حکم اخلاقی بدرفتاری، بی حوصلگی، کوتاهی مسئولین بهداشت و ناامید کردن مردم توسط برخی از آنان چیست؟ اگر پزشکی به خاطر ترس از بیماری سهل انگاری کند چه می شود؟
پاسخ اجمالی:
در شرایط بحرانی چهبسا نیرو و امکانات کم باشد یا مدیریت کشور از جنبههایی ضعیف و ناکارآمد شود، همچنین ظرفیت افراد، مختلف و متفاوت است. اگر پزشک یا مسئولی بهصورت غیر اختیاری کارهایی انجام دهد یا وظایفی را ترک نماید هرچند مواخذه نمیشود ولی اگر در مقدمات رسیدن به این حالت، اختیار دارد لازم است آنها را اصلاح کند تا به واکنش منفی منجر نشود. اگر در مقدمات هم اختیاری ندارد تکلیفی هم نخواهد داشت اما به مقداری که اختیار دارد اخلاقاً موظف است دست به اصلاح بزند، کوتاهیها را جبران کند و در پیشگاه الهی دست به توبه و استغفار بردارد. دیگران هم لازم است در این زمینه روشنگری و اصلاح گری داشته باشند.
پاسخ تفصیلی:
رعایت اخلاق حرفهای، بسیار مهم است. این موضوع اختصاص به جامعه دینی ندارد؛ بلکه هر انسان باوجدانی آن را تأیید نموده و خودش را ملزم به رعایت آن میداند اما موضوعاتی در دایره اخلاق قرار میگیرد که اختیاری باشد. این بحث بسیار مهم و دقیق است و روشن شدن آن، پاسخی به همه جهات مطرحشده در سؤال شماست.
تکلیف به مقدار توان:
در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بر همه دستورات و تکالیف سیطره دارد مانند؛ لا یکلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها... خداوند هیچکس را، جز بهاندازه تواناییاش، تکلیف نمیکند (1). لا یکلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها... خدا هیچکس را جز به مقدار آنچه (توانایی) داده تکلیف نمیکند (2) هرچند آیه دوم درباره خانواده و وضعیت مالی است ولی اختصاص به آن ندارد چراکه کلمات و قرائن انحصاری بودن در آن، به کار نرفته است.
نقش مهم اختیار:
هر فردی اعم از پزشک، مسئول یا فرد عادی به مقدار توان و مجموع شرایطش تکلیف دارد. برخی اوقات عواملی مانند حجم بالای کار و مراجعات، ظرفیت متفاوت افراد و ... باعث بیحوصلگی، سهلانگاری یا پرخاشگری میشود. این امور هرچند مورد تأیید نیست و توصیه نمیشود ولی چون غیر اختیاری است در دایره ارزشگذاری اخلاقی قرار نمیگیرد. موضوعاتی در دایره اخلاق قرار میگیرد که اختیار در آن نقش داشته باشد و از جهت مثبت و منفی میتوان درباره آن، قضاوت اخلاقی داشت. درباره ترس هم باید بررسی شود که منشأ یا منشأهای آن کجاست؟ اگر چنین ترسی عقلایی باشد و پزشک از روی اختیار در انجام وظایفش سهلانگاری کند در این صورت چون از قبل تعهد داده است که خطر را بپذیرد علاوه بر توبه، ضامن است و باید جبران کند و در صورت امکان، حلالیت بگیرد. اگر سهلانگاری به خاطر ترس عقلایی باشد ولی غیر اختیاری، سهلانگاری شود در این صورت گناهی مرتکب نشده است فقط جبران و دلجویی لازم است. اگر هم ترس، عقلایی نیست یعنی احتمال عقلی آن ضعیف است و اساس قضیه ممکن است صحیح باشد و ممکن است نباشد در این صورت علاوه بر درمان، در صورت اختیار و عدم آن بهصورت بالا عمل میشود.
اختیار و مسئولیت اخلاقی:
اینطور رفتارها مقدمات و زمینههایی دارد. اگر یک نفر بتواند و اختیار داشته باشد که آنها را تغییر دهد ازنظر اخلاقی موظف است که چنین نماید؛ اما اگر در آنها هم هیچ اختیاری ندارد تکلیفی نخواهد داشت. البته کم پیش میآید که یک نفر، چه در اصل یک موضوع و چه در تمام مقدمات آن، هیچ اختیاری نداشته باشد بلکه به مقداری که اختیار دارد، مسئول و مکلف است.
ضرورت تدبیر:
ترس، خستگی، ظرفیت پایین، زودرنجی، زود عصبانی شدن و کوتاهی دیگران دلیل نمیشود که فردی، رفتارهای ناشایست داشته باشد ولی اگر چنین شد لازم است خودش را درمان کند یا اگر از خودش شناختی دارد تدبیرهای لازم را از قبل به کار ببرد تا ناخواسته در شرایط غیرطبیعی، دچار رفتارهای ناپسند نشود.
لزوم جبران آسیبها:
در این شرایط اگر فردی بهصورت کاملاً غیر اختیاری به دیگری آسیبی زد هرچند گناهکار نیست ولی لازم است جبران نماید و دل طرف مقابل را تا حد امکان به دست بیاورد و همچنین خودش را درمان کند. اگر هم از روی اختیار چنین کرد و لو درصد اختیار پایین باشد به همان مقدار مؤاخذه میشود، پس علاوه بر توبه (3) لازم است جبران کند (4) و طرف مقابل را راضی نماید تا حقالناس به عهدهاش نماند و در صورت عدم امکان جلب رضایت، علاوه بر دعا و طلب مغفرت، برای آن اشخاص، کار خیر انجام دهد چراکه قرآن میفرماید کارهای خوب، بدیها را از بین میبرد. (5)
توجه به وظیفه همگانی:
در شرایط بحرانی، همه مسئولیتهایی دارند. اگر برخی چه عمدی و چه سهوی کوتاهی میکنند علاوه بر اینکه سعی میشود تا با روشنگری مستقیم و غیرمستقیم خطاهایشان را جبران کنند، با امید دادن و تلاش ایثارگرانه میتوان خلأها را تا حد امکان، پر کنند. بههرحال هر فردی به مقداری که بتواند لازم است برای اصلاح گری تلاش نماید (6).
نتیجه:
اگر در بیحوصلگی، سهلانگاری یا پرخاشگری و ... بههیچعنوان اختیاری درکار نباشد هرچند آن کار ناپسند، تأیید و توصیه نمیشود، ولی انجام دهندهاش مواخذه نمیشود و نمیتوان او را مورد ملامت قرارداد، فقط در صورت امکان، لازم است جبران و اصلاح، صورت گیرد اما فاعل کار ناپسند، به مقداری که اختیار باشد، به همان میزان مواخذه میشود ازاینرو علاوه بر جبران و اصلاح، نیاز به توبه هم هست. ترس غیر عقلایی را هم لازم است درمان کند. هر فردی هم لازم است به مقدار توان به بهبود شرایط کمک کند و در اصلاح گری شریک شود.
پینوشتها:
- سوره بقره، آیه 286
- سوره طلاق، آیه 7
- سوره فرقان، آیه 70
- همان
- سوره هود، آیه 114
- همان، آیه 88
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
- اخلاق در قرآن و انسانشناسی، محمدتقی مصباح یزدی
- اخلاق حرفهای، احد فرامرز قراملکی
- اخلاق کاربردی، محمدتقی اسلامی و مقالات مربوط به اخلاق پزشکی
- حماسه حسینی، مرتضی مطهری جلد دوم (نهی از منکر و تبلیغ)
کلمات کلیدی:
اخلاق حرفهای. اختیار. ترس. توبه، جبران، اصلاح