۱۴۰۳/۱۱/۲۸ ۰۹:۴۹ شناسه مطلب: 99870
پرسش:
چرا تعداد امامزادگان پس از انقلاب اسلامی افزایش بسیار داشته است؛ یعنی تقریباً از 1000 به 8000 رسیده است؟
پاسخ:
مقدمه
واژه «امامزاده» حداقل هزار سال است که در فرهنگ شیعیان جاری است.(1) البته به معنای واقعی کلمه، باید به فرزندان امامان دوازدهگانه علیهمالسلام، امامزاده گفت؛ اما از دیرزمان در فرهنگ شیعی به کسانی که نوه یا نبیره امام بوده یا حتی چند نسل با یکی از امامان علیهمالسلام فاصله داشته باشند، تعبیر «امامزاده» اطلاق میشود؛ ولی نمیتوان به این موضوع اشکال گرفت، زیرا از امام حسن مجتبی علیهالسلام تا امام زمان عجّلاللهتعالی فرجهالشریف را با واژه «یا إبن رسولالله» مورد خطاب قرار میدهند، با آنکه هیچ یک از آنها فرزند بلاواسطه حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله نیستند. حتی هارونالرشید به این مسئله اعتراض میکند، اما امام موسی کاظم(علیهالسلام) از آن دفاع میکند.(2)
علت مهاجرت فرزندان و نوادگان ائمه اطهار علیهمالسلام به ایران
زندگی برای سادات بنیالزهرا سلاماللهعلیها به دلیل ظلم و ستم عباسیان در عراق و حجاز سخت شد. بنابراین آنها به ایران که مردمش دوستدار اهلبیت بودند، هجرت کردند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند. حضور امام رضا علیهالسلام بر روند این مهاجرتها افزود و حکومت علویان طبرستان نیز باعث هجرت عدهای زیاد از فرزندان و نوادگان ائمه اطهار علیهمالسلام به ایران شد.
ایرانیان به آنها احترام گذاشته و براساس برخی از روایات (3) حتی بعد از شهادت یا رحلت آنها بر سر مزارشان بقعه ساختند.(4) عبدالجلیل قزوینی که تقریباً هزار سال پیش میزیسته، تعداد زیادی از بقعهها را نام میبرد که بر سر مزار این امامزادگان ساخته شده بود.(5)
بنابراین بقاع بسیاری در شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و حتی روستاهای مختلف ایران ساخته شد که برخی از آنها قدمت هزارساله دارد و برخی نیز در زمان صفویه، قاجار، پهلوی و پس از پیروزی جمهوری اسلامی بازسازی شد. بدیهی است که بعد از انقلاب حساسیت نسبت به این بقاع افزایش یافته باشد.
بررسی اضافه شدن بقاع متبرکه امامزادگان بعد از انقلاب اسلامی
برخی شبهه ایجاد میکنند که چرا در زمان پهلوی تنها هزار و دویست امامزاده در ایران بوده، اما اکنون به بیشتر از هشت هزار عدد رسیده است. بله؛ طبق آماری که به وسیله سازمان اوقاف دوران پهلوی تهیه شد و به سال ۱۳۵۲ش در روزنامه کیهان انتشار یافت، در سراسر ایران تا آن تاریخ ۱۰۵۹تن امامزاده شمارش شد.(6) اما نکته اینجاست که؛ در دوران پهلوی تنها امامزادگان شاخص هر استان و شهرستانهای بزرگ ثبت شده بودند؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر تفحصات میدانی، تمام امامزادگان شهرهای بزرگ، شهرستانهای کوچک و بزرگ و حتی روستاهای دورافتاده، شناساسی و در آمار سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شد. بر همین اساس تاکنون بیش از هشت هزار باب از بقاع متبرّکه در کلّ کشور شناسایی شده که در این اماکن بیش از ده هزار تن از امامزادگان مدفون هستند. برای مثال، بقعههایی که در زمان سلجوقیان، امرای مغول، صفویه و... ساخته شده بود، بعد از انقلاب ثبت شد. این بدان معنا نیست که امامزاده دروغین و جدیدی ساخته شده است. بقعه امامزاده پنجتن زرندکهنه، واقع در شهرستان زرندیه، در حوالی شهر مامونیه در زمان ایلخانی ساخته شده و سپس در زمان صفویه و قاجار تغییراتی در بنا ایجاد شده؛ اما در سال 1373 شمسی در آمار وارد شده است. آیا میتوان ادعا کرد که این پنج امامزادگان ساخته و پرداخته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هستند و اساسی ندارد؟
نتیجهگیری
در اصطلاح و فرهنگ شیعی ایرانی به نوادگان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان علیهمالسلام امامزاده میگویند. به علت ظلم و ستم عباسیان و از طرف دیگر علاقه ایرانیان به خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله، سادات به ایران مهاجرت کرده و مورد احترام قرار گرفته و پس از شهادت یا رحلتشان بقاعی بر سر مزار آنها ساخته شده است.
برخی میگویند در زمان پهلوی تنها هزار و دویست امامزاده در ایران بوده اما اکنون به بیشتر از هشت هزار عدد رسیده است. نکته در اینجاست که شبههکنندگان، ثبت در دفاتر دولتی را با وجود خارجی اشتباه گرفتهاند. توضیح اینکه در ادارات پهلوی، تنها امامزادگان شاخص شهرها ثبت شده بود، نه تمام امامزادههای موجود در شهرها و روستاها. پس از انقلاب، سازمان اوقاف و امور خیریه به شناساسی بقعههایی پرداخت که در زمان طاغوت ثبت نشده بود. برای مثال، بقعههایی که در زمان سلجوقیان، امرای مغول، صفویه و... ساخته شده بود، بعد از انقلاب ثبت شد. این بدان معنا نیست که امامزاده دروغین و جدیدی ساخته شده است.
پینوشتها
1. قزوینی، عبدالجلیل، نقض، سلسله انتشارات آثار ملی، تهران، ۱۳۵۸ش، ص۵۸۹.
2. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۵۵۳.
3. شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، دارکتب الاسلامیه، تهران، ۱۴۰۷، چاپ چهارم، ج۶، ص۲۲. «قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله: یا عَلی مَنْ عَمَّرَ قُبُورُکُمْ فَکَانَّما اعانَ سُلیمانَ بْنِ داوُدَ عَلی بَناءِ بَیتِ الْمُقَدَّس؛ پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرماید: هر کسی تعمیر کند قبور شما را چنان است که کمک کرده باشد سلیمان بن داوود را در بنای بیتالمقدس.»
4. قمی، حسن بن محمد بن حسن (نوشته در ۳۷۸)، تاریخ قم، ترجمه حسن بن علی بن حسن عبدالملک قمی (در ۸۰۵)، تحقیق سید جلالالدین تهرانی، تهران، توس، ۱۳۶۱ش، ص۲۱۴؛ حاکم نیشابوری، ابوعبدالله، تاریخ نیشابور، تهران، نشر آگه، ۱۳۷۵ش، ص۲۱۱.
5. قزوینی، عبدالجلیل، نقض، سلسله انتشارات آثار ملی، تهران، ۱۳۵۸ش، صص189، 196، 221، 588، 589.
6. روزنامه کیهان، ش ۹۱۱۱، دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۵۲ش.