۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ۱۲:۲۰ شناسه مطلب: 95886
در اصطلاح شرعي و ديني وحي عبارت است از علومي كه انساني كامل از طريق غير عادي ( غير از راه حس و عقل ) و با ارتباط با غيب دريافت مي كند. به وسيله فرشته باشد يا در بيداري باشد يا در خواب فرقي نمي كند. (1)
در فرهنگ قرآني «وحي» در معاني مختلفي به كار رفته است كه گرچه از جهات گوناگون قابل تقسيم بندي است اما ما آنها را در 5 مورد بر مي شماريم:
1. اشاره پنهاني: كه همان معناي لغوي است. چنانكه درباره زكريّا(ع) در قرآن ميخوانيم: «فَخَرَجَ عَلي قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحي إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (2) او محراب عبادتش به سوي مردم بيرون آمد و با اشاره به آنان گفت: به شكرانه اين موهبت صبح و شام خدا را تسبيح كنيد».
2. هدايت غريزي: يعني رهنمودهاي طبيعي كه در نهاد تمام موجودات به وديعت نهاده شده است. هر موجودي اعم از جماد، نبات، حيوان و انسان، بهطور غريزي راه بقا و تداوم حيات خود را ميداند. از اين هدايت طبيعي با نام وحي در قرآن ياد شده است: «وَ أَوْحي رَبُّكَ إِلَي النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا ... (3) « پروردگارت به زنبور عسل وحي [الهام غريزي] نمود كه از كوه و درخت و داربستهايي كه مردم ميسازند، خانههايي درست كن، سپس از همه ميوهها [شيره گلها] بخور [بنوش] و راههاي پروردگارت را به راحتي بپوي».
3. الهام (سروش غيبي): گاه انسان پيامي را دريافت ميدارد كه منشأ آن را نميداند، به ويژه در حالت اضطرار كه گمان ميبرد راه به جايي ندارد. ناگهان درخششي در دل او پديد ميآيد كه راه را بر او روشن ميسازد و او را از آن تنگنا بيرون ميآورد. اين پيامهاي رهگشا، همان سروش غيبي است كه از پشت پرده ظاهر شده و به مدد انسان ميآيد. از اين سروش غيبي كه از عنايت الهي سرچشمه گرفته، در قرآن با نام وحي تعبير شده است. قرآن درباره مادر موسي(ع) ميفرمايد:
«وَ أَوْحَيْنا إِلي أُمِّ مُوسي أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ»(4) «ما به مادر موسي الهام كرديم كه: «او را شير ده و هنگامي كه بر او ترسيدي، وي را در دريا (ي نيل) بيفكن و نترس و غمگين مباش، كه ما او را به تو بازميگردانيم، و او را از رسولان قرار ميدهيم»
4. وسوسه هاي شيطاني: قرآن وحي را به معناي وسوسههاي شيطان نيز بهكار برده است، «وَ إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ إِلي أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ ...»(5) « و در حقيقت، شيطانها به دوستان خود وسوسه ميكنند تا با شما ستيزه نمايند.»
5. وحي رسالي: وحي بدين معنا شاخصه نبوّت است و در قرآن بيش از هفتاد بار از آن ياد شده است: «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُري وَ مَنْ حَوْلَها»(6) « و اين گونه قرآني عربي [فصيح و گويا] را بر تو وحي كرديم تا «أمّ القري» و مردم پيرامون آن را انذار كني.»
در پايان ناگفته نماند كه از مجموع موارد استعمال «وحي» و مشتقات آن ميتوان نتيجه گرفت كه وحي از سوي پروردگار دو گونه است: «وحي تشريعي» و «وحي تكويني»؛ وحي تشريعي همان است كه بر پيامبران فرستاده ميشد و رابطه خاصي ميان آنها و خدا بود كه فرمانهاي الهي و حقايق را از اين طريق دريافت ميداشتند.
«وحي تكويني» در حقيقت همان غرايز و استعدادها و شرايط و قوانين تكويني خاصي است كه خداوند در درون موجودات مختلف جهان قرار داده است.
پي نوشت ها:
1. راغب اصفهاني، مفردات راغب، نشر دار الاحيا التراث العربي، بيروت، 1411 ق، ص 515.
2. مريم(19) آيه 11.
3. نحل(16) آيه 68.
4. قصص(28) آيه 7.
5. انعام(6) آيه 121.
6. شوري(42) آيه 7.