پرسش:
بر اساس روایات، اگر کسی «عاق والدین» قرار گرفت، چه پیشامد و آثار منفی در برزخ و آخرت دامنگیر او خواهد شد؟
پاسخ:
مقدمه
با بررسی متون دینی میتوان آثار و پیامدهای گناهان را به گونههای مختلفی تقسیم کرد، مانند پیامدهای دنیوی و اخروی و آثار زیانبار مادی و معنوی. خداوند و معصومین علیهمالسلام بر احسان و خوشرفتاری با والدین تأکید داشته و نافرمانی، آزار و اذّیت و بیحرمتی به ایشان را مذموم دانستهاند. در روایات عواقب و پیامدهای متعددی برای عاق والدین در دنیا و آخرت نقل شده است، این نوشتار به پیامدهای برزخی و آخرتی عاق والدین میپردازد.
پیامدهای عاقّ والدین در برزخ و آخرت
عاق والدین از رذایل اخلاقی است که در روایات به کبیره بودن این گناه تصریح شده است. امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«إِنَّ مِنَ الْکَبَائِرِ عُقُوقَ الْوَالِدَیْنِ...؛(1) از جمله گناهان کبیره نافرمانى پدر و مادر است.»
برای عاق والدین پیامدهایی در برزخ و آخرت بیان شده است:
1. ناتوانایی در ادای شهادتین هنگام مرگ و سختی جان دادن
امام صادق علیهالسلام فرمود:
«إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَضَرَ شَابّاً عِنْدَ وَفَاتِهِ، فَقَالَ لَهُ: قُلْ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. قَالَ: فَاعْتُقِلَ لِسَانُهُ مِرَاراً، فَقَالَ لِامْرَأَةٍ عِنْدَ رَأْسِهِ: هَلْ لِهَذَا أُمٌّ قَالَتْ: نَعَمْ، أَنَا أُمُّهُ. قَالَ: أَ فَسَاخِطَةٌ أَنْتِ عَلَیْهِ قَالَتْ: نَعَمْ، مَا کَلَّمْتُهُ مُنْذُ سِتِّ حِجَجٍ قَالَ لَهَا: ارْضَیْ عَنْهُ. قَالَتْ: رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ بِرِضَاکَ عَنْهُ. فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: قُلْ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. قَالَ: فَقَالَهَا … ثُمَّ طَفَا عَلَى تِلْکَ الْحَالِ؛(2) هنگام مرگ جوانی، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله کنار بستر او حضور یافتند و به جوان فرمودند: بگو لا اله الا الله، فرمود: زبانش بند آمد، چندبار تکرار کرد ولی زبان او بند شد، پیامبر صلیاللهعلیهوآله به زنی که کنار جوان بود فرمود: آیا این جوان مادر دارد؟ زن گفت: بله، من مادر او هستم، فرمود: آیا از او ناراضی هستی؟ زن گفت: بله شش سال است با او صحبت نکردهام، فرمود: از او راضی شو! زن گفت: یا رسول الله به خاطر رضایت شما، خدا از او راضی شود. (من از او راضی شدم) سپس پیامبر صلیاللهعلیهوآله به جوان فرمود: بگو لا اله الا الله، جوان در این هنگام گفت: لا اله الا الله... و پس از لحظاتی مرد.» همچنین امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُخَفِّفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْیَکُنْ لِقَرَابَتِهِ وَصُولًا وَ بِوَالِدَیْهِ بَارّاً فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ هَوَّنَ اللَّهُ عَلَیْهِ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ وَ لَمْ یُصِبْهُ فِی حَیَاتِهِ فَقْرٌ أَبَداً؛(3) هرکه دوست دارد خداوند عزّ و جلّ سکرات مرگ را بر او سبک گرداند، باید به خویشانش رسیدگى و به پدر و مادرش نیکى کند. اگر چنین کند، خداوند عزّ و جلّ سختى هاى مرگ را بر او آسان گرداند و در زندگیش هرگز به نادارى نیفتد.»
2. نابخشودگی
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«یُقَالُ لِلْعَاقِ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنِّی لَا أَغْفِرُ لَکَ وَ یُقَالُ لِلْبَارِّ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنِّی سَأَغْفِرُ لَک؛(4) به عاقّ والدین از (طرف خدا) گفته میشود: هر کارى میخواهى انجام بده! دیگر تو را نمیبخشم؛ و به نیکوکار (نسبت به پدر و مادر) هم گفته میشود: هر چه مى خواهى انجام ده! تو را میبخشم.»
3. ناخشنودی خداوند
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود:
«رِضَا اللَّهِ مَعَ رِضَا الْوَالِدَیْنِ وَ سَخَطُ اللَّهِ مَعَ سَخَطِ الْوَالِدَیْنِ؛(5) خشنودى خدا در خشنودى پدر است و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدر.»
4. محرومیت از بهشت و استشمام بوی آن
یعقوب بن شعیب گوید: امام صادق علیهالسلام فرمود:
«إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ کُشِفَ غِطَاءٌ مِنْ أَغْطِیَهِ الْجَنَّةِ فَوَجَدَ رِیحَهَا مَنْ کَانَتْ لَهُ رُوحٌ مِنْ مَسِیرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ إِلَّا صِنْفٌ وَاحِدٌ قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ الْعَاقُّ لِوَالِدَیْهِ؛(6) چون روز قیامت شود یک پرده از پردههاى بهشت را کنار زنند، هر جاندارى از مسافت پانصد سال بوى آن را بشنود، جز یک دسته، عرض کردم: آنان کیانند؟ فرمود: کسانى که عاق والدینهستند.»
در روایات دیگر تعبیر هزار سال(7) و دو هزار سال دارد.(8) همچنین در روایت دیگر از امام صادق علیهالسلام نقل شده:
«لَا یَدْخُلُ الْجَنّةَ الْعَاقُّ لِوَالِدَیْهِ؛ (9) عاق والدین وارد بهشت نمیشود.»
5. ورود به جهنم
امام کاظم علیهالسلام از رسول خدا صلّى الله علیه و آله نقل فرمودند:
«کُنْ بَارّاً وَ اقْتَصِرْ عَلَى الْجَنَّهِ وَ إِنْ کُنْتَ عَاقّاً فَظّاً فَاقْتَصِرْ عَلَى النَّارِ؛(با پدر و مادر) نیکو رفتار باش و در بهشت جایگزین شو و اگر عاق و جفا کارى با آتش (دوزخ) بساز.»(10)
امام صادق علیهالسلام در مورد گناهان کبیرهای که خدای متعال وعده آتش جهنّم به مرتکب آن داده است، فرمودند:
«تُعْرَفُ عَدَالَةُ الرَّجُلِ... بِاجْتِنَابِ الْکَبَائِرِ الَّتِی أَوْعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهَا النَّارَ مِنْ شُرْبِ الْخُمُورِ وَ الزِّنَا وَ الرِّبَا وَ عُقُوقِ الْوَالِدَیْنِ»(11)
پس عقوق والدین از جمله گناهان کبیره است.
6. فراموش شدن عاقّ والدین در قیامت
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«ثَلَاثَةٌ فِی الْمَنْسَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ... وَ الْعَاقُّ لِوَالِدَیْه؛(12) در روز قیامت سه گروه جزء فراموششدگان قرار دارند... و شخصی که عاقّ والدین است.»
7. سخن نگفتن خدای عزّ وجلّ با عاقّ والدین
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«ثَلَاثَهٌ فِی الْمَنْسَى یَوْمَ الْقِیَامَهِ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ... وَ الْعَاقُّ لِوَالِدَیْه؛(13) در روز قیامت سه گروه... خدای متعال با آنها سخن نمیگوید... و (از جمله) شخصی که عاقّ والدین است.»
8. محروم از نگاه رحمتآمیز الهی
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«ثَلَاثَةٌ فِی الْمَنْسَى یَوْمَ الْقِیَامَهِ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ... وَ الْعَاقُّ لِوَالِدَیْه؛(14) در روز قیامت سه گروه... خدای متعال ... نگاه رحمت آمیزش را به آنها معطوف نمیدارد... و شخصی که عاقّ والدین است.»
9. شامل نشدن تزکیه الهی برای عاقّ والدین
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«ثَلَاثَةٌ فِی الْمَنْسَى یَوْمَ الْقِیَامَهِ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ ... وَ الْعَاقُّ لِوَالِدَیْه؛(15) در روز قیامت سه گروه... خدای متعال... آنها را مورد تزکیه قرار نمیدهد و عذابی دردناک برای آنها خواهد بود... شخصی که عاقّ والدین است.»
نتیجهگیری
آثار و پیامدهای گناهان، شامل پیامدهای دنیوی و اخروی و آثار زیانبار مادی و معنوی میشود. طبق روایات عواقب و پیامدهای عاق والدین در برزخ و آخرت عبارتاند از: گرفتگی زبان هنگام مرگ برای ادای شهادتین(سختی جان دادن)، محرومیت از بهشت و استشمام بوی آن، ورود به جهنم، شامل نشدن تزکیه و طهارت الهی، سخن نگفتن خدای عزّ وجلّ با عاقّ والدین، محروم بودن از نگاه رحمتآمیز الهی.
پینوشتها
1. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص278.
2. طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی (للطوسی)، دارالثقافه، قم، چاپ اول، 1414ق، ص65.
3. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ط - القدیمه)، انتشارات رضى، ایران، قم، چاپ اول، 1375ش، ج2، ص367.
4. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ط - القدیمه)، انتشارات رضى، ایران، قم، چاپ اول، 1375ش، ج2، ص368.
5. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ط - القدیمه)، انتشارات رضى، ایران، قم، چاپ اول، 1375ش، ج2، ص368.
6. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص348.
7. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص349.
8. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج6، ص50.
9. حمیرى، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، چاپ اول، 1413ق، ص82.
10. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص348.
11. ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ دوم، 1413ق، ج3، ص38.
12. نورى، حسین بن محمدتقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، چاپ اول، 1408ق، ج15، ص194.
13. نورى، حسین بن محمدتقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، چاپ اول، 1408ق، ج15، ص194.
14. نورى، حسین بن محمدتقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، چاپ اول، 1408ق، ج15، ص194.
15. نورى، حسین بن محمدتقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم، چاپ اول، 1408ق، ج15، ص194.