ارتباط با نامحرم

به نظر می‏‌رسد این حدیث پیام متعالی، صحیح و بلندی دارد که حفظ حریم و دوری از اختلاط و روابط فساد است.
آیا برای زن بهتر است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند؟

منظور از حدیثی که از حضرت فاطمه زهرا  علیها‌السلام بدین مضمون نقل می شود، چیست: «برای زن بهتر است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند.» برخی این حدیث را اینطور معنا می کنند که منظور حضرت زهرا  علیها‌السلام این بوده که: زن نظر جنسیتی به مرد نداشته باشد و مرد هم نظر جنسیتی به زن نداشته باشد. آیا این تفسیر صحیح است؟

پاسخ :

از حضرت فاطمه علیهاالسلام نقل شده است که ایشان فرموده اند:
«خَيْرُ لِلْنِّساءِ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ؛
چه نیکو است برای زنان که مردان [نامحرم ]را نبینند و مردان [نامحرم‏] هم آنان را نبینند.»
فاطمه زهرا علیها‌السلام درّ یکدانه صدف رسالت و برترین، عالم‏ترین، فاضل‏ترین و محبوب‏ترین زن از ابتدای خلقت تا انتهای آن است. نه هیچ زنی بلکه هیچ مردی جز پدرش رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و همسرش علی بن‏ ابی‏طالب علیه‌السلام ، از پیشینیان به مقامی که او نایل شد، نرسیده بود . هیچ زن و مردی از پسینیان در این مقام متعالی به او ملحق نخواهد گشت. گرچه در بین ذریه آن حضرت و پیروان دین اسلام زنان و مردان بزرگی پا به عرصه وجود گذاشته و خواهند گذاشت، مردانی همچون ابوالفضل العباس فرزند امیر مؤمنان، احمد بن‏موسی فرزند امام کاظم علیه‌السلام، عبدالعظیم حسنی نواده امام مجتبی علیه‌السلام و ... و زنان با شخصیت و عظیمی همچون دخترش زینب کبرا،  نواده‌‏اش فاطمه معصومه و... که در عظمت شأن بی‌‏نظیرند، ولی مقام و مرتبه حضرت زهرا با هیچ کس دیگر قابل مقایسه نیست.
حضرتش تربیت‏ شده خانه وحی و تعلیم‏ یافته مستقیم مکتب نبوی بود. همچون همسرش علی بن‏ ابی‏طالب علیه‌السلام از اوان کودکی در دامن پدرش رسول خدا پرورش یافت . حضرت پیامبر با توجه به استعداد و ظرفیت علمی فوق‏‌العاده دخت بزرگوارش، در طول عمر خویش هیچ لحظه‌‏ای از پرورش وی غافل نشد . او را به بالاترین مقامی که انسان توان رسیدن به آن را دارد، رساند، به طوری که به بیان خود حضرت، اگر پسرعمویش نبود، در نوع انسان - از آدم تا بقیه افراد نسل او - برای حضرت زهرا، کفو و هم‏شأنی یافت نمی‏‌شد.(1)
سخن، رفتار و سیره این بانوی گرامی مانند سخن، رفتار و سیره پدر، همسر و فرزندان معصومش حجّت و معیار حقانیت شد . جز حق از او صادر نگشت . اسوه و الگوی همه مؤمنان و حجتی بر همه خلایق گشت تا رهپویان راهش به سعادت رسند . مخالفان و گمراهان در مواجهه با وی، بر بی‏عذری خود اعتراف ورزند و حجت بر آنان تمام باشد.
پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، روزی سؤال کرد: مرا خبر دهید که بهترین چیز برای زنان کدام است؟ (برخی افراد جواب هایی دادند ) حضرت زهرا علیها‌السلام فرمود: بهترین چیز برای زنان آن است که مردی را نبینند و مردی هم آنان را نبیند.اینجا بود که جضرت رسول فرمودند: فاطمه پاره تن من است.(2)
با استعانت از روح متعالی حضرت به بیان نکاتی در باره این سخن منسوب به حضرت می‏‌پردازیم.
اول: روایت از هیچ حکم الزامی بر فعل یا ترک خبر نمی‏‌دهد. بلکه ناظر به فضیلتی استحبابی است . فقیهان شیعه چون معتقد به آسان‏‌گیری در دلایل مستحبات هستند، از نقّادی آن چشم پوشیده‏‌اند.(3)
دوم : در مورد روایات معصومین علیهم‏السلام اصل بر این است که تا بتوان برای روایات معنای صحیح پیدا کرد و از کنار گذاشتن آن ها خودداری نمود حتی اگر دو یا چند روایت به ظاهر متعارض باشند، تا حد ممکن آن ها را با هم معنا می‏‌کنند . اگر جمع معنایی آن ها ممکن نبود، به ترجیح یکی می‏‌پردازند . در صورت نبودن وجه ترجیح، درباره هر دو روایت سکوت می‏‌کنند و علم آن را به خود امامان وا می‏‌گذارند.
سوم : به نظر می‏رسد این حدیث با وجود ضعف سندی، پیام متعالی، صحیح و بلندی دارد که حفظ حریم و دوری از اختلاط و روابط فساد است . این پیام در احادیث فراوان دیگری تکرار شده است.
چهارم : خیریت و افضلیت مطرح شده در این حدیث، نسبی و غالبی است، یعنی در غالب اوقات و در بیش تر برخوردها و فعالیت‏‌ها بهتر است زن طوری رفتار و عمل کند که با مردی مواجه نشود و مردی هم با او مواجه نگردد. در بسیاری از حیطه‏‌های اجتماعی، آموزشی، خدماتی، سیاسی و اداری، زن می‏‌تواند و شایسته است از اختلاط، هم‏نشینی و گفتگوهای صمیمی با مردان خودداری ورزد . از این موارد غیر ضروری، فسادخیز و فتنه‏‌انگیز اجتناب ورزد. اما مواردی هست که مواجه شدن زن با مرد و سخن گفتن و ... لازم و ضروری است مانند میدان کسب علم زنان از مردانی که هم‏ رتبه علمی آنان در بین زنان یافت نمی‏شود و بالعکس، یا مواجه شدن برای امر به معروف، نهی از منکر، سفارش به حق، تواصی به صبر و ... ترک چنین مواردی نه تنها خیریت و افضلیت ندارد ، بلکه مذموم است و از شمول حدیث خارج می‏‌باشد.
مثال این افضلیت غالبی را در مورد «سکوت» می‏بینیم. در روایات برای سکوت فضیلت بسیار شمرده شده و افراد بدان ترغیب گشته‏‌اند از جمله:
حضرت داوود به فرزندش سلیمان علیه‌السلام فرمود: فرزندم، اگر کلام از نقره باشد، شایسته است سکوت را طلا بدانی.(4)
امام باقر علیه‌السلام فرمود: شیعیان ما [از بس در تداوم سکوت محافظت دارند، به گمان مردم ]لال هستند.(5)
 امام علی علیه‌السلام فرمود: هر گاه عقل کامل گردد، سخن کم می‏گردد.(6)
معلوم است که سکوت در مقایسه با سخن گفتن بیهوده و لغو یا غیبت، تهمت و سخن‏‌چینی [که از گناهان کبیره هستند ] بسیار افضلیت دارد . غالب انسان‏ها هم یا از امور بیهوده و بی‏ارزش سخن می‏گویند یا سخن آنان غیبت و تهمت و ... است. بنابراین سکوت برای غالب انسان‏ها افضل است . روایات مذکور، ناظر به این حکم غالبی است اما اگر افرادی بتوانند نیکو و به جا سخن بگویند و سخن آنان حکمت، علم، امر به معروف، نهی از منکر و ... باشد، چنین سخن گفتن البته بهتر از سکوت است . چنین افراد توانمندی نباید با استناد به احادیث فضیلت سکوت، از سخن گفتن خودداری ورزند، بلکه برای آنان سخن گفتن خیر و فضیلت است . سکوت، گناه و معصیت و دیگران هم باید به این مرتبه از توان صعود کنند تا کلام آنان از سکوت‏شان برتر شود.
امام سجاد علیه‌السلام فرمود: سکوت و کلام هر دو آفاتی دارند . اگر از آفت به دور باشند، کلام از سکوت، افضل است، زیرا خداوند انبیا و جانشینان را مأموریت به سکوت نداده ،بلکه آنان مأمور به سخن گفتن می‏‌باشند. کسی با سکوت [از حق] مستحق بهشت نمی‏شود، به ولایت خدا نمی‏رسد و از جهنم نجات نمی‏یابد. همه این ها در گرو سخن گفتن است . اصولاً ماه [سکوت‏] با خورشید [کلام حق ]قابل مقایسه نیست. شما حتی فضیلت سکوت را با کلام بیان می‏کنید، ولی نمی‏توان فضیلت کلام را با سکوت بیان کرد.(7)
سخن حضرت زهرا علیها‌السلام در مورد فضیلت خودداری زن از دیدن مردان و دیده شدن توسط آنان ناظر به دیدن و دیده شدن غالب افراد است که دیدارها و ملاقات‏های شان با آلودگی های گناه و فساد همراه است. بهتر آن است که حتی‏‌الامکان از این ملاقات‏ها و نشست و برخاست‏ها و گفتگوها دوری شود؛ اما اگر زنانی محترمانه و با حرمت و کرامت در اجتماعی ظاهر شوند و به انجام اعمال صالح و مفید اجتماعی بپردازند، گرچه لازمه چنین حضوری دیدن و دیده شدن توسط مردان بیگانه است، اما حضور بهتر از خودداری از آن است.
دختران شعیب با عفت و پاکدامنی مورد تصریح خداوند، چوپانی می‏کردند . در اجتماع با مردان مواجه می‏شدند ، ولی حریم نگه می‏داشتند . از اختلاط و نشست و برخاست و گفتگوهای غیر ضروری و هوس‌‏آلود اجتناب داشتند.
زنان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله با مردان دیگر مواجه می‏شدند . قرآن آنان را نهی نکرد، بلکه آداب و رفتار محترمانه را به آنان آموخت . آنان را از برج‏گونه ظاهر شدن و به ناز و کرشمه سخن گفتن نهی کرد . نه از مطلق خارج شدن از خانه و سخن گفتن با مرد نامحرم.
صحابه بزرگواری همچون سلمان فارسی، ابوذر غفاری و جابر بن‏عبداللَّه انصاری خدمت حضرت زهرا علیها‌السلام می‏رسیدند . از ایشان علم می‏آموختند حتی سلمان در کارهای منزل به حضرت یاری می‏رساند.
با توجه به مجموع ادله و روایات و سنت و سیره معصومان به خصوص سیره حضرت زهرا علیها‌السلام، اسلام دعوت‏‌کننده به رعایت حریم و عفت و حیا در اجتماع توسط عموم و به خصوص زنان است . حضور عفیفانه و محترمانه زن را بر پرده‌‏نشینی و عزلت‏‌گزینی زن ترجیح می‏دهد . زن و مرد را در برابر خدا، خود و اجتماع مسئول دانسته ، به کسب علم و کمال و تعالی اجتماعی فرا خوانده است . این هدف و غایت جز با حضور صحیح، محترمانه، عفیفانه و حریم‌‏دار زنان محقق نمی‏شود.
امروز بعد از گذشت ربع قرن از انقلاب اسلامی و با توجه به روشنگری‏‌های امام خمینی و یاران ایشان، در زمینه لزوم و جواز و رجحان حضور اجتماعی زن، شک و تردیدی نمانده است.
ششم: نکته تربیتی این حدیث از اهمیت به سزایی به خصوص برای امروز جامعه اسلامی برخوردار است. حضرت می‏خواهد به این نکته توجه دهد که نشست و برخاست‏های غیر ضروری و هوس‏آمیز، سخن گفتن و خوش و بش‏‌های بی‏‌حساب و غلط در بین زنان و مردان، اجتماع را فاسد می‏کند. پرهیز از آن لازم و ضروری است . چون در غالب این نشست و برخاست‏ها و خوش و بش‏ها زمام امر به دست زن است . مرد طالب و خواستار است که از ایجاد آن ابتدائاً ناتوان می‏باشد، پس باید زنان را نسبت به آن هشدار داد . آنان را آگاه ساخت که بهترین چیز برای خود آنان دوری از این گونه امور می‏باشد.
آنچه اجتماع ما را امروز به شدت آزار می‏دهد و منشأ بسیاری ناهنجاری‏ها و فسادهاست، حضور لجام‌‏گسیخته و ولنگار زن در اجتماع است. آرمان انقلاب، ترویج حیا و عفاف در روابط اجتماعی زن و مرد بود. رژیم منحط شاهنشاهی حضور اجتماعی عروسک‏‌وار، مهيّج و هوس‌‏انگیز زن را در رأس برنامه‏‌های خود داشت . انقلاب اسلامی نه برای منع حضور زن بلکه برای تصحیح آن اقدام کرد . حضور عفیفانه زن را مطلوب شمرد. حضوری که از چشم‏‌چرانی، لذت‏‌جویی، روابط خارج از ضابطه و ولنگاری غربی‏‌مآب در آن خبری نباشد، ولی امروز می‏‌بینیم شائبه‏‌های شیطانی در اجتماع فراوان شده است . آفات و پیامدهای منفی آن مشهود همگان می‏باشد.
کلام زهرای اطهر علیها‌السلام رهنمون به سوی عفت و حیا و پوشش است. اگر زنان از اختلاط های بیجا و غیر ضروری و فسادانگیز با مردان بپرهیزند ، به آنان هم اجازه چنین اختلاط هایی را ندهند، اگر در محیط کار بنا را بر رعایت حریم عفت، پوشیدگی، حیا و پاکدامنی بگذارند ، روابط را بر مبنای انجام وظیفه دینی و انسانی و اجتماعی قرار دهند ، جز در حد لازم و مفید و صحیح با هم برخورد و ارتباط نداشته باشند، اگر امر به معروف و نهی از منکر، سفارش به حق و صبر، همیاری و همکاری در انجام عمل صالح و سبقت ‏جویی به سوی رضای خدا در چارچوب ارتباط های اجتماعی مردان و زنان باشد، حضور اجتماعی زن، عمل صالح و انسان‏ساز خواهد بود . در غیر این صورت، حضورش جز وزر و وبال خود و اجتماع نیست . عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت. باید امروز هم حضور زن را مشابه حضور وی در دوران انقلاب و دفاع مقدس و عرصه خدمت‏‌رسانی بخواهیم و برای همرنگ شدن حضور امروز وی با حضور دوران انقلاب و دفاع مقدس و جهاد سازندگی کوشش کنیم.
در آخر مناسب است با کلامی از پیامبر سخن را به پایان بریم:
«هر کس با زن نامحرمی به حرام مصافحه کند، روز قیامت با دستان بسته به آتش انداخته می‏شود . هر کس با زن نامحرمی شوخی کند و به لذت سخن بگوید، در قبال هر کلمه هزار سال در جهنم زندانی گردد . زن نیز اگر در سخن گفتن و مصافحه به رضایت با مرد همراه گردد ....... و با او شوخی نماید، گناه او نیز همسان مرد است.»(8)

پی‏‌نوشت ها:
1. بحارالانوار، ج‏43، ص‏92.
2. همان، ج‏100، ص‏238 به نقل از مصباح‏الانوار.
3. همان، ج‏43، ص‏54 به نقل از کشف‏الغمه.
4. همان، ج‏68، ص‏278.
5. همان، ص‏285.
6. همان، ص‏290.
7. همان، ص‏68.
8. همان، ج‏7، ص‏214.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

دختری هستم 23 ساله دو سال پیش متوجه شدم که پرده بکارتم حلقوی بوده و با هیچ نزدیکی پاره نمی شود از این موضوع استفاده غیر اخلاقی کردم و در شهر دیگری نزدیک شهر خودمان با مردان بسیاری دوست شدم و با آنها نزدیکی کردم و بابت آن هیچ دستمزدی نمی گرفتم مدتی است که توبه کردم و خیال میکردم که گذشته ام را کسی نمیداند به تازگی با یکی از آشناها حرفم شد و او خیلی چیزهارا گفت حالا فهمیدم که خیلی ها از این موضوع خبر دارن به غیر از خانواده ام. من تو خونواده ی تعصبی و پاکی بزگ شدم نمیخوام اونا چیزی بدونند خیلی نا امید شدم نمیدونم برای جبران این اشتباهم چکار باید بکنم کمکم کنید من افسردگی شدید دارم و سالهاست که تحت درمانم نمی توانم تحمل کنم می ترسم کارم به خودکشی یا مسایل دیگه بکشه به دادم برسید من دیگه توبه کردم

شما به خاطر اينكه عده اي از افراد از گناه شما مطلع شده اند ناراحت شده ايد و ابراز پشيماني مي كنيد. اما بايد بدانيد كه خداوند از همه چيز آگاه است و اين نكته را نيز بايد توجه داشته باشيد كه همه چيز در پيشگاه خداوند روشن است و چيزي از ديد او مخفي نيست. أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‏(1): آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مى‏بيند؟!
اگر از اين واهمه داريد كه عده اي گناه مخفيانه تان را فهميده اند بايد بدانيد كه يك روز همه اسرار فاش و بر ملا خواهد شد و در آن روز ديگر از چشم كسي، گناهان ما پوشيده نخواهد بود. يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ. فَما لَهُ مِنْ قُوَّةٍ وَ لا ناصِرٍ (2): در آن روز كه اسرار نهان (انسان) آشكار مي شود، و براى او هيچ نيرو و ياورى نيست!
هر چند ارتباطات شما در گذشته گناه بوده، اما گناه هر چه باشد قابل توبه است. كافي است كه در كنار اين پشماني فعلي، عزم جدي و حقيقي بر ترك آن داشته باشيد؛ زيرا عزم جدي بر ترك گناه است كه در كنار پشيماني موجب قبولي توبه و بخشش الهي مي شود. قرآن مي فرمايد:«يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَيهِ؛(3) اي قوم! از خدا آمرزش بخواهيد. سپس به سوي او توبه كنيد».
واقعيت آن است كه من بعد از خواندن نامه شما از اينكه اشرف مخلوقات عالم، سر سپرده شيطان شده و به راحتي تمامي هستي خود را بر باد فنا داده، بسيار تعجب كردم. در عين حال، هر چند دير، اما خوشبختانه شما به اين حقيقت دست يافته ايد كه گناهان جز تكه تكه شدن روح و خستگي آن و اضطراب و نگراني و از دست رفتن ارزش هاي انساني نتيجه اي در بر نداشته است. اين حالت (آگاهي و فهم و پشيماني ) حالت ارزشمندي است كه بايد قدر آن را بدانيد. كمي در رفتار خود تامل كنيد. از گذشته عبرت بگيريد. چگونه به راحتي خود را در اختيار افرادي شيطان صفت گذارديد. از اين به بعد بيشتر مراقب باشيد. فريب نخوريد. مطمئن باشيد حتي افرادي كه ارتباط نامشروع با جنس مخالف بر قرار مي كنند در هنگام انتخاب همسر، ‌كسي را به عنوان شريك زندگي انتخاب مي كنند كه اهل اين گونه مراودات نباشد. پس هستي خود را در معرض حراج براي اهل هوي و هوس نگذاريد.
به هر حال، هيچ گاه خودتان را مساوي با رفتار ناشايست خود ندانيد. در پيشگاه خداوند عزيز و دوست داشتني هستيد و براي جبران گناهان ريز و درشت راه به روي همه بندگان باز است. برگرديد و گذشته هارا فراموش كنيد. حتي به ارتباطات گذشته فكر هم نكنيد. با نامحرمان به هيچ عنوان ارتباط نداشته باشيد. به خداوند توكل كنيد و به او اميدوار باشيد. عذاب ها و كيفرهايي كه در روايات براي ارتباط غير شرعي با نامحرم ذكر شده(4)، براي كساني است كه بر گناه خود اصرار داشته باشند و نخواهند توبه كنند. اما كساني كه از كارهاي زشت خود ناراحت و پشيمانند و به درگاه خداي مهربان توبه و استغفار مي كنند، خداوند گناه آنان را مي بخشد. آنان را مورد آمرزش قرار مي دهد.(5)
راهكار اساسي براي خروج از وضعيت روحي كه داريد،‌ازدواج است. بدانيد هيچ چيزي نمي تواند به نياز عاطفي و غريزه جنسي شما به طيبي و طاهري و گوارايي ازدواج، پاسخ دهد. از اين رو است كه وقتي انسان در كنار همسر قرار مي گيرد، به انس و آرامش مي رسد. اين آرامش نه يك امر مجازي و قرار دادي است، بلكه امري حقيقي و فطري است كه بر حسب خلقت ما طرح ريزي شده است. قرآن مي فرمايد: وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون (6)؛ از نشانه هاي او اين است كه براي شما از جنس خودتان جفتي آفريد تا در كنار او آرامش يابيد. ميان شما مودت و رحمت قرار داد و در اين كار نشانه هايي است براي كساني كه تفكر مي كنند.
بنابراين سعي كنيد هر چه زودتر ازدواج كنيد.
فكر اينكه دست به اقداماتي مثل خودكشي بزنيد را هم از خود دور كنيد چرا كه گناه را نبايد با گناه ديگر پاك كرد. اگر گناه كرده ايد در پي استغفار باشيد نه ارتكاب گناه بزرگتر.
نكته بسيار مهم:
مبادا از گناهان گذشته خود با احدي حتي خواستگار و همسران آينده تان صحبت كنيد! مطمئن باشيد پنهان كردن اين موضوع منافاتي با صداقت ندارد. بر اساس آيات و روايات آبروي انسان از همه چيز مهم تر است. كسي حق ندارد آبروي ديگران و بلكه آبروي خويش را از بين ببرد و از آن مهم تر نزد ديگران به گناه خويش اعتراف كند. حتي در ذهن خودتان نيز به اين مساله فكر نكنيد. مراقب باشيد بار ديگر در دام شيطان نيفتيد. توصيه مي كنيم گذشته را فراموش كنيد و در پي ساختن آينده خويش باشيد. براي جبران گذشته و گناهان سعي كنيد بعد از توبه واقعي، به كارهاي خير و عبادت و امور خداپسند بيشتر بپردازيد و كفه حسنات و اعمال خوبش را سنگين تر كنيد.
پى نوشت‏ها:
1. علق (96) آيه 14.
2. طارق (86) آيه 9 و 10.
3. هود (11) آيه52.
4. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، 1409 ه.ق، ج20، ص 196و 198.
5. زمر (39) آيه 53.
6. روم (30) آيه 21.
موفق باشید.

با سلام بنده در جمعی که یک دختر 12 ساله در آن حضور داشت درباره پیشنهاد یک مرد به خانومی درباره رابطه صحبت کردم آیا دچار گناه شدم البته این دختر کمتر از سن واقعی خود نشان می داد

پرسش گر گرامی اگر کلام تان مشتمل بر کلمات رکیک نبوده ،کار حرام و گناهی نکرده اید، ولی از نظر اخلاقی خوب نیست انسان نزد کودک که خوب وبد را می فهمد و صحبت ها در ذهنش می ماند چه دختر و چه پسر، از این گونه صحبت ها بکند، چرا که ممکن است در آینده، همین سخنان برای آن کودک ایجاد مشکل کند. و مواظب باشید دوباره از این صحبت ها در حضور هیچ کودکی یا نوجوانی نکنید، چرا که برخی از آن ها از این صحبت ها بسیار تاثیر می پذیرند و در زندگی آیندشان تآثیر منفی می گذارد.

سلام خسته نباشید غرض از مزاحمت من یه زن 26 ساله هستم که مدت 6 سال است ازدواج کرده ام واکنون مدت 2 ماه است که علاقه بسیار زیادی به سایتهای دوست یابی شده ام ولی نمیدانم با عذاب وجدانی که نسیبم شده چیکار کنم

متأسفانه عدم رعایت حدود و احکام شرعی باعث برقراری یک چنین ارتباط هایی می شود که نتیجه ای جز ایجاد مشکلات روانی و ذهنی ندارد. ارتباط برقرار كردن شما ( مخصوصا شما كه يك خانم شوهر دار هستيد) با مردهاي نامحرم، از ابتدا نادرست بوده است، و اگر به مسائل شرعي توجه مي كرديد، الان با اين مشكلات مواجه نبوديد. پیامبر اسلام (ص) می فرماید: " هر زن شوهر داری که چشمش را از نگاه کردن به غیر شوهرش پر کند، مورد غضب شدید پروردگار جهان واقع خواهد شد" این روایت در مورد نگاه آلوده کردن به مرد نامحرم است، ارتباطات شدیدتر و ناجورتر که جای خود دارد. این کار از گناهان کبیره است که زنی با یک مرد نامحرم ارتباط عاطفی داشته باشد، مخصوصا اگر آن زن، شوهر هم داشته باشد.
با توجه به اينكه شما ازدواج كرده ايد بايد خواسته هاي عاطفي و غير عاطفي خودتان را از طريق شوهرتان ارضاء كنيد. البته از وضعيت زندگي زناشويي شما اطلاعي نداريم، اما در هر صورت نبايد به این جور فضاهاي آلوده و حرام و مشكل ساز وارد شويد. اگر در ارتباط با همسرتان مشكلي داريد باز هم با ما مكاتبه كنيد.
از تمامي رابطه هايي كه احتمالا با افراد نامحرم داشته ايد توبه كنيد. اظهار پشیمانی در پیشگاه الهی دستور خاصی ندارد. آنچه مهم است عزم بر ترک گناه و ندامت و پشیمانی درونی است. باید نسبت به اعمال گذشته پشیمان باشید و مصمم باشید که دیگر آن را تکرار نکنید. اینکه عذاب وجدان داريد نشانه خوبی است، اما کافی نیست، بلکه باید این را در عمل هم اثبات کنید. اگر واقعا کمی از خودتان صداقت در پشیمانی را نشان بدهید، خداوند متعال شما را کمک خواهد کرد.
شما بايد ارتباطتان را با این سايت ها به كلي قطع كنيد،حتي اگر فكر مي كنيد كه برايتان سخت است مي توانيد به كلي از وارد شدن به فضاي اينترنت خودداري كنيد، حتي مي توانيد مودم را از كامپيوترتان برداريد تا ديگر امكان دسترسي به اينترنت برايتان فراهم نباشد، به احتمال زياد كار ضروري با اينترنت نداريد، لذا براي كنترل بيشتر خودتان،اينترنت منزلتان را قطع كنيد.
این مسئله را براي كسي بازگو نكنيد، احتمال دارد كه خبر به گوش شوهرتان برسد،كه در این صورت ديگر هرگز به شما اعتماد نخواهد كرد و مشكلات زيادي پيدا خواهيد كرد.
- رابطه خود را با مسائل و مجامع مذهبی زیاد کنید. مثلا به مسجد رفتن و نماز خواندن روحیه بسیار خوبی در شما ایجاد میکند که می تواند شما را کمک کند.
در انتها به شما می گویم که اگر ارتباطتان با این سايت ها را قطع نکنید، در آینده مشکلات زیادی پیدا خواهید کرد و عاقبت بدی انتظار شما را خواهد کشيد، و نكبت تمام زندگي شما را خواهد گرفت، گرچه همين الان هم مشكلات روحي و رواني آن را كمي تجربه كرده ايد، لذا با جدیت و با عزم و اراده، این ارتباط را قطع کنید.
موفق باشيد.

دست دادن با فردی که در مورد جنسیت آن مطمئن نیستیم مانند جاستین بیبر چه حکمی دارد؟

اگر نمی دانید مرد است یا زن لازم است احتیاط کنید و دست ندهید.(1)
پی نوشت:
1. سوال تلفنی,با شماره 02517840001, از دفتر آیت الله مکارم.

در مورد ارتباطم با این خانم باید بگم که ما فقط از طریق اینترنت و امکان چت یکی از سایت های بازی آنلاین با هم ارتباط داریم. اما باهم صمیمی هستیم به طوری که خواهر صداش می کنم. ضمنا این خانم متاهل هستن و من همیشه در مورد مشکلاتم با ایشون مشورت می کنم. همونطور هم که در عنوان سوال گفتم بیشتر اوقات با هم در مورد خانواده وبعضا در مورد دین با هم بحث می کنیم. آخرین بار هم در مورد کتاب شبهای پیشاور صحبت کردیم. ممنون میشم اگه در مورد این ارتباط راهنماییم کنید.

اینگونه ارتباطها اگر با قصد شهوت باشد یا منشاء مفسده بشود جایز نیست. گرچه صحبتهای علمی و دینی به خودی خود اشکال ندارد. ولی باید مواظب باشید که شیطان از این طریق شما را به گناه آلوده نکند.(1)
پی نوشت ها :
1 . آیت الله فاضل، جامع المسایل، ج 1، س 1719 .

سلام پسری هستم 17ساله با یه زن شوهر دار دوست شدم بهش علاقه دارم باهم رابطه داشتیم چکار کنم؟ راهنمایم کنید.

ضمن احترام به برخی روحیات پاک و دست نخورده شما اجازه می خواهم کمی آسیب شناسانه و نه همدلانه به نامه شما نظری بیفکنیم. امید است که از گزش احتمالی قلم دلگیر نگردید.
همانطور كه مي دانيد اگر چند گناه در دنیا وجود داشته باشد كه دنيا و آخرت انسان را به جهنمی سوزان مبدل سازد یكي اش همين گناه فعلي شماست.
ارتباط با زن شوهردار عواقب دنيوي و اخروي بسيار سنگيني به همراه دارد و شما در كوتاه مدت يا ميان مدت شاهد بروز این عقوبت ها خواهيد بود ترديدي نيست پسري كه در سن 17 سالگي در اوج تمايلات جنسي بسر مي برد به راحتي هر چه تمامتر علاقمند به زن غير خويشتندار دیگر گردد و نتواند به همين راحتي از هم رقصي با شيطان دست بكشد.
متاسفانه شما از اين آزمايش سنگين الهي سربلند بيرون نیامده ايد و گويا عزم چنداني بر قطع اين رابطه خانمان سوز ندارید. ما هم قبول داريم كه اين زن از سلامت روان و سلامت اخلاقي بهره اي ندارد ولي اين دليل موجهي براي سو استفاده شما از خلاهاي رواني عاطفي شخصيتي اخلاقي مذهبي ايشان نيست.
به ياد داشته باشيد چه بخواهيد چه نخواهيد اين رابطه خيانت آلود روزي به پايان خواهد رسيد ولي شما نيز با خيلي چيزها از جمله ازدواج موفق، عمر طولاني، وجدان راحت، مصونيت از بلاهاي ريز و درشت الهي تا پايان عمر خداحافظي خواهيد كرد.
نيك بپذيريد كه شما به يك باره در گير اين بزرگترين گناه نشده ايد و پيشينه ناپاك احتمالي شما در شروع اين رابطه بسيار موثر بوده است.
اي كاش جوانان اين مرز و بوم كمي دور انديشي و عاقبت نگري را چاشني زندگي خود مي كردند و اين گونه به خاطر لذت هاي بسيار زود گذر خود را به خواري دو دنيا نمي افكندند.
از نظر ما روان شناسان افرادي همچون شما ياراي قطع يك تنه اين روابط پر جاذبه و شهوت آلود را ندارند و بايد در اسرع وقت با گرفتن كمك تخصصي از يك روان شناس باليني دين آشنا يا هر فرد معتمد ديگر بستري براي تقويت اراده براي بيرون آمدن از اين گنداب نفرت انگيز (هر چند در ظاهر بسيار دل انگيز و نشاط آور است ) فراهم اورد.
نكته پاياني اين كه صبر خدا به تناسب افراد متفاوت است و بسياري افراد با لبريز شدن صبر خداوند جان خود را بر سر راه اين خيانت هاي ناموسي از دست داده اند. هنوز هم دير نيست و كساني در اطراف شما وجود دارند كه مي توانند همچون پدري مهربان نجات بخش شما باشند.

سلام ایا دوست شدن یک پسر با یک دختر اشکالی دارد دوستی که فقط در حد حرف زدن باشد نه رابطهی جنسی نه چیز دیگر و حتی اصلا همدیگر رو لمس نکنند فقط در حد حرف زدن باشد ایا اشکال دارد با دلیل بیان کنید ممنون میشم

با توجه به این که دوست شدن دختر و پسر منشا گناه و مفسده می شود جایز نیست.
قرآن در آیه 8 سوره مومنون کسانی را که برای بهرگیری های جنسی راهی غیر از ازدواج را انتخاب کنند تجاوزگر به حدود الهی خوانده وفرمود: فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذٰلِكَ فَأُولٰئِكَ هُمُ العَادُونَ ؛ هر کس غیر از این طریق را (برای بهره گیری جنسی) انتخاب کند متجاوز است.
با توجه به ضرورت انتخاب مرجع تقليد در عمل به تكاليف شرعي و همچنين وجود اختلاف نظر مراجع عظام تقليد در برخي مسائل، لطفاهروقت سوال شرعی می پرسید مرجع تقلید خود را مشخص کنید تا مطابق نظرمرجع شما پاسخ داده شود.

سلام یه راهنمایی می خواستم امیدوارم بتونم از این برزخی که گرفتار شده ام نجات پیدا کنم من الان حدود یک سال است که با یک از همکلاسی های دوره کاردانی ام به صورت تلفنی در ارتباط هستم نوع مکالمه مان خیلی حالت رسمی ندارد اما خارج از محدوده ادب هم فراتر نمی رود. اغلب مباحثی نیز که درباره آنها صحبت می کنیم مربوط به رشته تحصیلی و یا نوع درس خواندن و مباحث کاری است، البته این را نیز بگویم که گاهی از دغدغه ها و مشکلات خود برای یکدیگر صحبت می کنیم و سعی می کنیم همدیگر را راهنمایی یا دلداری بدهیم برای توضیح بیشتر تماس های ما اینگونه نیست که تنها وقتی دچار مشکل یا سوالی شدیم صورت گیرد بعضی وقت ها برای احوالپرسی و گرفتن خبر از یکدیگر هم انجام می شود.(یعنی یک ارتباط عاطفی وجود دارد که وقتی از یکدیگر بی خبر می مانیم نگران می شویم).متاسفانه او مرا به نام خطاب می کند اما من به فامیل او را صدا می زنم. و نکته ی بعدی اینکه تبادلات علمی خوبی بین ما صورت می گیرد. از چهار پنج سال پیش تا الان که من این آقا را می شناسم دو سه بار هم مسائلی پیش آمد که مجبور بودیم برای صحبت درباره آنها با هم کافی شاپ برویم اما از این میزان فراتر نرفته، هیچ کدام هم درباره دیگری قصد و نیت سوئی نداریم. اما به ازدواج با هم فکر نمی کنیم چون تفاوت هایی داریم که می دانیم این کار صحیح نیست. در ضمن هر دوی ما سعی می کنیم انسان های معتقدی باشیم و عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنیم. اما مدتی ست که دچار عذاب وجدان شده ام و احساس گناه می کنم. حال از شما این سوال را دارم آیا وجود چنین رابطه ای به لحاظ شرعی اشکال دارد؟

در فرض سؤال ارتباط شما با پسر مذکور به مقداری که توضیح داده اید جایز نیست.
ار تباط با نامحرم چه از طریق چت و چه از راه تلفن و یا از راهای دیگر؛ اگر ضرورت در بین باشد و بدون قصد لذت و درحد متعارف باشد و ترس افتادن در گناه هم نباشد، اشکال ندارد(1).
اما اگر ضرورت در بین نباشد، یا بیش از مقدار ضرورت باشد یا رابطه عاطفی و امثال آن باشد، با توجه به اینکه ارتباط دختر و پسر نامحرم، از هر طریقی که باشد غالبا منشأ فساد است،جایز نیست. چت کردن با نامحرم بدون ضرورت اشکال دارد و گناه است.(2)
تجربه هاي مکرر نشان داده که رابطه هاي دختران و پسران دام هاي شيطان است. پيامد هاي منفي دارد .هم چنین صحبت كردن هاي غير ضروري با نامحرم از مناسب ترين جايگاه هاي نفوذ شيطان است. ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غير اخلاقي سوق مي دهد.
بنابر این با توجه به اینکه شما قصد ازدواج هم با هم ندارید، رابطه های غیر ضروری را قطع کنید و با ادامه ارتباط فکر خودتان را گرفتار نکنید. (1)
پی نوشت:
1 .آيت الله مکارم ،استفتا آت ،ج 3،ص257، س 683؛ احکام بانوان، ص 195، و آيت الله بهجت ،استفتاآت ،ج4 ،سوال 5302.

صفحه‌ها