۱۳۹۰/۰۳/۱۹ ۱۹:۰۷ شناسه مطلب: 35342
برای رسیدن به حد عصمت چه کار باید کرد و لازمه این کار داشتن چه ویژگیهایی در شخص است؟
پاسخ:
در ابتدا باید گفت:
گرچه نصاب تام عصمت یعنی عصمت مطلق اختصاص به چهارده نفر دارد، ولی ممکن است مراتب نازل از عصمت نصیب سایر افراد نیز بشود، زیرا گوهر اصلی انسان که نفس ناطقه اوست، به گونه ای آفریده شده که اگر بخواهد، با تامین برخی شرایط می تواند به قله بلند عصمت برسد، زیرا نفس انسان با حرکت جوهری و تکامل معنوی از قوه به فعلیت رسیده و می تواند از آفتهای سهو، نیسان، غفلت، جهالت و هر گونه ناپاکی مصون باشد، چون محدوده نفوذ شیطان محصور به مراحل وهم و خیال است که وابسته به طبیعت انسان است، اما مراتب عقل و قلب کاملا از قلمرو و نفوذ شیطان مصون است. سهو، نسیان، غفلت و جهل و هر ناپاکی دیگر در آن ساحت قدسی راه نمییابد. بنا بر این چون شوون هستی انسان محدود به مراتب طبیعی، خیالی وهمی نیست، اگر کسی به مرتبه عقل خالص و قلب سلیم راه یافت، می تواند همچون فرشتگان از گزند لغزش های علمی و عملی مصون بماند. (1)
از سوی دیگر مصونیت معصومان در برابر گناه از مقام معرفت و علم و تقوای سرچشمه میگیرد، درست همانند پرهیز از پاره ای از گناهان برای بسیاری از افراد که به خاطر علم و آگاهی و ایمان و معرفت آن را ترک میکند، مثلاً هرگز با بدن لخت و عریان، قدم در کوچه و خیابان نمیگذارد. گروه زیادی از مردم نسبت به گناهانی مانند سرقت مسلحانه در شب یا قتل انسانهای بی گناه یا انتحار و خودکشی مصونیت دارند. دارای حالت درونی خاصی میباشند که عوامل پیدایش این نوع گناهان در محیط ذهن آن ها، چنان محکوم و مورد تنفر میباشد که حتی به فکر آن نیز نمی افتند. بنا بر این بیش تر انسانها از حد و درجه ضعیفی از عصمت برخوردارند.
گفتنی است که عصمت معصومان از دو چیز برخوردار است،
یکی علم و آگاهی از حقیقت و آثار گناه؛
دیگر ایمان محکم که آن ها را از گناه باز میدارد، بی آن که اختیار آن ها برای انجام یا ترک گناه سلب شده باشد.
معصوم در عین قدرت بر انجام گناه، با اختیار خودش گناه را ترک مینماید. مانند انسانی که به سیم لختِ برق دست نمیزند و یا باقی مانده غذای بیمارِ مبتلا به جذام و سل را نمیخورد.
از آن جا که منشأ عصمت «اراده و اختیار» آدمی است، (2) هر انسان صاحب ارادهای، می تواند با ریاضت شرعی و تهذیب نفس، به مقام عصمت دست یابد. بنا بر این خداوند هیچ کس را از رسیدن به مقام عصمت محروم نکرده است. از این رو عصمت منحصر به پیغمبران و امامان معصوم (ع) نیست (3)؛ چنان که حضرت مریم (س)، حضرت فاطمه (س) و مخلصینی دیگر (4) که نه پیامبر بودند و نه امام - به مقام شامخ عصمت دست یافته اند.
از طرف دیگر عصمت مراتب متعدد دارد. مراتب پائین تر عصمت که عصمت از گناه باشد، برای دیگران نیز دست یافتنی است. (5)
گرچه دست یابی بدین مقام منیع برای هر کسی به آسانی نمی شود و دشوار است؛ ولی در هر صورت مراتب نازل آن مقام دست یافتنی است. برایرسیدن به تزکیه و مقام عصمت نسبی بعضی از بزرگان دو مرحله پیشنهاد کردهاند:
1ـ تهذیب نفساز بدیها یعنی تصفیهدل از اخلاق زشت و دوریاز گناه. اینعمل را تصفیه و تخلیه هم مینامند.
2ـ پرورش و تکمیل نفس به وسیله تحصیل علوم و معارف برحق و فضائل و مکارم اخلاق و انجام عملصالح. این عمل را تحلیه هم میگویند، یعنی پرورش و تکمیل و آرایشدادن. (6) البته قبل از تخلیه و تحلیه باید انسان ضعف خود را بشناسد. راههای تشخیص نقاط ضعف عبارتند از:
1ـ تقویتعقل.
2ـ تفکر قبل از عمل.
3ـ بدبینی به نفس (خود بیننبودن).
4ـ مراجعه به طبیب روحانی.
5ـ مراجعه به دوست دانا.
6ـ از عیب دیگران پند گرفتن.
پس از این که بیماری اخلاقی شناخته شد، باید وارد میدان مبارزه شد. آن چه در تهذیب نفس ما را یاری میکند عبارتند از:
1ـ تفکر:
امامخمینیمیگوید:
«اوّل شرط مجاهده با نفس و حرکت به جانب حق تعالی، تفکر است و تفکر در این مقام عبارت است از آن که: انسان لا اقل در هر شب و روزی مقداری فکر کند در این که آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده... آیا وظیفه ما با این مولای مالکالملوک چیست؟». (7)
2ـ توجه به کرامتانسانی:
کسیکه به مقام شامخ خود پیببرد، از رذایل دوری خواهد کرد، امام علی (ع) میفرماید:
«هر کس نفس خود را گرامی بدارد، شهوتها برای او کوچک و بیارزشخواهد بود». (8)
3ـ مشارطه:
در اوّل روز انسان با خود شرط کند که امروز بر خلاف امر الهی رفتار نکند.
4ـ مراقبه:
انساندر طولروز مراقباعمالخود باشد. اینمرحلهاز حساسترینمراتبسیر و سلوکبهشمار میرود. قرآن مجید بر ایننکتهتأکید دارد کهخداوند بر احوالو اعمالشما نظارتدارد: «إنّ اللّه کان علیکم رقیباً؛ (9) خداوند بر شما مراقبتدارد». کسی که از آیه فوق درس گرفته باشد، همواره خدا را ناظر بر کارهای خود میداند و از غفلتو گناه دوری میوزرد.
5ـ محاسبه:
برای تزکیه نفس لازم است از اعمال روزانه حسابرسی به عمل آید.
6ـ مؤاخذه و مجازات:
پس از محاسبه لازم است نفس به خاطر عمل زشتی که انجام داده، تنبیه و مجازات شود تا از تکرار آن جلوگیریگردد.
پینوشتها:
1. جوادی آملی، وحی و نبوت در قرآن، نشر مرکز اسرا ، قم،1381 ش، ص 201.
2. پژوهشی در عصمت معصومان، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، 1377، فصل سوم، ص 72 - 43.
3. تفسیر موضوعی قرآن کریم، نشر مرکز اسرا، قم 1378ش. ج 9، ص 20-22.
4. علامه طباطبایی، المیزان، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ج 3، ص 205.
5. جعفر سبحاني ، الالهيات ، قم ،نشر موسسه امام صادق عليه السلام ، 1423 هـ . ق ، ج 3، ص 203- 205.
6. ابراهیمامینی، خود سازی نشر بوستان کتب قم 1375 ش، ص 46.
7. امامخمینی، چهلحدیث نشر موسسه آثار امام 1378 ش ، ص 234.
8. نهجالبلاغه، نشر موسسه امیر المومینین ، قم 1380 ش ، قصار 449.
9. نساء (4) آیه1.