در زمان ائمه (علیهم السلام)، بیماری های خطرناکی مانند وبا، طاعون و... وجود داشت، از سوی دیگر طب شیمیایی نیز وجود نداشت اما آن ها درمان می شدند؛ اولاً آیا درمان آن ها صرفاً با اسباب معنوی مانند دعا و...بود یا بر اساس طب اسلامی و گیاهی بود؟ ثانیاً اگر بر اساس طب اسلامی و سنتی بود، آیا بااین وجود، طب اسلامی و گیاهی برای درمان بیماری های میکروبی، مانند کرونا بهتر از طب شیمیایی نیست؟
پاسخ اجمالی
ائمه (علیهمالسلام) در برخورد با بیماریها علاوه بر راهکارهای معنوی، به راهکارهای پیشگیرانه و تجویز داروهای عمومی برای تمام بیماریها، در برخی موارد نیز تجویز دارو برای بیماری معین توصیههایی بیان فرمودهاند. از سوی دیگر مراجعه اصحاب ائمه به طبیب و استفاده از داروهای آنان، این نکته را نتیجه میدهد که ائمه (علیهمالسلام) از مراجعه به پزشک خودداری ننموده و استفاده بشر از علوم پزشکی را جایز دانستهاند.
پاسخ تفصیلی
ائمه اطهار (علیهمالسلام) در برخورد با بیماریهای واگیر مانند طاعون، وبا و... راهکارهای متعددی را برای مردم زمانه خود و عموم شیعیان بیان نمودند. توجه به موارد زیر میتواند تنوع راهکارهای ایشان را نشان دهد:
1. راهکارهای پیشگیرانه
توجه به اصل پیشگیری از بیماری قبل از درمان، نهفقط کیفیت زندگی را ارتقا میبخشد بلکه از پیامدهای بسیاری از بیماریها جلوگیری میکند. در احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) روایات بسیار زیادی در این زمینه ذکرشده است. مثلاً امام رضا (علیهالسلام) در یک توصیه کلی فرمودند:
«فَالْجَسَدُ بِهَذِهِ الْمَنْزِلَةِ وَ بِالتَّدْبِیرِ فِی الْأَغْذِیةِ وَ الْأَشْرِبَةِ یصْلُحُ وَ یصِحُّ وَ تَزْکو الْعَافِیةُ فِیه»؛ (1)
بدن بهمنزله همان زمین است و با تدبیری که در خوراکیها و نوشیدنیها به کار میرود، صحیح و سالم میماند و نیروی سلامتی در آن زیاد میگردد.
تکیه این نوع احادیث بر اصل تغذیه سالم، برای پیشگیری از وقوع بیماری است و سرتاسر توصیههای پزشکی آن حضرات مبتنی بر اصول پیشگیرانه است. در این راستا سفارشهایی همچون توجه به نوع تغذیه هماهنگ با مزاج، زمان و مکان و نیز تجویز شربت مخصوص به همراه غذا و سایر دستورالعملهای پزشکی، مبتنی بر همین اصل استوار است. البته روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که در کتابهای حدیث، ابواب «اطعمه و اشربه» به بیان برخی از آنها پرداختهشده است. (2)
2. راهکارهای عمومی درمان
یکی دیگر از دستورات ائمه (علیهمالسلام) این است که اشاره به بیماری خاصی ندارند، بلکه بهصورت عمومی، اموری را شفابخش، معرفی کردهاند که از آنها در درمان بیماریهای واگیر هم قابلبرداشت است. بهعنوانمثال در روایات چنین آمده است:
«أَرْوِی عَنِ الْعَالِمِ (علیهالسلام) أَنَّ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ مُبَارَکةٌ یخْرِجُ الدَّاءَ الدَّفِینَ مِنَ الْبَدَنِ»؛ (3)
از عالم -امام رضا (علیهالسلام)- روایتشده که سیاهدانه برکت دارد و درد درونتن را بیرون آورد.
همچنین در روایت دیگر از حضرت نقلشده است که:
«أَنَ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ کلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ وَ عَلَیکمْ بِالْعَسَلِ وَ حَبَّةِ السَّوْدَاءِ»؛ (4)
سیاهدانه درمان هر درد است جز مرگ، بر شما باد به عسل و سیاهدانه.
در این دو روایت، اثربخشی سیاهدانه و دردزدایی این ماده اشاره و روایت دوم به ترکیب سیاهدانه با عسل که دوای تمام بیماریها است اشاره دارد.
همچنین موارد دیگر، مانند آب زمزم (5)، تربت قبر امام حسین (علیهالسلام) (6) و ...نیز سفارش شده است.
3. داروهای اختصاصی بیماریهای واگیردار
برخی از دستورات ائمه (علیهمالسلام) برای بیماریهای خاص، مانند وبا و... صادر گردیده است، مثلاً در روایتی از امام صادق (علیهالسلام) چنین واردشده:
«شَکا إِلَیهِ رَجُلٌ الْوَبَاءَ فَقَالَ لَهُ وَ أَینَ أَنْتَ عَنِ الطَّیبِ الْمُبَارَک قَالَ قُلْتُ وَ مَا الطَّیبُ الْمُبَارَک فَقَالَ سُلَیمَانِیکمْ هَذَا قَالَ فَقَالَ أَبُو عبدالله (علیهالسلام) إِنَّ أَوَّلَ مَنِ اتَّخَذَ السُّکرَ سُلَیمَانُ بْنُ دَاوُدَ (علیهالسلام)». (7)
مردى نزد امام صادق (علیهالسلام) از وبا اظهار ناراحتى کرد. امام (علیهالسلام) از او پرسید: «با پاک خجسته چگونهاى؟». گفتم: پاک خجسته چیست؟ فرمود: «این [شِکرِ] سلیمانى شما». امام صادق (علیهالسلام) همچنین فرمود: نخستین کسى که شکر ساخت «سلیمان بن داوود» بود.
«مرحوم کلینی» باب جداگانهای را با عنوان «بَابُ السُّکر» تدوین نموده است. البته اینکه شکری که در روایات آمده با این شکر امروزی مطابقت داشته باشد نیازمند تحقیق است.
4. راهکارهای معنوی
راهکارهای دیگر که از سوی ائمه بیان گردیده، راهکار معنوی است که شامل توصیه ایشان به قرائت برخی سورهها، قرائت برخی از ادعیه با آداب خاص و انجام برخی از اعمال است.
بهعنوانمثال امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند:
«لَوْ قُرِئَتِ الْحَمْدُ عَلَى مَیتٍ سَبْعِینَ مَرَّةً ثُمَّ رُدَّتْ فِیهِ الرُّوحُ مَا کانَ ذَلِک عَجَباً»؛ (8)
اگر سوره حمد هفتاد بار بر مردهاى خوانده شود و روح به تن او بازگردد شگفت نیست.
دعاهای متعددی در این زمینه از سوی ائمه (علیهمالسلام) صادرشده است که برخی از آنها را «مرحوم کلینی» در کتاب «الکافی» تحت عنوان «بَابُ الدُّعَاءِ لِلْعِلَلِ وَ الْأَمْرَاض» جمعآوری کرده است. (9)
5. مراجعه به طبیب
در خصوص مراجعه به پزشک، هنگام بیماری و عملکرد ائمه (علیهمالسلام) در این زمینه، گزارشهای متعددی وجود دارد که اصحاب بزرگوار آنان حتی به طبیبان غیرمسلمان مراجعه میکردند. (10) حتی نقلشده است که بعد از ضربت خوردن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) پزشکان کوفه بر بالین ایشان حاضر میشوند، (11) با آنکه در آن زمان، علاوه بر حضرت علی، سه امام دیگر (علیهمالسلام) نیز در کنارشان حضور داشتند.
6. استفاده از علوم طبی جدید
در خصوص استفاده از داروهای سنتی و یا داروهای علوم پزشکی جدید، بهتر است توجه داشت که هم داروهای طب سنتی و هم داروهای جدید، در صورت عدم نیاز یا نیازمندی که در آن، مصرف غیر صحیح صورت پذیرد، ضررهایی را متوجه انسان میکند؛ اما اگر درصدد کشف درمان بیماری، استفاده شود مانعی ندارد. «یونس بن یعقوب» نقل میکند از امام صادق (علیهالسلام) پرسیدم که بیماران داروهای مختلفی مصرف میکنند که گاه نتیجهای نداده و منجر به فوت آنان میشود و گاه نیز درمان میشوند، البته درصد درمان یافتگان بیشترند. (تکلیف ما در مقابل این داروها چیست؟) امام فرمودند: خداوند بیماریهایی را در میان بشر قرار داده و درمان آنها را نیز امکانپذیر کرده است و هیچ بیماری وجود ندارد، مگر اینکه درمانی نیز برای آن متصور است (خواه بشر بدان دستیافته باشد و خواه نیاز به پژوهش بیشتری باشد) بنابراین، هیچ ایرادی ندارد که با یاد خدا داروهای موجود را مصرف کنید. (12)
این روایت دقیقاً به این نکته اشاره میکند که انسان باید در شناخت درمانها بکوشد و حتی اگر با شکستها نیز مواجه شود، نباید از تلاش خود دست بردارد، اما در همه حال نباید به دانش خود مغرور شده و از یاد خدا غافل شود.
نتیجه
معصومان (علیهمالسلام) در برخورد با بیماریها علاوه بر امور معنوی، به راهکارهای پیشگیرانه و تجویز داروهای عمومی و برخی اوقات داروهای اختصاصی توصیه نمودند. در خصوص مراجعه به پزشک و استفاده از دارو هم با توجه به احادیث، در صورت لزوم از جانب ائمه (علیهمالسلام) منعی وارد نشده است.
پینوشتها
- طب الرضا (علیهالسلام)، ترجمه امیر صادقى، تهران: معراجی، چاپ ششم، 1381 ش، ص 20.
- بهعنوان نمونه مراجعه کنید: نورى، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محقق/ مصحح: مؤسسة آل البیت (علیهمالسلام)، قم: مؤسسة آل البیت (علیهمالسلام)، چاپ اول، 1408 ق، ج 16، ص 455.
- الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا (علیهالسلام)، محقق/ مصحح: مؤسسة آل البیت (علیهمالسلام)، مشهد: مؤسسه آل البیت (علیهمالسلام)، چاپ اول، 1406 ق، ص 346.
- همان.
- طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، قم: الشریف الرضى، چاپ چهارم، 1412 ق، ص 155.
- همان، ص 167.
- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق/ مصحح، غفاری، علیاکبر، آخوندی، محمد، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ق، ج 6، ص 334.
- همان، ج 2، ص 123.
- همان، ج 2، ص 564.
- ابنا بسطام، عبدالله و حسین، طب الأئمة (علیهمالسلام)، محقق/مصحح: خرسان، محمدمهدی، قم: دارالشریف الرضی، چاپ دوم، 1411 ق، ص 63.
- ابن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، محقق/مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404 ق، ج 6، ص 119.
- ابنا بسطام، عبدالله و حسین، طب الأئمة (علیهمالسلام)، همان، ص 63.
کلمات کلیدی
احادیث پزشکی، بیماریهای مسری، داروهای حدیثی