رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان گفت:
ایجاد ایستگاه‌های پاسخگویی چهره به چهره در مراکز فرهنگی مهم شهر اصفهان از طرح‌های شاخص و منحصربه‌فرد این نمایندگی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمّد علیجانی، رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی تنها مرکز رسمی در کشور است که در امر پاسخگویی به سؤالات دینی مجوز داشته و لحاظ وسعت موضوعاتِ تخصصی و گستره مخاطبان، بزرگ‌ترین مرکز پاسخگویی شیعه در جهان اسلام به شمار می‌رود.

وی افزود: مرکز ملّی پاسخگویی دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دو شهر اصفهان و مشهد دارای نمایندگی است و هرچند اصفهان در این زمینه سابقه‌ای دیرینه داشته، امّا نمایندگی اصفهان به‌صورت رسمی در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. هدف از راه‌اندازی این مرکز، پاسخگویی تخصصی به سؤالات و شبهات بوده و پاسخگویان از اساتید و فضلای حوزه علمیه در سطح سه یا کارشناسی ارشد و بالاتر هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیجانی ادامه داد: در این مرکز، پاسخگویی به سه شکل صورت می‌گیرد. یکی به‌صورت کتبی که پاسخ‌ها از طریق سایت مرسلات (وابسته به دفترتبلیغات اسلامی اصفهان) و ایمیل مدارس آموزش‌وپرورش ارسال می‌شود. بخش بعدی، پاسخگویی تلفنی است که کارشناسان مرکز از ۸ صبح تا ۸ شب به مدت ۱۲ ساعت با شماره تلفن 096400 پاسخگوی مخاطبان هستند و بخش فضای مجازی که کانال تلگرام PasokhSara@ و تالارهای گفت‌و‌گو را شامل می‌شود.

رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان بیان کرد: پاسخگویی در زمینه‌های مشاوره، قرآن و حدیث، اخلاق و تربیت، فقه و احکام، کلام و اعتقادات و تاریخ صورت می‌گیرد که بیشترین سؤالات مخاطبان در طول سال به ترتیب به بخش‌های فقه و احکام، مشاوره و اخلاق و تربیت مربوط می‌شود البته در ایام ماه مبارک رمضان، بخش‌های فقه و احکام و قرآن و حدیث بیشترین سؤالات را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به گستره و تنوع مخاطبان مرکز، گفت: بیشتر مخاطبان را جوانان تشکیل می‌دهند و در میان مخاطبان، هم اقشار تحصیل‌کرده، دانش‌آموزان و عموم مردم یافت می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیجانی بابیان فعالیت‌های جدید نمایندگی اصفهان در دهه فجر، افزود: به مناسبت این ایام، در تلگرام کانالی بانام پاسخ‌سرا ایجاد کردیم که هر کس سؤالی داشته باشد، می‌تواند از طریق این کانال اقدام کند و کارشناسان مرکز پاسخ سؤالات پرتکرار و مبتلابه را بدون ذکر نام و مشخصات افراد ارسال‌کننده، در کانال بارگذاری می‌کنند. فعالیت تازه تأسیس دیگر، پاسخگویی آنلاین و زنده در سایت مرسلات است که از ۱۰ صبح تا ۱۴ بعدازظهر صورت می‌گیرد. همچنین با توجه به اینکه پاسخگویی به سؤالات احکام بر عهده آقایان بوده است، این ضرورت احساس شد که بانوان کارشناس به سؤالات احکام که خاص بانوان است، پاسخگو باشند، بنابراین یک بخش اختصاصی به همین منظور ایجاد شد.

رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان اظهار کرد: فعالیتی که تنها مخصوص نمایندگی اصفهان بوده و حتی در دفتر مرکزی چنین فعالیتی انجام نمی‌شود، ایجاد ایستگاه‌های پاسخگویی چهره به چهره است که اولین ایستگاه، مدرسه امام صادق(علیه السلام) چهارباغ بوده و ایستگاه دوم نیز در دهه فجر در آستان مقدس حضرت زینب(سلام الله علیها) اصفهان راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: ضرورت این کار، تعامل مستقیم با مردم در مراکز پراهمیت به لحاظ نیازهای فرهنگی و موقعیت استراتژیک بوده است. با توجه به اینکه خیابان چهارباغ در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و حرم زینبیه نیز پذیرای تعداد زیادی از زائرین از داخل و خارج از کشور است، به‌عنوان ایستگاه‌های پاسخگویی چهره به چهره انتخاب شدند. ضمن اینکه استقبال از این طرح چشم‌گیر بوده است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علیجانی بیان کرد: با توجه به اینکه درصد زیادی از مردم به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، بخش پاسخگویی در فضای مجازی نسبت به پاسخگویی آنلاین مخاطب بیشتری دارد. همچنین قصد داریم در آینده سامانه پیامکی پاسخگویی به مسائل دینی را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به لحاظ نیروی انسانی و امکانات مالی در وضعیت حداقلی قرار داریم. با توجه به اینکه تعداد مخاطبان زیاد بوده و مردم اقبال زیادی نشان داده‌اند، این مرکز قابلیت توسعه و افزایش را دارد، چراکه تنها مرکز دارای مجوز در سراسر کشور است.