وضو

سوال:

من بعضي شب ها قبل از خواب وضو گرفته و با دعا و قرائت سوره هايي كوتاه از جمله چهار قل و ديگر اذكار راهي رختخواب مي شوم اما متأسفانه پس از بيدار شدن متوجه خواب هايي بي مورد و بيهوده مي شوم كه واقعا برايم سؤال است كه چرا من با رعايت اين مقدمات قبل از خواب دچار اين خواب هاي الكي مي شوم

پاسخ:

خواب خوب يا بد ديدن عوامل متعددي دارد كه پاره ای  از آنها وابسته به خصوصيات روحي و عقيدتي انسان و بعضي باز تاب اعمال و رفتار انسان و گاهي ناشي از شرايط محيط و اوضاع و خوراك و پوشاك مورد استفاده او است و گاهي نيز وراي اينها بنا براين نمي شود براي همه يك نسخه نوشت لازم است اول در عواملي كه ذكر شد دقت كنيد. اگر ريشه مساله پيدا نشد به يك عالم تعبير مراجعه كنيد و از راهنماييها او استفاده نماييد

جهت اطلاع بيشتر به كتاب روياهاي صادقه نوشته موسي خسروي بخش دهم "چه كنيم روياهاي خوب ببينيم(1) مراجعه نماييد.

پي نوشت ها :

1 . خسروي موسي. روياهاي صادقه و روش تعبير از امام صادق (ع) .نشر الف. 

سوال خودم را با دو مقدمه عرض مي‌کنمک 1- نظر شارع در احکام فقهي اين است که اگر مقدار کمي آب داريم که اگر براي وضو يا غسل مصرف شود چيز ديگري براي آشاميدن نمي‌ماند مکلف بايد به جاي وضو و غسل، تيمم بدل از وضو و غسل کند و آب را براي آشاميدن نگه دارد. 2- در مقاتل آمده است که اصحاب بزرگوار امام حسين عليه السلام در شب عاشورا، غسل شهادت مي‌کرده‌اند. (البته من خودم به مراجع رجوع نکرده‌ام از منابر نقل مي‌کنم). بنابراين تا شب عاشورا هم آب (آن هم به مقداري که افراد زيادي بتوانند با آن غسل کنند) در خيام امام حسين عليه السلام وجود داشته است. 3- با توجه به اينکه امام حسين عليه السلام، سردار فهيم و عاقبت‌انديشي بوده‌اند و نيز مي‌دانسته‌اند که فردا روز جنگ است و هوا هم گرم است چرا به قاعده فقهي 1 (که در بالا آمده است) عمل نکردند و اجازه دادند تا اصحابشان غسل کنند و نتيجه اين شود که فرداروز (عاشورا) از تشنگي اذيت شوند؟

پاسخ:
بین غسل امام حسین (علیه السلام) و یاران حضرت و بین اینکه در کربلا آب نبود، منافات نیست، زیرا آن چه که در منابع از نبود آب سخن به میان آمده، ناظر به وضع آب در روز عاشورا است، بدین معنا که در آن روز آب تمام شده بود. تشنگی سخت اهل بیت امام و اصحاب حضرت را رنج می داد، حال اینکه قبل از روز عاشورا اصحاب امام آب تهیه می کردند. البته تهیه آب سخت بود و اصحاب امام از نظر تامین آب مشکل داشتند، زیرا دشمن بعد از ششم یا هفتم محرم (1) آب را به روی امام بسته بود. دشمن با این کار در صدد ضربه زدن به امام بود. در لهوف آمده است:
عمر بن سعد با چهار هزار سوار براى جنگ با امام از كوفه بيرون شد. ابن زياد پياپى برايش نيرو مى‏ فرستاد تا آن كه در كربلا تا شب ششم محرّم بيست هزار لشكر وارد شدند. ابن سعد عرصه را بر حسين (علیه السلام) تنگ كرد و آب را روى او و اصحابش بست. (2) بستن آب روی امام معنایش این نیست که امام قبل از روز عاشورا نمی توانست آب تهیه نمایند، حال اینکه یاران امام قبل از روز عاشورا آب تهیه کردند. توجه دارید که با آب مختصری کم تر از یک لیتر می توان غسل کرد.
افزون بر آن امام وظيفه داشت امور را به روال عادي وطبيعي مديريت نمايد نه آنكه از علم غيب بهره بگيرد طبق روال معمول عمل ‌نمودند. در آن شب هم غسل نمودند. نظیر آن که امام حسین (ع) می‌دانست اگر اهل بیت را همراه خود بیاورد، آن ها به اذیت بسیار خواهند افتاد یا چنانچه سفیر خود مسلم بن عقیل را به سمت کوفیان روانه نماید، به شهادت خواهد رسید. با این وجود از این موارد خودداری نکردند.

پی نوشت ها:
1. جواد محدثی ، فر هنگ عاشورا ،ص 19، نشر معروف ، قم، 1378 ، چاپ چهارم.
2. ابن طاووس، لهوف، ترجمه مير ابو طالبى ، ص139، دليل ما.

باتوجه به اينكه براي كاشت ناخن ناخن اصلي سوهان زده مي‌شود (تاجائيكه بتوان ناخن مصنوعي كه با زل و پودر درست مي‌شود را بر روي آن چسباند)و باتوجه به اينكه ماهيانه يا دوماه يكبار نياز به ترميم دارد مي‌شود وضو و غسل كرد ؟ اگر شخصي كاشت ناخن انجام داده باشد مي‌شود به جاي وضو تيمم كند؟ غسل كردن با آن به چه شكل مي‌شود؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
کاشت ناخن که به معناي چسباندن ناخن مصنوعي است، چون مانع رسيدن آب به اعضاي وضو و غسل است، وضو و غسل با آن صحيح نيست.(1)
در صورتي که با عدم آگاهي از حکم شرعي ناخن کاشته ايد ، اگر برداشتنش مشقت دارد ، بايد موقع وضو و غسل آن ها را به نيت جبيره اي انجام دهيد. يعني روي ناخن كاشته شده ، دست تر بكشيد . و بعد از وضو يا غسل بنابر احتياط تيمم هم بنمائيد . (2)
پي‌نوشت ها‌:
1 . توضيح المسائل مراجع، ج1، مسئله 289، شرط سيزدهم ؛ استفتائات از محضر آيت الله بهجت، ج 1، ص 175، س 610 .
2 . سؤال تلفني(7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي .

تاتو کردن ابرو برای خانمها چه حکمی دارد آیا غسل در چنین صورتی صحیح می باشد یا نه

پرسش: شرعي شرح : تاتو کردن ابرو براي خانم ها چه حکمي دارد، آيا غسل در چنين صورتي صحيح مي باشد ؟

پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباط تان با اين مركز؛
تاتو کردن اشکال ندارد و براي وضو وغسل هم اشکالي ندارد ، ولي اگر تاتو زينت حساب شود، از نامحرم بايد پوشانده شود. (1)
پي‌نوشت‌:
1. آيت الله خامنه اي ، استفتاات جديد ،س 441 .

با سلام مقلد مقام معظم رهبری هستم-30 ساله و دارای تحصیلات فوق لیسانس بیماری ویتیلیگو دارم و بخشی از موهای پلک یکی از چشم هایم سفید شده است. برای اینکه زیاد به چشم نزند از ریمل زنانه به موهای سفید شده می زنم که سیاه (هم رنگ بقیه گردد) و چون امکان زدن و پاک کردن در هر بار وضو سخت است و نیز مقداری از جرم ریمل روی موهای پلک (فقط موهایش نه پوستش) می نشیند.سوال بنده این است در حالی که ریمل به موهای پلک زده باشم میتوانم وضو بگیرم یا غسل نمایم آیا رسیدن آب به بدن در اینجا به موهای پلک که ریمل زده شده انجام می گیرد یا نه؟ با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
ريميل اگر جرم نداشته و فقط رنگ باشد يا با شستن جرم آن برود و فقط رنگ آن بماند، اشکال ندارد .
اگر جرم آن باقي بماند ،مانع از رسيدن آب روي مژه ها مي باشد .وضو و غسل اشکال دارد و بايد جرم آن برداشته شود.(1).
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، استفتائات، سؤال 140-144.

در مورد وضو گرفتن من وضوگرفتم ونماز خواندم بعد از نماز متوجه چسب مایع که قبل از وضو با آن کار می کردم روی دستم شدم بعد آن را پاک کردم وکاملا دستم را گشتم چیزی نبود وضوگرفتم نماز خواندم که دوباره متوجه چسب شدم حکم نماز من چیست اگر نماز را دوباره خواندم ودوباره چسب روی دستم بود چه کارکنم

پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
نمازي که با وضوي باطل خوانده اي، بايد قضا کني . حالا بايد دقت کني تا چسب ها برطرف شود . اگر دوباره بعد از نماز ، چسب ديدي، بايد دوباره نمازت را قضا کني .(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله فاضل ،توضيح المسايل ،ص 48 ،شرط سيزدهم .

پرسش: آیا اگر بعد از انجام غسل جنابت وضو هم بگیریم ایرادی دارد یا خیر؟

پاسخ:
با سلام
كسى كه غسل جنابت كرده ،نبايد براي نماز وضو بگيرد و بايد با همان نماز خود را بخواند. (1) وضو گرفتن جايز نيست، ولي اگر وضو گرفتيد، نماز باطل نيست.
فتواي آيت الله خامنه اي نيز همين است.
پـي نوشت:
1.توضيح المسائل مراجع، ج1، مسئله 391.

پرسش:

1. من پسری سوسولم میخواستم بدونم من که زیر ابرو بر میدارم و موهام با اتو داغ میکنم صرفا برای زیبای و روی مد بودن و خوشتیپ وخوشگل بودن اینکار میکنم تا از دنیا عقب نموم ایا اون دنیا خدا بابت زیرابرو یا داغ کردن موها من را مورده ماخذه قرار میدهد؟

2. کسی که روزه میگیرد ولی نماز نمیخواند روزه ان چطور است؟

 3. اگر وضو بگیریم و به نامحرمی نگاه کنیم وضو باطل میشود؟

 4. اگر در حالت جنب وضو بگیرم و نماز بخوانیم نماز ما قبول است؟

پاسخ:
1)
لفظ سوسول را شايسته شما جوان مسلمان (كه سعي و تلاش براي انجام تكليف ديني داريد و واجبات و محرمات براي شما اهميت و ارزش دارد) نمي دانيم.
از نظر شرعي اصلاح ابرو و زينت كردن مردان حرام نيست , ولى اگر موجب تهييج شهوت شود ، يا باعث شبيه شدن به زنان شود, حرام است .(1)
با صرف نظر از حكم شرعي، براي شما جوان مومن و مسلمان شايسته است كه شخصيت و هويت خود را بيش از آن كه در نگاه ديگران طلب كند، در درون خودتان جستجو كنيد. كسي كه شخصيت و هويت دروني دارد(نه بيروني) سعي در زيبا جلوه دادن خود به ديگران و جلب نگاه و تحسين و تعجب ديگران نمي كند، اگر چه براي يك مرد زيبايي همراه با وقار و شخصيت است و شخصيت يك مرد پرهيز از كارهاي زنانه و... است. تيپ و زيبايي مرد، به هيكل و اندام طبيعي با رفتاري مردانه است كه مطمئنآً در زماني نه چندان دور به درك كامل از آن نائل خواهيد شد؛ بنابراين چه بهتر اكنون با فزايش درك و بالا بردن آگاهي به آنچه در آينده به درك ‌آن خواهيد رسيد، دريابيد. چه بسا در آينده از رفتارهاي امروزي خود شرمنده و خجل باشيد.
موفق و سربلند باشيد.
پي نوشت :
1.استفتا از دفتر مراجع.

پرسش 2:
کسس که روزه مي گيرد ولي نماز نمي خواند روزه چطور است؟
پاسخ:
نماز خواندن در هر حال بر مسلمان واجب است . در روايات متعددي به عنوان ستون دين معرفي شده است. اگر قبول شود، عبادات ديگر نيز مورد قبول خواهند بود . اگر قبول نشود، عبادات ديگر مورد قبول نخواهند بود.
آنچه در روايات آمده، در مورد قبولي عبادات ديگر مانند روزه است، اما از جهت صحيح و درست بودن عبادات، هر عبادتي جداگانه حساب مي شود. هر كدام داراي شرايط خاص خود هستند. بر اين اساس حتي اگر كسي نماز خود را نخواند، اما روزه را با شرايط صحت بگيرد و مبطلات روزه را انجام ندهد، روزه اش صحيح است . از چنين شخصي تكليف روزه واجب ساقط مي شود، اگر چه با توجه به مطلب اول، مورد قبول الهي واقع نمي شود.
بين صحت يك عمل و قبولي آن در نزد خدا تفاوت است. بسياري از اعمال ما صحيح هست و تكليف را از ما بر مي دارد و به جهت اداي تكليف مواخذه نخواهيم شد، اما عمل به گونه اي نيست كه مورد قبول الهي واقع شود . روزه بدون نماز از همين نوع است.
برخي از گناهان مانع قبولي اعمال نيك انسان مي شوند.

پرسش 3:
اگر وضو بگيريم و به نامحرمي نگاه کنيم وضو باطل مي شود؟
پاسخ:
نگاه به نامحرم با قصد شهوت و لذت حرام است، اما باعث باطل شدن روزه يا وضو نمي شود.
پرسش 4:
4اگر در حالت جنب وضو بگيرم و نماز بخوانيم نماز ما قبول است؟
پاسخ:
نماز در حالت جنابت صحيح نيست. تا زماني كه غسل جنابت انجام نشود، نمي توان نماز خواند، مگر اينكه آب در دسترس نباشد، يا آب ضرر داشته باشد، يا وقت تنگ باشد و نتوان غسل كرد. در اين حالت بايد ابتدا تيمم بدل از غسل جنابت كرد و سپس با پاك كردن بدن و لباس از نجاست، نماز خواند.

پرسش: غسل جنب از حرام نیز انسان را از وضو بی نیاز میکند؟

بلي، غسل جنب از حرام نيز انسان را از وضو بي نياز مي کند و نبايد براي نماز وضو بگيرد .(1)
پـي نوشت :
1.آيت الله سيستاني ،توضيح المسائل , مسئله 389.

سلام خسته نباشید آیا میتوانم به نیت خواندن نماز ظهر و عصر قبل از اذان ظهر مثلا ساعت 10 صبح وضو بگیرم؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
نمي تواني به نيت خواندن نماز ظهر و عصر قبل از اذان ظهر مثلا ساعت 10 صبح وضو بگيري، ولي براي با وضو بودن(طهارت داشتن) مي تواني وضو بگيري . نيز نزديک اذان ظهر مي تواني براي نماز ظهر و عصر وضو بگيري.(1)

پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتاآت ،س119و122.

صفحه‌ها