پرسش:
کشته شدن زنان و کودکان در حمله موشکی به مواضع دشمن ولو کافر حربی باشند ازنظر اخلاقی چگونه است؟
پاسخ:
جنگ و خشونت امر مطلوبی نیست؛ و در اسلام در غالب جنگها مسلمانان شروعکننده نبوده و موردحمله واقع شدند و از خود دفاع کردند. فلسطینیان نیز پس از اشغال کشورشان توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی، حدود 70 سال است که مورد حملات موشکی و زمینی و هوایی و تحریم و فشار قرار دارند. درواقع این جنگ مقابله ملتی مظلوم در مقابل اشغالگر ظالمی است که تا بن دندان مسلح است و سالهاست با کشتار و جنایت و کشتن فلسطینیان آنها را به ستوه آورده است. برای روشن شدن وضعیت رفتار با کافر حربی وزنان و کودکان و اصل انتشار این اخبار و حکم اخلاقی آن توجه به نکاتی لازم است.
1. همانطور که از اسم کافر حربی مشخص است، کافر حربی کسی است که با مسلمانان در جنگ است و این فرد اصلاً احترامی ندارد. کسی که دستش روی ماشه تفنگ و اسلحهاش هست و مسلمانان را هدف گرفته کافر حربی است و مبارزه با او لازم است چراکه موجودیت مسلمانان بهواسطه آنان به خطر میافتد. یهودیان و مسیحیان که سر جنگ با مسلمانان ندارند در کنار هم زندگی میکنند ولی صهیونیستهای اشغالگر حدود 70 سال است که بهزور وارد کشور مسلمانان شده و آنها را بهزور اخراج کرده و با توهین و کشتار و شکنجه و اسارت آنها به آنها ظلم میکنند؛ بنابراین مقابله به آنها لازم است و حمله به آنها دفاع مشروع است؛ و اخلاقی است. بر اساس اطلاعات رسمی دولت فلسطین، در سال ۲۰۰۰ فلسطین ۲۲۳۰ شهید داده است.(1) این بخشی از جنایات آنهاست.
فلسطینیان تنها در کمتر از 15 درصد از اراضی خود ساکن هستند که همین منطقه غزه است و به اعتراف دوست و دشمن این منطقه تحت شدیدترین فشار و تحریم صهیونیستها بوده است. از این منطقه به بزرگترین زندان روباز دنیا تعبیر شده است. نکته مهم این است که حرکت امروز مجاهدان فلسطینی واکنش به جنایات مستمر رژیم صهیونیستی است واصل مقابله نظامی حماس و مردم فلسطین با اسرائیلیها پیامد ظلم چند دهساله آنهاست و امروزه تحت عنوان دفاع مشروع قرار میگیرد و اصل مقابله، غیراخلاقی نیست، بلکه دستور خداوند در مقابل کسی که جنگ و ظلم را شروع کرده مقابلهبهمثل و آمادگی جنگی است: «آیا با گروهى که پیمانهای خود را شکستند و تصمیم به اخراج پیامبر گرفتند، پیکار نمىکنید؟! درحالیکه آنها نخستین بار (پیکار با شمارا) آغاز کردند؛ آیا از آنها مىترسید؟! بااینکه خداوند سزاوارتر است که از او بترسید، اگر مؤمن هستید».(2)
2. در جنگ نیز کشتار طبیعتاً وجود دارد. اخلاق در جهاد این است که نسبت به دشمن شدید و محکم رفتار کنیم. همانطور که در تعریف از پیامبر و یارانش قرآن گفته است آنها اشداء علی الکفار هستند.(3) بله کشتار وحشیانه و غیراخلاقی جایز نیست. اساساً شاید کشتار با سلاحهای گرم از جوانمردی به دور باشد چه برسد به کشتار با سلاحهای کشتارجمعی. چون در این نوع سلاحها، کسی توانایی دفاع ندارد و کشتارجمعی شاید در مرحله اول دور از فتوت و جوانمردی است.
همینطور کشتن زنان و کودکان که در هیچ جنگی رسم نبوده و نیست و بههیچعنوان کشتن بیگناهان در جنگ توجیه اخلاقی ندارد؛ یعنی مظلوم نیز به بهانه مظلومیت نمیتواند نسبت به کودکان و بیپناهان و زنانی که سر جنگ ندارند، دست به کشتار عمدی بزند. ولی وقتی در دورهای قرار داریم که سلاحهای گرم و کشتارجمعی وجود دارد و استفاده میشود و مردم کشوری مثل فلسطین سالهاست با همین سلاحها مورد حمله هستند، باز مقابلهبهمثل با همین سلاحها غیراخلاقی نیست.
چراکه مقابلهبهمثل با ظالم در سطح خود اوست و راهی هم جز این نیست. توقع ندارید که اسرائیل با موشکهای مختلف حمله کند و فلسطینیان با سنگ و چاقو جواب دهند؟! تبعات استفاده از این سلاحها باکسی است که ظلم را شروع میکند و تقصیر خود صهیونیستهاست که ظلم را 70 سال است شروع کردهاند و تبعات این کشتارجمعی نیز با ظالم اول یعنی رژیم اسرائیل است؛ بنابراین اگر ثابت شود فرد مظلومی مانند مبارزان گروههای جهادی فلسطینی عمداً زنان و کودکان را کشتهاند، کارشان ازنظر اخلاقی توجیهی ندارد. ولی اگر بهقصد مقابله با ظلم و برای برابری و چیره شدن در جنگ از سلاحهای کشتارجمعی مانند موشک استفاده کردند و قصدشان زدن نظامیان بود و خطا شد، وزر و وبال و تقصیر این کشتار غیرنظامیان با خود اسرائیل است که این ظلم را شروع کرده است. بااینحال نباید از این نکته غافل شد که اصل ظلم 70 ساله اسرائیلیها به مردم فلسطین نباید تحت تأثیر خطاهای احتمالی رفتاری چند مبارز فلسطینی فراموش شود و نباید جای ظالم و مظلوم عوض شود و نباید جای جلاد و شهید جابجا بشود. با خطای احتمالی چند سرباز، نمیتوان اصل مشروعیت مبارزه و ظلمستیزی فلسطینیان را نادیده گرفت. خطاهای اخلاقی در جنگها با حضور معصومان هم گاهی اتفاق میافتاده که امام معصوم از آنها جلوگیری میکرده است. همانطور که امیرالمؤمنین علیهالسلام وقتی در جنگ صفین ملاحظه کرد یارانش بهتلافی فحاشی یاران معاویه، شروع به فحاشی کردند فرمود من دوست ندارم شما فحاش باشید.(4) وقتی در حضور معصوم در جبهه حق ممکن است خطایی از سوی مجاهدان انجام شود، بهطریقاولی ممکن است در جبهه حق فلسطینیان بدون حضور معصوم، خطاهای فردی رخ بدهد، ولی این از حقانیت آنها و جبهه حق کم نمیکند. خطا بوده و تقبیح میشود ولی نباید اصل ظلم و جنایت که حدود 70 سال از سوی صهیونیستها به فلسطینیها تحمیلشده چشمپوشی کرد.
3. در کنار تقبیح کشتار عمدی غیرنظامیان وزنان و کودکان در جنگها که اسرائیل نشان داده عمداً رو به چنین کشتاری میآورد، باید اشاره کرد که غالب ساکنان صهیونیست در سرزمینهای اشغالی نظامیاند و تجهیزات جنگی دارند. این همان چیزی است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند که اسرائیل یک کشور نیست یک پادگان نظامی است».
صهیونیستها فلسطین غصب شده را از روز اوّل به یک پایگاه تروریسم تبدیل کردهاند. اسرائیل نه یک کشور که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفهای همگانی است.(5)
بنابراین کشتار غیرنظامیان در فلسطین شاید معنا داشته باشد، ولی در اسرائیل غالباً بیمعناست چراکه غالباً نظامیاند.
4. اما نکته مهم اینکه در همه جنگها کنار جنگ اصلی، یک جنگ تبلیغاتی وجود داشته است. این جنگ تبلیغاتی و اخبار رسیده از جنگ، اهمیتش کمتر از خود جنگ نیست. امروزه هم پروپاگاندای رسانهای غرب در تلاش است که از اسرائیل یک چهره مظلوم بسازد و حماس را متجاوز و ظالم نشان دهد. در این راستا تولید خبرهای شایعه و دروغ، استفاده از ادبیاتهای نادرست (مثل استفاده از کلمه تجاوز برای حماس) و ایجاد سپر رسانهای برای اشغالگران صهیونیست در دستور کارشان است و با اندک جستجو و مقداری صبر معلوم میشود که بسیاری از این اخبار نادرست است. بهعنوانمثال: در مورد کودک کشی حماس، فیلم آزاد کردن زن صهیونیست و دو فرزندش منتشر شد که نشان میدهد حماس تصمیمی برای کشتن عمدی زنان و کودکان ندارد.(6) و فیلم نگهداری کودکان در قفس که ابتدا اعلام شد از سوی حماس انجامشده است، معلوم شد که قدیمی و مربوط به اقدام وحشیانه داعش بوده است.(7)
و خبر سربریدن کودکان اسرائیلی توسط حماس نیز فیک و جعلی از کار درآمد.(8) سربریدن یا صدمه به جنازه یا ظلم به اسیر اگر ثابت شود حتماً خطاست، ولی مسئله مهم اولاً اثبات این اخبار است که یا غالباً فیک و بدون سند است یا با سندسازی و فریب رسانهای عکسهای جنگهای دیگر به نام این جنگ منتشر میشود که باید هوشیار بود. ثانیاً برفرض وقع چنین خطایی، خطای یک یا چند نفر در بحبوحه و وسط جنگ را نباید بهپای کل جبهه حق گذاشت و نباید به خاطر آن از مظلومیت فلسطینیان چشم پوشید. بنابراین انسان زیرک در میانه جنگ به اخبار و شایعات توجه نمیکند. بله اگر در میان جنگ سربازی از جبهه حق واقعاً خطا کرد باید متذکر شد ولی نه به صورتی که جای جلاد و شهید بهکلی عوض شود.
نتیجه:
تقابل فلسطین و اسرائیل، تقابل دو جریان مظلوم و ظالم است. اصل اشغال این سرزمین ظلمی فاحش به مردم فلسطین بود که همراه بادهها سال کشتار بوده است. تقابل و حمله فلسطینیان در مرحله اول پاسخ جنایات دهشتناک صهیونیستهاست. ازنظر اخلاقی نفر یا گروهی که در مقابل ظلم، عکسالعمل نشان میدهد، ظالم نیست، بلکه احقاق حق میکند و اساساً کارش مقابله با ظلم و ارزشمند است. بله در این مقابله کارهای غیراخلاقی مانند کشتن عمدی زنان و کودکان هیچ توجیهی ندارد. اساساً جنگ با سلاح کشتارجمعی بهدوراز فتوت و جوانمردی است، ولی وقتی یکطرف از این ابزار استفاده میکند معقول نیست طرف دیگر استفاده نکند و موجودیت خود را به خطر بیندازد؛ اما جنگ رسانهای در کنار جنگ با سلاحهای سخت را نباید دستکم گرفت. از دیرباز جنگ رسانه و شایعه در جنگها برای غلبه وجود داشته است.
بسیاری از اخباری که در محکومیت فلسطینیان درستشده جعلی از آب درآمده است و آنچه از همه مهمتر است زیرکی یک انسان مؤمن است که اجازه ندهد با جنگ رسانهای، ظالم اسرائیلی به مظلوم تبدیل شود و مظلومان فلسطینی ظالم شوند. نباید جای جلاد و شهید عوض شود.
منابع برای مطالعه بیشتر:
1- کتاب «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل»، نوشته ایلان پاپه، ترجمه وحید خضاب، انتشارات کتابستان معرفت.
2- دانشنامه فلسطین، اثر مجید صفاتاج، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پی نوشت:
1. خبرگزاری فارس، قتلعام کودکان، جنایت تکراری اشغالگران، سایت خبرگزاری فارس، 17/7/1402.
2. سوره توبه، آیه 13.
3. سوره فتح، آیه 29.
4. سید رضى، محمد بن حسین، نهجالبلاغه، ص 323.
5. سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای، تروریسم بینالمللی، آرشیو سال 1400، 17/2/1400، سایت: https://farsi.khamenei.ir
6. خبرگزاری مهر، فیلم آزادی زن صهیونیست و دو فرزندش توسط حماس، سایت خبرگزاری مهر، 20 مهر 1402، کد خبر 5909439.
7. خبرگزاری همشهری آنلاین، تلویزیون فرانسه افشا کرد؛ ویدئوی نگهداری کودکان اسرائیلی در قفس فیک است! خبرگزاری همشهری آنلاین، 20 مهر 1402، کد خبر 796449.
8. خبرگزاری کیهان، اسرائیل در میدان جنگ کم آورد به جعل خبر و کشتار کودکان متوسل شد، سایت خبرگزاری کیهان، 19 مهر 1402، کد خبر: ۲۷۴۷۶۲.