۱۴۰۴/۰۴/۲۸ ۱۱:۴۱ شناسه مطلب: 100452
پرسش:
ماجرای معبد سلیمان چیست؟ و چرا یهودیان به دنبال یافتن آن هستند؟
در دین یهود، حضرت سلیمان علیهالسلام پادشاهی خردمند و یکی از برجستهترین شخصیتهای تاریخی و مذهبی است. او بهعنوان پسر و جانشین داوود علیهالسلام، به مدت چهل سال بر اسرائیل حکومت کرد و در دوران حکومتش صلح، رفاه و شکوفایی بینظیری در قلمرو او حاکم بود. یهودیان او را بهعنوان پادشاهی که از سوی خداوند برگزیده شده و دارای حکمت و قدرت بینظیری بوده، میشناسند. یکی از اقداماتی که در دوران حکومت داوود و سلیمان علیهماالسلام انجام شد، دستور به بنای معبدی بود که به نامهای هیکل سلیمان یا هیکل مقدس نیز شناخته میشود.
معبد سلیمان
معبد یا هیکل سلیمان مکانی است که بنا بر باورهای یهودیان، نخستین معبد یا پرستشگاه قوم یهود بوده است. در مورد تاریخ این معبد گفته شده که بهفرمان خداوند داوود نبی علیهالسلام به ساختن بناى قدس یعنى خانه خدا مشغول شد؛ ازاینرو فرمان داد تا آهنهای بسیاری جهت ساختن میخها، لنگههاى در دروازهها و نیز فلزات دیگری از قبیل طلا و نقره و برنج فراوان تهیه کنند و به ساخت معبد مشغول شوند. (1) بهفرمان داوود علیهالسلام این معبد بر روی تپه موریا که یکی از چند کوه یا تپه شهر بیتالمقدس است ساخته شد و صخره مقدس از آن موقع به بعد ارج یافت. (2) مدتی گذشت داوود علیهالسلام تمامى قوم و قبیله خود و کاهنان را براى وصیت و نصیحت جمع کرد، فرزندش سلیمان علیهالسلام را به اقوام بنیاسرائیل معرفى کرد و ادامهی ساخت معبد را به فرزندش سپرد؛ بنابراین بناى این معبد را داوود علیهالسلام آغاز کرد؛ اما در زمان سلیمان علیهالسلام به نام معبد یا هیکل سلیمان به پایان رسید. (3)
بعد مرگ سلیمان علیهالسلام فرزندش رحبعام به سلطنت میرسد. از آن زمان به بعد، یکپارچگی یهود مدت زیادی دوام نیاورد و در قرن دهم قبل از میلاد، با قیام یربُعام بر ضد رحبعام، این کشور به دو قسمت تجزیه شد که قسمت شمالی آن همچنان «اسرائیل» خوانده میشد و قسمت جنوبی که تحت فرمانروایی رحبعام بود، «پادشاهی یهودا» نام گرفت. این مناطق بارها توسط اقوام و ملل مختلف مورد حمله قرار گرفت و درنهایت در سال ۵۹۷ پیش از میلاد توسط «بُختُ نَصَّر» پادشاه بابل مورد حمله قرار میگیرد. (4) بعدازآنکه پادشاهى یهود، برانداخته شد و مردم اسرائیل پراکنده یا اسیر بابلیان شدند؛ بابلیان به فکر ویران ساختن معبد سلیمان افتادند. در آن موقع فرمانى از سوى بخت نصر خطاب به یکى از سردارانش به نام «نبوزرادان» صادر شد و او را براى ویران ساختن اورشلیم آمده ساخت. (5) دراینباره به نقل از ارمیای نبی آمده که «در نوزدهمین سال از سلطنت بخت نصر، نبوزرادان به اورشلیم آمد و خانه خداوند، خانه پادشاه و تمامى خانههاى اورشلیم را درآتش سوزانید.» (6)
علت پیدا کردن معبد
یکی از اقداماتی که امروزه مشاهده میشود، تلاش یهودیان برای یافتن و بازسازی معبد سلیمان است. کاوشها و حفاریهاى زیاد در اطراف حرم مقدس و دیوار براق باعث گردیده تا دولت اسرائیل براى انجام این کار، خانههاى اطراف حرم را ویران و اقدام به ساختمانسازى به سبک مدرن و امروزى نماید. وزیر ادیان اسرائیل در اکتبر سال ١٩٧٠ در روزنامه «یدیعورت» چاپ اسرائیل اعلام کرد «وزارت ادیان اسرائیل مىخواهد بهوسیله این کاوشها، دیوار ندامت را بهطور کامل کشف کند و این تحفه گرانبها را بدان شکلى که بوده بازگرداند. این کاوشها، کاوشهاى تاریخى مقدسى است و هدف از آن، کشف دیوار ندامت و ویران کردن بناهاى دوروبر آن، باوجود همه دشواریهایی که ممکن است در این کار پیش آید است.» (7)
دلایل اصلی این علاقه را میتوان در سه محور تاریخی، دینی و ایدئولوژیک/سیاسی توضیح داد:
۱. دلایل دینی: یهودیان ارتدوکس و بسیاری از جریانهای سنتگرای یهود، معتقدند که با آمدن ماشیح (مسیح یا منجی موعود)، این معبد مجدد باید ساخته شود. برای آنان، بازسازی معبد، بخشی از تحقق وعدههای الهی در کتابهای مقدس است. (8)
۲. دلایل تاریخی و هویتی: معبد سلیمان بهعنوان نماد شکوه و استقلال قوم یهود در دوران سلطنت داوود و سلیمان علیهماالسلام شناخته میشد؛ بنابراین یافتن بقایای این معبد برای بسیاری از یهودیان، تأیید تاریخی روایتهای کتاب مقدس و احیای غرور قومی است.
۳. دلایل سیاسی و ایدئولوژیک: برخی از جریانهای صهیونیستی از آرمان بازسازی معبد بهعنوان ابزار مشروعیتبخش برای تسلط کامل بر بیتالمقدس استفاده میکنند. معبد سلیمان در باور آنان باید جایگزین مسجدالاقصی یا قبهالصخره شود. گروههایی مانند "موسسه معبد" در اورشلیم در این زمینه در حال فعالیت میباشند. (9) این رویکرد سبب درگیریهای سیاسی و دینی با مسلمانان شده است، زیرا مسجدالاقصی در مکان مورد ادعای معبد قرار دارد.
نتیجهگیری:
معبد یا هیکل سلیمان علیهالسلام نخستین معبد یا پرستشگاه قوم یهود بوده که بهفرمان خداوند بناى آن را داوود علیهالسلام آغاز کرد و در زمان سلیمان به پایان رسید. سرانجام زمانی که سرزمین بیتالمقدس توسط «بُختُ نَصَّر» پادشاه بابل مورد حمله قرار میگیرد، این معبد توسط یکی از سرداران او به نام «نبوزرادان» تخریب میشود. در حال حاضر، تلاشهای یهودیان برای یافتن و بازسازی معبد سلیمان مشهود است. این اقدامات نهتنها ریشه در باورهای دینی یهود دارد، بلکه ابعاد تاریخی و هویتی مهمی را نیز شامل میشود. علاوه بر این، در بستر معاصر، این موضوع به یک مسئله پیچیده سیاسی و امنیتی تبدیل شده است. بااینحال، به نظر میرسد که اعتقاد به ظهور منجی و وعدههای آخرالزمانی، نقش کلیدی و محوری در تلاش برای یافتن و بازسازی معبد سلیمان ایفا میکند.
جهت مطالعه بیشتر:
کتاب تاریخ اورشلیم (بیتالمقدس)، نوشتهی جعفر حمیدی.
پینوشتها:
1. حمیدی، جعفر، تاریخ اورشلیم (بیتالمقدس)، تهران، امیرکبیر، 1381 ه ش، ص 76.
2. حمیدی، جعفر، تاریخ اورشلیم (بیتالمقدس)، تهران، امیرکبیر، 1381 ه ش، ص 193.
3. حمیدی، جعفر، تاریخ اورشلیم (بیتالمقدس)، تهران، امیرکبیر، 1381 ه ش، ص 77.
4. ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر، تحقیق خلیل شحاده، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408 ه، ج2، ص 169.
5. حمیدی، جعفر، تاریخ اورشلیم (بیتالمقدس)، تهران، امیرکبیر، 1381 ه ش، ص 107.
6. ر ک: اعتمادالسلطنه، محمدحسن بن علی، مرآه البلدان، محقق هاشم محدث و عبدالحسین نوایی، تهران ایران، دانشگاه تهران،1367 ه.ش، ج ۱، ص ۲۱۹؛ کتاب ارمیاى نبى، باب ٥٢ آیه ١-١٦.
7. حمیدی، جعفر، تاریخ اورشلیم (بیتالمقدس)، تهران، امیرکبیر، 1381 ه ش، ص 274.
8. طاهری آکردی، محمدحسین، ماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهودیت، مشرق موعود بهار 1396 - شماره 41 رتبه: ب، صص 121 تا 148
9. ر ک: https://zien.afagh-bidari.ir/index.php/%D9%85%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%8C_%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D9%87