۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۱۵:۰۰ شناسه مطلب: 99469
پرسش:
من چهل شب متوالی، از سحر تا بعد از اذان صبح، بهطور مداوم و مستمر، نماز شب و زیارت عاشورا خواندم. شب چهل و یکم درست در تایم سحر، در خواب بودم که صدایی خطاب به من گفت هیچکدام از نماز شبها و زیارت عاشوراهایی که در این چهل شب خواندی مورد قبول قرار نگرفته! اولاً خواستم ببینم آیا ممکن است چهل شب نماز شب و زیارت عاشورا مورد قبول واقع نشود؟ و ثانیاً آیا اساساً چنین خوابی حجیت دارد و درست است؟
پاسخ:
خواب دیدن و رؤیا یا کابوس در خواب حقیقتی است که بسیاری از افراد از فهم ماهیت و چگونگی آن عاجزند. خواب های انسان میتواند در اخلاق و زندگی انسان تأثیرگذار باشد و میتواند حامل پیام یا بدون هیچ پیامی باشد. خواب ها گاهی صادق است و گاهی کاذب است و در مفاهیم دینی در مورد خواب راست و صادق مطالبی وجود دارد. برای توضیح این مطلب و جواب سؤال شما لازم است به چند نکته بهاختصار اشاره شود.
1. رؤیای صادقه یا خواب مطابق با واقع همان کشف و شهود است که در خواب روی میدهد. بر اساس احادیث، علاوه بر پیامبران و امامان، مؤمنان نیز میتوانند رؤیای صادقه ببینند و این یکی از بشارتهای خدا به مؤمنان در دنیا است. (1) رؤیای صادقه را به سه قسم تقسیم کردهاند؛
الف: خوابی که به تأویل و تعبیر نیاز ندارد؛ مانند خواب حضرت ابراهیم درباره ذبح اسماعیل؛
ب: خوابی که بخشی از آن نیاز به تعبیر دارد و بخشی دیگر نیاز ندارد؛ مثل خواب حضرت یوسف علیهالسلام که در آن خورشید و ماه و ستارگان، نیازمند تعبیر بود؛ اما سجده آنها تعبیری بهجز خود سجده نداشت؛
ج: خوابی که به تعبیر کامل نیاز دارد، مانند خواب پادشاه مصر در زمان حضرت یوسف علیهالسلام. در قرآن چند نمونه از رؤیاهای صادقه بیان شده است، ازجمله خواب پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله پیش از فتح مکه، مبنی بر اینکه او و یارانش وارد مکه میشوند و حج بهجا میآورند. (2) تحقق این خواب وعده داده شده است. خواب پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله درباره شجره ملعونه از دیگر مصادیق رؤیای صادقه است. در این خواب، پیامبر صلیالله علیه و آله دید که چند میمون از منبر او بالا و پایین میروند. (3) پاکی نفس و ریاضت نفس را از عوامل دیدن رؤیای صادقه و گناه و پرخوری و عدم سلامت مزاج را از موانع آن دانستهاند. (4)
2. امام صادق علیهالسلام فرمود: «رؤیا، بر سه قسم است: گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است. گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) میپروراند و آنها را در خواب میبیند». (5)
3. بسیاری از انسانها به دلیل دلمشغولیهای دنیوی، از دیدن رؤیای رحمانی محروماند و به همین جهت، همه یا بیشتر خواب هایی که میبینند، از دو قسم دیگر، خصوصاً دلمشغولیها، نگرانیها، میلها و ترس های نفسانی است.
4. به دلیل ظرافت و پیچیدگی بالای خواب ها از یکسو و دشواری یافتن معبران واقعی و قوی از سوی دیگر، نباید خیلی روی آنها حساس بود؛ بلکه باید نیروی خود را روی واقعیات زندگی متمرکز نمود.
5. بسیاری از خواب هایی که بهظاهر بد و نگرانکنندهاند، معنای خوبی دارند که معبران قوی آن را میفهمند؛ بنابراین، نباید نگران بود و باید این نوع خواب ها را حمل بر خیر کنیم.
6. توجه خود را بیشتر باید به نقاط مثبت و نورانی خواب معطوف کنید و اگر خوابی برایتان خیلی ناراحتکننده بود، صدقه بدهید و به زندگی و وظایف خود بپردازید.
7. خواب خود را برای دیگران تعریف نکنید؛ مگر به دلیل ضروری. خود نیز خواب خود را تعبیر به «خیر» کنید؛ زیرا تعبیر خواب، چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگران، در زندگی ما تأثیر میگذارد.
8. با توجه به مطالب بالا و چله ای که شما گرفتید و زمان سحر که وقت مقدسی است، خواب شما میتواند صادق باشد و پیام داشته باشد و میتواند پیام نداشته باشد؛ اما چگونه به این موضوع پی ببرید؟ یک بررسی وجدانی بکنید ببینید در نیت و اعمالی که انجام دادهاید آیا غیر خدا هم بوده است یا نه؟ آیا برای خدا بوده یا برای خودنمایی و ریا؟ آیا بعد از این اعمال در طول روز با گناه و یا خطا آنها را حبط و باطل کردهاید یا نه؟ اگر با قضاوت حاکم وجدان تان، بررسی کردید و دیدید که واقعاً خالصانه بوده و قصد ریا و سمعه و خودنمایی نبوده و بعد از این اعمال نیز با منّت و اذیت و گناه و معصیت آنها را باطل نکردید، میتوانید بگویید خواب تان معتبر نبوده است؛ زیرا اساساً هیچ قرینهای بر صحت و اعتبار خواب در بیداری و اعمالتان پیدا نکردید و از طرف دیگر خدای متعال بسیار کریم و بخشنده است و بخلی در ذات مقدسش را ندارد. او مثل برخی بندگان نیست که پاداش انسانهای مؤمن و نیکوکار را ضایع کند. پس اگر خطایی در نیت و حین عمل و بعد از آن پیدا نکردید میتوان با تکیه بر کَرَم و فضل خدا گفت این خواب اعتباری ندارد؛ اما اگر نشانه و قرینهای بر باطل بودن این عبادتها در بیداری پیدا کردید میتواند خواب نشانه و تلنگری برای شما باشد تا بیشتر مواظب اعمال تان باشید. در هر حال توصیه میکنیم صدقه بدهید و با عبادت و توسل توکل به درگاه خدا، از او بخواهید تا اعمال تان را بپذیرد و امیدوار به فضل و رحمت الهی باشید.
نتیجه:
اگرچه رؤیای صادقه داریم، ولی هر خوابی معلوم نیست، تعبیر داشته باشد. تنها برخی از خواب ها میتواند تعبیر داشته باشد. یک بررسی وجدانی بکنید ببینید در نیت و اعمالی که انجام دادهاید. اگر با قضاوت حاکم وجدانتان، بررسی کردید و دیدید که واقعاً خالصانه بوده و قصد ریا و سمعه و خودنمایی نبوده و بعد از این اعمال نیز با منّت و اذیت و گناه و معصیت آنها را باطل نکردید، میتوانید بگویید خواب تان معتبر نبوده است؛ زیرا اساساً هیچ قرینهای بر صحت و اعتبار خواب در بیداری و اعمال تان پیدا نکردید؛ اما اگر نشانه و قرینهای بر باطل بودن این عبادتها در بیداری پیدا کردید میتواند خواب نشانه و تلنگری برای شما باشد تا بیشتر مواظب اعمال تان باشید. در هر حال توصیه میکنیم صدقه بدهید و با عبادت و توسل توکل به درگاه خدا، از او بخواهید تا اعمال تان را بپذیرد و امیدوار به فضل و رحمت الهی باشید.
منابع برای مطالعه بیشتر:
-مفهوم خواب و رؤیا از منظر قرآن، عرفان و فلسفه، حصارکی محمدرضا، فیروزی حسین.
پینوشتها:
1. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق، ج 58، ص 209-210.
2. سوره فتح، آیه 27.
3. سوره اسراء، آیه ۶۰.
4. مجلسی، پیشین، ج 58، ص 209-210.
5. ثقهالاسلام کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365 ش، ج 8، ص 90.