۱۴۰۴/۰۱/۱۲ ۲۳:۵۰ شناسه مطلب: 99925
پرسش:
پیامدهای الهیاتی فیزیک نیوتن چیست؟
پاسخ:
مقدمه
نیوتن، فیزیکدان مشهور انگلیسی با اندیشههای الهیاتی است که فیزیک و الهیات را درهمتنیده میدانست و معتقد بود که امکان تبیین همزمان امور دنیا، براساس مشیت الهی و علل طبیعی وجود دارد و نیازی نیست که یکی را به خاطر دیگری نادیده گرفت. نیوتن مطالعه عالم هستی را فریضهای دینی میدانست و تلاش داشت فلسفه خود را تحقیقی درباره صفات الهی و رابطه خدا با جهان معرفی کند. به باور او، پژوهش درباره خدا، جزئی از فلسفه طبیعی است و با شناخت طبیعت، میتوان خدا را شناخت. ازاینرو، او به دنبال تصویری از جهان بود که همزمان پاسخگوی مسائل الهیاتی و مسائل علمی باشد. نیوتن همواره بر نقش محوری مفاهیم دینی حتی در آثار علمی خود تأکید داشت و بهصراحت بیان میکرد که هدف از نگارش رسالههای علمیاش، تقویت ایمان انسانها به خداوند بوده است.(1) در ادامه توضیحات بیشتری تقدیم میشود.
پاسخ اجمالی
نیوتن، فیزیکدان مشهور انگلیسی با اندیشههای الهیاتی است که به دنبال تصویری از جهان بود که همزمان پاسخگوی مسائل الهیاتی و مسائل علمی باشد. نیوتن با ماتریالیسم و ناتورالیسم و فروکاست همه چیز به ماده و طبیعت و قوانین طبیعی مخالف بود. به باور او، نظم و تعادل این جهان، برخاسته از طرح و فعل خدای آگاه و هوشمندی است که این جهان را ایجاد کرده و به پا داشته و در آن فعال و همیشه حاضر است. از این نظر، پیدایش و بقای جهان به خداوند محتاج است و خداوند، نه به مثابه یک علت از راه دور، بلکه به مثابه یک حقیقت بیکران و نامتناهی و حاضر در همه جا، در طبیعت تجلی کرده است. این رویکرد، علاوه بر تأثیرگذاری بر فیزیک، بازتابی از تلاقی جهانبینی الهیاتی و اصول علمی در اندیشه او است.
پاسخ تفصیلی
نکته اول: نقد ماتریالیسم و ناتورالیسم
نیوتن در تقابل با تفسیرهای ماتریالیستی رایج، که کل جهان را صرفاً زاییده ماده میدانستند، نظریه خود را درباره ماده ارائه داد. از دیدگاه او، ماده و اجسام مادی، کوچکترین و کماهمیتترین اجزای جهان هستند و نمیتوانند بهتنهایی تبیینکننده پیچیدگیهای هستی باشند. این نگاه، بنیانهای فلسفههای الحادی را به چالش میکشید.(2)
نکته دوم: خدا و پیدایش جهان
نیوتن با ردِ ادعای فلسفههای مکانیکی، که پدیدههای طبیعت را ناشی از اصول صرفاً مکانیکی ماده و حرکت میدانستند، استدلال میکرد که حرکت اجسام در جهان، تنها از طریق «علتی مختار و هوشمند» قابل توضیح است. او برای اثبات این ادعا، به منظومه شمسی و مدارهای بیضیشکل سیارات اشاره میکرد و تأکید داشت که شکلگیری چنین نظام منظمی، بهطور تصادفی یا صرفاً بر پایه اصول مکانیکی غیرممکن است. این استدلال، نشاندهنده ضرورت وجود یک خالق دانا در طراحی جهان بود.(3)
نکته سوم: خدا و بقای جهان
نیوتن نهتنها جهان را زاییده یک «علت آگاه» میدانست، بلکه معتقد بود این خالق هوشمند بهصورت پیوسته و فعال در جهان کنشگری میکند. از نگاه او، نظم و هماهنگی حاکم بر کیهان بدون دخالت مستمر خداوند، قابلیت تداوم ندارد و فرومیپاشد.
نیوتن حتی در تبیین حرکت سیارات، که خود بنیانگذار نظریه گرانش برای توضیح آن بود، بر این باور پای میفشرد که گردش اجرام آسمانی صرفاً برآمده از نیروی جاذبه نیست. او استدلال میکرد که تداوم این حرکت نیازمند «نیرویی الهی» است که بهعنوان محرک اصلی، انرژی لازم برای پویایی جهان را تأمین میکند. این نگاه، مرزهای مکانیک کلاسیک را درهم میشکست و جایگاه الوهیت را در قلب قوانین طبیعت تثبیت میکرد.
نیوتن با اشاره به پدیدههایی مانند تأثیر متقابل سیارات و ستارههای دنبالهدار، هشدار میداد که این تعاملات بهتدریج بینظمیهایی در سیستم جهان ایجاد میکنند. از دید او، چنین اختلالهایی نشاندهنده ناکارآمدی ذاتی قوانین مکانیکی در حفظ تعادل بلندمدت کیهان است. بنابراین، تنها راه بازگرداندن نظم ازدسترفته، مداخله مستقیم خداوند بهعنوان مهندس کیهانی است. این ایده، بازتابی از باور او به «خدای فعّال» بود که نهتنها آفریننده جهان، بلکه نگهدارنده همیشگی آن است.(4)
نکته چهارم: حضور بیکران خدا و کنش موضعی در جهان
کنش بر دو قسم است: یک، کنشهای مکانیکی و موضعی که مورد تأیید نیوتن و مکانیستها است و از طریق تماس مستقیم و برخورد فیزیکی بین اجسام رخ میدهد و شدت آن به سطح تماس اجسام وابسته است؛ دو، کنش از راه دور که از نگاه نیوتن، غیرقابل پذیرش است و با اصول مکانیک کلاسیک در تضاد است.(5)
در جهانبینی نیوتن، خداوند به عنوان موجودی حاضر در تمام مکانها و زمانها تصویر میشود که از طریق کنشهای موضعی، نظم و هماهنگی را در جهان برقرار میسازد. پذیرش کنش از راه دور مستلزم آن است که خداوند نیازی به حضوری همهجایی نداشته باشد. نیوتن برای حفظ ایده «حضور مطلق و نامتناهی خداوند» در هستی، بهصراحت کنش از راه دور را رد میکند تا جایگاه الوهیت را در چارچوب مکانیکی جهان تقویت نماید.(6)
رد کنش از راه دور توسط نیوتن، حتی در تبیین نیروی گرانش که از دستاوردهای بزرگ او است نیز کرد مییابد. او گرانش را هرچند به مثابه نیرویی موضعی تفسیر میکند، اما تأکید دارد که این نیرو برخلاف کنشهای مکانیکی مرسوم نیازی به تماس فیزیکی (مانند برخورد) بین اجسام ندارد.(7)
نتیجهگیری
بنابر آنچه گذشت، روشن میشود که نیوتن با ماتریالیسم و ناتورالیسم و فروکاست همه چیز به ماده و طبیعت و قوانین طبیعی مخالف بود. به باور او، نظم و تعادل این جهان، برخاسته از طرح و فعل خدای آگاه و هوشمندی است که این جهان را ایجاد کرده و به پا داشته و در آن فعال و همیشهحاضر است. ازاینرو، پیدایش و بقای جهان به خداوند محتاج است و خداوند، نه به مثابه یک علت از راه دور، بلکه به مثابه یک حقیقت بیکران و نامتناهی و حاضر در همه جا، در طبیعت تجلی کرده است. این رویکرد، علاوه بر تأثیرگذاری بر فیزیک، بازتابی از تلاقی جهانبینی الهیاتی و اصول علمی در اندیشه او است.
پینوشتها
1. جانیاک، اندرو، نیوتن فیلسوف، ترجمه سعید جعفری، تهران، نیلوفر، 1392ش، ص264-296.
2. Leibniz, G. W., and Samuel Clarck, 2000, Leibniz and Clarke: Correspondence. edited by Roger Ariew, Indianapolis: Hackett Publishing Company, pp. 5-11.
3. شعبانی، مصطفی و دیگران، هستیشناسی نیوتن و پیامدهای الهیاتی آن، پژوهشنامه فلسفه دین، بهار و تابستان 1397ش، شماره 31، ص167.
4. Newton, Issac, 2004, Isaac Newton: Philosophical Writings, edited by Andrew Janiak, New York: Cambridge University Press, pp. 101-118.
5. جانیاک، اندرو، نیوتن فیلسوف، ترجمه سعید جعفری، تهران، نیلوفر، 1392ش، ص184.
6. شعبانی، مصطفی و دیگران، هستیشناسی نیوتن و پیامدهای الهیاتی آن، پژوهشنامه فلسفه دین، بهار و تابستان 1397ش، شماره 31، ص161.
7. جانیاک، اندرو، نیوتن فیلسوف، ترجمه سعید جعفری، تهران، نیلوفر، 1392ش، ص158.