چرا خداوند در زمینههای مانند بیماریها و راههای پيشگيري و درمان آنها در کتابهای آسماني را بر پيامبران نازل كرد چيزي نگفته است. ؟ و آيا نشان دادن راه پيشگيري يا درمان اين بیماریها توسط پروردگار نمیتوانست انسانهای بسياري را از خطر مرگومیر نجات دهد و چهبسا باعث سعادت دنيوي بسياري از كساني میش
قرآن كريم همانگونه كه درون انسان را نوراني ميكند، برون انسان و جامعه را نيز نورافشانی ميكند و ازاینرو است كه نزول قرآن در عصر ظلمت و جهل و ظلم، چونان برقي درخشيد و از اعراب و ملتهایی كه اسلام را پذيرفتند در چند قرن چنان تمدن عظيمي بپا كرد كه چشم جهانيان را خيره ساخت.
يكي از عرصه هاي اين تمدن عظيم، علوم پزشكي بود. بهطوریکه پس از مدت كوتاهي در كشورهاي اسلامي پزشكان بزرگي رخنمودند و در كشورهاي اسلامي بیمارستانهای متعدد و پيشرفته بنانهاده شد. بهطوریکه اولين مدرسه پزشكي را در اروپا (ساليدين ايتاليا) مسلمانان ايجاد كردند.
مسلمانان آثار جاويداني را نيز به جهان عرضه كردند:
محمد بن زكرياي رازي (251- 313 ه. ق) كه از استادان طب محسوب ميشود كشف الكل (الكحل) را به او نسبت ميدهند و ازجمله آثار او طب منصوري و طب الملوك است.
ابوريحان بيروني (362- 430 ه. ق) نيز در پزشكي تحقيقات عميقي داشت.
و نيز شیخالرئیس ابوعلی سينا حسين بن عبدالله (370- 428 ق- 980- 1037 م) كه پزشك ماهري بود و كتاب قانون او يك دوره كامل طب است كه تا مهرومومها در دانشگاههای اروپا مورداستفاده بود.
اسرار توجه مسلمانان به دانش و بهویژه علوم پزشكي را بايد در پيامهاي قرآن كريم و تعليمات اسلامي پيامبر (صلی الله علیه و آله) و اهلبیت (علیه السلام) جستجو كرد.
قرآن در بيش از 700 آيه ماده علم را بهکاربرده و بارها مسلمانان را دعوت به تفكر و تعمق در پديدههاي طبيعت كرده است بهطوریکه در آن حدود سيصد آيه به مسائل پزشكي و بهداشت اشارهکرده است. پزشكي شامل «درمان و معالجه» و بهداشت به معناي «پيشگيري» است. اكثر مطالب طبّي قرآن، درباره بهداشت تغذيه مانند حرمت شراب، خون، مردار، گوشت خوك، بهداشت جنسي (زنا و لواط و ...)، بهداشت فردي، (شستن دست قبل وضو و پاک نمودن بدن قبل از غسل و ...) و برخي مطالب قرآن نيز درباره پزشكي و درمان بیانشده است، مانند جنینشناسی، اعضاي بدن، فوايد عسل و ...
يكي از مهمترین علل عمده توجه مسلمانان به علوم پزشكي همين آيات قرآن كريم است. علاوه بر اين پيامبر (صلی الله علیه واله) و ائمه معصومين (علیهمالسلام) نيز تأكيد ویژهای نسبت به اين مسائل داشتند تا آنجا كه از پيامبر اسلام (صلی الله علیه واله) نقلشده است كه علم پزشكي در كنار علم دين قرار دارد چنانكه حضرت ميفرمايد: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْيَانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَانِ.»(1) «علم دو گونه است، دانش دینها و دانش بدنها.»
برخي از توصيه هاي مؤکد بهداشتي و درماني معصومان (علیهمالسلام) نيز بهصورت مجموعههاي پزشكي و بهداشتي مدون شده است و تحت عناويني چون«طب النبي (صلی الله علیه واله)، طب الرضا (ع) و طب الصادق (ع) منتشرشده است. (2)
بنابراين اينكه معتقد باشيم كه قرآن كريم و دين اسلام در خصوص مسائل پزشكي هيچ اظهارنظری نداشته اعتقاد صحيحي نيست.
توجه به این نکته مهم است، چنانكه اين انتظار كه بخواهيم همه مسائل پزشكي و راه درمان همه بیماریها در قرآن كريم آمده باشد نيز انتظار صحيحي نيست. زيرا قرآن كريم براي هدايت و تربیت انسانها بهسوی كمال نهايي نازلشده و گرچه در قرآن كريم در خصوص محافظت از بدن توصیههایی بیانشده است؛ اما قرار نيست كه در اين كتابي كه قرار است بهصورت جهاني و جاودانه باقي بماند همه مباحث پزشكي و همه بیماریها و راه درمان آنها مطرح شود چنانكه درباره ساير مسائل نيز همين رويه جاري است و بسياري از احكام دين بهصورت تفصيلي در قرآن كريم وارد نشده و تفصيل و تبيين آنها بر عهده رسول خدا (صلی الله علیه واله) و اوصياي ايشان (علیهمالسلام) نهاده شده است. علاوه بر اين، كشف راه درمان بیماریهای جسمي مسئلهای نيست كه خود انسانها نتوانند راهحل آن را كشف كنند و خداوند متعال ابزار تفكر و ابزار تجربه را در اختيار انسان قرار داده تا بهوسیله بكار بستن اين امور، امراض و بیماریها و علل آنها را متناسب با عصر و زمان خود كشف كنند و لذا همانطور كه لازم است در هر عصري عدهای بهعنوان متخصص امور ديني به استنباط احكام شرعي و مسائل مبتلابه مكلفان بپردازند لازم است كه عدهای نيز در امور پزشكي متخصص شوند و به استخراج راه درمان بیماریهای مبتلابه بپردازند.
نكته ديگري كه بايد توجه داشت اين است كه بسياري از بیماریها زائيده جهل و ندانستن نيست و چه بسيار بیماریهایی هستند كه انسانها عليرغم دانستن مسائل آن خود را گرفتار آنها میسازند چنانكه در عصر ما بااینهمه تأكيد بر مضرات سيگار و مواد مخدر و شراب و ...بازهم میبینیم كه انسانها دستبردار نيستند.
همچنين برخي از بیماریها نشئتگرفته از عدم توجه به همان اصول و كلياتي است كه در قرآن كريم بیانشده است. بهعنوان نمونه بسياري از بیماریها نشئتگرفته از زیادهروی در خوردن و آشاميدن است و اگر همين يك آيه قرآن كه میفرماید: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا»(3) «بخوريد و بياشاميد، ولي اسراف نكنيد» مورد توجه قرار بگيرد بیماریهاي متعددي ریشهکن میگردد.
پینوشتها:
1. علامه مجلسي، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، سال 1404 هـ ق، ج1، ص 220.
2. ر.ك: رضایی اصفهاني، محمدعلی، پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، رشت، كتاب مبين، 1381 ش، ص 295.
3. أعراف (7) آيه 31.د كه بیگناه در اثر ابتلا به اين بیماریها جان خود را ازدستدادهاند آيا حتما لازم بوده تا مثلاً بیماریهایی مثل وبا يا طاعون يا سل، جان میلیونها انسان بیگناه را بگيرد تا بالاخره دانشمندان بتوانند با استفاده از تحقيق و آزمايش و كسب تجربه راهي را براي درمان آن پيدا كنند؟