پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام من پسری 18 ساله هستم وتازه فهمیدم که عمل استمنا حرام است وچه ضرر هایی دارد.ومتاسفانه بعد از آن سه چهار بار دیگه این کار را انجام دادم. من از حدود 16 سالگی این عمل زشت را انجام میدادم .سوالم این است که اگر العان دست از این عمل زشت بکشم آیا خدا مرا می بخشد وآیا بعد از مدتی همه چیز به حالت عادی بر می گردد و بعدا در زندگی مشترک مشکلی پیدا نخواهم کرد؟ خیلی متشکرم

پاسخ:
تحسین و تمجید می کنیم این ارادۀ قوی شما را و به جهت این تصمیم، سزاوار هزار آفرین هستید.
از این که در فکر حفظ خود از گناه هستید نیز خوشحالیم و شما را تحسین می کنیم.

اگر توبه نمایید و دیگر این کار را انجام ندهید حتماً خدا شما را می بخشد و عفو و رحمت او شامل حالتان خواهد شد اگر با نفس خود مقابله و مبارزه نمایید به مرور زمان به حالت عادی برمی گردید و ان شاءالله مشکلی در زندگی مشترکتان پیش نخواهد آمد.
راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینه ازدواج، عفت و یا خویشتنداری در امور جنسی است، قرآن مجیددر این مورد می فرماید: «آن ها که وسیله ازدواج ندارند، باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز کند». (2)
البته این امر، نیاز به تلاش بسیار دارد که در روایات به عنوان جهاد اکبر مطرح شده است.
در عین حال، برای کنترل بر غریزه جنسی در دوران مجردی به نکات ذیل توجه نمایید:
1. راندن افکار وسوسه انگیز: مشکل ترین مرحله رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوی است. امام علی (ع) می فرماید: «کسی که در باره گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد». (3)
2. پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره.
3. کنترل چشم: نگاه، راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزه جنسی، باید از دیدن آنچه میل جنسی را تحریک می کند، خودداری کرد. امام علی (ع) می فرماید: «بهترین عامل رو گردانی از شهوات، فروبستن چشم ها است». (4)
4. عدم آمیختگی زن و مرد: همنشینی زن و مرد و همسخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر، زمینه لغزش را فراهم می کند.
5. کم خوری: یکی دیگر از راه های کنترل غریزه جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو، در روایات اسلامی از روزه داری به عنوان عامل تعدیل غریزه جنسی یاد شده است.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد، روزه بگیرد؛ زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است». (5)
6. یکی از راه های آرام کردن طوفان غریزه جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است؛ زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می دهد و از مسائل دیگر کم می کند.
7. آخرت گرایی: توجه به پاداش اخروی درباره کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی (ع) می فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش های نفس و شهوات را فراموش کند». (6)
8. یاد مرگ: رسول خدا (ص) اصحاب خود را درباره مرگ بسیار سفارش می کرد و می فرمود: « مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ شکننده لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است». (7)

پی نوشت ها:
1. مکارم الاخلاق، ص 100.
2. نور (24)، آیه 33.
3. غرر الحکم، ج 5، ص 321.
4. همان، ج 6، ص 164.
5. بحار الانوار، ج 100، ص 220.
6. نهج البلاغه، قصار 30.
7. بحار الانوار، ج 74، ص 388.