: 7)