چرا خداوند به گونه ای سرنوشت ما را رقم زده که از یک طرف تحریم بشویم و از طرف دیگر سیل و از طرف سوم زلزله و از طرف چهارم کرونا و ... انگار خدا ما را محاصره کرده تا از بین برویم!
پاسخ اجمالی:
در سختی قرار گرفتن آدمی لزوماً به جهت غضب و قهر خداوند نیست، بلکه این امکان کاملاً وجود دارد که چنین مسائلی ابتلا و آزمایش الهی باشد تا عیار افراد مشخص شود؛ چنانکه در طول تاریخ بسیاری از امتهای مؤمن و افراد باایمان که موردتوجه خاص خدا بودند هم با این مشکلات روبرو شدند. علاوه بر اینکه بعضی از چیزهایی که گفتهاید نهتنها عذاب نیستند بلکه رحمت و نعمت الهی بهحساب میآیند و این انسان است که با سوء اختیار و اعمال نادرست، آنها را تا حدودی از مسیر اصلی خود منحرف میکند.
پاسخ تفصیلی:
مقدمه:
باوجود اینکه خداوند خیرخواه است و جز خیر نمیآفریند، در زندگی آدمی سختی و شرور و مشکلات وجود دارد. به همین جهت، سؤالاتی از این قبیل مطرح میشود که: آیا واقعاً خداوند چنین مشکلاتی را رقمزده است؟ هدف خداوند از ایجاد مشکلات چیست؟ نابودی بشر؟ در ادامه با ارائه نکاتی، به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد:
نکته اول:
در تاریخ نقلشده است که بعد از محاصره شدید اقتصادی، پیامبر اکرم (ص) و همه مسلمانان در شعب ابی طالب، درست درزمانی که مشکلات و سختیها به اعلا درجه خود رسیده بود ابتدا همسر مهربانشان حضرت خدیجه (س) و سپس عموی بزرگوارشان جناب ابوطالب را از دست دادند و مشکلاتشان چند برابر شد، در اینجا به نظر شما باید گفت که پیامبر (ص) توسط خود خدا هم مورد تحریم قرارگرفته است؟ خیر، ایشان همگی این موارد را ابتلا و آزمایش الهی و وسیلهای برای آمادگی و ارتقای مسلمانان معرفی کردند.
در زندگی بسیاری از پیامبران و اولیای خدا و امتهای آنها چنین آزمایشها و موقعیتهایی را میبینید. ائمه طاهرین و بخصوص حضرت اباعبدالله (علیهالسلام) و امت زمان ایشان مصداق واضح و تمامعیار این آزمایشهای سخت الهیاند. جالب هم این است که بعد از تمام این اتفاقات ناگوار و شهادت جمع کثیری از اهلبیت پیامبر (ص) و مؤمنان پاک، زمانی که یزید از حضرت زینب (س) سؤال کرد که کار خدا را با برادر و خانوادهات چگونه دیدی؟ ایشان فرمودند جز زیبایی ندیدم. (1)
اینیک سنت الهی است که اگر افرادی ادعای ایمان به خدا و یاری دین خدا را کردند، مورد ابتلا و آزمایش قرار میگیرند تا عیار هر کس مشخص و عزم مؤمنان سرسختتر شود: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَکوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ*وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ؛ آیا مردم گمان کردند همینکه بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان میکنیم)؛ باید علم خدا درباره کسانی که راست میگویند و کسانی که دروغ میگویند تحقق یابد!» (2)
نکته دوم:
بسیاری از چیزهایی که ما به آنها بهعنوان بلا مینگریم، نهتنها بلا نیست بلکه برکت و رحمت الهی است که من و شما با دستبرد در طبیعت و عدم رعایت نکات بایسته در زندگی اجتماعی و مدیریت شهری، آن را تبدیل به مشکل کردهایم؛ مثلاً باران قطعاً رحمت الهی است بخصوص پس از چند سال خشکسالی پیاپی در کشور و صدمه دیدن منابع آبی بهویژه منابع زیرزمینی؛ بارانهایی ازایندست، نهتنها نشانه غضب الهی، بلکه نشانه رحمت و لطف خداوند به ملت شریف ایران است؛ اما این ما هستیم که با سوء تدبیرها و دستاندازیها به طبیعت و خانهسازی در مسیر رودخانه و ... باعث ایجاد سیل در محیط میشویم و الا اگر چنین دستبردهایی از سوی انسان صورت نمیگرفت یا چنین مشکلاتی به وجود نمیآمد و یا میزان آن بسیار اندک بود.
در مورد بیماریهای مسری مانند کرونا هم اگر کمی تدبیر بیشتری به خرج میدادیم و هم مردم و هم مسئولان پیشبینیهای دقیقتری داشتند، قطعاً مشکل یا ظهور پیدا نمیکرد یا گستردگی آن بسیار کمتر بود. مثلاً اگر کمی در ورود افرادی که از چین وارد میشدند دقت بیشتری به خرج میدادیم و یا در زمان شیوع بیماری بجای گوش دادن به حرف مسئولان و قرنطینه خود در خانه، به سفر بخصوص به استانهای شمالی نمیرفتیم، قطعاً میزان ابتلا و گسترش این ویروس به این اندازه نبود.
بنابراین، این تلقی اشتباه است که گمان کنیم خداوند چنین مقدر کرده که ما به این مشکلات دچار شویم و خودمان هیچ نقشی در پیدایش این مشکلات نداریم چراکه اساساً اختیار آدمی بخشی از علل مؤثر در شکلگیری سرنوشت و وضعیت آدمی است؛ چنانکه خداوند فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتى) را تغییر نمىدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند». (3)
نتیجه:
بنابراین، ابتلا به بیماری و سختی، گاهی بهمنظور امتحان آدمی است تا عیار بندگی و صبر و ایمان آدمی مشخص شود؛ چنانکه اولیای الهی نیز امتحان میشدند و از سختی و مشکلات، خیر و تعالی روحی و پیروزیهای بزرگ را به دست میآوردند. بگذریم از اینکه بخشی از سختی و مشکلات، ناشی از بیتدبیری و تصمیمات نادرست ما است و ارتباطی به خداوند ندارد.
پینوشتها:
- سید بن طاووس، لهوف، ترجمه محمدی اشتهاردی، ص 100.
- عنکبوت، آیات 2 و 3.
- رعد، آیه 11.
کلمات کلیدی
امتحان الهی، سیل، کرونا، سوء اختیار.