۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۲۰:۴۰ شناسه مطلب: 98030
افکار منفی و مثبت چه نقش هایی در شیوع و جلوگیری از بیماری مسری و ویروسی خطرناک دارند؟ ترس چه آسیب هایی دارد؟
پاسخ اجمالی:
توجه به افکار منفی و ترس افراطی، علاوه بر اینکه نوعی فال بد زدن است و سبب جلب انرژی منفی و زمینهسازی برای اجرای واقعی آن موضوع میشود، میتواند ناآرامی روحی پدید آورد. نداشتن آرامش به خاطر ارتباط تنگاتنگ روح و جسم، روی بدن تأثیر منفی گذاشته و آن را ضعیف میکند. با ضعف بدن، بیماری بیشتر پیشرفت خواهد کرد و ویروسهای خطرناک فرصت بیشتری برای جولان پیدا میکنند. برعکس، مثبت اندیشی و خوشبین بودن واقعی، نه افراطی و خیالبافی با ایجاد آرامش میتواند علاوه بر بهبود عملکرد بدن، به آن قوت بخشد. ازاینرو، نوعی مصونیت و واکسینه بودن پدید میآید.
پاسخ تفصیلی:
مغز آدمی که فرمانده بدن است نقطه تلاقی روح و جسم است؛ کیفیت این ارتباط در جای خودش موردبحث قرارگرفته است.(1) هرچند ذهن(2) مرتبهای از جسم است ولی بسیار به روح نزدیک است، ازاینرو تأثیر و تأثرات فراوانی رویهم دارند. افکاری که در ذهن قرار میگیرند بسیار مهم هستند چراکه مغز از طرفی فرمانده بدن است و از طرفی نقطه اتصال به روح است. این موضوع در علوم مختلفی موردتحقیق و بررسی قرارگرفته است؛(3) ولی در اینجا به خاطر اهمیت و ضرورتی که دارد در نظر داریم تا با استفاده از آموزههای دینی، بدان بپردازیم.
شواهد اخلاقی و دینی:
هرچند چگونگی و نقش تأثیر امور غیرمادی، روی بدن به عهده علوم تجربی و آزمایشگاهی مانند روانشناسی، روانپزشکی و پزشکی است یعنی لازم است چنین چیزی با آزمایشهای تجربی موردمطالعه قرار گیرد؛ اما برای این موضوع میتوان شواهدی از میراث اخلاقی و دینی یافت. در کتابهای مهم اخلاقی مانند محجه البیضاء، جامع السعادات، معراج السعاده و الحقایق مرحوم فیض کاشانی مطالب جالب و مفیدی درباره خطورات نفسانی، چگونگی پدید آمدن آن و راههای مدیریت و درمانش وجود دارد .
تأثیر فکر بد:
فکر بد میتواند به رفتار بد و نادرست منجر شود (4) برعکس آنهم صادق است که فکر خوب سبب رفتار مطلوب میشود. اگر فردی مدام به خودش تلقین کند یا غیر اختیاری افکاری به سراغش آید که من مریض میشوم یا نکند مریض شوم؟ نکند بمیرم؟ نکند بیمار شدم و به دیگران منتقل کردهام. نکند فلان کار را انجام دادم باعث انتقال بیماری شد؟ همه اینها نوعی انفعال نفسانی است که آدمی را در موضع ضعف، قرار میدهد. ضعف روحی منجر به ضعف جسمی میشود و بیشتر آدمی را بهسوی آسیب، سوق خواهد داد. ترس هم یک حالت انفعال نفسانی است که البته اگر افراطی نباشد طبیعی و لازم است. انبیاء (علیهمالسلام) هم در شرایط گوناگون به این مقدار ترس داشتهاند(5) و این مسئله به عصمت ایشان ضرری وارد نمی کند بلکه آدمی را از اشتباه و خطا مصون میکند و وادار میکند تا تدبیرهای لازم به کار گرفته شود اما اگر ترس حالت افراطی به خودش گرفت، سبب فزونی ضعف و انفعال میشود.
انواع ترس:
ترس و احتیاط عقلایی مطلوب است یعنی اگر عقلای عالم در فلان موضوع نظری دارند، باید به آن پایبند بود ولی به احتمالات عقلی ضعیف، در جریانات واقعی، اعتنا نمیشود مثلاً وقتی عقلای پزشکی میگویند در شرایط شیوع بیماری مسری، فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شوید رعایت چنین موضوعی مطلوب است اما اگر فردی بترسد که اگر از خانه بیرون روم ممکن است تصادف کنم یا زلزله بیاید یا کسی مرا بکشد! هرچند این احتمالات وجود دارد ولی چون درصدش بسیار کم است، عقلای عالم بدان توجه نمیکنند. قرآن کریم هم فال بد زدن که نوعی بدبینی و پیشگویی بد درباره حوادث و آدمهاست را، مذمت کرده است (6).
نتیجه ترس مذموم:
اگر فردی دستورالعملهای متخصصین را به کاربرد، نیازی ندارد که ترس داشته باشد یا به افکار منفی توجه کند و وسواس گونه به موضوع نگاه نماید چراکه منجر به ضعف نفسانی و درنتیجه ضعف جسمی میشود. توجه به شایعات و افکار منفی، ناامیدی و یاس را در پی خواهد داشت. ترس افراطی و توجه به افکار منفی سبب بروز اختلال در عملکرد جسم میشود. این موضوع بهخوبی در کتابهای معتبر طب قدیم، در بخش اعراض نفسانی، بحث شده است (7).
پیامدهای مثبت اندیشی:
توجه به افکار مثبت، مثبت اندیشی و شادی بهصورت طبیعی و نه افراطی، نوعی قوت نفسانی است که سبب پدید آمدن آثار مثبت در جسم میشود (8) ازاینرو بسیار اهمیت دارد البته مثبت اندیشی غیر از خیالبافیهای بیهوده است بلکه درواقع، تصور و تصدیق صحیح، از مبادی و ریشههای پدید آمدن ارادهها، برای رسیدن به مطلوب است (9) گاهی یک نفر بدون تلاش و در نظر گرفتن واقعیتها و محدودیتها مدام خیالبافی میکند چون به نتیجه نمیرسد ناامید میشود ولی اگر مثبت اندیشی، تصورات خوب و افکار مثبت توأم با تلاش، توکل، در نظر گرفتن محدودیتها و واقعیتها باشد، بسیار کارایی دارد.
نتیجه:
از توضیحات بالا معلوم شد در شرایط بحرانی و سخت، میتوان بافکرهای مثبت و انتشار آن البته بهصورت عقلایی و نه افراطی و خیالبافی مذموم، نوعی واکسینه و سپر دفاعی در برابر بلاها و بیماریها ایجاد نمود همچنین با عدم توجه به افکار و حرفهای منفی و جلوگیری از ترس افراطی، میتوان در پیشگیری و بهبود درمان، قدمهای مؤثری برداشت.
پینوشتها:
- دراینباره میتوانید به کتاب خلاصه الحکمه مرحوم عقیلی خراسانی، جامع السعادات مرحوم نراقی، احیاءالعلوم غزالی و کتاب مروری بر کلیات طب سنتی ایرانی دکتر محسن ناصری و همکاران خصوصاً بخش روح نفسانی مراجعه فرمایید.
- در کتابهای مختلف تقسیمبندیهایی روی مغز انجام دادهاند. ذهن مانند صندوقی جایگاه خاصی در مغز دارد. درواقع بخشی از مغز است.
- در روانشناسی، طب قدیم و میراث اخلاقی گذشته، دراینباره توضیحاتی گاه مفصل وجود دارد.
- سوره ص، آیه 623
- سوره قصص، آیه 21
- سوره اعراف، آیه 131
- دراینباره به کتاب اغراض الطبیه مرحوم جرجانی مراجعه شود.
- همان. همچنین در کتب دانشنامه احادیث پزشکی از آقای ریشهری گزارشاتی نقلشده که حالات روحی روی جسم اثر گذاشته است و اهلبیت (علیهمالسلام) دراینباره دستوراتی صادر کردهاند.
- به کتاب اخلاق در قرآن استاد مصباح یزدی جلد اول مراجعه شود.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
- احیاءالعلوم، محمد غزالی
- محجه البیضا، فیض کاشانی
- الحقایق، فیض کاشانی
- جامع السعادات، نراقی
- معراج السعاده، نراقی
- اخلاق در قرآن، مصباح یزدی
- خلاصه الحکمه، عقیلی خراسانی
- نرمافزار طب، مرکز نور
- مروری بر کلیات طب ایرانی، محسن ناصری
کلمات کلیدی:
افکار منفی، ترس، مثبت اندیشی، خطورات، ذهن