مسافر

سلام من ساکن تهران هستم و هفته ای یک روز به یک شهرستان برای تدریس در دانشگاه میروم(البته در ایام سال تحصیلی یعنی مهر تا خرداد) آیا حکم مسافر دارم؟ یا به عنوان کثیر السفر می باشم؟ من تاکنون نمازهایم را در آنجا شکسته می خواندم، اگر مسافر نباشم نمازهای قبلی را باید قضا کنم؟ من مقلد آیت الله بهجت می باشم با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در فرض سوال در طول سال چون به طور مستمر براي تدريس به سفر مي رويد. کثير السفر محسوب شده بايد نمازهايتان را کامل بخوانيد و روزه هايتان را بگيريد. و اگر تا بحال نمازها را شکسته خوانده ايد بايد قضا نماييد. (1)
پي نوشت:
1. آيت الله بهجت(ره)، استفتاءات، ج1، س:3013.

کارمندانی که از یک شهر به شهر دیگر سفر میکنند وبعد از اذان ظهر به خانه برمیگرددند روزه انها صحیح است یا خیر؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
اگر کثير السفر نباشند. و مسافرت شان به اندازه مسافت شرعي باشد(رفت و برگشت حد اقل 45 کيلومتر)و بعد از اذان ظهر به وطن برسند روزه آن روزشان صحيح نيست. ولي اگر کثيرالسفر باشند يعني لااقل هفته اي سه بار به اندازه مسافت شرعي بروند و برگردند روزه شان صحيح است و نيز روزه صحيح است اگر بين دو شهر کمتر از مسافت شرعي باشد.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله مکارم شيرازي توضيح المسائل م1146.

با سلام من سوالی در مورد روزه گرفتن مسافر دارم.من در شرکتی کار می کنم که مجبورم برای انجام کار به بیابان بروم 1هفته بمانم و دوباره به شهرم برگردم تکلیف روزه من در زمان جابجایی بین محل کار و خانه ونیز در زمان اقامت در محل کارم به چه صورت خواهد بود

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در فرض سوال کثير السفر نيستي و نمازهاي تان در محل کار و در بين راه شكسته است . نمي توانيد روزه بگيريد .(1) بلي اگر حد اقل مي خواهيد يک سال يا بيش تر به اين شکل عمل کنيد، محل کار حکم وطن پيدا مي کند و بايد نمازهاي تان را کامل بخوانيد و روزه هاي تان صحيح است. در اين صورت فقط محل کارتان نماز کامل و روزه صحيح خواهد بود و در بين راه نمازتان شکسته خواهد بود .(2) البته اگر بين شهر و محل کار فاصله کم تر از5/21کيلومتر باشد، نماز و روزه در محل کار و بين راه تمام است.
پي نوشت ها:
1 . آيت الله مکارم، استفتاات جديد ،ج 1 ،س 222 .

2 . همان ،ج 2 ،س 287 .

اگر قراربرقصد10 روزباشدمن بعداز اذان مغرب به محل كارم برسم قصد10 روز من تا اذان ظهر روز 10 مي شود يا تا اذان مفرب روز10؟اگر قصد10روز كرده باشم روز2بعداز اذان ظهر ماموريت بروم وازحدترخص خارج شوم وبعد از اذان مغرب دوباره برگردم ايا نيازي دوباره به قصد 10 ميباشد؟ باتشكرجامع راهنمايي كنيد

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
اگر لااقل در بين هر ده روز يک بار بين محل کار و منزل يا بين محل کار و محل ماموريت رفت و آمد داشته باشيد، کثير السفر هستيد . نماز و روزه شما درمحل کار در ماموريت هاي کاري تمام است. اما اگر اين طور نيست بلکه گاهي هفته اي يک بار و گاهي دوهفته يک بار مسافر هستيد، نماز و روزه شما در محل کار بدون قصد ده روز شکسته است.
در صورتي که در محل کار نمازت بدون قصد اقامه شکسته باشد،روزي که براي ماموريت خارج شده اي، اگر به کم تر5/22کيلومتر رفته و برگشته اي، نياز به قصد دوباره نمي باشد .
اگر به 5/22کيلومتر يا بيش تر از اين مسافرت کرده اي، بدون قصد اقامه ده روز نماز و روزه ات شکسته است.
پايان ده روز زماني است که در آن زمان قصد کرده اي. مثلا اگر ظهر قصد کرده باشد ،پايانش ظهر و اگر صبح قصدکرده اي، پايانش صبح مي باشد.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات ،س 641.

پدر و مادرم ،پدر مادر همسرم و همسرم متولد قزوین هستند و من متولد تهران هستم و محل کار من در تهران است و من اخر هفته به قزوین سفر می کنم و من در اینده قزوین را محل سکونت قرار می دهم می خواستم بپرسم من می تونم قزوین را به عنوان وطن دوم قرار بدم ?

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
مي توانيد قزوين را وطن خود قرار بدهيد .
در صورتي که قصد داشته باشيد براي هميشه در قزوين زندگي کنيد، آن جا وطن شما مي شود. البته بعد از اينکه براي زندگي به آن جا رفتيد، ولي الان که به عنوان مسافر مي رويد ، نماز تان شکسته و روزه صحيح نيست، مگر اينکه قصد ده روز بکنيد .(1)
پي نوشت :
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 695 .

من در بابل زندگی میکنم. برای کاری به تهران آمدم و قصد اقامت 10 روزه کردم. پس از 5 روز تصمیم گرفتم مسافرتی یک روزه به قم و به قصد زیارت داشته باشم به طوری که بعد از نماز ظهر از تهران خارج شوم و تا قبل از نماز ظهر فردا، دوباره به تهران بازگردم. در این صورت حکم نماز و روزه بنده در ادامه قصد ده روزه اقامت تهران چگونه است؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که بعد ازبرگشت به تهران دوباره قصد ده روز نکنيد، نماز و روزه شما در تهران شکسته است.چون قصد اقامه اول شما با مسافرت به قم شکسته شده است.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل ،م1333.

اينجانب نظامي ام وفاصله محل كارومنزل 300 كيلومتر است گاهي اوقات هفته اي یکبار گاهي اوقات 2هفته يكباربه وطنم مي روم تكلبف نماز وروزه اينجانب چيست اگر قصد 10 روز حكمش باش دپس از 3روز ماندن براي انجام كار سازمان بعد ازنماز ظهر از حد ترخص حارج شده ام وبعد از نماز مغرب برگشتم آيا نيازي به قصد دوباره مي باشدوپايان قصد 10روز تا اذان ظهر است يااذان مفرب؟باتشكر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
اگر لااقل در بين هر ده روز يک بار بين محل کار و منزل يا بين محل کار و محل ماموريت رفت و آمد داشته باشيد، کثير السفر هستيد . نماز و روزه شما درمحل کار در ماموريت هاي کاري تمام است. اما اگر اين طور نيست بلکه گاهي هفته اي يک بار و گاهي دوهفته يک بار مسافر هستيد، نماز و روزه شما در محل کار بدون قصد ده روز شکسته است.
در صورتي که در محل کار نمازت بدون قصد اقامه شکسته باشد،روزي که براي ماموريت خارج شده اي، اگر به کم تر5/22کيلومتر رفته و برگشته اي، نياز به قصد دوباره نمي باشد .
اگر به 5/22کيلومتر يا بيش تر از اين مسافرت کرده اي، بدون قصد اقامه ده روز نماز و روزه ات شکسته است.
پايان ده روز زماني است که در آن زمان قصد کرده اي. مثلا اگر ظهر قصد کرده باشد ،پايانش ظهر و اگر صبح قصدکرده اي، پايانش صبح مي باشد.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات ،س 641.

من كارمند سپاه هستم فاصله محل كار تاخانه حدود400كيلومتراست گاهي دوهفته گاهي 4روز وگاهي 1ماه رفت آمد مي كنم نماز وروزه من چگونه بايدخوانده شود اگر قصد10 كنم وبعدبراي كاري بعدازظهر از حدترخص خارج شوم.وبعدازاذان مغرب برگردم قصد10 من به هم مي خورد؟قصد 10 تا اذان ظهر ادامه دارد ياتا همان بعداز اذان مفرب كه برگشتم به محل كار وقصدكردم؟كامل پاسخ دهيد

پرسشگر گرامي باسلام و تشکراز ارتباط تان با اين مرکز
اگر لااقل در بين هر ده روز يک بار بين محل کار و منزل يا بين محل کار و محل ماموريت رفت و آمد داشته باشيد، کثير السفر هستيد . نماز و روزه شما در محل کار و در ماموريت هاي کاري تمام است. اما اگر اين طور نيست بلکه گاهي هفته اي يک بار و گاهي دوهفته يک بار مسافر هستيد، نماز و روزه شما در محل کار بدون قصد ده روز شکسته است.
در صورتي که در محل کار نمازت بدون قصد اقامه شکسته باشد، روزي که براي ماموريت خارج شده اي، اگر به کم تر5/22کيلومتر رفته و برگشته اي، نياز به قصد دوباره نمي باشد .
اگر به 5/22کيلومتر يا بيش تر از اين مسافرت کرده اي، بدون قصد اقامه ده روز نماز و روزه ات شکسته است. فرقي بين خروج قبل از ظهر و بعد از ظهر نيست. بلي اگر بعد از ظهر از محل کار خارج شده باشي ،روزه آن روزت صحيح است. اگر قبل از ظهر خارج شده باشي و قبل از ظهر هم برگردي و قصد ده روز کني ، در صورتي که مبطل روزه انجام نداده باشي، بايد نيت روزه کني و صحيح است.
پايان ده روز زماني است که در آن زمان قصد کرده اي. مثلا اگر ظهر قصد کرده باشي ،پايانش ظهر و اگر صبح قصدکرده اي، پايانش صبح مي باشد.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات ،س 641.

سلام، من دانشجویی هستم که مسافت محل سکونت تا تحصیلم 2 ساعت بیشتر نیست و تقریبا هفته ای یک بار یا هر دو هفته یکبار به محل سکونتم برمی گردم.بعبارت دیگر همیشه ده روز در محل تحصیل نیستم. و تقریبا دو سال است که در حال رفت و آمد هستم. آیا محل تحصیلم با توجه به مسافت 2 ساعته و توضیحات بالا وطن محسوب می شود یا نه؟ باید نماز و روزه ام را کامل انجام دهم یا شکسته است؟ بین نماز و روزه با توجه به مطالب توضیح داده شده تفاوتی وجود دارد یا حکم هر چه باشد در مورد هر دو صادق است. خواهش میکنم کامل توضیح دهید و جناچه امکان دارد با مثال. ممنون. در ضمن در حال حاضر مرجع تقلید بنده مقام معظم رهبری هستند. آیا ایشان اجازه داده اند که در این خصوص بر فتوای مرجع قبلی خود بمانم یا خیر؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
به فتواي آيت الله فاضل لنکراني، اگر دانشجو يا کارگر در کم تر از ده روز حد اقل يک مسافرت داشته باشد و حد اقل به مدت يک ماه يا بيش تر رفت و آمد ادامه داشته باشد و در اين مدت ده روز پشت سرهم در يک جا نماند، تا زماني که چنين رفت و آمد دارد، در تمام مسافرت ها و در تمام جاها نمازش تمام است . روزه اش صحيح است و درماه رمضان هم بايد روزه بگيرد.(1)
اما اگر کسي گاهي هر هفته و گاهي در هر دو هفته يک مسافرت داشته باشد ،چنانچه ده روز در يک جا بماند و مسافرت هم داشته باشد ، در هنگام مسافرت حکم مسافر را دارد و نمازش شکسته است.
درمورد سفر هاي شما: اگر در کم تر از هرده روز يک مسافرت داريد و ده روز در يک جاه نمي مانيد، نماز شما در همه جا و در تمام مسافرت ها تمام است . اگر گاهي يک هفته و گاهي دو هفته بعد يک مرتبه رفت و آمد مي کنيد، يعني ده روز در يک جا مي مانيد ،حکم مسافر را داريد، ولي اگر در بين اين دو هفته که به محل سکونت بر نمي گرديد، در جاي ديگري به مقدار مسافت شرعي مسافرت داشته باشيد که ده روز در يک جا نمانيد، کثير السفر مي شويد و در تمام جاها نماز شما تمام است.
2- در اين مسئله بين نماز و روزه فرق نيست.
3- اگر به نظر شما آيت الله فاضل اعلم باشد ،به فتواي رهبري احتياط مستحب آن است که بر تقليد خود از آيت الله فاضل باقي بمانيد . طبق فتواي رهبري بر تقليد خود باقي بمانيد. (2)
اگر بر تقليد خود از آيت الله فاضل باقي نمانيد، در مسئله نماز دانشجو رهبري اجازه داده است که به مرجع ديگري که سفر دانشجوي را کثير السفر مي داند، رجوع کند.(3)
پي نوشت ها:
1.آيت الله فاضل، توضيح المسائل(تصحيح شده) مسأله 1325.
2. آيت الله خامنه اي ، استفتائات، سؤال35 .
3. سؤال تلفني(7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.

باعرض سلام و خسته نباشيد شغل بنده دانشجو مي باشدو ساكن يكي از شهرستانهاي استان اصفهان مي باشم در مرداد ماه سال جاري كلاسهايي در يكي از اموزشگاه هاي سطح شهر اصفهان ثبت نام نموده ام كه تا اواسط ماه رمضان به طول خواهد انجاميد. كلاسها در راستاي بهبود رشته تحصيلي بنده ميباشد و از رفتن به كلاسها هيچ گونه منبع درامدي براي بنده حاصل نمي گرددو تاريخ كلاسها روزهاي زوج در هفته مي باشد. با توجه به موارد مذكور بنده خواستارم تا حكم شرعي مربوطه را در رابطه با شرايطم بدانم.ضمنا بنده از آيت الله بهجت تقليد مي نمايم با تشكر فراوان

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که از شهر شما تا اصفهان (22/5) کيلو متر يا بيش تر باشد، نماز شما شکسته و روزه صحيح نيست .(1)
اگربعد از اذان ظهر از شهر خود خارج شويد ،روزه شما صحيح است .همچنين اگر قبل از اذان ظهراز اصفهان به شهرخود برگرديد ، به گونه اي که قبل از گفتن اذان در شهر خود باشيد و چيزي که روزه را باطل مي کند، انجام نداده باشيد، روزه صحيح است.(2)
مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، در صورتي که به علت مسافرت روزه نگرفتيد ،بايد قضاي آن را به جا آوريد.
پي نوشت ها:
1. سوال تلفني از دفتر(7743271-0251) آيه الله بهجت.
2.آيه الله بهجت ، توضيح المسائل ،م1357 ،1358 .

صفحه‌ها