پرسش:
بنده کارمند هستم و با توجه به اينکه حقوق ثابت دارم بنابراين مي بايست هزينه هاي زندگي مشترک را بر حسب ميزان درآمد خود مديريت کند. هميشه سعي و تلاشم اين بوده که در زندگي مشترک کم و کسري از نظر خوراک، پوشاک و ساير نيازهاي زندگي نداشته باشيم. از طرفی باید پس انداز هم داشته باشيم و به فکر تامين هزينه هاي مربوط به رهن يا اجاره مسکن نيز باشيم ولي همسر بنده ولخرج هستن طوري که تا قبل از اتمام ماه حقوقم تمام ميشه و مجبورم قرض کنم يا از هزينه هاي خودم مثل لباس يا غيره کم کنم و به همسرم بدم تا راضي بشود ولي پا از اين هم فراتر گذاشته طوري که نه ميتوانم پس انداز کنم، نه اجازه مديريت صحيح به بنده می دهد نه به توضيحات من در اين باره گوش ميدهند و هر وقت بخواهم مانع کارش بشوم با من دعوا ميکند، تهمت ميزند و سريعا دعوا راه ميندازد و پاي والدینش را وسط مي آورد و پيش فاميل و دوستان آبرويم را می برد. خواستم بپرسم آيا اگر من به حرف ایشان گوش ندهم و آن چيزي که واقعا درست است را انجام بدهم حتي اگر از من ناراحت بشود مصداق بي اخلاقي و بد اخلاقي و زور گفتن به همسر حساب ميشود؟ يا بايد هر چه گفت گوش بدهم تا نتيجه اشتباهاتش را توي زندگي مان ببينيم تا معلوم شود اشتباه می¬کرده است؟
پاسخ :
مقدمه:
از بزرگترین اهداف ازدواج به تکامل رسیدن از همه جهات ازجمله تکامل و پیشرفت اقتصادی است. زندگی با فردی که در مورد مسائل مالی کاملاً متفاوت از شما عمل میکند، میتواند بسیار دشوار باشد. نحوه خرج کردن، سرمایهگذاری، پسانداز و تشخیص اولویتهای مالی هرکسی متفاوت است. آدمها مثل همفکر نمیکنند و روشهای متفاوتی دارند. تفاوتها طبیعی هستند. اما زمانی که این تفاوتها شدید و باعث اختلافنظر باشند در رابطه دچار مشکل میشوید. در روابطی که یکی از زوجها ولخرج و دیگری اهل جمعکردن و پسانداز است تنشها بیشتر هستند.
در ادامه مطالبی برای حل این موضوع بیان میکنیم:
1. اسلام بهاعتدال توصیه نموده و خداوند ما را امت میانهرو قرار داده است «و اینچنین شمارا امت میانهرو قراردادیم تا بر مردم شاهد باشید»(1). ولخرجی همان تبذیر و گاهی اوقات هم اسراف است که قرآن کریم بهشدت نهی نموده است؛ اسراف، خطا در نحوهی مصرف است و تبذیر خطا در موضوع مصرف. اسراف، زیادهروی و تبذیر ولخرجی و بیهوده خرج کردن است. قرآن ولخرجها را شبیه شیاطین خوانده است؛ «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَكَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا». «ولخرجها شبیه شیاطیناند و شیطان در برابر خدای خویش کفرپیشه است»(2). در روایات هم این موضوع بهشدت نهی شده است و درباره ولخرجی از حضرت علی علیهالسلام چنین نقلشده است: «بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفهجو باش ليكن خسيس مباش.»(3) بنابراین ازنظر معارف اسلامی ولخرجی ممنوع و نکوهش شده است. ابتدا باید این موضوع را درک کنید که هیچکس چوب جادویی برای تغییر این شرایط و ایجاد همخوانی و همراهی بین شما و شریک زندگیتان ندارد. باید با مدارا و مرحلهبهمرحله به اصلاح بپردازید.
2. مهمترین موضوع برای اصلاح، صحبت و گفتگو است و ما نمیدانیم چرا ایشان به گفتههای شما ترتیب اثر نمیدهد یا چرا همیشه صحبتهای شما با جنجال همراه بوده است؟ شاید بیان و نحوه صحبت شما اشکالی داشته باشد. شاید رگ خواب و نحوه راضی کردن ایشان را خوب رعایت نمیکنید ولی اینیک قاعده کلی است وقتیکه صحبت و تذکر و نصیحت و گفتگو باکسی فایده ندارد و اثر عکس دارد، دیگر نباید در این مورد با او صحبت کرد. وقتی همسرتان بهجای همراهی، مسیر ناسازگاری و تندی یا آبروریزی را پیشگرفته و صحبت فایده نداشته دیگر لازم نیست در این مورد صحبت کنید چون کار به بحث و دعوا میکشد.
3. ازنظر اخلاقی حتماً شما مجاز هستید عاقلانه و همراه با میانهروی و محاسبه، مخارج تان را ازنظر اقتصادی مدیریت کنید یعنی بهحکم عقل قطعی در این موارد باید پسانداز برای اجاره و مخارج و بدهیهای خود داشته باشید و اگر چیزی باقی ماند میتوانید خواستههای ایشان را برآورده کنید اما اگر پول نمیتوانید خرج کنید، محبت که میتوانید خرج کنید. زبان خوش و نرم و همراه با وعده صحیح همیشه مفید است. سعی کنید مکالمات شما با همسرتان به بحثوجدل و دعوا کشیده نشود. اگر ایشان چیزی خواست که در وسع تان نبود یا نباید به جهت مدیریت امور اقتصادی زندگی، الآن برایش بخرید، با زبان خوش به او وعده بدهید که حتماً درخواست تو را انجام خواهم داد، البته نیت انجام در آینده هم داشته باشید تا بیهودهگویی و وعده دروغ نداده باشید. اگر اصرار کرد الآن باید انجام دهی، عذرخواهی کنید و بحث را ادامه ندهید حتی اگر ناراحت شد در این موارد برای شما حکم بداخلاقی یا بیاخلاقی نوشته نمیشود.
4. نکته نهایی اینکه این ولخرجی اگر زیاد و ناخودآگاه و غیرقابل اصلاح باشد باید با مراجعه به مشاور، بهصورت حضوری درمان شود. از این نکته غافل نباشید که عدم تعادل در مسائل مالی، ضرر و زیان زیادی به شما و آبروی خانوادگیتان دارد و منافات باتدبیر دارد و مشاور باریشه یابی میتواند کمک کند. توصیه همیشه ما ابراز محبت زیاد به همسر است. اگر او را ازنظر روحی و عاطفی ارضا کنید تا حد زیادی نسبت به شما نرم میشود. انسان اسیر محبت است و بامحبت به او میتوانید تا حد زیادی این مشکلات را کاهش دهید.
نتیجه:
ولخرجی از صفات نکوهش شده درآیات و روایات است. این اخلاق همسرتان باید با مشاوره اصلاح شود. اگر صحبت و گفتگو فایده ندارد وظیفه شما عمل بهحکم عقلی رعایت اعتدال و اقتصاد در موضوعات مالی است. همسرتان اگر از شما چیزی خواست بااخلاق خوش به او وعده بدهید که در آینده و اولین فرصت ممکن برایش تهیه خواهید کرد. ازنظر عاطفی و روحی او را راضی کنید تا مشکلات کمتر شود. عمل شما بر طبق صلاحدید مالی و اقتصادی ماهانه برای کم نیاوردن در آخر ماه غیراخلاقی نیست هرچند همسرتان از ولخرجی نکردن تان ناراحت شوند ولی تلاش تان این باشد که ناراحتیها کمتر شود و به حداقل برسد.
منابع بیشتر برای مطالعه:
1. آیین همسرداری، ابراهیم امینی.
2. حقوق مالی و اقتصادی خانواده، لیلا سادات اسدی.
3. پسانداز و خانواده ایرانی، مهدی چقازردی، محیا همت پور.
4. کتاب اقتصاد خانوار، خلیل نوروزی، علی استاجی.
کلمات کلیدی:
ولخرجی، تبذیر، مدیریت مالی، مشکلات خانوادگی، همسر.
پینوشتها:
1. سوره بقره، آیه 143.
2. سوره اسراء، آیه 27.
3. سید رضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة، هجرت، قم، چاپ اول، 1414 ق، ص 474.