پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
وظیفه فرزند در رابطه با احترام به والدین

با سلام نزديك روز پدر هستيم اما من متاسفانه با پدرم رابطه خوبي ندارم به اين دليل كه بهش خيلي شك دارم مطمئنم كه دوست زن غير مجاز داره و كار هم نمي كنه و خيلي مشكلات ديگه به حدي كه از ايشان متنفر شده ام وظيفه من در اين شرايط چيست؟ خواهش مي كنم كمكم كنيد باو كنيد به مرز ديوانگي رسيده ام

پرسش: با پدرم رابطه خوبي ندارم. به اين دليل كه بهش خيلي شك دارم مطمئنم كه دوست زن غير مجاز داره و كار هم نمي كنه و خيلي مشكلات ديگه به حدي كه از ايشان متنفر شده ام .وظيفه من در اين شرايط چيست؟
پاسخ: پرسشگر گرامي ،با سلام و سپاس از اعتماد و ارتباط تان با اين مرکز
در مورد پدر ومادر بايد با احتياط تصميم گرفت . با توجه به اصول و قواعد عقلي و شرعي عمل کرد . اول مي نويسي که بهش خيلي شک دارم . وبلا فاصله مي نويسي مطمئنم با زني رابطه غير مجاز دارد.اولا از کجا مطمئن شديد که رابطه شان غير مجاز و نامشروع است؟ شايد رابطه شان مشروع و به صورت ازدواج موقت بوده است .
ثانيا: بر فرض که نامشروع باشد،مي توانيد آن زن را شناسايي کرده و به صورت نا شناس ايشان را تهديد کنيد که اگر دست از کار نامشروع خود بر ندارد، به پليس خبر مي دهيد .
در غير اين صورت وظيفه اي نداريد . گناه پدرتان به گردن خودش است و بيش تر از اين وظيفه اي نداريد . نبايد بيش از اين خود خوري بکنيد. مهم ترين شرط امر به معروف و نهي از منکر، احتمال تاثير گذاري و نرسيدن ضرر به امرکننده و نهي کننده است . اگر مي بيني اين دو شرط محقق است اقدام کن و اگر نيست ،پس تکليفي نداريد.
پرسشگر گرامي !
از روايات معصومان استفاده مي‌شود که والدين، چه مؤمن باشند و چه کافر و چه نيکوکار و چه معصيتکار بايد مورد احترام قرار گيرند و استثنا بردار نيست. امام‌رضا(ع) مي‌فرمايد:
«نيکي به والدين واجب است ،گرچه مشرک باشند، ولي در معصيت خدا نبايد آنان را اطاعت کرد».(1)
قرآن مجيد تنها در يک مورد مخالفت با پدر و مادر را جايز دانسته و آن موقعي است که پدر و مادر فرزند را به شرک يا گناه و نافرماني خدا فرا خوانند، ولي در ساير موارد به رفتار پسنديده توصيه نموده است.(2)
امام باقر(ع) مي‌فرمايد: «سه چيز است که خداوند در بارة آن ها براي مخالفت رخصت نفرموده است:
رد امانت: حال صاحب امانت نيکوکار يا بد کردار،
‌وفاي به عهد و پيمان: نسبت به نيکوکار و بد‌کردار.
خوش رفتاري با پدر و مادر،نيکوکار باشند يا بد‌کردار، مؤ من باشند يا کافر ».(3)
البته فرزند مي‌تواند با رعايت ادب و متانت و حفظ جايگاه و حرمت پدر و مادر، نظر خود را در موضوعات مختلف بيان کند . از منطق خود دفاع نمايد. مهم اين است که فرزندان از جدل و بحث‌هاي بيهوده که ممکن است به تيرگي روابط و ناراحتي پدر و مادر بيانجامد، اجتناب ورزند،
از روايات استفاده مي شود قطع ارتباط يا برخورد خشم آلود با ارحام و خويشان به خصوص پدر و مادر كم ترين اثرش در دنيا اين است كه باعث فقر شديد و گرفتار شدن به اذيت اشرار، كوتاه شدن عمر و بروز مرگ ناگهاني و نابهنگام مي شود. در آخرت چنان از رحمت الهي دور مي گردد كه بوي بهشت (كه از مسافت هزار سال راه به مشام مي رسد) به مشام چند گروه از جمله عاق والدين يا كسي كه با ارحام قطع رابطه كند، نخواهد رسيد.(4)
- اهميت احترام به پدر و مادر و نيكى كردن به آن ها در سطحى است كه قرآن كريم در 9 مورد از آن سخن آورده است. در سه جا، احسان به پدر و مادر را در كنار توحيد و يكتاپرستى ذكر مى كند: «واعبدوالله ولا تشركوا به شيئا و بالوالدين احسانا؛ خدا را بپرستيد، و هيچ چيز را همتاى او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد»(5)
در سه جاى ديگر، احسان به پدر و مادر را به عنوان وصيت الهى مطرح مى كند: «و وصينا الانسان بوالديه حسنا ؛ به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند»(6)
همچنين در سه مورد تكريم و نيكى به پدر و مادر را از زبان پيامبران الهى (ع) نقل مى كند: «ربنا اغفرلى ولوالدى و للمؤمنين يوم يقوم الحساب؛ پروردگارا !من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را در آن روزى كه حساب برپا مى شود بيامرز»(7)
البته تحمل بدرفتاري والدين، نياز به صبر و بردباري دارد ، به خصوص براي جوان كه زودرنج و حساس است. اما اگر انسان رضايت خدا را در نظر داشته باشد و انگيزه الهي را در كار خود قرار دهد، سعادت وخوشبختي دنيا وآخرت،طول عمر باعزت وسر بلندي و وسعت رزق را همراه با الطاف الهي براي خود فراهم وتضمين نموده است.

پي‌نوشت‌ها:
1. عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 124.
2. لقمان (31) آيه 15.
3. اصول کافي، ج 3، ص 236..
4. همان، ج2، ص 350 - 346.
5. نسا/آيه 36/بقره/83/انعام/151
6. عنکبوت/8/لقمان14 احقاف15
7. ابراهيم/41/مريم32/نوح28.