می خواستم اطلاعاتی راجع به مصحف فاطمه(سلام الله علیها) كه امام صادق فرمودند در نزد ماست داشته باشم؟
این مسئله ای است كه از دیرباز موضوع بحث و گفتوگوي عالمان و اندیشمندان بوده است.
یك. چیستي مصحف
كلمه «مُصْحَف» اكنون بیش تر به معناي «قرآن» به كار ميرود. اما در لغت به معناي مجموعه برگههایي است كه میان دو جلد جمع آوري شده است و امروزه «كتاب» خوانده ميشود.(1) بنابراین، منظور از «مصحف فاطمه (س)، كتاب فاطمه (س) است كه در بعضي از روایات اهل سنت نیز به آن اشاره شده است. راویاني چون «ابيبن كعب» وجود كتابي نزد حضرت (س) را تأیید كردهاند.(2)
بدین ترتیب سخن كساني مانند «ایجي» در مواقف و «جرجاني» در شرح مواقف و ابو زهره در كتاب «امام صادق (ع)» كه مدعي شدهاند شیعه به قرآني منسوب به فاطمه (س) كه غیر از قرآن رایج میان مسلمانان است، اعتقاد دارد، نادرست است و در عدم رجوع به روایات شیعه و نیز عدم دقت در معناي مصحف ریشه دارد.(3)
مصحف فاطمه و محتواي آن
درباره ماهیت این مصحف در منابع شیعي روایات فراوان یافت ميشود. در این احادیث محتوا حجم، زمان نگارش، كیفیت نگارش مصحف بیان شده است. البته در نگاه ابتدایي اختلافاتي میان این روایات مشاهده شود اما با كمي دقت توجیه ميگردد(4) بعضي از روایات مطالب آن را غیر از مطالب قرآن دانستهاند.(5) بر اساس شماري از احادیث در این كتاب مطالبي چون وصیت حضرت فاطمه (س)(6) مصیبتهاي فرزندان حضرت (س) در طول زمان(7)، پیشگویي حوادث آینده(8) و تمام پادشاهاني كه بر زمین حكم خواهند(9) راند، نوشته شده است.
دستهاي از روایات نیز از اشتمال این مصحف بر تمام احكام حلال و حرام حتي حكم عملي كه موجب نصف شلاق ميشود(10)، سخن به میان آوردهاند.(11) بر اساس بعضي از احادیث، امام صادق (ع) حوادث تاریخي اي چون ظهور زندیقان را پیشگویي كرده و گفتارش را به مصحف حضرت زهرا (س) مستند دانسته است.(12)
این روایات با هم ناسازگار نیستند زیرا ممكن است همه مطالب یاد شده در آن مصحف وجود داشته باشد و هر روایت بخشي از محتواي آن را بیان كرده است.
دو. زمان و كیفیت نگارش
مهمترین مطلب درباره این مصحف، زمان و كیفیت نگارش آن است كه ارتباط حضرت زهرا (س) با جبرئیل و دیگر فرشتگان الهي در همین جا مطرح ميگردد.
در چند روایت، كیفیت نگارش آن بدین صورت مطرح شده است: پیامبراكرم (ص) مطالب را املا ميكرد و حضرت علي (ع) مينوشت.(13)
پس درباره سبب علت انتساب مصحف به حضرت فاطمه (س) ميتوان گفت، آن كتاب نزد حضرت زهرا (س) نگهداري ميشد یا حضرت واسطه رسیدن بعضي از مطالب به دست حضرت علي (ع) بوده است.
برخي از روایات نیز مصحف را رهاورد املا و وحي مستقیم خداوند بر حضرت زهرا (س) دانستهاند.(14) بر اساس روایات دیگر، بعد از وفات پیامبر اكرم (ص) خداوند فرشتهاي را نزد حضرت زهرا (س) ميفرستاد تا در غم پدر دلداري اش دهد، وي را از مكان و جایگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفتوگو بنشیند. حضرت فاطمه (س) سخنان فرشته را به حضرت علي (ع) منتقل كرد و حضرت (ع) آن ها را به نگارش در آورد.(15) روایتي این فرشته را جبرئیل (ع) معرفي كرده است.(16)
میان این احادیث نیز ناسازگاري وجود ندارد. زیرا ميتوان گفت خداوند به وسیله فرشتهاي از فرشتگان خود به نام جبرئیل (س) با حضرت (س) سخن گفته است.(17)(18)
به نظر ميرسد در توجیه این ناسازگاري باید گفت، فاطمه زهرا (س) یك مصحف داشت. بخشي از این كتاب را به مطالب دریافتي از پدرش اختصاص داده بود و بخشي دیگر را به مطالب جبرئیل (س).
سه. امكان نزول جبرئیل بر فاطمه (س)
اشكال دیگر روایات دسته اخیر، قطع وحي پس از رسول اكرم (ص) است . مسلمانان معتقدیم پیامبر اكرم (ص) خاتم انبیا بوده، بعد از وفات حضرت (ص) ارتباط میان زمین و آسمان قطع و وحي منقطع گشته است. بنابراین، چگونه فرشته بر حضرت زهرا (س) نازل ميشد و با آن بزرگوار گفت و گو ميكرد؟
طبق آیات قرآني، نزول فرشته الهي و ارتباط خداوند با غیر پیامبران از طریق فرشتگان و وحي امكانپذیر است ،چنان كه آیات بسیار از ارتباط فرشته با حضرت مریم (س) سخن ميگوید.(19) خداوند ارتباط خود با مادر حضرت موسي (ع) را وحي ميخواند.(20) وقتي امكان این ارتباط با زناني چون مادر موسي (ع) و حضرت مریم (س) پذیرفته شد، امكان و وقوع آن درباره حضرت فاطمه زهرا (س) كه از سوي پیامبر اكرم (ص) سرور همه زنان در همه زمانها معرفي شده، به طریق اولي پذیرفتني مينماید. منظور از انقطاع وحي و قطع ارتباط زمین و آسمان بعد از پیامبراكرم (ص) قطع ارتباط میان خداوند و فردي به عنوان پیامبر و مأمور ابلاغ است ،نه عدم امكان ارتباط زمینیان با خداوند و فرشتگان. بر اساس روایات شیعه، نوعي ارتباط میان امامان معصوم (ع) و خداوند وجود دارد.(21) در روایات اهل سنت نیز بعضي از افراد «مُحَدَّث» معرفي شدهاند. «محدّث» یعني كسي كه با فرشتگان الهي نوعي ارتباط دارد و از آن ها حدیث دریافت ميكند.(22)
چهار. مصحف نزد چه كسي است؟
روایات شیعه نشان ميدهد این مصحف در زمانهاي مختلف نزد امامان معصوم (ع) بوده، از امامي به امام دیگر رسیده و جز آن بزرگان كسي بدان دسترسي نداشته است. بر اساس این روایات، امامان با استفاده از آن حوادثي را پیشگویي و احكامي را بیان كردهاند.(23)
تذكر كتابهایي كه اخیراً با عنوان «صحیفة الزهرا علیها السلام» منتشر شده،(24) با «مصحف فاطمه (س)» تفاوت دارد زیرا در این كتابها عمدتاً دعاهاي منسوب به حضرت (س) به چشم ميخورد، نه آنچه روایات درباره مصحف فاطمه گفتهاند. برای اطلاع بیش تر به كتاب مصحف فاطمی،نوشته عبدالله امینی پور،نشر دلیل ما قم مراجعه كنید.
پينوشت ها:
1. حسیني جلالي، سید محمدرضا، تدوین السنة الشریفه، ص 67.
2. عبود، اسعد، صحیفة الزهرا) س (، ص 85- 65.
3. معروف الحسني، سید هاشم، سیرة الائمة الاثني عشر، ج 1، ص 98 و 99.
4. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 26، ص 84- 83.
5. همان، ص 38 و 93.
6. همان، ص 34.
7. همان، ص 14.
8. همان، ص 44.
9. حسیني جلالي، سیدمحمدرضا، تدوین السنة الشریفه، ص 77.
10. بحارالانوار، ص 73.
11. همان.
12. بحارالانوار، ص 44.
13. همان، ص 41 و 42 و 94.
14. همان، ص 93.
15. همان، ص 44 و 84.
16. همان، ص 24.
17. البته میان این روایات و روایتهایي كه مصحف را املاي رسول خدا ميداند، نوعي ناسازگاري مشاهده ميشود. آن روایات زمان نگارش مصحف را دوران حیات پیامبر ميداند و این روایات بعد از وفات حضرت. براي رفع این ناسازگاري، راههاي گوناگون ارائه شده است:
18. منظور از رسول خدا در روایات دسته اول فرستاده خدا است ،نه پیامبر . بنابراین، ميتوان بر فرشتهاي از فرشتگان الهي نیز منطبق شود.( امین، اعیان الشیعه، ج 1، ص 311.) برخي از دانشمندان در نقد این سخن گفتهاند: این توجیه نیكو مينماید. اما با موارد استعمال رسول الله ناسازگار است. زیرا رسول الله در متون اسلامي معمولًا به معناي پیامبر خدابه كار ميرود، نه مطلق فرستاده خدا.
ميتوان گفت حضرت فاطمه زهرا دو مصحف داشت. یكي از آن ها رهآورد املاي رسول خدا بود و دیگري نتیجه سخنان جبرئیل
با آن بانوي بزرگوار. اشكال این توجیه آن است كه روایات از یك مصحف سخن گفتهاند، نه دو مصحف.
19. آل عمران (3)، آیات 42 و 43 و 54.
20. قصص (28)، آیه 7.
21. بحارالانوار، ج 26، ص 66 و 79.
22.اعیان الشیعه، ج 1، ص 314 و 513.
23. بحارالانوار، ص 84- 83.
24. مانند عبود، اسعد، صحیفه الزهرا و قیومي اصفهاني، جواد، صحیفه الزهرا.