۱۴۰۴/۰۹/۲۷ ۱۲:۰۸ شناسه مطلب: 100998
پرسش:
آیا نسخ آیات مدارا، با آیه سیف درست است؟ آیات جهاد در ازای تاریخ مورد سوءاستفاده فراوان قرار گرفتند و موجب خونریزیهای فراوانی شدند. خدا در هنگام نزول قرآن از این سوءاستفادههای آتی خبر داشت یا نداشت؟ اگر خبر داشت پس چرا آنها را در قرآن آورد؟ چرا در همان قرآن آنها را بهگونهای بیان نکرد که زمینه سوءاستفاده از آنها فراهم نشود؟ اگر قرآن از طرف خدا باشد نباید این ایرادها را داشته باشد.
منظور از «آیات صفح» آیههایی هستند که از مسلمانان خواسته با غیرمسلمانان مدارا کنند و با آنان نجنگند. «آیات قتال» نیز آیههایی هستند که از وجوب جنگ مسلمانان با غیرمسلمانان خبر دادهاند. برخی مدعی شدهاند «آیات قتال» بهویژه «آیه سیف» همه آیات حاکی از نرمی و بردباری با غیرمسلمانان را نسخ کرده و مسلمانان موظفاند با همه کافران بجنگند تا زمانی که یا اسلام بیاورند یا کشته شوند!
در این نوشتار این ادعا بررسی و نقد خواهد شد.
آیا آیات مدارا با آیه سیف نسخ شده است؟
واژه «نسخ» درگذشته معنایی داشته که امروزه آن معنا منسوخ شده است. قدما وقتی میگفتند فلان آیه «نسخ» شده، لزوماً منظورشان این نبود که حکم آیه کلاً برداشته شده، بلکه غالباً در مقام بیان این نکته بودند که این آیه توسط آیه دیگری «تقیید» یا «تخصیص» خورده است؛ درنتیجه، حکم آن کُلّی، همهجایی و همهزمانی نیست و مربوط به شرایط، افراد، زمان و مکان خاصی است. (1) مسلمانان در مکه بسیار ضعیف بودند و اصلاً قدرت دفاع از خود را نداشتند؛ بههمیندلیل، خداوند با آیات «صفح» و «مدارا» به آنان دستور داد که با غیرمسلمانان، حتی آنانی که شما را عذاب و شکنجه میکنند و برخی از شما همچون یاسر و سمیه را به شهادت رساندند، مدارا کنید و حتی برای دفاع از خود، دست به سلاح نبرید. با مهاجرت مسلمانان به مدینه اوضاع تغییر کرد و روزبهروز بر قدرت مسلمانان افزوده شد؛ بههمینسبب، خداوند به آنان دستور داد در مقابل کسانی که به شما حمله میکنند، «مدارا» نکنید، با آنان بجنگید و از خودتان دفاع کنید. چنانکه هرگاه متوجه شدید دشمن قصد حمله به شما را دارد، شما پیشدستی کنید و با رفتن بهسوی آنان جلوی هجوم آنان را بگیرید؛ بنابراین، «آیات قتال» و «آیات صفح» هرکدام مربوط به دو شرایط مختلف و در رابطه با افراد گوناگونی هستند و نهتنها باهم منافات و ناسازگاری ندارند، بلکه کاملاً باهم قابلجمع هستند. در مقابل کسانی که با شما سر جنگ ندارند، مدارا کنید و با کسانی که با شما سر جنگ دارند، بجنگید.
آیا خداوند از سوءاستفادههای آینده از «آیات قتال» خبر داشت؟
بله خداوند کاملاً از همه سوءاستفادهها، کجفهمیها و تفسیرهای نادرستی که در طول تاریخ از آیات قرآن، ازجمله آیات قتال، صورت گرفته، میگیرد و خواهد گرفت، آگاه بوده و هست. علم الهی، فراگیر و شامل گذشته، حال و آینده است و هیچچیز از آن پنهان نیست.
اگر خداوند از سوءاستفادهها از «آیات قتال» خبر داشت پس چرا آنها را در قرآن آورد؟
قرآن کتاب هدایت برای همه ابعاد زندگی انسان و جوامع بشری است. هر انسانی در طول زندگیاش ممکن است با دشمنان متخاصم و متجاوزی روبرو شود که جان، ناموس، مال، آبرو، دین، وطن و... او را تهدید میکند. در چنین شرایطی چه باید کرد و وظیفه ما چیست؟ خداوند با نزول آیات قتال اجازه مقابله با ظلم و برقراری عدالت و امنیت را داده است. نازل نکردن آیات قتال، به معنای نادیدهگرفتن بخش مهمی از نیازهای جامعه در آن زمان و نیز در طول تاریخ بود. قرآن نمیتواند تنها شامل آیاتی باشد که صرفاً به صلح دعوت میکنند، درحالیکه واقعیتهای جهان همواره شامل ستم، تجاوز و ضرورت دفاع است. این آیات جنگ را نه بهعنوان هدف، بلکه بهعنوان ابزاری برای حفظ عدالت، دفاع از مظلومین و جلوگیری از فتنه توصیف و چارچوب و ضوابط دفاعِ مشروع را تعیین میکنند تا مسلمانان در مواجهه با این چالشها، نه تفریط کرده و سستی به خرج دهند و نه دچار افراط شوند و از مسیر عدالت خارج شوند.
چه کسی مسئول سوءاستفادههای انجامشده از آیات جهاد است؟
در تاریخ بشریت، تقریباً هیچچیزِ ارزشمندی از تیغ سوءاستفاده در امان نمانده است. مشکل از این امور ارزشمند است یا کسانی که از آنها سوءاستفاده میکنند؟ آیا بهسبب سوءاستفاده عدهای از هر چیزی، باید قید همهچیز را بزنیم؟ مثلاً از ترس اینکه مبادا برخی، از مدرسه و دانشگاه سوءاستفاده کنند و مثلاً بمب هستهای یا بیولوژیکی بسازند، باید همه مدارس، دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی را تعطیل کنیم؟ آب، هم میتواند برای نجات جانها استفاده شود و هم برای خفهکردن مردم. آیا باید گفت: چرا خدا آب را آفرید؟ آیا میتوان به چاقوساز گفت: تو چرا چاقو ساختی تا فردی با آن کشته شود؟ آیا به دلیل سوءاستفاده برخی باید کلاً قید چاقو و همه منافع آن را بزنیم؟ اگر قرار بود جهان بدون آسیبِ سوءاستفاده باشد، یا اصلاً نباید آفریده میشد یا انسان باید مجبور و کنترلشده خلق میشد که هردو برخلاف حکمت هستند. مهم این است که خداوند قرآن را به زبانی آشکار نازل کرد و افزون بر این، برای این کتاب معلمانی قرار داد تا آیات آن را برای مردم تبیین کرده و توضیح بدهند؛ پس مسئولیت سوءاستفادهها با سوءاستفادهکنندگان است نه با خدا.
نتیجه:
هرکدام از «آیات صفح» و «آیات قتال» مربوط به شرایط خاصی هستند و هیچکدام دیگری را نسخ نمیکنند. آیات مربوط به جهاد و قتال برای دفاع از عدالت و مظلومین نازل شدهاند، اما برخی با خارج کردن آنها از معنای موردنظر خداوند، از آنها سوءاستفاده کردهاند. خداوند از این سوءاستفادهها اطلاع داشت، اما نازل نکردن آیات قتال، به معنای نادیدهگرفتن بخش مهمی از نیازهای جامعه در آن زمان و نیز در طول تاریخ بود و با جامعیت هدایتگری قرآن منافات داشت. در تاریخ بشریت، تقریباً هیچچیز ارزشمندی از تیغ سوءاستفاده در امان نمانده، اما نباید بهسبب سوءاستفاده برخی، با امور ارزشمند مخالفت کنیم. مهم این است که خداوند قرآن را به زبانی آشکار نازل کرد و برای آن معلمانی قرار داد تا آیات را برای مردم توضیح بدهند؛ پس مسئولیت سوءاستفادهها با سوءاستفادهکنندگان است نه با خدا.
پینوشتها:
1. چگینی، رسول، بررسی و نقد دیدگاه سلفیه جهادی پیرامون منسوخ شدن «آیات گذشت و مدارا»، با نزول «آیات قتال»، مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، زمستان 1397 ش، ش 16، صص 15-44، ص 30.














