پرسش:
در مورد سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله میگویند بیشتر مخارج خود را صرف عطر و خوشبویی میکردند؛ چرا و چگونه؟ نیز میگویند از آینه استفاده میکرد، مگر آن زمان آینه بوده است که پیامبر خود را در آینه میدید و آراسته میکرد؟
پاسخ:
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به نظافت شخصی و خوشبویی و آراستگی ظاهری خویش اهمیت زیادی میدادند و این موضوع، بخشی از سیره ایشان بوده است.
براساس گزارشات، آن حضرت به حدی بر استفاده از عطر و خوشبویی تأکید داشتند که در شب تاریک پیش از آنکه دیده شود، از بوی خوشش شناخته میشد، بهطوری که رهگذر میفهمید این پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) است.(1)
در روایتی از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) برای عطر بیشتر از غذا خرج میکرد.»(2)
این روایت اولین بار در کتاب مکارم اخلاق بدون ذکر سند بیان شده است؛ اما به دلیل گزارشات دیگری که درباره اهمیت معطر بودن در سیره نبوی، در منابع نقل شده است، مورد توجه محققین قرار گرفته است و آن را به عنوان یک روایت معتبر در کتابها و بیاناتشان ذکر میکنند.
براساس سیره نبوی و بیان اهلبیت (علیهالسلام) دلیل این امر را میتوان در چند نکته خلاصه کرد:
دلایل اهمیت معطر بودن
۱. عطر زدن به عنوان سنت پیامبران
براساس روایات متعددی که مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی نقل کرده است، عطر زدن از اخلاق پیامبران بوده است.(3) این روایات نشان میدهد که خوشبویی مورد توجه انبیاء الهی بوده است و پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به عنوان بزرگترین پیامبرخداوند بر انجام این امر، مانند دیگر پیامبران، تأکید داشتند.
۲. تشویق به خوشبویی در اجتماع
باتوجه به محیط شبه جزیره و آب و هوایی که این منطقه داشت، توجه داشتن به نظافت شخصی و استفاده عطر در تعاملات اجتماعی امری مهم بود و عدم توجه به این مسئله میتوانست سبب دوری و انزجار مردم از یکدیگر و شخص پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) گردد. بر همین اساس آن حضرت به عنوان الگوی تمام مسلمانان بر انجام این امر تأکید داشت و دیگر مسلمانان را بر انجام این کار تشویق میکرد.
3. توجه به تأثیر روانی و معنوی عطر
براساس مطالعات علمی انجام شده، عطر زدن نهتنها باعث نشاط و آرامش فردی میشود، بلکه تأثیر مثبتی بر روحیه دیگران و دوری از استرس و اضطراب دارد.(4) مطالعه تاریخ اجتماعی مردم شبه جزیره، بهخصوص در دوره جاهلیت، بازگوکننده این مطلب است که مردم این منطقه به دلیل نوع زندگی که داشتند، همیشه دچار تنش و اضطراب بودند (5) و یکی از مواردی که میتوانست بر روح و روان آنها تأثیر بهسزایی داشته باشد عطر و استفاده از بوی خوش بود؛ بر همین اساس پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) با خوشبویی، فضایی مثبت و دلنشین در اجتماع ایجاد میکردند.
استفاده از آینه
براساس روایات تاریخی و حدیثی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از آینه استفاده میکردند تا ظاهر خود را مرتب و آراسته کنند و بهحدی به آن اهمیت میدادند که در همه مسافرتها، آینه خود را به همراه خویش میبردند.(6) این کار نشاندهنده اهمیت ایشان به نظافت و آراستگی ظاهری بود.
باتوجه به مطالعات انجام شده نخستین آینهها به حدود 8000 سال قبل برمیگردد.(7) ازاینرو اینکه گفته میشود پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) در حدود 15 قرن قبل از آینه استفاده میکردند، امری قابل پذیرش است. اگرچه آینههای امروزی با شیشه و پوشش فلزی در آن زمان وجود نداشتند، اما آینههای ابتدایی از جنس فلزات صیقلی مانند برنج، مس یا نقره در آن زمان وجود داشتند. این آینهها قابلیت بازتاب نور و تصویر را داشتند، هرچند کیفیت آنها به پای آینههای امروزی نمیرسید. نمونههایی از این آینهها بواسطه کشفیات باستانشناسی که امروزه انجام شده است در دسترس است.(8)
نتیجهگیری:
پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) با استفاده از عطر و آینه، اهمیت نظافت و آراستگی را به مسلمانان آموزش دادند. این رفتارها نهتنها نشاندهنده شخصیت والای ایشان بود، بلکه تأکیدی بر ارزشهای اسلامی مانند پاکیزگی، احترام به خود و دیگران، و توجه به ظاهر به عنوان بخشی از ایمان است.
معرفی منبع جهت مطالعه بیشتر:
کتاب سنن النبی، نوشته علامه طباطبایی.
پینوشتها
1. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق، ص33-34.
2. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق، ص43.
3. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی (ط - الإسلامیه)، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ: چهارم، 1407ق، بَابُ الطِّیب، ج6، ص510-511.
4. جعفری کولایی، آذر و ایلایی، احترام السادات، «تأثیر رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس بر کنترل اضطراب بیماران: یک مطالعه مروری نظاممند»، مجله تعالی بالینی، قابل دانلود از لینک: https://B2n.ir/q88581.
5. یکی از مهمترین دلائل ایجاد تنش و اضطراب در میان عربها در دوره جاهلی جنگ بود، در همین زمینه، ر.ک: مقاله «جنگ نزد عرب دوره جاهلی»، دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائره المعارف اسلامی، ج1، ص5091؛ قابل مطالعه در لینک: https://lib.eshia.ir/23019/1/5091.
6. ابن حجر عسقلانی، الإصابه فى تمییز الصحابه، تحقیق عادل احمد عبدالموجود و على محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیه، ط الأولى، 1415ق، ج8، ص400.
7. History of Mirrors Dating Back 8000 Years; November 2006 Optometry and vision science: official publication of the American Academy of Optometry 83(10) :775-81.