علیرغم تعطیلی بسیاری از فعالیت های تبلیغی بدلیل بیماری اخیر، مرکز ملی پاسخگویی با توجه به تامین زیرساخت های بسترهای ارتباطی، فعالیت های خود را بیشتر از گذشته ادامه داد.
پاسخگویی تلفنی:
در طول ماه مبارک رمضان 361503 تماس تلفنی مرکز دریافت کرد که به 156178 تماس و تعداد 370537 سوال پاسخ داده شد. از این تعداد 5126 سوال مربوط به سؤالات دریافتی در بخش صندوق صوتی می باشد.
از بین سؤالات دریافتی احکام برادران، احکام خواهران، اخلاق، مشاوره و روانشناسی در رتبه های اول تا چهارم سؤالات و گروه های قرآن، حدیث، اعتقادات و تاریخ در رتبه های بعدی سؤالات دریافتی قرار داشت.
کارشناسان مرکز ملی به 26482 سوال هم از طریق سامانه پیامکی مرکز به شماره 30009640 پاسخ گفتند.
پاسخگویی در فضای مجازی:
بخش پاسخگویی برخط (آنلاین) در دو بستر اپلیکیشن پاسخگو و تحت وب (https://user.pasokhgoo.ir)، بصورت 24 ساعته در ماه مبارک رمضان پاسخگوی کاربران بود. در این سامانه 197773 درخواست سؤال ثبت شد که تنها به 45059 سؤال (حدود 22 درصد) پاسخ داده شد.
از بین این سؤالات 75 درصد مربوط به سوالات احکام، کمتر از 1 درصد سؤالات تاریخی، 4 درصد سؤالات کلام و اعتقادات، حدود 2 درصد سؤالات قرآن و حدیث، 4 درصد سؤالات گروه اخلاق و حدود 14 درصد سؤالات در گروه مشاوره و روانشناسی مطرح شد.
در بخش آفلاین که سؤالات ورودی از اپ پاسخگو و ربات های پیام رسان شامل آنهاست، از مجموع 7340 سوال، 542 سوال در گروه اخلاق، 92 سوال تاریخ، 514 سوال حدیث، 5051 سوال احکام، 146 سوال قرآن، 362 سوال مشاوره و 633 سوال در گروه کلام و اعتقاد مطرح که در ماه مبارک رمضان در بخش آفلاین به همه سؤالات پاسخ داده شد.
در سایت اسک دین نیز 1685 پست در قالب 319 موضوع توسط کارشناسان مطرح شد که بیشترین آن ها به ترتیب مربوط به گروه های احکام، عقاید و اخلاق می باشد.
پاسخگویی کتبی
بخش مکتوب مرکز ملی که پاسخ های دریافتی را به صورت تفصیلی و با ذکر منابع معتبر پاسخ می دهد نیز در این ماه مبارک با ترافیک بیشتر پاسخگوی سوالات کاربران بود. علاوه بر آن، طراحی و تولید نرم افزار پرسش های کرونا که در اسفند ماه توسط بخش مکتوب تولید شد، فرایند بروزرسانی آن در ماه مبارک انجام شد و به کاربران عرضه گشت.
شایان ذکر است که در ماه مبارک رمضان با توجه به تعطیلی تبلیغ عمومی، مرکز ملی پاسخگویی از ظرفیت مبلغین نخبه در امر پاسخگویی استفاده کرد. این عزیزان بعد از فرایند جذب و آموزش های نحوه استفاده از سامانه های مرکز به جمع پاسخگویان مرکز اضافه شدند که منجر به افزایش ظرفیت پاسخ به سوالات هموطنان عزیز شد.
مرکز علاوه بر استفاده از کارشناسان مشاوره خود، با بکارگیری روانشناسان حوزوی جهادی، در آی وی آر سامانه تلفنی یک بخش ویژه پاسخگویی به سوالات روانشناسی در موضوعات مشاوره فردی، خانوادگی، مدیریت استرس و نگرانی حاصل از بیماری کرونا ایجاد کرد.
همچنین مرکز ملی پاسخگویی با توجه به وضعیت تبلیغی ماه رمضان در سال جاری و ترافیک بالای سؤالات احکام در این ماه شریف، با هماهنگی و همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بستر فعالیت روحانیون نخبه تبلیغی جهت پاسخگویی تلفنی به سؤالات احکام در ماه مبارک رمضان را فراهم کرد.