پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
می خواستم برای ازدواج موقت اقدام كنم خواهش می كنم مرا راهنمایی كنید؟
ناراحتی درونی تان از گناه دلیل بر روشن بودن چراغ «ایمان»در قلب شما است.از این كه دغدغه و درد ارزشمند « دین » در وجود شما است و تصمیم دارید دین تان را حفظ كنید و

من جوانی هستم 19 ساله كه امكان ازدواج برایم مهیا نیست در ضمن میدانم اگر ازدواج نكنم به گناه می افتم می خواستم برای ازدواج موقت اقدام كنم خواهش می كنم مرا راهنمایی كنید؟

ناراحتی درونی تان از گناه دلیل بر روشن بودن چراغ «ایمان»در قلب شما است.

از این كه دغدغه و درد ارزشمند « دین » در وجود شما است و تصمیم دارید دین تان را حفظ كنید و مرتكب گناه نشوید، شایان تقدیر و ستایشید.

گرچه یكی از راه حل های فوری برای كنترل شهوت و حفظ پاكدامنی، ازدواج موقت است، اما متاسفانه اجرايي كردن آن كار آسانی نیست. جاهای مورد اطمینانی برای ازدواج موقت نمی شناسیم، تا شما را راهنمايي كنیم.

به نظر ما بهتر است كه در فكر و خیال آن نباشید، بلكه به جای آن در فكر ازدواج دائم باشید. چه بسا با گفتگو كردن با خانواده محترم تان، بتوانید با راه انداختن ازدواج ساده و بدون تشریفات پاسخ مناسب و خوبی به نیاز جنسی خود بدهید. البته می توانید با هم توافق كنید كه مراسم رسمی ازدواج و جشن و تشكیل زندگی مشترك را به تأخیر بیندازید،

 عزیز گرامی ! گر چه مشكلات گوناگون جامعه مانع ازدواج به موقع جوانان می‏شود، ولی در عین حال با كاهش سطح توقعات و انتظارات، پرهیز از تشریفات غیر ضروری، كنار گذاشتن بعضی رسوم فرهنگی و اجتماعی منفی، به تأخیر انداختن مراسم عروسی در دوران نامزدی و عقد و بعضی تدابیر دیگر می‏توان از مشكلات مادی و اقتصادی كه فرا روی بسیاری از جوانان می‏باشد، نجات یافت.

 بر اساس آموزه های قرآن كریم: «كسانی كه تنگ دست می‏باشند، دلهره فقر و عدم امكانات مادی نباید باعث شود كه آن ها ازدواج را رها كنند ». بدانند كه در صورت ازدواج از ناحیه فضل و رحمت خاص خداوندی كمك و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

در صورت عدم توفیق به ازدواج دائم و موقت جهت كنترل غریزه جنسی و كاهش فشار آن كارشناسان مسایل جوانان، راهكارهای متعدد و متفاوتی بیان كرده اند، به برخی از آن ها اشاره می كنیم:

الف )از خوردن مواد غذایی انرژی زا و محرك كه طبیعت گرم دارند، مانند: عسل، خرما، پیاز، موز، ارده شیره، قاووت، سیر، تخم مرغ، فلفل و انواع ادویه جات، گردو، پسته و ... پرهیز كنید یا به حداقل برسانید.

 كمخوری:

یكی دیگر از راههای كنترل غریزة جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزهداری به عنوان عامل تعدیل غریزه جنسی ياد شده است.

پیامبر اكرم (ص) میفرماید: «ای جوانان، هر یك از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج كند. اگر قدرت ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای كنترل شهوت مفید است». (1)

ب) سالم سازی اندیشه و دور شدن از دام ها و تله های شیطانی:

1- مشكلترین مرحله رویارويي با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افكار شهوی است. امام علی (ع) میفرماید: «من كثر فكره فی المعاصی دعته الیها ؛ (2) كسی كه در پیرامون گناه ( و هر چیزی ) بسیار بیندیشد، سرانجام به آن كشیده خواهد شد».

بنا بر این لازم است ذهن و اندیشه خود را كنترل كنید. از متمركز شدن در مورد جنس مخالف و مسایل جنسی و شهوانی پرهیز كنید. هر وقت ذهن به صورت نا خواسته به آن سمت كشیده شد، تغيير وضعیت دهید، مثلا راه بروید، ورزش كنید، آب سرد به صورت بزنید یا قرآن بخوانید، ذكر خدا بگوييد.

 كلمه: "ما شاءالله ولا حول ولا قوة الّا بالله العظیم" را زیاد بگوييد، و یا با صدای بلند شعر و آواز بخوانید.

2- كنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزه جنسی باید از دیدن آن چه كه میل جنسی را تحریك میكند، خودداری كرد. امام علی (ع) میفرماید: «بهترین عامل روگردانی از شهوات، فرو بستن چشمها است». (3)

3ـ عدم اختلاط زن و مرد:

همنشینی زن و مرد و همسخن شدن و خلوت كردن با یك دیگر زمینه را برای تحریك شهوت جنسی فراهم میكند. حتی المقدور خود را از غیر موارد ضروری از آن صحنه ها دور كنید.

4- از تماشای برجستگی‏های بدن خود و دیگران و صحنه‏های تحریك كننده جدا خود داری كنید.

5- از فكركردن و ترسیم نمودن صحنه‏های محرك در ذهن و خیال پرهیز كنید

6- از گوش دادن به آوازها و موسیقی‏های تحریك‏كننده و مبتذل اجتناب كنید.

7- از نشست‏های غفلت‏زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریك‏آمیز،فاصله بگیرید.

ج) معنویت درمانی:

 1- تقویت ایمان و معرفت به خدا:

ایمان به خدا و توجه به او در همه جا، از اساسیترین اهرمهای بازدارنده از گناه است، زیرا این موضوع، چنان نیرويي در برابر گناه برای انسان به وجود میآورد كه او را نفوذناپذیر میكند. در آیات زیادی، بر ایمان، برای بازداری از گناه، تكیه شده است; نظیر آیات: "أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَیَ; (4) آیا انسان نمیداند كه خداونداو را میبیند." و او پیوسته در پیشگاه و در محضر خدا است؟

«إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائف مِّنَ الشَّیْطَـَنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُون; (5) پرهیزگاران، هنگامی كه گرفتار وسوسههای شیطان شوند، به یاد خدا میافتند و بینا میگردند».

بنا بر این با تقویت خدا شناسی باید ایمان را قوی ساخت.

خواندن همه نمازها ی واجب به ویژه نماز صبح در اول وقت، هم چنین برقراری ارتباط نزدیك با خدا از راه مناجات و خواندن دعا به خصوص دعای كمیل با توجه به معانی و مفاهیم آن تأثیر شگرفی در كنترل خواهش های نفسانی دارد.

2- آخرت گرایی:

 توجه به پاداش اخروی درباره كسانی كه دامن خود را از گناه پاك داشته اند. امام علی (ع) میفرماید: «كسی كه به بهشت علاقه دارد، خواهشهای نفس و شهوات را فراموش كند». (6)

3- یاد مرگ:

رسول خدا(ص) اصحاب خود را درباره مرگ بسیار سفارش میكرد و میفرمود: «زیاد مرگ را یاد كنید، زیرا یاد مرگ شكنندة لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است». (7)

 4- تلاوت قرآن:

 انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفكر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است كه به سرعت، كار هر پریشانی را رو به سامان می‏برد. زخم‏های پنهان را، التیام می‏دهد. همت‏ها را تا آسمان‏ها بالا می‏برد. بشر را از فرو رفتن در هواهای نفسانی، نجات می‏بخشد.

 

 د ) فرصت شناسی و استفاده بهینه از آن:

1- برای تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏ای منظم، تدوین كنید. هیچ زمانی را بدون برنامه قبلی سپری نكنید؛ زیرا برای آن اوقات شیطان برنامه‏ریزی می‏كند.

2- ورزش:

یكی از راههای آرام كردن طوفان غریزه جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژیهای بدنی و فكری انسان را به خود اختصاص میدهد و از مسایل دیگر كم میكند.

 3- اوقات فراغت خود را با مطالعه و انجام كارهای هنری، فنی، و ... پر كنید. هیچ گاه تنها یا بیكار نمانید.

 

 پینوشتها:

1. العلامه المجلسي، بحار الانوار، الناشر: مؤسسه الوفاء، بيروت، لبنان، سنه النشر/1404 ه.ق ، ج 1..، ص22.

2. عبد الواحد بن تميمي آمدي، معجم الفاظ غرر الحكم درر الكلم، الناشر: مركز الابحاث و الدراسات الاسلاميه، تاريخ النشر/ذي القعده 1413. / تحقيق مصطفي درايتي، ص 882 .

غررالحكم، ج 5، ص 321.

3. همان، ج 6، ص164.

4. علق (96) آیه 14 .

5. اعراف (7) آیه 201.

6. نهج البلاغه، فیض الاسلام ، كلمات قصار 3.

7. بحار الانوار، ج 74، ص388.