امر به معروف

سلام خسته نباشين اگر از يه نامحرم سوال درسي بپرسي از طريق اينترنت مثه نوشتن يه برنامه به زبان سي پلاس پلاس گناه داره؟؟؟ اگر به همون نامحرم زنگ بزني يا اس ام اس بزني و بهش كمك كني نماز خوندن ياد بگيره روزه گرفتن امام زمان بشناسه كلي با خدا رفيق شه اين گناهه؟؟؟ امربه معروفه؟؟؟؟ رابطه ست؟؟ رابطه ي بد و گناهه؟؟؟؟؟ اصن قبل از اينكه بهش بگم نماز خوندن هم بلد نبود ولي حالا نماز آن تايم ميخونه و پله پله تا ملاقات خداس. نمي دونم دارم ثواب مي كنم يا گناه ؟؟؟؟ نمي دونم بگم به من چه هر جور كه ميخواد ياد بگيره ولي مي دونم اگه بهش بگم تاثير داره و مي تونه به خدا نزديك بشه و به جز من هيچكي نيست كه اين حرفها رو بهش بگه و اون قبول كنه اين سوالي يه كه از هيچ احد و ناسي نمي تونستم بپرسم نمي دونم بايد چي كار كنم؟؟؟؟؟؟ اگه بهم جواب بدين ممنون مي شم اگه ممكنه لطفا جواب رو برام ميل كنين خدا خيرتون بده هر چند شما براي خدا اين كار رو انجام ميدين(ايجاد يه سايت يوزفول) و جواب مي گيرين نياز به تشكر من ندارين ولي من ازتون خيلي خيلي متشكرم

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
ارتباط تا اين جا و با اين توضيحي که داديد ،مصداق امر به معروف است و اشکال ندارد . اما از شيطنت شيطان و دام گذاري او هزاران سال مي گذرد . خوب مي داند هر کسي را بايد از چه راهي و با چه مقدمات و زمينه سازي هاي موجه ، معقول و در لباس ديني يا غيرآن فريب داد . شيطان گاهي که مي بيند فردي را نمي تواند با خود همگام کند ، از راه شهادت به توحيد و يگانگي خدا ، نماز و روزه ، تلاوت قرآن ، يا انجام يکي از فرايض و واجبات يا ترک يکي از گناهان وارد مي شود . تا زمينه وابستگي بلکه دلبستگي را فراهم سازد .آن موقع است که نقشه شيطاني خود را پياده مي کند . بنا بر اين مواظب باشيد ، داريد با شيطان همگام و همقدم مي شويد. هشدار قرآن را به پاکان و مؤمنان جدي بگيريد که مي فرمايد :
.وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ.(1)از گام هاي شيطان پيروي نکنيد که او دشمن آشکار شماست.
نماز خواندن ايشان اگر بر اساس شناخت باشد، ارزش دارد اما اگر به خاطر علاقه به شما باشد ،با گذشت زمان فراموش خواهد شد. بهتر است به جاي ارتباط تلفني و غيره کتاب هايي را به ايشان معرفي کنيد تا با فلسفه نماز آشنا شود.مبادا براي درک ثواب به گناه بيفتيد.
پي نوشت :
1. بقره(2) آيه 208 .

سلام علیکم لطفا بصورت موردی به سوالاتم پاسخ دهید. در قرآن آمده که اگر کسی حرفی بزنه و به آن عمل نکنه مورد غضب خدا قرار می گیرد(صف-2و3) آیا وقتی ما چیزی را عمل نمی کنیم و یا گناهی را مرتکب می شویم و یا در حفظ خود در آن گناه بسیار عاجز هستیم ویا در انجام واجباب بسیار سست و یا اصلا بعضی ها را انجام نمی دهیم آیا باز باید امر به معروف و یا نهی از منکر کنیم؟ در ضمن وقتی کسی را نصحیت می کنیم و یا نهی از منکر و یا ام به معروف می کنیم دیگران در مورد ما فکر میکنن بسیار مومن هستیم و اگر کوچک ترین خطا را مرتکب شویم به نام دین می زنن.آیا با توجه به اینکه من می دانم اینمانم آنچنان قوی نیست که بتوانم خودم را حفظ کنم وباتوجه به موردی که گفتم آیا باز امر به معروف و نهی از منکر واجب است؟ من بعد و یا در حین امر به معروف و نهی از منکر دچار ریا و یا احساس ریا می شوم ویا از خود غافل می شوم و بیشتر به دنبال هدایت دیگران می روم.گاهی اوقات هم عمل به واجبات برایم بی اهمیت و یا کم همیت می شود. 1.آیا با این حالات باز هم امر به معروف و یا نهی از منکر واجب است؟ 2.آیا وقتی صحبتهای نادرستی به خدا و یا پیغمبر و ائمه نسبت داده میشود ویا چیزی از تاریخ گذشته آنها و یا شبهات مطرح شده را نادرست به مردم و دیگران ویا خودم میگویند و یا احکام را نادرست و غلط بگویند و کسی یا کسانی را گمراه کنند وظیفه من چیست آیا باید با توجه به شرایط بالا و یا در حالت عادی در بحث دخالت کنم و یا می توانم سکوت کنم با توجه به حالات که گفتم چطور؟ 3.با توجه به حالت ایجاد شده در بالا آیا حتما باید از من سوال شود تا جواب دهم؟ لطفا طبق نظر آیت الله سیستاتی جواب بدین.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
امر به معروف و نهي از منکر، وظيفة همگاني است . انجام آن مشروط به رعايت حلال و حرام از سوي امر کننده به معروف و نهي کننده از منکر نيست، يعني حتي کسي که مرتکب گناهي شد، وظيفه دارد مانند ديگران به اين امر مبادرت ورزد.
در عين حال که وظيفه دارد خود را اصلاح کند. پس هر مسلماني دو وظيفه مستقل دارد:
1ـ اصلاح خود؛
2ـ اصلاح جامعه.
اين دو منافاتي با يکديگر ندارد. البته کسي که گناهکار است، تأثيرگذاري او نسبت به ديگران کم‌تر است،‌ولي عذري براي ترک وظيفه اجتماعي او، محسوب نمي‌شود، همان گونه که انجام گناه باعث نمي‌شود مثلاً نماز واجب را ترک کند.
آن چه در سوره صف آمده بيانگر اين حقيقت است که اگر کسي دانسته و عامدا با فرمان خدا مخالفت کند ، با کسي که ندانسته گناه مي کنند، يکسان نيست . يعني در واقع آيه يک هشدار و اخطاري است به علما و دانايان ، که اگر همان مطالب حقي را که براي مردم بيان مي کنند، خودشان به آن عمل نکنند، از اين بابت مورد خشم خدا قرار مي گيرند. چون هم گناه خود را به دوش مي کشند و هم گناه ديگراني را که با ديدن اعمال خلاف گفته هاي شان منحرف مي شوند .
اما اگر امر به معروف ونهي از منکر را ترک کنند، به بهانه اين که چون خود به آن عمل نمي کنند ، گناه و عذاب شان مضاعف مي شود و باز مورد غضب خدا قرار مي گيرند . چون هم يکي از واجباتي را که از ضروريات دين است ، يعني امر به معروف را ترک کرده اند ، نيز برخلاف فرمان خدا و دانسته هاي خود عمل کرده اند . از طرف سوم گروهي با ديدن آن فرد دانا به انحراف کشيده مي شوند .
به بيان ديگر« آيه در مقام مذمت تناقض در ظاهر و باطن و ميان گفتار و نيّات قلبى است . هر سخنى را انسان بگويد و به هنگام عمل در پاى آن نايستد، يا اراده و تصميمش بر ضدّ آن باشد، نشانه دوگانگىِ ميان ظاهر و باطن است؛ هر چند قصد رياكارى هم نداشته باشد. قرآن مجيد مى‏فرمايد: «يَا أَيُّهَا الَّذيِنَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَاتَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَاتَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چرا سخنى مى‏گوييد كه عمل نمى‏كنيد؛ نزد خدا بسيار موجب خشم است كه سخنى بگوييد كه عمل نمى‏كنيد.»
ما همه شبانه روز، در نمازهاى خود مى‏گوييم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» در حالى كه بسيار مى‏شود كه قلب ما چيز ديگرى مى‏گويد؛ نه معبود ما منحصراً خدا است و نه تنها از او يارى مى‏جوييم. نيز در تشهّد مى‏خوانيم: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ» در حالى كه در دل، شريكان و همتايان زيادى براى او قرار مى‏دهيم، كه واضح‏ترين آن ها شيطانِ هواىِ نفس است. اين مسأله بازتاب گسترده‏اى بر تمام زندگى بشر دارد.(1)
آ يا مي شود گفت : پس ما تشهد يا اصلا نماز نخوانيم ؟ !
پي نوشت :
1. پيام امام اميرالمؤمنين عليه‏السلام، ج‏3، ص 262.