با سلام خدمت دست اندركاران سايت جواني هستم كه هنوز ازدواج نكرده ام و شرايط ازدواج ندارم چند بار براي ازدواج اقدام كردم ولي بدون هيچ دليلي موفق به ازدواج نشدم آدم فاسدي نيستم اهل نماز و معتقد به خدا ولي بعد از اين قضايا سرشكسته شدم ونياز شديدي به رابطه عاطفي و جنسي دارم آيا مي توانم يك زن فاحشه را براي مدت يك يا چند شب صيغه موقت كنم ودر مورد زن فاحشه خارجي چطور؟ مگه نبايد دو طرف راضي باشند آيا در ايران جايي براي ازدواج موقت هست كه ما به گناه كبيره زنا آلوده نشويم آيا پيامبر اسلام(ص)ازدواج موقت داشته اند و اهل سنت نيز اعتقادي به ازدواج موقت دارند يا خير با تشكر
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
1- مي تواني زن فاحشه را براي مدت يك يا چند شب صيغه موقت كني .(1)
مرد مسلمان نميتواند با زن غير مسلمان (کافر) ازدواج کند(چه دائم و چه موقت)، ولي ميتواند با زنان اهل کتاب (مسيحي، يهودي، زرتشتي) چه ايراني و چه خارجي ازدواج موقت نمايد.(2)
2- از وجود چنين مکاني در ايران اطلاعي نداريم.
3-درتاريخ به موردي در خصوص ازدواج موقت توسط پيامبر اسلام بر نخورديم.
4- در منابع اهل سنت نيز روايتي بر جواز متعه وجود دارد (3) . بر همين اساس بعضي از علماي اهل سنت آن را قبول دارند اما اکثر علماي اهل سنت قائل به حرمت ازدواج موقت هستند . دليل آن ها گفته عمر بن خطاب است که گفت: « مُتْعَتَانِ كَانَتَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا أَنْهَى عَنْهُمَا وَ أُعَاقِبُ عَلَيْهِمَا مُتْعَةُ النِّسَاءِ وَ مُتْعَةُ الْحَجِّ (4)؛ يعني در زمان پيامبر دو متعه جايز بود و من (عمر) آن ها را حرام اعلام مي کنم و کسي که اين دو متعه را انجام دهد، او را عقوبت مي کنم».
اين روايت در کتب اهل سنت مشهور است. در اين روايت خود عمر نيز اعتراف به جواز آن در زمان پيامبر بوده ولي او حرام نموده است. درحالي که مي دانيم کسي حق تحريم حلال خدا را ندارد.
اهل سنت معتقد به نسخ آيه قرآن اند، در حالي که نسخي براي آن صادر نشده و گفته عمر هم نمي تواند ناسخ قرآن باشد.
در هر صورت ازدواج موقت يک ضرورت اجتماعي است .اگر با شرائط خاص و معين آن در بين جامعه رائج گردد و فرهنگ ازدواج موقت به صورت درست جا بيافتد، دامنه فساد و فحشا جمع مي شود. به همين جهت امير المؤمنين علي عليه السلام فرمود : اگر عمر بن خطاب آن را منع نکرده بود و ازدواج موقت رائج مي شد، هيچ شخصي زنا نمي کرد مگر کسي که شقي و بدبخت بود.(5)
پي نوشت ها:
1.آيت ا... بهجت،استفتاآت،ج 4،س4588.
2.آيت ا... بهجت، توضيح المسائل،م1916؛
3. كنزالعمال، ج 16، ص 518.
4. شرحنهجالبلاغه(ابن ابي الحديد) ج1، ص182؛ بحارالأنوار، ج30، ص630.
5. تهذيبالأحكام ،ج7، ص250، باب24.