۱۴۰۳/۰۲/۰۵ ۱۳:۲۹ شناسه مطلب: 99304
پرسش:
آیا بهشتیان با حورالعین ازدواج میکنند؟ قرآن میگوید زوجنا ولی بعضی میگویند حورالعین خادم هستند نه همسر بهشتی! اگر مردان با حورالعین ازدواج میکنند آیا زنان نیز با غلمان ازدواج میکنند یا حور وغلمان خادمان بهشتی هستند نه همسر؟ اینکه میگوید یطوف علیهم ولدان مخلدون، غیر از غلمان است؟ آیا اینها باعث نمیشود تصور شود در بهشت مسائل جنسی خیلی بولد شده؟!
پاسخ:
بخشی از آیات قرآن کریم درباره بهشت و نعمتهای بهشتی است. در این آیات به نعمتهای فراوان و بیشماری همچون باغها، چشمهها، آبشارها، درختان، لباسها، خیمهها، تختها و پشتیها، خدمتکاران، خوردنیها و آشامیدنیها و ... اشارهشده است که همگی جاودانه و بیپایان هستند. یکی از نعمتهایی که خداوند برای اهل بهشت در نظر گرفته همسران و همنشینان بهشتی است.
ازواج مطهره یعنی همسران پاکیزه نه زنان پاکیزه!
خداوند در قرآن به فراوانی از بهشت و نعمتهای آن سخن گفته است. یکی از این نعمتها «ازواج مطهره» است. (۱) «ازواج» در زبان عربی جمع «زوج» و به معنای همسر است و شامل مرد و زن، هر دو میشود؛ (۲) بنابراین، این نعمت الهی اختصاصی به مردان ندارد و شامل همه اهل بهشت اعم از زنان و مردان خواهد شد؛ چنانکه نعمتهایی که قبل و بعد از این نعمت ذکرشده است نیز مختص به مردان نمیباشند.
حورالعین
برخی معتقدند که حورالعین نیز به معنای همسران بهشتی است و نه زنان بهشتی. به باور آنها تعابیر به کار رفته درباره حوریان بهشتی در قرآن کریم، خالی از هرگونه مفهوم جنسیت است؛ اما بعدها به جهت بیتوجهی به ریشه این کلمه، گمان شده که مراد از حورالعین فقط زنان هستند و این گمان نادرست به کتابهای لغت، تفاسیر و حتی ترجمه روایات نیز راهیافته است. (3)
در دو آیه قرآن خداوند از تزویج با حوریان سخن گفته است: ﴿زَوَّجْنٰاهُمْ بِحُورٍ عِینٍ﴾. (۴) مطابق این دو آیه و بر اساس معنای لغوی «زوّج: قرین و همنشین کردن» برای بهشتیان همنشینانی بهشتی است که پیوسته گرداگرد آنها میگردند. این همنشینان بهشتی، آنچنان زیبا هستند که چشمها از دیدن آنها حیران میشود. (۵) همانطورکه مشخص است این نعمت نیز اختصاصی به مردان ندارد و شامل هر دو گروه زنان و مردان میشود.
شاید کسی بگوید که کاربرد ضمیر «هم» که در زبان عربی برای جمع مذکر (چند مرد) است، نشان میدهد که مراد قرآن از «حور عین» زنان بهشتی است که خداوند آنها را به ازدواج مردان درمیآورد؟ اما این استدلال درست نیست؛ چراکه در زبان عربی برای مجموعهای مرکب از مذکر و مؤنث لفظ مذکر به کار میرود؛ حتی اگر تعداد زنان بیشتر از مردان باشد. (۶) با توجه به اینکه اهل بهشت نیز متشکل از زنان و مردان هستند، باید برای آنها از باب تغلیب از واژگان مذکر استفاده کرد.
نکته دیگر اینکه فعل «زوّج» به معنای قرین و همراه کردن است. معنای این فعل در زبان عربی هرچند لزوماً به معنای ازدواج نیست و ازدواج تنها یکی از مصادیق آن است، (۷) اما اجازه نمیدهد که بگوییم مراد از حورالعین خادمان بهشتی است؛ بله حورالعین در خدمت اهل بهشت است، اما بهعنوان یک همراه و همنشین نه خدمتگزار.
غلمان
غِلمان در زبان عربی به معنای نوجوانان است. با بررسی معنا و کاربرد کلمات همنشین واژه «غلمان»، یعنی «طواف» و «ولدان»، روشن میشود که وظیفه این موجودات پذیرایی و رفتوآمد برای خدمت به بهشتیان است. (۸) مطابق روایات فهم صحابه بهعنوان مخاطبان اولیه قرآن از «غلمان» نیز خدمتگزار بوده است. (۹) مفسران هم در مقام تفسیر آیه قید «فی الخدمه» را آوردهاند: «وَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ فى الخدمه غِلْمان». (۱۰)
احتمال دیگری که توسط برخی از مفسران درباره «غلمان» مطرحشده، این است که خداوند فرزندان بهشتیان که در کودکی از دنیا رفتهاند را به آنان برمیگرداند. (۱۱) بنابراین، مراد از «غلمان» در قرآن کریم همسران بهشتی نیست.
ولدان مخلدون
«وِلْدانٌ مُخَلَّدُون» یعنی نوجوانانی که هیچگاه پیر نمیشوند. مفسران «ولدان مخلدون» را همان «غلمان» دانستهاند (۱۲) و در مقام تفسیر آیه برای آنها نیز قید «فی الخدمه» را آوردهاند: «یَطُوفُ عَلَیْهِمْ للخدمه وِلْدانٌ غلمان مُخَلَّدُون». (۱۳) البته مطابق روایتی «ولدان مخلدون» فرزندان بهشتیان هستند که نه ثوابی دارند که بهشتی شوند و نه عقابی که جهنمی.
مطابق روایتی دیگر آنها فرزندان جهنمیان هستند که در کودکی از دنیا رفتهاند. (14)
قرآن و بولدکردن نعمتهای جنسی؟!
اسم «حور» تنها دو بار در قرآن به کاررفته است. چنانکه تنها سه بار در قرآن به «ازواج مطهره» اشاره شده است. سایر نعمتهای بهشتی که مربوط به مسائل جنسی میشود نیز همگی در همین حد هستند:
«کواعب» یک بار. «اتراب» دو بار. «قاصرات الطرف» سه بار. «لم یطمثهن» دو بار و ... . همانطور که مشخص شد عناوینی همچون «غلمان» و «ولدان مخلّدون» نیز ارتباطی با امور جنسی ندارند؛ اما اگر هم داشتند رویهم سه مرتبه در قرآن بهکاررفتهاند. چنانکه مطابق تحقیق صورت گرفته خداوند در ۲۴ آیه قرآن به همسران بهشتی پرداخته است. (۱۵) با مقایسه این تعداد اندک با کل کلمات و آیات قرآن (۷۷۸۰۷ کله و ۶۲۳۶ آیه) به درصد بسیار ناچیزی میرسیم. این درصد اندک نشان میدهد که قرآن ـ برخلاف تصور برخی ـ اصلاً چنین نعمتهایی را در قرآن پررنگ نکرده است. نکته دیگری که نباید آن را نادیده گرفت این است که انسان دارای قوه «شهوت» است؛ به خاطر همین، کاملاً طبیعی است که برخی از نعمتهای بهشتی در رابطه با این قوه باشند.
نتیجه:
خداوند در قرآن به فراوانی از بهشت و نعمتهای آن سخن گفته است. انسان دارای قوه «شهوت» است و به خاطر همین، کاملاً طبیعی است که برخی از نعمتهای بهشتی در رابطه با این قوه باشد. یکی از این نعمتها «ازواج مطهره» است که اختصاصی به مردان ندارد و شامل همه اهل بهشت اعم از زنان و مردان خواهد شد. در دو آیه قرآن خداوند از تزویج با حوریان سخن گفته است. مطابق این دو آیه برای بهشتیان، اعم از زن و مرد، همنشینانی بهشتی از بین فرشتگان است که از شدت زیباییشان چشمهای اهل بهشت از دیدن آنها حیران میشود. مراد از «غلمان» همسر بهشتی نیست؛ بلکه آنها خدمتگزاران بهشت هستند. «ولدان مخلدون» نیز عنوان دیگری برای همان «غلمان» و خدمتگزاران بهشتی است که خداوند با این تعبیر به ویژگی دیگری از آنها اشاره کرده است.
نسبت سنجی آن دسته از واژگان قرآن که به نعمتهای جنسی بهشت اشاره میکنند با کل واژگان قرآن نشان میدهد که برخلاف تصور برخی چنین مسائلی اصلاً در قرآن بهصورت پررنگ مطرح نشده است.
منابع برای مطالعه بیشتر:
مقاله «آیات موهم جنسیت حوریان بهشتی در قرآن کریم» تألیف الهه هادیان رسنانی.
پینوشتها:
۱. سوره بقره، آیه ۲۵؛ سوره آلعمران، آیه ۱۵؛ سوره نساء، آیه ۵۷.
۲. ابوعبیده، مجاز القرآن، محقق: فواد سزگین، قاهره، مکتبه الخانجی، چاپ اول، ۱۳۸۱ ق، ص ۳۴.
۳. هادیان رسنانی، الهه، «آیات موهم جنسیت حوریان بهشتی در قرآن کریم»، نشریه الاهیات قرآنی، ۱۴۰۱ ش، ش ۱۸، ص ۱۳. در نقطه مقابل، برخی معتقدند که ویژگیهایی همچون «ابکار» و «مقصورات فی الخیام» که در قرآن برای حوریان به کار رفته است، نشان میدهند که آنان زن و همنشین مردان بهشتی هستند.
۴. سوره دخان، آیه ۵۴؛ سوره طور، آیه ۲۰.
۵. طریحی، فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین، محقق: احمد حسینی اشکوری، تهران: مکتبه المرتضویه، ۱۳۷۵ ش، ج ۳، ص ۲۷۸: «الحُورُ جمع حَوْرَاء - بالفتح و المد - و هی الشدیده بیاض العین فی شده سوادها، سمیت بذلک لأن الطرف - أی العین - یحار بها».
۶. هادیان رسنانی، الهه، آیات موهم جنسیت حوریان بهشتی در قرآن کریم، ص ۱۹. همچنین رجوع شود به مقاله: دهقانی زاده، مجید، «جنسیت و زبان قرآن»، نشریه حوراء، شماره ۳۲، ۱۳۸۸ ش.
۷. طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، ۱۳۹۰ ق، ج۱۸، ص ۱۴۹.
۸. جلالی کندری، سهیلا و اعظم سادات شبانی، بررسی دیدگاه برخی مستشرقان درباره «همجنسگرایی» در قرآن، مجله قرآنپژوهی خاورشناسان، شماره ۱۹، ۱۳۹۴ ش، ص ۶۲.
۹. صنعانی، عبدالرزاق بن همام، تفسیر القرآن العزیز المسمى تفسیر عبدالرزاق، بیروت، دارالمعرفه، ۱۴۱۱ ق، ج۲، ص ۲۰۱. در روایت برای غلمان از تعیبر «هذا الخدم» یا «هذا الخادم» استفادهشده است.
۱۰. دینورى، عبدالله بن محمد، الواضح فى تفسیر القرآن الکریم، بیروت، دارالکتب العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون، ۱۴۲۴ ق، ج۲، ص ۳۴۹.
۱۱. ماوردى، على بن محمد، النکت و العیون تفسیر الماوردى، بیروت، دارالکتب العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون، ج۵، ص ۳۸۳.
۱۲. مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۲۳ ق، ج ۴، ص ۲۱۷؛ سمرقندى، نصر بن محمد، بحرالعلوم، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۶ ق، ج۳، ص ۳۹۲.
۱۳. ثعلبى، احمد بن محمد، الکشف و البیان (تفسیر ثعلبى)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۲۲ ق، ج ۹، ص ۲۰۴.
۱۴. طبرسى، فضل بن حسن، مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲ ش، ج ۹، ص ۳۲۷.
۱۵. حاجی شرفی، رضوان، ویژگیهای زنان بهشتی از منظر قرآن، روانشناسی فرهنگی زن، شماره ۱۲۸، ۱۳۹۰ ش، ص ۷۳.