پرسش:
آیا ازنظر اخلاقی بهتلافی کودک کشی اسرائیل در سالهای گذشته، مجوز کشتن کودکان اسرائیلی وجود دارد؟
پاسخ:
مسئله کشور فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی مسئله ظلمی حدوداً 70 ساله است و مقابله ملتی مظلوم در مقابل دشمن ظالمی است که تادندانمسلح است. از دیرباز حتی قبل از انقلاب اسلامی مبارزه با غصب و بیرون راندن فلسطینیان از سرزمینشان مطرح بوده و در این راستا شبهات مختلفی مطرح است که یکی از آنها ترسیم تصور انتقام و کشتن کودکان اسرائیلی است. برای روشن شدن موضوع به نکاتی توجه کنید.
1. سالهای سال است که صهیونیستها به خاطر ادعاهای واهی، به غصب سرزمینهای فلسطینی پرداختهاند و انواع و اقسام ظلمها و جنایتها علیه مردم فلسطین انجام دادهاند. همانطور که خودتان اشاره کردید زنان و کودکان بسیاری در فلسطین و منطقه غزه به شهادت رسیدهاند. بر اساس اطلاعات رسمی دولت فلسطین، تعداد شهدای کودک از زمان شهادت کودک محمد الدره در آغاز انتفاضه الاقصی (انتفاضه دوم) در سال ۲۰۰۰ به ۲۲۳۰ شهید میرسد؛ اکثر آنها در چهار دوره قبلی جنگی و برخی هم در یورشهای متناوب اشغالگران به شهادت رسیدهاند.(1) این بخشی از جنایات آنهاست.
اولازهمه باید روشن شود که حرکت امروز مجاهدان فلسطینی واکنش به جنایات مستمر و دهشتناک رژیمی است که بهزور وارد کشوری شده و مردم بومی آن را به رسمیت نمیشناسد و کشوری جعلی تأسیس کرده و با قلدری مشغول ظلم به فلسطینیان اصیل و ساکنان اصلی است. وقتی مردمی در مواجهه با ظلمی چند دهساله قرار میگیرند طبیعی است که اگر قدرت پیدا کنند مقابله میکنند و بخشی از این ظلم را جبران میکنند. پس بدون در نظر گرفتن حکم اخلاقی نوع رفتار و مقابله فلسطینیان که در ادامه به آن میپردازیم، باید دانست که اصل مقابله نظامی حماس و مردم فلسطین با اسرائیلیها پیامد ظلم چند دهساله آنهاست و امروزه تحت عنوان دفاع مشروع قرار میگیرد و اصل مقابله غیراخلاقی نیست.
2. در منابع اسلامی (که منبع اخلاق اسلامی نیز میباشند) آمده است که شروعکننده ظلم همیشه مقصر است. در جنگها غالباً تجاوز از حق و اعتدال میشود و همه افرادی که در جنگی شرکت میکنند ولو در جبهه حق باشند، ازآنجاییکه معصوم نیستند، ممکن است خطای رفتاری کنند که ازنظر رفتاری جای توجیه ندارد، ولی گناه و تبعات و تقصیر باکسی است که ظلم را شروع کرده است. قرآن نیز در جنگ کسی که ظلم و جنگ را شروع کرده محکوم کرده و مسلمانان را به مقابله با او فرامیخواند. ﴿أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین﴾؛(2) «آیا با گروهى که پیمانهای خود را شکستند و تصمیم به اخراج پیامبر گرفتند، پیکار نمىکنید؟! درحالیکه آنها نخستین بار (پیکار با شما را) آغاز کردند؛ آیا از آنها مىترسید؟! بااینکه خداوند سزاوارتر است که از او بترسید، اگر مؤمن هستید!»
در روایات نیز شروعکننده ظلم، محکومشده است. امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: «لِلظَّالِمِ الْبَادِی غَداً بِکَفِّهِ عَضَّه؛(3) آن ستمگر که ابتداى به ظلم میکند فرداى قیامت دست خود را از پشیمانى (به دندان) میگزد». امام علیهالسلام این سخن را از قرآن برگرفته است آنجا که میفرماید: ﴿وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِى اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا﴾؛(4) «و (همان) روزى که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان میگزد و میگوید: ایکاش با رسول (خدا) راهى برگزیده بودم».
از این روایت روشن است که شخص دوم اگر مقابلهبهمثل کند ظلم نیست، بلکه احقاق حق کرده است و اگر بیش از مقابلهبهمثل کند باز قبح و زشتى ظلم او بهاندازه کسى که ابتدا به ظلم کرده نیست و تعبیر به «عَضَّه» (به دندان گزیدن) کنایه از شدت ناراحتى است. در ماجرای فلسطین و صهیونیستها چه کسی ظلم را شروع کرده است؟ مسلماً شما منکر این نخواهید شد که یهودیان تصمیم به اشغال فلسطین و بیرون کردن فلسطینیان کردند که هم اصل این تصمیم ظالمانه بود و هم با کشتار و ظلمهای متعدد دیگری همراه بود. شروعکننده ظلم، رژیم اشغالگر صهیونیستی است و حملات حماس و گروههای دیگر نظامی فلسطینی احقاق حق است.
این در ادبیات دینی حتی انتقام گرفتن نیست. این مقابله و حملات، برای خنک شدن دل فلسطینیان نیست تا ارزش اخلاقی پایینی داشته باشد یا ارزشمند نباشد، بلکه از مقوله احقاق حق است که حتماً بار ارزشی دارد؛ یعنی کار آنها اتفاقاً اخلاقی است. مقابله با ظلم است. مقابله با ظلم و ظلمستیزی ارزشمند است؛ یعنی در ادبیات دینی و اخلاقی گروههای نظامی فلسطینی اگر اقدام نظامی علیه اسرائیلیها کنند احقاق حق کردهاند و ظلم نکردهاند. توجه به این نکته نخ تسبیح درک اخلاقی یا غیراخلاقی بودن حملات گروههای نظامی فلسطینی است. اگر شروعکننده ظلم اسرائیل بوده و حملات نظامی متعدد کرده است پس قطعاً فلسطینیها اجازه اخلاقی احقاق حق را داشتهاند.
3. بله در جنگ، کشتن زنان و کودکان رسم نبوده و نیست و بههیچعنوان کشتن بیگناهان در جنگ توجیه اخلاقی ندارد؛ یعنی مظلوم نیز به بهانه مظلومیت نمیتواند نسبت به کودکان و بیپناهان و زنانی که سر جنگ ندارند، دست به کشتار عمدی بزند. این موضوع پذیرفته است همانطور که در برخی روایات علاوه بر تصریح به ظالمتر بودن کسی که شروع به ظلم میکند، اشارهشده که مظلوم نیز حق تعدی و تجاوز از حد را ندارد. در حدیثى از امام موسى بن جعفر علیهالسلام میخوانیم: «فى رَجُلَیْنِ یَتَسابّانِ فَقالَ: الْبادی مِنْهُما أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صاحِبِهِ عَلَیْهِ ما لَمْ یَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ ؛(5) امام علیهالسلام در مورد دو نفر که به هم دشنام میدادند فرمود: آنکس که ابتدا کرده ظالمتر است و گناه او و گناه نفر دیگر بر اوست مادامیکه مظلوم از حد تعدى نکند».
البته در همان منبع بهجای «ما لَمْ یَتَعَدَّ»، «ما لَمْ یَعْتَذِرَ الی المظلوم»(6) آمده است. اشاره به اینکه اگر شخص دشنام دهنده عذرخواهى کند و از کار خود توبه کرده و جبران نماید گناه او برداشته میشود. ولی نسخه اول صحیحتر به نظر میرسد، زیرا درباره نفر دوم تعبیر به «وِزْر» شده که اگر معنای دوم را بپذیریم نشان میدهد اگر مظلوم هم گناهکار است خواه تعدى کند یا تعدى نکند؛ درحالیکه معقول نیست مظلوم وقتی تعدی از حق نکرده (مثلاً کسی گفته خدا لعنتت کند و او هم گفته خدا خودت را لعنت کند) در مواجهه با ظلم ظالم ورز و وبالی داشته باشد؛ بنابراین معنای روایت بهتر است اینگونه باشد اگر مظلوم تعدی از حق نکند و رفتارش ظالمانه نباشد، وزر و وبال کارش بر عهده شروعکننده ظلم است. درواقع یعنی اگر تعدی نکند و کار زشتی انجام ندهد عقوبتی ندارد و عکسالعملش و مقابلهاش مشروع و اخلاقی است و طبیعتاً اگر کاری مذموم و غیراخلاقی مثل کشتن عمدی زنان و کودکان را انجام دهد تعدی محسوب شده و تبعات ظلم مظلوم بر عهده خود اوست؛ بنابراین اگر ثابت شود گروه مظلومی مانند گروههای جهادی فلسطینی عمداً زنان و کودکان را کشتهاند، کارشان ازنظر اخلاقی توجیهی ندارد، ولی بااینحال نباید از این نکته غافل شد که اصل ظلم 70 ساله اسرائیلیها به مردم فلسطین نباید تحت تأثیر خطاهای احتمالی رفتاری چند مبارز فلسطینی فراموش شود و نباید جای ظالم و مظلوم عوض شود و نباید جای جلاد و شهید جابجا بشود. با خطای احتمالی چند سرباز، نمیتوان اصل مشروعیت ظلمستیزی فلسطینیان را نادیده گرفت.
4. اما نکته نهایی اینکه در همه جنگها کنار جنگ اصلی، یک جنگ تبلیغاتی وجود داشته است. این جنگ تبلیغاتی و اخبار رسیده از جنگ، اهمیتش کمتر از خود جنگ نیست. در قرآن نیز اشارهشده که در جنگهای مختلف، شایعات و جنگهای رسانهای کارساز بوده است.
قرآن در مورد اخبار رسانهای در جنگها میفرماید: «و هنگامیکه خبرى از پیروزى یا شکست به آنها برسد، (بدون تحقیق،) آن را شایع مىسازند؛ درحالیکه اگر آن را به پیامبر و پیشوایان- که قدرت تشخیص کافى دارند- بازگردانند، از ریشههای مسائل آگاه خواهند شد؛ و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمى، همگى از شیطان پیروى مىکردید (و گمراه مىشدید».(7) برخی مفسران گفتهاند: «منظور از خبر پیروزی یا شکست، شایعاتی است که ایادی کفار و قریش برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان مطرح میکردند».(8)
آیات نازلشده در مورد شایعهسازی کفار در غزوه احد در مورد کشته شدن پیامبر صلیالله علیه و آله: ﴿وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرین﴾،(9) «محمد صلیالله علیه و آله فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او، فرستادگان دیگرى نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمىگردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب بازگردد، هرگز به خدا ضررى نمىزند؛ و خداوند بهزودی شاکران (و استقامت کنندگان) را پاداش خواهد داد».
همچنین آیه نازلشده در مورد شایعهسازی کفار در غزوه حمراء الاسد که در مورد جاسوسان کفار بین مسلمانان برای انتشار خبر حمله کفار و ترساندن مسلمانان بود: ﴿الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل﴾؛(10) «اینها کسانى بودند که (بعضى از) مردم، به آنان گفتند: «مردم [لشکر دشمن] براى (حمله به) شما اجتماع کردهاند؛ از آنها بترسید»! اما این سخن، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: «خدا ما را کافى است؛ و او بهترین حامى ماست».
این آیات و آیات دیگر نشان میدهد مسئله شانتاژ رسانهای و ایجاد خبرهای دروغ و شایعه در جنگ برای تضعیف جبهه حق و تشجیع سپاهیان باطل همیشه بوده و هست. امروزه هم پروپاگاندای رسانهای غرب در تلاش است که از اسرائیل یک چهره مظلوم بسازد و حماس را متجاوز و ظالم نشان دهد. در این راستا تولید خبرهای شایعه و دروغ، استفاده از ادبیات نادرست (مثل استفاده از کلمه تجاوز برای حماس) و ایجاد سپر رسانهای برای اشغالگران صهیونیست در دستور کارشان است و با اندک جستجو و مقداری صبر معلوم میشود که بسیاری از این اخبار نادرست است. مثلاً در مورد همین کودک کشی حماس، فیلم آزاد کردن زن صهیونیست و دو فرزندش منتشر شد که نشان میدهد حماس تصمیمی برای کشتن عمدی زنان و کودکان ندارد.(11) و فیلم نگهداری کودکان در قفس که ابتدا اعلام شد از سوی حماس انجامشده است، معلوم شد که قدیمی و مربوط به اقدام وحشیانه داعش بوده است.(12) و خبر سربریدن کودکان اسرائیلی توسط حماس نیز فیک و جعلی از کار درآمد.(13) بنابراین انسان زیرک در میانه جنگ به اخبار و شایعات توجه نمیکند و در موضعگیریها باید مواظب باشد فریب عملیات رسانهای دشمن را نخورد.
نتیجه:
مسئله فلسطین و رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیلی تقابل دو جریان مظلوم و ظالم است. اصل ورود و اشغال این سرزمین به بهانههای واهی ظلمی فاحش به مردم فلسطین بود که همراه با دهها سال کشتار بوده است. تقابل و حمله فلسطینیان در مرحله اول پاسخ جنایات دهشتناک صهیونیستهاست. ازنظر اخلاقی شروعکننده ظلم محکوم است و نفر یا گروهی که عکسالعمل نشان میدهد ظالم نیست، بلکه احقاق حق میکند و اساساً کارش مقابله با ظلم و ارزشمند است. بله در این مقابله کارهای غیراخلاقی مانند کشتن عمدی زنان و کودکان (برفرض اثبات) هیچ توجیهی ندارد؛ اما جنگ رسانهای در کنار جنگ با سلاحهای سخت را نباید دستکم گرفت. از دیرباز جنگ رسانه و شایعه در جنگها برای غلبه وجود داشته است. بسیاری از اخباری که در محکومیت فلسطینیان درستشده جعلی از آب درآمده است و آنچه از همه مهمتر است زیرکی یک انسان مؤمن است که اجازه ندهد با جنگ رسانهای، ظالم اسرائیلی به مظلوم تبدیل شود و مظلومان فلسطینی ظالم شوند. نباید جای جلاد و شهید عوض شود.
منابع برای مطالعه بیشتر:
1-کتاب «اختراع قوم یهود» نوشته شلومو زند، ترجمه فهیمه چاکرالحسینی ابرقوئی، انتشارات اختران.
2- کتاب «۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل»، نوشته ایلان پاپه، ترجمه وحید خضاب، انتشارات کتابستان معرفت.
3- دانشنامه فلسطین، اثر مجید صفا تاج، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پی نوشت:
1. خبرگزاری فارس، قتلعام کودکان، جنایت تکراری اشغالگران، سایت خبرگزاری فارس، 17/7/1402.
2. سوره توبه، آیه 13.
3. سید رضى، محمد بن حسین، نهجالبلاغه، ص 502.
4. سوره فرقان، آیه 27.
5. کلینى، محمد بن یعقوب، االکافی، ج 2، ص 322، ح 3.
6. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 2، ص 360، ح 3.
7. سوره نساء، آیه 83.
8. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، ج 5، ص 21.
9. سوره آلعمران، آیه 144.
10. سوره آلعمران، آیه 173.
11. خبرگزاری مهر، فیلم آزادی زن صهیونیست و دو فرزندش توسط حماس، سایت خبرگزاری مهر، 20 مهر 1402، کد خبر 5909439.
12. خبرگزاری همشهری آنلاین، تلویزیون فرانسه افشا کرد؛ ویدئوی نگهداری کودکان اسرائیلی در قفس فیک است! خبرگزاری همشهری آنلاین، 20 مهر 1402، کد خبر 796449.
13. خبرگزاری کیهان، اسرائیل در میدان جنگ کم آورد به جعل خبر و کشتار کودکان متوسل شد، سایت خبرگزاری کیهان، 19 مهر 1402، کد خبر: ۲۷۴۷۶۲.