طبق جستجويي كه در كتاب هاي تجويدي همچون «قواعد وقف و ابتدا در قرائت قرآن»، «حليه القرآن»، «معالم الاهتداء إلي معرفة الوقف و الابتداء» ،«سر البيان في علم القرآن» داشتيم، به موردي كه علامت «م » داشته باشد و وقف روي آن لازم نباشد، دست نيافتيم.
البته ممكن است مواردي وجود داشته باشد كه برخي به دليل برگزيدن يك تعريف خاص از وقف لازم يا تفسير خاصي از آيه مورد نظر، وقف بر آن آيه را لازم بدانند. برخي ديگر به دليل عدم پذيرش آن، وقف در آن جا را لازم ندانند، چنان كه سجاوندي وقف در آيه 275 سوره بقره را لازم دانسته ، ولي دانشمندان معاصر علامت «قلي» بر روي آن نهاده اند.
در اين آيه خداوند متعال مي فرمايد:«...ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ ...؛... و اين به كيفر آن است كه گفتند: ربا نيز چون معامله است. در حالي كه خدا معامله را حلال و ...»
در اين آيه سجاوندي وقف بر الرِّبا را لازم دانسته، ولي در علامت گذاري جديد، علامت «قلي» كه دلالت بر جواز و اولويت وقف دارد ، روي آن قرار دادهاند.(1)
پي نوشت :
1.سادات فاطمي، پژوهشي در وقف و ابتدا، مشهد، به نشر، 1382ش، ص 106.