پرسش:
قرآن درباره اینکه انسان از چه چیز آفریده شده، گاهی میگوید انسان از خاک خلق شده و گاهی میگوید از گل یا از خون یا قطره آبی و … آفریده شده است! آیا آیات باهم متناقض هستند؟ بالاخره انسان از چه چیزی آفریده شده است؟
قرآن در آیه 82 سوره نساء یکی از نشانههای الهی بودن خود را نبود اختلاف دانسته است. برخی در مقام نقد این آیه مدعی شدهاند: «آیاتی که از منشأ خلقت انسان خبر میدهند باهم اختلاف دارند.»
این اشکال در نوشتار کنونی بررسی و نقد خواهد شد.
شرایط تناقض
دو گزاره برای اینکه واقعاً باهم متناقض و غیرقابلجمع باشند، باید در جنبههای مختلفی مثل موضوع، محمول، شرط، زمان، مکان و... با یکدیگر یکسان باشند. برای نمونه، گزارههای «من خانه را از خاک درست کردم»، «من خانه را از آب درست کردم» و «من خانه را از گِل درست کردم» باهم متناقض نیستند؛ زیرا گِل درواقع ترکیبی از خاک و آب است و اگر شما خانهای را از گِل بسازید، آن خانه را هم از خاک و هم از آب ساختهاید؛ بنابراین، هر سه جمله بهطور همزمان صحیح هستند و تناقضی بین آنها نیست.
چرایی متناقض نبودن آیات قرآن درباره ماده اولیه انسان
مراد از انسانی که مستقیماً از خاک و گل آفریده شده، حضرت آدم علیهالسلام است (1) و با توجه به اینکه حضرت آدم علیهالسلام، ابوالبشر و پدر همه انسانهاست، گفتن اینکه انسان از خاک و گل آفریده شده، صحیح است. (2)
آیاتی که در آنها از نطفه و خون یاد شده است نیز نه خودشان باهم و نه با آیاتی که اصل خلقت آدم را خاک و گِل دانستهاند، اختلاف و تناقضی ندارند؛ چراکه هرکدام به بخش و مرحلهای از فرایند خلق و آفرینش انسان اشاره دارند.(3) خداوند به این مطلب (بیان مراحل گوناگون فرآیند خلقت آدمی) در قرآن اشاره کرده است:
﴿وَ اَللّٰهُ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ …﴾؛ «خداوند شمارا از خاکی آفرید، سپس از نطفهای ...؛» (4)
﴿هُوَ اَلَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهٍ ...﴾؛ «او کسی است که شمارا از خاک آفرید، سپس از نطفه، سپس از علقه (خون بستهشده) ...؛» (5)
در حقیقت، خداوند حضرت آدم علیهالسلام را از گِل (خاک و آب) آفرید و نسل ایشان از طریق نطفه شکل گرفتند. (6) در آیه پائین به این مطلب اشاره شده است:
﴿اَلَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ اَلْإِنْسٰانِ مِنْ طِینٍ * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلاٰلَهٍ مِنْ مٰاءٍ مَهِینٍ﴾؛ «او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد؛ سپس نسل او را از عصارهای از آب ناچیز و بیقدر آفرید.» (7)
بههمیندلیل، درباره نسل حضرت آدم علیهالسلام هم میتوان گفت: از خاک آفریده شده و هم میتوان گفت: از گِل خلق شده؛ چنانکه میتوان گفت: از نطفه بهوجود آمده و چون آن نطفه، نخست تبدیل به خونِ بسته شده، میتوان گفت: خداوند انسان را از خونِ بسته آفرید. نکته دیگر هم اینکه در برخی از آیات تنها به اصل گِل اشاره شده و ویژگیهای آن گِل بیان نشده؛ اما در برخی دیگر از آیات، اوصاف آن گِل مثل سیاه بدبُو یا خشک و شبیه سفال بودن نیز بیان شده است.
چنانکه وقتی گفته میشود: خداوند هر جنبندهای ـ ازجمله انسان ـ را از آب آفرید، بازهم صحیح است؛ چراکه مراد از «ماء» در زبان عربی یا آب است یا مایع. (8) اگر مقصود آب باشد، خداوند انسان را از گِل آفریده و گل، مخلوطی از آبوخاک است؛ و اگر منظور از «ماء» مایع باشد، انسان از نطفه آفریده شده که مایع است.
نتیجهگیری:
نگاهکردن به آیات بهعنوان قطعات یک جورچین بزرگتر که هرکدام گوشهای از حقیقت را روشن میکنند، از بسیاری از سوءفهمها جلوگیری میکند. برای نمونه میتوان به آیات حاکی از ماده اولیه خلقت انسان اشاره کرد که هرچند در بدو امر به نظر میرسد باهم متناقض هستند، اما چنین نیست. مراد از انسانی که بهطور مستقیم از خاک و گل آفریده شده، حضرت آدم علیهالسلام است و چون حضرت، ابوالبشر و پدر همه انسانهاست، گفتن اینکه انسان از خاک و گل آفریده شده نیز صحیح است. چنانکه آیاتی که در آنها از آب، نطفه و خون بهعنوان منشأ انسان یاد شده است نیز نه خودشان باهم و نه با آیاتی که اصل خلقت آدم را خاک و گِل دانستهاند، اختلاف و تناقضی ندارند؛ چراکه هرکدام به بخش و مرحلهای از فرایند خلق و آفرینش آدمی اشاره دارند. انسان مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته تا به شکل کنونی درآمده و خداوند در هر آیه به یکی از این مراحل اشاره کرده است؛ بنابراین، از جهت منشأ آفرینشِ انسان هیچ تناقضی بین آیات قرآن نیست.
پینوشتها:
1. سوره آلعمران، آیه 59.
2. مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1423 ق، ج3، ص 410.
3. زرکشی، محمد بن بهادر، البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دار المعرفه، 1410 ق، ج 2، ص 183 و 184.
4. سوره فاطر، آیه 11.
5. سوره غافر، آیه 67.
6. مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1423 ق، ج3، ص 449.
7. سوره سجده، آیههای 7 و 8.
8. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1368 ش، ج11، ص 220.