پرسش:
قرآن در آیه 27 سوره مؤمنون به نوح میگوید «فَاسْلُکْ فِیها مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ» یعنی از هر حیوانی یک جفت سوار کشتی کن. حضرت نوح چگونه توانسته از هر حیوانی یک جفت سوار کشتی کند درحالیکه مارگولیز و شوارتس تخمین زدهاند که در دنیا ۵۰۰۰ نوع خزنده، ۹۰۰۰ نوع پرنده، ۴۵۰۰ نوع پستاندار است؟! به این اشکال چه جوابی باید بدهیم؟
پساز اینکه حضرت نوح علینَبِیِّناوآلِه و علیهالسلام بهفرمان خداوند کشتی را ساخت، موظف شد از همه یک جفت را سوار آن کند: ﴿مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اِثْنَیْنِ﴾. (1) شمار فراوان حیوانات از یکسو و محدودیت ظرفیت کشتی ازسویدیگر، سبب شده برخی در اصل داستان طوفان نوح تردید کنند و آن را افسانه و خُرافه بدانند.
در این نوشتار این شبهه بررسی و نقد میشود.
منطقهای بودن طوفان نوح و محدود بودن شمار حیوانات
علت اینکه برخی گمان کردهاند منظور از ﴿مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اِثْنَیْنِ﴾ که حضرت مأمور شده از همه حیوانات یک جفت سوار کشتی کند، این است که گمان کردهاند «طوفان نوح» جهانی بوده و حضرت برای اینکه نسل حیوانات از بین نرود، به این کار موظف شد؛ اما بررسی آیاتی که درباره این طوفان نازل شدهاند، حاکی از این است که طوفان جهانی نبوده و فقط در منطقه خاص و محدودی از زمین رخ داده است.
برخی از شواهد و قرائنی که به ما نشان میدهند طوفان جهانی نبوده، بر این پایه است:
1. حضرت نوح علیهالسلام دائماً در میان قوم خود حضور داشته (2) و این حضور دائمی با جهانیبودن گستره تبلیغی ایشان سازگار نیست؛
2. تعابیری همچون «إنّ قومی: همانا قوم من» (3) یا «یا قومِ: ای قوم من» که بارها از قول حضرت نقل شده، (4) همگی نشان میدهند قوم خاصی مخاطب حضرت بودهاند؛ نه همه اهالی کره زمین.
3. مطابق قرآن «قوم عاد» جانشین «قوم نوح» شدند (5) و ازآنجاکه قوم عاد در یک منطقه از زمین ساکن بودهاند، نه در همه زمین، متوجه میشویم که قوم نوح نیز فقط در یک منطقه از مناطق زمین ساکن بوده و شامل همه کره زمین نمیشده است؛
4. کلمه «ارض: زمین» در آیات مربوط به طوفان هرچند بهطور مطلق ذکر شده، اما این واژه در قرآن 110 بار برای تعبیر از بخش خاصی از کره زمین بهکاررفته است؛ (6)
5. با توجه به امکانات ارتباطی در آن زمان، رساندن پیام الهی به تمام نقاط زمین عملاً ممکن نبوده؛ ولی عذاب تنها بر کسانی نازل میشود که پیام حق را شنیده و سرپیچی کردهاند. (7)
با مشخص شدن اینکه طوفان منطقهای بوده، مشخص میشود نیازی به سوار کردن یک زوج از همه حیوانات نبوده و درنتیجه، اشکالی ازاینجهت متوجه داستان قرآن نیست. محمدهادی معرفت در همین زمینه گفته است: «خداوند به نوح اجازه داد تا به تعداد نیاز خود از حیوانات اهلی، آذوقه و مرکب، با خود ببرد ... بقیه حیوانات اهلی و وحشی، طبق عادت خود در منطقه دچار فاجعه باقی نمیمانند و ازآنجا دور میشوند.» (8)
چرا برخی گمان کردهاند طوفان جهانی بوده است؟
علت اینکه برخی گمان کردهاند طوفان نوح جهانی بوده و حضرت از هر حیوانی یک جفت سوار کشتی کرده، روایت کتاب مقدس از طوفان است. در سِفْر پیدایش، فصل هفتم چنین آمده است:
1 و خداوند به نوح گفت: «تو و تمامی اهل خانهات به کشتی درآیید، زیرا تو را در این عصر به حضور خود عادل دیدم.
2 و از همه بهایم پاک، هفت هفت، نر و ماده با خود بگیر و از بهایم ناپاک، دو دو، نر و ماده.
3 و از پرندگان آسمان نیز هفت هفت، نر و ماده را تا نسلی بر روی تمام زمین نگاه داری.
4 زیرا که منبعد از هفت روز دیگر، چهل روز و چهل شب باران میبارانم و هر موجودی را که ساختهام، از روی زمین محو میسازم.
... 8 از بهایم پاک و از بهایم ناپاک و از پرندگان و از همه حشرات زمین. 9 دو دو، نر و ماده، نزد نوح به کشتی درآمدند.
... 14 ایشان و همه حیوانات به اجناس آنها و همه بهایم به اجناس آنها و همه حشراتی که بر زمین میخزند به اجناس آنها و همه پرندگان به اجناس آنها، همه مرغان و همه بالداران.
15 دو دو از هر ذیجسدی که روح حیات دارد، نزد نوح به کشتی درآمدند.
... 21 و هر ذیجسدی که بر زمین حرکت میکرد، از پرندگان و بهایم و حیوانات و کل حشرات خزنده بر زمین و جمیع آدمیان، مردند.
22 هرکه دم روح حیات در بینی او بود، از هر که در خشکی بود، مُرد. 23 و خدا محو کرد هر موجودی را که بر روی زمین بود، از آدمیان و بهایم و حشرات و پرندگان آسمان، پس از زمین محو شدند؛ و نوح با آنچه همراه وی در کشتی بود فقط باقی ماند.
به باور برخی روایاتی که حاکی از جهانی بودن طوفان هستند و در آنها گفته شده حضرت از هر حیوانی، یک جفت سوار کشتی کرد نیز اسرائیلی و جعلی هستند.(9)
نتیجهگیری:
برداشت نادرست از مأموریت حضرت نوح علیهالسلام در جمعآوری یک جفت از همه حیوانات جهان و این اشکال که کشتی ایشان چنین ظرفیتی نداشته است، ناشی از گمان جهانی بودن طوفان است؛ اما با بررسی آیات قرآن، مشخص شد طوفان منطقهای بوده و درنتیجه، اصلاً نیازی به سوارکردن یک جفت از تمامی حیوانات جهان نبوده و این یعنی اشکالی متوجه روایت قرآنی از طوفان نوح نیست. روایت جهانی بودن طوفان از کتاب مقدس سرچشمه میگیرد. آن دسته از روایات اسلامی که حاکی از جهانی بودن طوفان و سوارکردن یک جفت از همه حیوانات جهان هستند، اسرائیلی و نامعتبر میباشند.
پینوشتها:
1. سوره هود، آیه 40 و سوره مؤمنون، آیه 27؛ درباره عبارت ﴿مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اِثْنَیْنِ﴾ دو احتمال مطرح شده است: 1. از هر حیوانی یک نر و ماده (دو عدد)؛ 2. از هر زوجی دو جفت (چهار عدد) (ماتریدی، محمد، تأویلات أهل السنه، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1426 ق، ج6، ص 132؛ ثعلبى، احمد بن محمد، الکشف والبیان (تفسیر ثعلبى)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1422 ق، ج5، ص 169) اختلاف دیگر درباره این عبارت ایناستکه آیا شامل گیاهان نیز میشود یا نمیشود. (فخر رازی، محمد، مفاتیح الغیب (التفسیر الکبیر)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420 ق، ج17، ص 348؛ آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1415 ق، ج6، ص 251؛ قطب، سید، فى ظلال القرآن، بیروت، دار الشروق، چاپ 35، 1425 ق، ج4، ص 2465)
2. سوره نوح، آیه 5.
3. سوره شعرا، آیه 117.
4. سوره نوح، آیه 2.
5. سوره اعراف، آیه 69.
6. سوره قصص، آیه 4.
7. سوره اسراء، آیه 15؛ سوره نساء، آیه 165 و... .
8. معرفت، محمدهادى، شبهات و ردود حول القرآن الکریم، قم، موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید، چاپ اول، 1423 ق، ص 42.
9. قطب، سید، فى ظلال القرآن، بیروت، دار الشروق، چاپ 35، 1425 ق، ج4، ص 1877.