آیت الله خامنه ای

آیا این حدیث در مورد آیت الله خامنه ای نیز صدق می کند یا خیر؟
اصل دجال و آمدنش، قطعی است؛ اما این که دجال کیست و چه خصوصیاتی دارد و این که یک نفر یا چند نفر است یا یک جریان است، دقیقاً روشن نیست. برخى از اهل نظر ...

عده ای می گویند طبق حدیث امامان کسی که قبل از حضرت مهدی (عج) ادعای ولایت بر مردم را داشته باشد، دجال و دروغگو محسوب می شود و مردم باید بر علیه آن فرد قیام کرده و با او به جهاد بپردازند.

آیا این حدیث در مورد آیت الله خامنه ای نیز صدق می کند یا خیر؟

پاسخ:
اصل دجال و آمدنش، قطعی است؛ اما این که دجال کیست و چه خصوصیاتی دارد و این که یک نفر یا چند نفر است یا یک جریان است، دقیقاً روشن نیست.
برخى از اهل نظر، اين احتمال (كفر جهانى و سيطره فرهنگ مادى بر همه جهان است.) را تقويت كرده اند و همه ويژگيهايى كه براى دجال بيان شده با ويژگيهاى استكبار برابر دانسته اند. مثلاً در اوصاف دجال گفته شده: (كوهى از طعام و شهرى از آب به همراه دارد) كنايه از امكانات عظيم و گسترده اى است كه استكبار در اختيار دارد. گفته شده: دجال، به همه جاى زمين سفر مى كند و… مى تواند اشاره به ابزار و وسايل پيچيده تبليغاتى و مخابراتى و تجهيزات مدرن مبادله پيام ماهواره اى و نيز استفاده از ابزار پيشرفته حمل و نقل و هواپيماهاى مافوق صوت براى مسافرت از جايى، به جاى ديگر باشد. (1)
اين چه سخن و استدلالي است كه هر كس ادعاي ولايت برمردم كند دجال است. آيه الله خامنه اي مصداق آن است.
اولا چنين سخني از اهل بيت نقل نشده و به عكس آنچه از روايات استفاده مي شود اين است كه در دوران غيبت ولايت را به فقيهان جامع الشرايط داده است روايات بسياري كه مستند ولايت فقيه است و چنانچه مايل به دانستن آنها باشيد مي توانيد به كتاب ولايت فقيه آيت الله جوادي آملي و كتابهايي ديگر مراجعه نماييد.
ما مسلمان هستیم و می‌خواهیم بنده خدا باشیم و مطابق امر و رضای حضرتش زندگی کنیم. خداوند برای این که در دنیا و آخرت سعادتمند باشیم، برای ما دستور عمل‌ها و امرها و نهی‌هایی صادر کرده، تا با عمل به آنها به سعادت برسیم. مجموعه دستور عمل‌های خداوند در زمینه‌های گوناگون به عنوان دین نامیده می‌شود و دین در هر زمینه‌‌‌ای دستور عمل دارد، بخصوص امر مهمی مثل حکومت و حاکم.
بنابر دستور دین کسی جز خدا و کسانی که خدا رضایت داده، حق و شایستگی حکومت بر انسان‌ها را ندارند و نمی‌توانند آنان را به سعادت برسانند.
خداوند که حاکم حقیقی است، دستور داده حکومت پیامبر و امامان را بپذیریم و در دوران غیبت امامان، حکومت را به اسلام شناسانی بسپاریم که عادل و توانمند بوده، شبیه‌ترین افراد به معصوم هستند.
ولایت فقیه یعنی استمرار حکومت امام، پیامبر و خدا. همچنین بر اساس جاودانه بودن احکام و دستورهای الهی و لزوم اجرای آن در همه دوران و زمان‌ها، لازم است که در زمان غیبت نیز حکومت دینی تأسیس شده تا احکام الهی در جامعه پیاده شود. برای تحقق این امر لازم است شخص آگاه به احکام الهی در رأس این حکومت قرار گیرد که فقیه است؛ بر این اساس حکومت ولی فقیه، در واقع حکومت احکام و قوانین الهی است و این مقام است که ارزشمند است.
وقتی مردم به حاکم بودن فقیه عادل سر بسپارند، در حقیقت به حکومت خدا سر سپرده‌اند و این چنین مردمی تا وقتی که پشتیبان و خیرخواه و نصیحت‌گر این حکومت باشند، در صراط مستقیم بوده و مورد رضای خدا می‌باشند.
واگذاری حکومت به فقیه عادل و راضی بودن به حکومت وی و خدمتگزار بود در حکومت فقیه عادل، ‌بزرگترین عمل صالح و زیرنمای دیگر اعمال صالح است.
اين گونه سخنان از سوي بدخواهان نظام جعل و نشر مي يابد تا جايگاه اصلي ولايت فقيه را خدشه دار نمايند و به خواسته هاي خويش در نضام دخواه برسند.
جایگاه ولی فقیه همان جایگاه امام معصوم و جایگاه پیامبر است، از این رو با این که فاصله بین فقیه با معصوم فوق تصور است، ولی اختیارات حکومتی یکسان می‌باشد، این اختیارات و ارزش مربوط به جایگاه است، ‌نه صرف افراد و به گفته مرحوم ما همواره بايد پشتيبان ولايت فقيه باشيم تا آسيبي به مملكت ما نرسد.

پی نوشت ها:
1. مجله حوزه- ویژه نامه امام زمان (ع) - شماره 70و71، ص 263-268 (باتلخیص)، رک: ابراهیم امینی، داد گستر جهان، قم، انتشارات شفق،1378 ص223-226.

در آیه ی «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم» منظور از أولی الامر فقط امام معصوم است؟ آیا آیت الله خامنه ای هم اولوالامر است؟

پاسخ:
مصداق "اولو الامر" در آیه شریفه قطعا معصومین هستند و غیر معصوم را شامل نمی شود زیرا در آیه به اطاعت مطلق و بدون قید و شرط از معصوم امر شده، همچنان که به اطاعت مطلق از خدا و رسول امر شده، اطاعت مطلق مختص خدا و معصومین می باشد.
فقیهان شیعه در این مورد اتفاق و اجماع دارند و هیچ فقیهی از شیعه، غیر معصومین را مورد و مصداق این آیه و "اولوالامر" ندانسته و نشمرده است.
بسیاری از فقیهان به این آیه برای اثبات لزوم اطاعت از فقیه استناد کرده اند، با این بیان که فقیه دارای شرایط به عنوان نایب امام معصوم است و به امر امام معصوم حق امر و نهی دارد.
به حکم امام معصوم موظف به پیروی از احکام و دستور فقیهان واجد شرایط می باشیم چون معصوم، ولی امر است و اطاعت از دستور معصوم واجب است. او فقیه را به عنوان نایب خود معرفی کرده، پس اطاعت از فقیه دارای شرایط در حکم اطاعت از امام معصوم است و فقیه، ولی امر، به امر امام معصوم است و در طول معصوم قرار دارد؛ یعنی از معصوم کسب حجیت و لزوم اطاعت می کند، نه اینکه در عرض معصوم و مصداق مستقیم آیه باشد.
بیان آیت الله جوادی آملی به شرح زیر است:
"در اثبات ولایت فقیه نیز روشن شد که عقل حکم می کند که اجرای احکام دین باید استمرار داشته باشد و مختص به زمان پیامبر (ص) و معصومین(ع) نبوده، اگرچه "اولی الامر" در آیه کریمه "اطیعوا الله و..." ظاهر در معصومین (ع) است و آنان اولی الامر بالاصاله هستند، ولی در عصر غیبت معصوم طبق رهنمود عقل و نیز به دستور خود معصومین، نایبان ایشان، اولی الامر هستند اما" اولی الامر بالتبع" نه "اولی الامر بالاصاله" وهمان گونه که در عصر حضور و ظهور معصوم، نایبان خاص بسیاری از کارها را به عهده داشتند و مباشرت خود معصوم شرط نبود، در عصر غیبت نیز نایبان عام اداره امور را به دست دارند.(1)
قطعا آیت الله مصباح جز همین را نمی گوید.

پی نوشت ها :
1. ولایت فقیه ، جوادی املی ، ص370 .

با سلام من و همسرم هر دو شاغل هستيم. درآمد ماهانه مان به صورت پس انداز جهت خريد خانه در بانك ذخيره مي شود. مستاجر هستيم و اموال ملكي نداريم. آيا به پول ما خمس تعلق مي گيرد؟

پرسش 1:
خمس پول شرح
من و همسرم هر دو شاغل هستيم. درآمد ماهانه مان به صورت پس انداز جهت خريد خانه در بانك ذخيره مي شود. مستاجر هستيم و اموال ملكي نداريم. آيا به پول ما خمس تعلق مي گيرد؟
پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
در صورتي که به پس انداز شما براي خريد منزل مسکوني مورد نياز ، سال بگذرد ،خمس دارد ، مگر آن که در آينده نزديک مثلا دو تا سه ماه بعد از سال خمسي، خانه خريداري کنيد، دراين صورت به پس انداز شما خمس تعلق نمي گيرد اما اگر در آينده نزديک بعد از سال خمسي خانه خريداري نکنيد، خمس پس انداز را بايد بدهيد(1)
نسبت به پس انداز شوهر شما، چنانچه شوهر تان نيز مقلد رهبري باشد، پس انداز شوهر شما نيز همان حکم را دارد، اما اگر مقلد مرجع ديگري باشد، بايد طبق فتواي مرجع تقليد رفتار نمايد.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، استفتائات، سؤال 955.