به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد علیجانی، رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان درباره هدف گذاری و اقدامات محوری نمایندگی اصفهان در سال 1396، گفت: نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی در اصفهان ضمن اقدامی خلاقانه، دانش افزایی تخصصی برای گروه های مختلف پاسخگویی را در سال 1396 به صورت ویژه برگزار کرد.
وی کارگاه تخصصی بایسته های روانشناسی در پاسخگویی دینی را از جمله نمونه برنامه های تخصصی دانش افزایی برشمرد و ادامه داد: امسال این برنامه برای اولین بار با حضور مدیر گروه مشاوره مرکز ملی پاسخگویی قم جناب آقای دکتر عبدی در سوم بهمن 1396 برگزار شد.
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان افزود: نشست های تخصصی ویژه هرگروه از پاسخگویان با حضور مدیرگروه مربوطه، نمونه دیگری از این اقدامات بود که در سال جاری انجام شد و در سال 1396 مرحله اول بسته آموزش تخصصی گروه های پاسخگویی به طور کامل و موفقیت آمیز انجام پذیرفته است.
حجت الاسلام علیجانی اظهار داشت: در کارگاه تخصصی بایسته های روانشناسی در پاسخگویی دینی موضوعات اساسی همچون ضرورت تفکیک سؤال از مسأله، تقویت بنیه مهارتی پاسخگویی متناسب با تخصص علمی، تقسیم بندی انواع پرسش ها و رعایت تناسب در پاسخ ها، ضرورت احترام اصیل برای پرسشگر، رعایت شرایط همدلی در پاسخگویی و تفکیک شأن پاسخگو از شأن قاضی و پلیس مطرح شد.
وی ابراز داشت: تأثیر 85 درصدی زبان بدن در پاسخگویی از جمله مباحث دیگری بود که در کارگاه به آن پرداخته شد، همچنین پاسخگویی تلفنی به عنوان فعالیتی مشکل از زاویه زبان بدن معرفی شد، در پاسخگویی تلفنی صرفاً نوع صدا و احیاناً مکث ها و لکنت های مخاطب می تواند گویای شرایط مخاطب باشد.
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان افزود: در پاسخگویی دینی باید فرصت لازم برای فکر کردن به موضوع به مخاطب داده شود واز فرصت های سکوت او برای تفکر استفاده شود که این موضوع نیز از بایسته های روانشناسی در پاسخگویی دینی به شمار می رود.
حجت الاسلام علیجانی ارزش علمی پاسخ ها را دارای بیشترین ارزش در پاسخگویی دانست و گفت: رعایت این امر به تناسب شرایط مخاطب و پرسشگر ضروری است.
وی آموزش های تخصصی را از مهمترین هدف گذاری های نمایندگی اصفهان در سال 1396 عنوان کرد و بیان داشت: برای سال آتی تدوین برنامه های تخصصی گزارش نمونه موسوم به «Case Report» را در دستور کار خواهیم داشت، در این فعالیت محتوای پاسخ کارشناسان مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد.