سخن گفتن پیرامون افضلیت اشخاص و مقایسه کردن آنها کار سادهای نیست مگر در جایی که دلیل نقلی و یا عقلی داشته باشیم مثلاً دلیل عقلی و نقلی اقامه شده بر اینکه پیامبران و امامان معصوم نسبت به غیر معصومین افضل هستند و به سبب مقام بندگی و ارتباط با غیب و گاه موقعیت رهبری و پیشوایی که دارند از مقام بالاتری برخوردار هستند و این معنا را میتوان در روایات معصومین علیهمالسلام به کرات دید.
اما پیرامون مقام و جایگاه شاگردان انبیاء (مانند مؤمن آل فرعون و یا آصف بن برخیا) و تربیت شدگان امامان همچون حضرت زینب سلامالله علیها دلیل عقلی نداریم. لذا برای رسیدن به پاسخی مناسب تنها از طریق دلیل نقلی میتوان به نتیجه رسید.
در روایات پیرامون افضلبودن حضرت زینب(س) نسبت به انبیاء چیزی نیامده است. اما آنچه که از بعضی روایات میتوان استفاده کرد تنها عظمت و رفعت آن حضرت در بندگی و اطاعت او در برابر امام زمان خویش است.
امام سجاد(ع)پیرامون عمهاش میفرماید: انت عالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ»؛ تو ناخوانده دانایى و نیاموخته خردمندی.
نقل شده که امام حسین(ع) در لحظه آخر از خواهرش خواست که او را در نماز شبش یاد کند.
در روایت دیگری از امام سجاد (ع)نقل شده که فرمودند: «ان عمتی زینب کانت تؤدی صلواتها، من قیام الفرائض والنوافل عند مسیرنا من الکوفة الی الشام و فی بعض منازل کانت تصلی من جلوس لشدة الجوع و الضعف؛ عمهام زینب در مسیر کوفه تا شام همه نمازهای واجب و مستحب را اقامه میکرد و در بعضی منازل به خاطر شدت گرسنگی و ضعف، نشسته ادای تکلیف میکرد.
از مجموع این دسته از روایات عظمت بندگی آن حضرت کشف میشود. اما دلالتی بر افضلیت آن حضرت نسبت به انبیاء ندارد.
منابع:
1. احمد بن على طبرسى، الإحتجاج
2. ذبیح الله محلاتی، ریاحین الشریعة، تهران، دار الکتب الاسلامیه