پرسش:
طبق خود آیات قرآن معجزه آوردن، دلیل اثبات نبوت و پیامبری است، ولی در آیه 133 سوره طه در جواب درخواست معجزه، میگوید مگر در کتب پیشین نیامده است! مگر میشود معجزه موسی برای اثبات نبوت عیسی باشد و یا معجزه عیسی برای اثبات نبوت حضرت محمد؟! اضافه بر این بالاخره کتابهای قبلی تحریفشده و معتبر نیستند یا قابلاعتمادند؟ کدام بخش قابلاعتماد است و کدام را تحریفشده بدانیم؟
پاسخ:
معجزه، یکی از راههای تشخیص پیامبران الهی از مدعیان دروغین است که خدای سبحان آن را در اختیار فرستادگانش قرار میدهد تا مردم بتوانند پیامبران الهی را از مدعیان دروغین تشخیص دهند. قرآن کریم بزرگترین معجزه رسول اکرم صلیالله علیه و آله است و مشرکان برای توهین و تحقیر این معجزه بزرگ الهی، از پیامبر معجزهای از جنس معجزات پیامبران گذشته میخواستند و انتظار داشتند که هر معجزهای که آنها تقاضا میکنند پیامبر برایشان بیاورد. آنها در پی یافتن حقیقت نبودند چراکه اگر چنین بود خدای سبحان برای آوردن معجزه برای طالبان حقیقت ابایی ندارد؛ بلکه درخواست آنها از سر بهانهجویی و توهین و تحقیر بزرگترین معجزه الهی یعنی قرآن کریم بوده است.
بهانهجویی مشرکان مکه
آیه ۱۳۳ سوره مبارکه طه، حکایت گفتار مشرکین مکه است که بهعنوان تعریض به قرآن گفتهاند: «این قرآن آیتى نیست که بر نبوت دلالت کند، باید آیتى بیاورد نظیر آیاتى که پیغمبران نخست آوردند». (۱) قرآن کریم در موارد دیگر نیز به این موضوع که مشرکین از پیامبر صلیالله علیه و آله درخواست معجزه میکردند پرداخته است. در حقیقت این درخواست مشرکین به خاطر این بود که براثر لجاجت و اصرار در باطل، حاضر نبودند به هیچ قیمتى در برابر بیان مستدل و منطقى قرآن تسلیم شوند و آوردن کتابى همچون قرآن بهوسیله فرد درس نخواندهای همچون پیامبر ـ که دلیل روشنى بر حقانیت وى بود ـ بپذیرند، دست به بهانهجوئی میزدند؛ قرآن میگوید: «آنها از روى سخریه و استهزاء گفتند: چرا معجزاتى همچون معجزات موسى و عیسى از سوى پروردگارش بر او نازل نشده است»؟ (۲) چرا او عصاى موسى و ید بیضاء و دم مسیحا ندارد؟ چرا او هم دشمنان خود را با معجزات بزرگ نابود نمیکند؟
آنگونه که موسى و شعیب و هود و نوح و صالح کردند؟ و یا همانگونه که در سوره «اسراء» از زبان این گروه آمده است که: «چرا پیامبر اسلام، نهرها و چشمههای آب جارى از بیابان خشک «مکه» ظاهر نمیکند؟» «چرا قصری از طلا ندارد؟» «چرا به آسمان صعود نمیکند؟» و «چرا نامهای از سوى خدا از آسمان براى آنها نمیآورد!!»(۳) بدون شک، پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله معجزات دیگرى غیر از قرآن مجید داشته و تواریخ نیز با صراحت از آن سخن میگوید، ولى آنها با این سخنانشان دنبال تحصیل معجزه نبودند، بلکه میخواستند اعجاز قرآن را نادیده بگیرند؛ لذا قرآن کریم مىفرماید: «اگر ما فرشتگان را بر آنها نازل کنیم و مردگان زنده شوند و با آنها سخن بگویند و همهچیز را در برابر آنها محشور نماییم، بازهم ایمان نمیآورند!»(۴)(۵)
معنای کلمه «بینه»
کلمه «بینه» در آیه شریفه به معناى «شاهد بیانکننده» و یا «شاهد روشن» است؛ و بعضى گفتهاند: به معناى «بیان» است. هرچه باشد اینکه گفتهاند: «اگر آیتى از ناحیه پروردگارش نیاورد»، منظورشان اهانت به قرآن کریم و عاجز ساختن رسول خدا درآوردن آیت پیشنهادى است و جمله ﴿ أَ وَ لَمْ تَأْتِهِمْ بَیِّنَهُ... ﴾. پاسخ از آن اعتراض است و معنایش بنا بر وجه اول از دو معنایى که براى کلمه «بینه» ذکر شد چنین است که: «مگر نیامد براى ایشان شاهدى که شهادت دهد بر آنچه در کتابهای نخستین تورات و انجیل و سائر کتب آسمانى از شرایع و حقایق معارف است و بیانکننده آنها باشد. بله آمد و آن قرآن است که بهوسیله مردى درس نخوانده آمده است، مردى که هیچ سابقه مراجعه به معلمى که تعلیمش دهد و تلقینش کند نداشته است».
و اما بنا بر وجه دوم معنا چنین مىشود: «مگر نیامد براى ایشان بیان آنچه در کتب نخستین از اخبار امتهای گذشته بود، آنهایی که بر انبیاى خود معجزاتى پیشنهاد کردند و آن انبیا هم آن معجزات را آوردند و آوردن آنها باعث هلاکت و استیصال آنان شد، چون بعد از آمدن آن معجزات بازهم ایمان نیاوردند، بااینحال مردم امروز چرا متنبه نمىشوند و ایشان هم مانند آن اقوام گذشته پیشنهاد معجزه مىکنند، بااینکه معجزه قرآن برایشان آمد؟» و هر یک از این دو معنا را که قبول کنیم، نظیرش در کلام خداى تعالى آمده است. (6)
بنابراین مقصود آیه کریمه ۱۳۳ سوره مبارکه طه آن چیزی نیست که پرسشگر محترم برداشت کرده است.
نتیجه:
آیه ۱۳۳ سوره مبارکه طه، نقل گفتار مشرکین مکه است که بهعنوان توهین و تحقیر قرآن کریم، از پیامبر صلیالله علیه و آله معجزهای از جنس معجزات پیامبران گذشته میخواستند و قرآن که بزرگترین معجزه نبی اکرم است را بهعنوان معجزه و آیتی که بر نبوت دلالت کند، نمیدانستند. خدای سبحان در جواب آنها میفرماید ﴿أَ وَ لَمْ تَأْتِهِمْ بَیِّنَهُ... ﴾؛ آیا برای آنها بینه نیامد؛ که کلمه «بینه» در آیه شریفه به معناى «شاهد بیانکننده» و «شاهد روشن» و یا به معنای «بیان» است که به هرکدام از این معانی که گرفته شود مقصود آیه چیزی نیست که پرسشگر محترم برداشت کرده است.
پینوشتها:
۱. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، انتشارات
اسماعیلیان، ج ۱۴، ص ۲۴۰.
۲. سوره عنکبوت، آیه ۵۰.
۳. سوره اسراء، آیات ۹۰ تا ۹۳.
۴. سوره انعام، آیه ۱۱۱.
۵. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج ۱۶، ص ۳۱۴.
۶. المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۴، ص ۲۴۰.