پرسش:
چرا مراد از «انفسنا» در آيه مباهله خود پيغمبر نمیتواند باشد؟
پاسخ:
درباره مراد از «أنفسنا» در اين آيه بايد بگوييم كه مراد از آن خصوص پيامبر (ص) نمیتواند باشد زيرا در اين آيه آمده كه:
... فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ... (1)
«... به آنها بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما همزنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود را...»
چنانكه ملاحظه مینمایید در اينجا سخن از دعوت نمودن است و نمیشود كسي خودش را دعوت كند و لذا اگر مراد از انفسنا خصوص پيامبر (ص) بود ذكر انفسنا و انفسكم لغو بود مثلاینکه ما باکسی قرار بگذاريم كه روز جمعه به يك تفريح گاه برويم و به وي بگوييم: «جمعه زن و بچه و خودت رو دعوت كن بريم تفريح»
از سوي ديگر برفرض كه مراد از انفسنا خود پيامبر (ص) باشد ما میبینیم كه پيامبر (ص) حضرت علي (ع) را هم همراه خود براي مباهله میآورد و روشن است كه حضرت علي (ع) تحت عنوان ابنائنا و نسائنا نيست و لذا جزء انفسنا میباشد.
پینوشت:
1. آلعمران (3)، آيه 61.