اعتکاف

کدام پیامبر در بیت المقدس اعتکاف کرد؟
 اعتکاف

کدام پیامبر در بیت المقدس اعتکاف کرد؟

کسی به درستی نمی‌داند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیزهایی بوده است. اما با توجه به آیه 125 سوره بقره مبنی بر «و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند» (1)، می‌توان نتیجه گرفت که اعتکاف در ادیان پیش از اسلام وجود داشته است (2) و عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می‌شده. و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می‌ورزیدند.

لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. بیت المقدس از مکان هایی بود که همواره عده زیادی از انسان ها، برای اعتکاف در آن گرد می‌آمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می‌شدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود. (3)

حضرت سلیمان (علیه السّلام) در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه وکمتر و بیشتر اعتکاف می‌کرد و آب و غذا برای آن حضرت فراهم می‌شد و او در همان جا به عبادت می‌پرداخت. (4)

مرحوم مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی آورده است: براستی سلیمان همیشه در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه، کمتر و بیشتر، اعتکاف می­کرد و غذا و آب خود را به آنجا می‌برد و به عبادت می‌پرداخت. (5)

 پی‌نوشت‌ها:

1. ناصر مکارم شیرازی، تفسر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة،1374، ج1، ص 447.

2. جمعی از نویسندگان، دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، مر کز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج9، ص 355.

3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج‌14، ص‌141

4. همان

5. همان

اگر خانمی در حال اعتکاف در مسجد باشد و ناگهان دچار عذر شرعی شود و بدلیل نیمه شب بودن نتواند مسجد را ترک کند و مجبور باشد ساعتی در مسجد بماند . آیا میتواند برای ارتکاب این گناه کفاره بدهد؟ لطفا توضیح کامل بدهید.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
ماندن خانم حائض در مسجد جايز نيست .بعد از عادت شدن در مسجد بلا فاصله بايد مسجد را ترک کند . در بيرون مسجد ساعتي را بماند . در داخل مسجد نمي تواند بماند. اگر بماند مرتکب گناه شده و کفاره آن توبه است . غير از توبه کفاره خاصي ندارد . اگر چاره اي جز ماند ن در مسجد ندارد ،مثلا در مسجد بسته باشد يا هواي بيرون مسجد به قدري سرد باشد که نتواند در حياط بماند، ماندن در مسجد به مقدار رفع ضرورت گناه نيست.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله مکارم، توضيح المسائل مسأله 370 و سؤال تلفني (7840001-0251) از دفتر آيت الله مکارم.